Itä-traktoria hankkimassa

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Avatar
Matsikka
Viestit: 16179
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

sata10 kirjoitti: Ke Heinä 28, 2021 11:16 am
Matsikka kirjoitti: Ke Heinä 28, 2021 8:48 am 500 Sampon käyntihinlaitto on niinkuin märkä rätti keskelle naamaa. Heti käyntihinlaiton aluuksi kammottava 3-pyttyisen valmetin koneen epävireinen säksätys.
Ja se voiman puute…
no se tyhjäkäynti ei niin kaunista ole mutta en minä voiman puutetta koskaan ole havainnu :roll: 2kpl noita ollu yhtäaikaa,ei kummassakaan voimanpuute vaivannu.monen tasosta viljaa ja rypsiä puitu vuosikaudet.
Kauraa kun puitiin niin vauhrissa ei pystynyt kärrylle tyhjäämään säiliötä kun alkas röpöttämään, kierrokset laski.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
sata10
Viestit: 1539
Liittynyt: La Tammi 12, 2013 8:54 am
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja sata10 »

joku vika oli sitten polttoaine tai ilmapuolella.paljon on noilla molemmilla vauhdista tyhjätty,ei mitään ongelmaa ollu.
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja 8400 »

EKo kirjoitti: Ke Heinä 28, 2021 11:09 am
MrWilson kirjoitti: Ke Heinä 28, 2021 10:49 am Aika alussa tuli takuukorjaukselle tarvetta, kun kannentiiviste paloi. Kansi vaihdettiin suorasuihkukanteen takuuseen. Samalla tehokin lisääntyi 800 sarjaa vastaavaksi. Hehkutulppa jäi samalla tarpeettomaksi. Sen jälkeen tähän päivään asti kannentiiviste on mennyt vielä kahdesti. Starttimoottori on vaihdettu. Ihan kestävä kone on ollut . . .
Meillä tuntuu olevan hiukan eri käsitys kestävästä koneesta.
Pitäisin oletusarvona, että kannentiiviste kestää traktorin iän ensimmäiseen kannen avaukseen asti, jolloin tietysti laskuri lähtee alusta.
Kyllähän se laadusta kertoo oleellisen jos heti takuuseen pitää laittaa uus tiiviste ja kansi, ja sen jälkeenkin vielä kaks kertaa. Normaalisti puhutaan 5 numeroisesta tuntimäärästä ennenku tarvii kantta pois nostaa. Mutta ei nää oo vikoja vaan ominaisuuksia näille neukkufaneille
Avatar
Matsikka
Viestit: 16179
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

sata10 kirjoitti: Ke Heinä 28, 2021 11:23 am joku vika oli sitten polttoaine tai ilmapuolella.paljon on noilla molemmilla vauhdista tyhjätty,ei mitään ongelmaa ollu.
Ihan normaalisti kävi, suodattimet usein vaihrettu.
Mopo mikä mopo, rakennekkin koko vehkeessä ihan kamala.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
sata10
Viestit: 1539
Liittynyt: La Tammi 12, 2013 8:54 am
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja sata10 »

Matsikka kirjoitti: Ke Heinä 28, 2021 11:29 am
sata10 kirjoitti: Ke Heinä 28, 2021 11:23 am joku vika oli sitten polttoaine tai ilmapuolella.paljon on noilla molemmilla vauhdista tyhjätty,ei mitään ongelmaa ollu.
Ihan normaalisti kävi, suodattimet usein vaihrettu.
Mopo mikä mopo, rakennekkin koko vehkeessä ihan kamala.
jospa se ei saanu kuormitettuna tarpeeksi evästä.no eipä tuo 680 rakenne liioin mikään riemuvoitto ole,kun aletaan remonttia tekemään.aivan riittävän surkea ja hankala on sekin.
DexMasZet
Viestit: 7751
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

8400 kirjoitti: Ke Heinä 28, 2021 11:27 am
EKo kirjoitti: Ke Heinä 28, 2021 11:09 am
MrWilson kirjoitti: Ke Heinä 28, 2021 10:49 am Aika alussa tuli takuukorjaukselle tarvetta, kun kannentiiviste paloi. Kansi vaihdettiin suorasuihkukanteen takuuseen. Samalla tehokin lisääntyi 800 sarjaa vastaavaksi. Hehkutulppa jäi samalla tarpeettomaksi. Sen jälkeen tähän päivään asti kannentiiviste on mennyt vielä kahdesti. Starttimoottori on vaihdettu. Ihan kestävä kone on ollut . . .
Meillä tuntuu olevan hiukan eri käsitys kestävästä koneesta.
Pitäisin oletusarvona, että kannentiiviste kestää traktorin iän ensimmäiseen kannen avaukseen asti, jolloin tietysti laskuri lähtee alusta.
Kyllähän se laadusta kertoo oleellisen jos heti takuuseen pitää laittaa uus tiiviste ja kansi, ja sen jälkeenkin vielä kaks kertaa. Normaalisti puhutaan 5 numeroisesta tuntimäärästä ennenku tarvii kantta pois nostaa. Mutta ei nää oo vikoja vaan ominaisuuksia näille neukkufaneille
755 valmettiin vaihdettiin takuuseen kannentiiviste, samalla varmuuden vuoksi ne märkien sylinteriputkien tiivisteet. Valmistus virhe tms, sattuuhan niitä uusiinkin koneisiin. Pidän silti kestävänä koneena.
Mutta ei olekkaan oikea itä-kone, niin eihän näitten remontit jää mieleen.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16179
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

sata10 kirjoitti: Ke Heinä 28, 2021 11:49 am
Matsikka kirjoitti: Ke Heinä 28, 2021 11:29 am
sata10 kirjoitti: Ke Heinä 28, 2021 11:23 am joku vika oli sitten polttoaine tai ilmapuolella.paljon on noilla molemmilla vauhdista tyhjätty,ei mitään ongelmaa ollu.
Ihan normaalisti kävi, suodattimet usein vaihrettu.
Mopo mikä mopo, rakennekkin koko vehkeessä ihan kamala.
jospa se ei saanu kuormitettuna tarpeeksi evästä.no eipä tuo 680 rakenne liioin mikään riemuvoitto ole,kun aletaan remonttia tekemään.aivan riittävän surkea ja hankala on sekin.
680:ssä kaikki remmet menöö suoraan, ei mitään vinkkeliä ja heikkoja kierukoita. 500 rakenteessa ei ole mitään 680 parempaa, huonompaa vaan.
Toki 680 olkikelan ketju vois olla paree.
500:n ajovariaattori on täys susi.
Jotain voimanvähyyttä tehtaalla on huomattu, uusimpiin oli tehoja lisätty.

Kylläpä ollaankin itä-traktoriketjussa....sori vaan mun puolesta.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
MrWilson
Viestit: 70
Liittynyt: La Joulu 12, 2020 10:20 pm
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja MrWilson »

[/quote]
Meillä tuntuu olevan hiukan eri käsitys kestävästä koneesta.
Pitäisin oletusarvona, että kannentiiviste kestää traktorin iän ensimmäiseen kannen avaukseen asti, jolloin tietysti laskuri lähtee alusta.
[/quote]
No korjataan tähän alkuperäinen ajatukseni, että kannentiivistettä lukuunottamatta kone on ollut kestävä.
Nostolaitteet, vaihteisto, kytkin, kaikki pelaa.
Ropottaja
Viestit: 887
Liittynyt: Ke Tammi 25, 2012 8:44 am
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja Ropottaja »

MrWilson kirjoitti: Ke Heinä 28, 2021 12:59 pm
Meillä tuntuu olevan hiukan eri käsitys kestävästä koneesta.
Pitäisin oletusarvona, että kannentiiviste kestää traktorin iän ensimmäiseen kannen avaukseen asti, jolloin tietysti laskuri lähtee alusta.
[/quote]
No korjataan tähän alkuperäinen ajatukseni, että kannentiivistettä lukuunottamatta kone on ollut kestävä.
Nostolaitteet, vaihteisto, kytkin, kaikki pelaa.
[/quote]

Pelargoonian huolto-ohjelmassa sanotaan, kun tarkemmin sitä tutkiskelee, että sylinterinkansi kiristetään tuhannen tunnin välein. Voi olla että uutuuttaan vielä aikaisemmin, en muista. Olikohan jäänyt vaan huonolle huollolle? :mrgreen:
Microsoft- vapaa vyöhyke
Ropottaja
Viestit: 887
Liittynyt: Ke Tammi 25, 2012 8:44 am
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja Ropottaja »

Tai saattaa olla että se on kerrottu vaan alkuperäisessä ruskilaisessa opuksessa, niitä ei taidettu antaa koneen mukaan :roll:
Microsoft- vapaa vyöhyke
Yrjö
Viestit: 1478
Liittynyt: Ke Maalis 15, 2006 7:41 pm
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja Yrjö »

Samoin International mallien 454 ja 574 käyttöohjekirja vuodelta 1972, ohjeistaa näin.
"Tarkistuta sylinterikannen pulttien kireys ensimmäisten 200 käyttötunnin ja sen jälkeen joka 800 käyttötunnin jälkeen uudessa moottorissa tai uuden sylinterikannen tiivisteen asentamisen jälkeen."
Yllä oleva teksti on sanantarkasti lainattu traktorin mukana tulleesta käyttöohjekirjasta.
Kuitenkaan näitä jälkikiristyksiä käytännössä tehty kuin kahdesti tai kolmesti.
Kubota B 5001 DT
DexMasZet
Viestit: 7751
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

Ropottaja kirjoitti: Ke Heinä 28, 2021 4:59 pm Tai saattaa olla että se on kerrottu vaan alkuperäisessä ruskilaisessa opuksessa, niitä ei taidettu antaa koneen mukaan :roll:
Ei oo muute meikäläisen belkun käyttö ohjekirjassa edes öljylaaduista mitään tietoo, muutenki vähä epämääräinen opus huollon suhteen. Ja sitten kun huolto kohteet on määrätty vaikka 1000h välein, niin oman kellotuksen mukaan vähintään 2h saa yhteen mittari tuntiin ajaa, jopa lähemmäs kolme. Niin jo vain noilla opeilla huoltaen hyvä tulee.
Jammu
Viestit: 22648
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Yrjö kirjoitti: Ke Heinä 28, 2021 6:07 pm Samoin International mallien 454 ja 574 käyttöohjekirja vuodelta 1972, ohjeistaa näin.
"Tarkistuta sylinterikannen pulttien kireys ensimmäisten 200 käyttötunnin ja sen jälkeen joka 800 käyttötunnin jälkeen uudessa moottorissa tai uuden sylinterikannen tiivisteen asentamisen jälkeen."
Yllä oleva teksti on sanantarkasti lainattu traktorin mukana tulleesta käyttöohjekirjasta.
Kuitenkaan näitä jälkikiristyksiä käytännössä tehty kuin kahdesti tai kolmesti.
Niin lienee, isä osti CaseIH 685:n uutena ja jossakin ekassa huollossa, oliko se nyt tuo 200h, muistan että venttiilikoppa oli auki eli kansi kiritty ja välykset säädetty... Sen jälkeen reilu 8000 tunnin aikana moottorille ei ole tehty muuta kuin öljynvaihdot ja vesipumppu uusittu
Suomi kuuluu länsimaihin
m_kane
Viestit: 3573
Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
Paikkakunta: Jovensuu
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja m_kane »

8400 kirjoitti: Ke Heinä 28, 2021 11:27 am
EKo kirjoitti: Ke Heinä 28, 2021 11:09 am
MrWilson kirjoitti: Ke Heinä 28, 2021 10:49 am Aika alussa tuli takuukorjaukselle tarvetta, kun kannentiiviste paloi. Kansi vaihdettiin suorasuihkukanteen takuuseen. Samalla tehokin lisääntyi 800 sarjaa vastaavaksi. Hehkutulppa jäi samalla tarpeettomaksi. Sen jälkeen tähän päivään asti kannentiiviste on mennyt vielä kahdesti. Starttimoottori on vaihdettu. Ihan kestävä kone on ollut . . .
Meillä tuntuu olevan hiukan eri käsitys kestävästä koneesta.
Pitäisin oletusarvona, että kannentiiviste kestää traktorin iän ensimmäiseen kannen avaukseen asti, jolloin tietysti laskuri lähtee alusta.
Kyllähän se laadusta kertoo oleellisen jos heti takuuseen pitää laittaa uus tiiviste ja kansi, ja sen jälkeenkin vielä kaks kertaa. Normaalisti puhutaan 5 numeroisesta tuntimäärästä ennenku tarvii kantta pois nostaa. Mutta ei nää oo vikoja vaan ominaisuuksia näille neukkufaneille
Onhan se tietysti paska jos 35 vuoteen pitää kannentiiviste pari kertaa vaihtaa ja muuten on toiminut. Tai ihan sama romuja nämä itäkoneet on jokatapauksessa vaikka ei olis mitään vikaa koskaan.
Jokatapauksessa kannentiiviste ei ole kovin tyypillinen vika noissa, joten veikkaan että jälkikiristys on jäänyt tekemättä tai ajettu vajailla nesteillä. Mutta koneen vika se on tottakai.

Mielenkiintoista on esimerkiksi kun googlettaa "valmet tyyppiviat", melkein ekana vastaan tulee ko. juttu:
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/kon ... i-1.211660

Mutta eihän näistä tartte kannentiivisteitä vaihtaa kuin "huollon" yhteydessä..
Belarus 825 turbo shitbox
SPS1975
Viestit: 2210
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Tuossa Valmet/Valtra jutussa kehotettiin laittamaan jakajapumpullisiin malleihin lisävoitelua poltoaineen sekaan,eli ilmeisesti lähes legendaarista 2-tahtiöljyä,tästä se taas lähtee.. :D
MrWilson
Viestit: 70
Liittynyt: La Joulu 12, 2020 10:20 pm
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja MrWilson »

No tuosta kiristyksestä... Silloin takavuosina seppä oli sitä mieltä, että jos pitää tiivistettä yön yli vesiämpärissä ennan asennusta, on jälkikiristys turhaa. Niinpä sitten tehtiin. Kesti se 20 vuotta.
Ropottaja
Viestit: 887
Liittynyt: Ke Tammi 25, 2012 8:44 am
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja Ropottaja »

DexMasZet kirjoitti: Ke Heinä 28, 2021 6:25 pm
Ropottaja kirjoitti: Ke Heinä 28, 2021 4:59 pm Tai saattaa olla että se on kerrottu vaan alkuperäisessä ruskilaisessa opuksessa, niitä ei taidettu antaa koneen mukaan :roll:
Ei oo muute meikäläisen belkun käyttö ohjekirjassa edes öljylaaduista mitään tietoo, muutenki vähä epämääräinen opus huollon suhteen. Ja sitten kun huolto kohteet on määrätty vaikka 1000h välein, niin oman kellotuksen mukaan vähintään 2h saa yhteen mittari tuntiin ajaa, jopa lähemmäs kolme. Niin jo vain noilla opeilla huoltaen hyvä tulee.
Niinpä. Minulla on suomalainen, täällä suomennettu siis, ja noita iivanan englannille kääntämiä. Suomalaisessa ei ole oikein mitään kerrottu ja niistäkään vähistä ymmärretty juuri mitään. Venäläisessä on kaikki mahdollinen esitetty perusteellisesti ja selkeästi, melkein kuin korjaamokäsikirjassa. Onko siinä niiden huonon huollon yksi syy kun ei ole tietoa mitä ja miten?
Microsoft- vapaa vyöhyke
Talumees
Viestit: 6353
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja Talumees »

SPS1975 kirjoitti: Ke Heinä 28, 2021 9:16 pm Tuossa Valmet/Valtra jutussa kehotettiin laittamaan jakajapumpullisiin malleihin lisävoitelua poltoaineen sekaan,eli ilmeisesti lähes legendaarista 2-tahtiöljyä,tästä se taas lähtee.. :D
Toi nyt on hiukan mennyttä aikaa kun nykyisin Mpö ja lämmitykseen menevä on samaa tavaraa.

"Moottoripolttoöljyn tullessa markkinoille jakajapumppuja hajosi enemmänkin, sillä samassa yhteydessä lämmityspolttoöljystä poistettiin voiteleva komponentti. Jakajapumpun kanssa olisi varmuuden vuoksi hyvä käyttää lisävoiteluainetta polttoaineessa."
Melvis
Viestit: 209
Liittynyt: Ma Elo 20, 2018 8:50 pm
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja Melvis »

Nonni. Kävin potkimassa Belaruksen renkaita ja kuvissa kaunis olikin vaan myyntimaalattu. Öljyä tihmi vähän sieltä täältä ja nostolaite oli vähän omin takeinen toiminnaltaa, kellosepän tarkkuudella piti käyttää tai jäi liike päälle ja muutenkin tuntui, että öljy virtasi jonnekkin tulppaa vasten kun pienillä liikkeillä pumppu aina naukasi. Hinnasta ei päästy sopuun ja joku "varma ostaja" oli mielessä, niin sovittiin että myy sitten sinne.

Mutta, sitten tuli nettikoneessa vastaan 405 belarus, ulkoisesti ränsistynyt, mutta katsomassa kait sitä on käytävä... Onko mitään, mitä ko. kamppeessa pitäisi erityisesti ottaa huomioon?
DexMasZet
Viestit: 7751
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

Onko tuo se 405?
https://m.nettikone.com/belarus/405/2068133
Valkovenäläinen tuo ei ole, vaan 400 sarja on LTZ tehtaan tekemä, kerrassaan eri kuin 505. Ilmajäähdytteinen, vaihteet tuossa kans ihan erillailla. Vapaa kepissä pitkittäin, ja vaihteet sivuille päin. Suunnan vaihtaja sitte vasemmalla kädellä. Onhan tuo ryvettyneen näköinen, ja omistaja tuskin hirveästi koneen päälle on ymmärtänyt jo myynti tekstin perusteella. :)
Vasemman puolen takabanjo on näissä lujilla, se kannattaa kahtoa miten irvistelee, löysä nostosylinterin kiinnitys kitkuttaa banjoa löysälle ja aikaa myöten särkee kierteet perästä. Jos vuotaa öljyä huomattavan vähän banjon liitoksesta, niin silloin lienee kunnossa. Koeajolla jos perä ääntää valmetin tapaan, niin syytä tarkistaa onko edes öljyä joka paikassa. Yhdessä tämmöisessä oli ne taka-akseliin pääty portaalit aivan kuivat, ja vaihteistoon sai liki 20l lisätä, mutta ulina rauhoittui, kun öljyt laittoi. Ei ollut senkään omistaja tuosta portaalien huoltokohteesta tiennyt, tai muutenkaa niin välittänyt..
Itellä on 425 (neliveto malli) ja ainakin itselle käteen käypä kone, varsinkin suunnanvaihtaja vaihteisto mukava käyttää, ja tuo fernmo koppi tuon aikakauden traktoreihin nähden ihan mukava, ja tosi lämmin talvella, kunhan ilmawebasto on kunnossa. Se alkuperäinen webasto on monesti rikki (ihan aito webasto) mutta uusi venäläinen tai jopa kiinalainen ei älyttömiä maksa.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: cimmo, Hydraulipumppu, Mpaseppä, tommipommi ja 61 vierailijaa