Itä-traktoria hankkimassa

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

EKo
Viestit: 4538
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja EKo »

m_kane kirjoitti: Pe Heinä 23, 2021 11:18 am No maailmassa on varmaan belaruksia aika moninkertainen määrä vaikka valmettiin nähden, joten kait niillä töitäkin on tehty.
Länsitraktorin ongelma harrastuskäyttöön on niiden posketon hinta, vanhat romut maksaa tuhansia euroja. Samoin monessa varaosien saatavuus ja hinta alkaa tuottaa ongelmia.
Tosin näyttää itävehkeidenkin hinnat pompanneen ja huonosti on tarjolla.
Eipä tainnut Neuvostokolhoosilla olla mahdollisuutta ostaa Valmettia tai Majoria aikoinaan. Belaruksista taitaa kuitenkin lähes kaikki löytyä rajan takaa. Lukumäärä on sinällään huono kriteeri.

Taitaa itä- ja länsitraktoreiden hintaerokin perustua kuitenkin johonkin . . .

Sinällään varmasti harrastuskoneina mielenkiintoisia ja ajavat asiansa siinä.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
DexMasZet
Viestit: 7755
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

EKo kirjoitti: Pe Heinä 23, 2021 11:42 am Eipä tainnut Neuvostokolhoosilla olla mahdollisuutta ostaa Valmettia tai Majoria aikoinaan. Belaruksista taitaa kuitenkin lähes kaikki löytyä rajan takaa. Lukumäärä on sinällään huono kriteeri.

Taitaa itä- ja länsitraktoreiden hintaerokin perustua kuitenkin johonkin . . .

Sinällään varmasti harrastuskoneina mielenkiintoisia ja ajavat asiansa siinä.
Aika huomattava määrä viety kolmansiin maihin, myyntiä ollut jopa Yhdysvalloissa, ja laajasti ympäri muunkin maailman. Vuonna 2021 Neuvostoliiton romahduksesta on 30v, ja MTZ on silti yksi suurimpia traktori valmistajia, ei se myynti ole silloin kolhoosien varassa.

Täytyykin mennä pihalle sanomaan belaruksella, että onkin vaan harraste traktori. Se kun uutena ostettu lumiurakointiin, ja nyt pientilan ykköskone. Ja naapurille pitää sanoa, että suotta maksaa urakointi laskua, ku oliki vaa harrastus kone jolla hommat tehtiin. :D
m_kane
Viestit: 3578
Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
Paikkakunta: Jovensuu
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja m_kane »

Tuon nostolaitteen osalta keskustelu menee aina samaa rataa. Ne joilla sitä ei ole, sanovat ettei sillä mitään tee. Ne joilla on, pitävät hyvänä.
Kuten monessa asiassa eniten tuntuvat tietävän ne, joilla ei ole omaa kokemusta.
Belarus 825 turbo shitbox
Juho M-P
Viestit: 4367
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

m_kane kirjoitti: Pe Heinä 23, 2021 1:28 pm Tuon nostolaitteen osalta keskustelu menee aina samaa rataa. Ne joilla sitä ei ole, sanovat ettei sillä mitään tee. Ne joilla on, pitävät hyvänä.
Kuten monessa asiassa eniten tuntuvat tietävän ne, joilla ei ole omaa kokemusta.
Näinhän se menee. Jos ei ikinä ole omistanut, ei voi kaivatakkaan. Ite en juuri traktorin nostolaitteita vaativia hommia tee/osaa tehdä, mutta aina olen ihmitellyt miksi vain 1-toimisia ovat.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Valmetilla...
Viestit: 795
Liittynyt: Ma Maalis 11, 2019 1:12 pm
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja Valmetilla... »

Mites tuo belkun nostolaite toimii esimerkiksi työkonetta kiinnitettäessä, pystyykö vetovartta nostamaan käsin kohdalleen?
hth
Viestit: 436
Liittynyt: Pe Elo 12, 2011 11:05 am
Paikkakunta: Suomenniemi
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja hth »

Kyllä sitä pystyy ylöspäin nostamaan jonkun verran. Mulla on myös teleskooppiset varret ni ei tarvitse ihan millilleen ajaa kohdalleen
m_kane
Viestit: 3578
Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
Paikkakunta: Jovensuu
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja m_kane »

Valmetilla... kirjoitti: Pe Heinä 23, 2021 6:12 pm Mites tuo belkun nostolaite toimii esimerkiksi työkonetta kiinnitettäessä, pystyykö vetovartta nostamaan käsin kohdalleen?
Ei jos ei vedä hydrauliikkavipus vapaalle. Aika jäykkä on silloinkin käsin liikutella ja laskee tietysti alas jos ei mikään stoppaa.
Belarus 825 turbo shitbox
ch
Viestit: 1499
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:54 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja ch »

Jammu kirjoitti: Pe Heinä 23, 2021 8:45 am
tapaniv kirjoitti: Pe Heinä 23, 2021 8:31 am Itäkoneista tuo Fortschritt on jäänyt suomalaisilta kokonaan sivuun, onkohan yhtäkään konetta tuotu/rekisteröity suomeen?
sen merkkisiä ajosilppureita ainakin on, en tiedä onko virallisesti tuotu
Meillä on Fortscrittin lautasäes. Keskon myymä 90-luvun vaihteessa ja suomalainen tuotemerkki oli Kymppi. Tuossa on vielä valmistusmaana DDR ja ihan kestävältä ja tukevasti tehdyltä peliltä vaikuttaa. Ei ole vielä hajonnut mistään.
Neliveto mahdollistaa kiinnijäämisen entistä hankalampiin paikkoihin
Natikka 453
Viestit: 64
Liittynyt: Su Tammi 15, 2012 2:38 pm
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja Natikka 453 »

Hinnan perusteella olisin aikonaan ostanut Beluruksen, mutta kun en venäjä osaa, niin tuntui varaosien saatavuus vaikeaksi. Sen takia Natikka 453 tuli pihalle. Siihen en löytänyt mittariasetelmaa Saksastakaan.

Ikää tulessa en halusi kiipeä vaihdetankon ja käsijarruvipun yli, että laitoin vielä enemmän rahaa väliin ostaessani Valmet 702. Eikä siihen löytänyt jarrunestesäiliö jarruputkeineen, eli Wallussani löytyy nyt Ladan jarrunestesäiliöt.
TunturiPappa
Viestit: 5777
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

m_kane kirjoitti: Pe Heinä 23, 2021 1:28 pm Tuon nostolaitteen osalta keskustelu menee aina samaa rataa. Ne joilla sitä ei ole, sanovat ettei sillä mitään tee. Ne joilla on, pitävät hyvänä.
Kuten monessa asiassa eniten tuntuvat tietävän ne, joilla ei ole omaa kokemusta.
Kun nyt kerran nostit kissan pöydälle, niin voitko sanoa muutaman homman missä tuosta kaksitoimisuudesta on merkittävää etua?
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Valmetilla...
Viestit: 795
Liittynyt: Ma Maalis 11, 2019 1:12 pm
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja Valmetilla... »

Itellä tulee mieleen kaikki perälevyhommat, kivitalikolla ja kantokoukulla rääpimiset.
Avatar
valaut
Viestit: 2777
Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja valaut »

Pystyy vaihtamaan takarenkaat perälevyn kanssa.

Ei noitakaan tosin joka viikko vaihdeta.
t-40
Viestit: 2863
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 7:59 am
Paikkakunta: jyväskylä/muurame
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja t-40 »

Varmaan saadaan taas hauska keskustelu

No belkuista

Niihin saa osia ilman venäjän kielen taitoa ja sonta osaa puoli ilman.
505 on esikammio diesel, mitä en pidä kovinkaan hyvänä, no suorasuihku muutos paketteja menee useampi vuoteen
Toteemi ohjaus on karsea eikä se suomi kätöstys tehostimen sylinteristä ohjaus sylinteri asiaa parantanut. Takavetoisiin saa lystiä orbi pakettia , nelikoihi vähän joutuu soveltamaan

2 toiminen nostolaite, ihan ehtoton perälevyn kanssa.. ja mettäkärrin kun laitaa maatalous vetolaiteeseen niin homma käy takapotkullakin

Hienosti on maatalous työt ja kone urakoinnit onnistuneet vaikka merkki kerhokin meinaa että harraste rattori.

Urkkia ja zetkaa käy pajalla, rojektin alla vaimolle yksi kutos urkki, mutta nämä eivät ole itseä innostaneet, belkkua työläänmpiä remontit ja osat kalliimpia, vaikkevat pääse länsi romppeiden hintoihin.

Joka edellistä jutustelua epäilee ni kyl kahvit keitän samalla kun hommaan voidaan tutustua
t40am turbo vm 82 (belarus 425)
belarus 500 vm 72
belarus 825
belarus 920s turbo
dt75 b
vammas kersantti "nuffi"
sampo 10
scania 86s
lokomo ah145
åker h12b
o&k loader

belarus varaosat.

https://www.suonsyrjantila.net
Avatar
valaut
Viestit: 2777
Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja valaut »

t-40 kirjoitti: Pe Heinä 23, 2021 10:00 pm Varmaan saadaan taas hauska keskustelu
Liittyykö nimimerkkisi kenties Belarukseen? :D Jos muistan noita tyyppejä oikein. Ei siis missään nimessä negatiivisesti.
DexMasZet
Viestit: 7755
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

TunturiPappa kirjoitti: Pe Heinä 23, 2021 9:42 pm
m_kane kirjoitti: Pe Heinä 23, 2021 1:28 pm Tuon nostolaitteen osalta keskustelu menee aina samaa rataa. Ne joilla sitä ei ole, sanovat ettei sillä mitään tee. Ne joilla on, pitävät hyvänä.
Kuten monessa asiassa eniten tuntuvat tietävän ne, joilla ei ole omaa kokemusta.
Kun nyt kerran nostit kissan pöydälle, niin voitko sanoa muutaman homman missä tuosta kaksitoimisuudesta on merkittävää etua?
Tien hoito ja polanteet poistot tietty, lähtee lumilingollakin jos vaan linko kestää, Kivien kaivaminen, pellon tasaus äkeen veto, ite tehyllä juontokouralla laikuttanu pieniä määriä tuon avulla, ja sitte ne vähä pätöisimmät kallellaa olevat työkoneen kytkemiset yms pikku hommat. Pysyy muute tukkivinssiki eri hyvin kentässä, samoin nostolaitteissa oleva kuormaaja. Hirvittää kahtoo kun joillain retuaa kuormain laidasta laitaan nostolaitteen välyksien mukana..

Ja kärryjen veto maatalous vetolaitteella vaatii kunnon nostolaitteen, mehtäkärry varsinkin.
t-40
Viestit: 2863
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 7:59 am
Paikkakunta: jyväskylä/muurame
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja t-40 »

valaut kirjoitti: Pe Heinä 23, 2021 10:06 pm
t-40 kirjoitti: Pe Heinä 23, 2021 10:00 pm Varmaan saadaan taas hauska keskustelu
Liittyykö nimimerkkisi kenties Belarukseen? :D Jos muistan noita tyyppejä oikein. Ei siis missään nimessä negatiivisesti.
Miun rattori kuskin ura alko tuollasella (405) ja kun sain tilan itelle perinön jaossa niin ensimäinen oli 425... Mutta aika näyttänyt ettei noi lipetskiläiset ole minskin tehtaan veroisia, vaikka niissäki lystit puolesa. Mutta vuosien myötä ja kun leipä tulee pöytään belkku, zetka ursus linjalta niin pieni haisu noista jäänny.. ja juu käy pajalla euroopalaisiakin sen verta että poltetta ei ole tullut hankkia ihtelle... Tai no, ton urkin voin 826 belkuun tain 90 taiteen fentiin vaihtaa kuhan kerkiää koneen kasamaan ja takaste ajoon
t40am turbo vm 82 (belarus 425)
belarus 500 vm 72
belarus 825
belarus 920s turbo
dt75 b
vammas kersantti "nuffi"
sampo 10
scania 86s
lokomo ah145
åker h12b
o&k loader

belarus varaosat.

https://www.suonsyrjantila.net
m_kane
Viestit: 3578
Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
Paikkakunta: Jovensuu
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja m_kane »

TunturiPappa kirjoitti: Pe Heinä 23, 2021 9:42 pm
m_kane kirjoitti: Pe Heinä 23, 2021 1:28 pm Tuon nostolaitteen osalta keskustelu menee aina samaa rataa. Ne joilla sitä ei ole, sanovat ettei sillä mitään tee. Ne joilla on, pitävät hyvänä.
Kuten monessa asiassa eniten tuntuvat tietävän ne, joilla ei ole omaa kokemusta.
Kun nyt kerran nostit kissan pöydälle, niin voitko sanoa muutaman homman missä tuosta kaksitoimisuudesta on merkittävää etua?
Tuolla muutama kommentti aikaisemmin listasin mitä itse olen hyötynyt ominaisuudesta
Belarus 825 turbo shitbox
m_kane
Viestit: 3578
Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
Paikkakunta: Jovensuu
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja m_kane »

Jammu kirjoitti: Pe Heinä 23, 2021 11:03 am no alkaa mennä aika kaukaa hauetuksi jos etukuormain tähän sotketaan. Polanteen poistokin on vain yksi työ johon painatus on järjestettävissä jos sitä tarvitaan. Esimerkiksi perälevyyn lisäpainotus polanteen poistossa on parempi siinä mielessä että nostolaitteella tehty painatus on rajallista koska kyse on painonsiirrosta vetokoneelta joka on suoraan vetotehosta ja vetopidosta pois. Jos taasen perälevyssä on lisäpainoa niin siitä saa tavanomaisella nostolaitteella siirrettyä painoa vetäville takapyörille. Mahaterä on yksi konsti urakoinnissa polanteen poistoon.
Kaikkihan on järjestettävissä, mutta jos varuste on traktorissa niin miksi vaivautua kikkailuun? Omaankin oerälevyyn on kyllä vaikea keksiä miten saisin vaikka 500kg lisäpainoa, painatuksella onnistuu ilmaan miettimisiä.
Belarus 825 turbo shitbox
-SS-
Viestit: 15637
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Kulkeeko traktori jäällä enää kunnolla, jos 500 kiloa painatetaan pois renkailta painoa ? Ymmärrän ehkä nelivedolla, silloin mennään nelivetoakselin vedolla, mutta esimerkiksi takaveto ?

Kyllä se kaksitoiminen nostolaite on oikein hyvä, en sitä kiistä, ja Belaruksen nostolaite on varmaan myös muutenkin monipuolinen. Ja esimerkiksi taka-akselin tai renkaan vikatilanteissa voi nostaa akselin ylös, kuten tunnettu Youtube-julkaisija hrz4x4 videolla tekee.

https://youtu.be/48Qz5V8flNc

Meillä paalausurakoitsija teki Belaruksella töitä eläköitymiseensä asti. Oli omaksunut kiireettömän ajotavan, ja valmista tuli. Silti Zetorit ja Belarukset poistuivat jostakin syystä, kun viljelijäsukupolvet laajensivat viljelyksiä, jopa 6-sylinteriset Ursukset ja isot Zetorit vaihtuivat John Deereen, CNH traktoreihin tai Valtra koneisiin, olipa yksi Fendt myös. Olisiko kuitenkin ollut esimerkiksi ergonomia kyseessä ? Huoltokuluissa ja polttoaineenkulutuksessa eivät ainakaan hyötyneet.

-SS-
m_kane
Viestit: 3578
Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
Paikkakunta: Jovensuu
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja m_kane »

Kyllä se aika paljon kestää painattaa ennenkuin pito loppuu.
Takavedolla ei varmastikaan eli nelivedon kyllä vaatii.
Olen painattanut lanatessa melkein takarenkaat ilmaan jos tarvinnut oikein syvälle päästä ja hyvin vetää nelikolla.
Belarus 825 turbo shitbox
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 35 vierailijaa