Itä-traktoria hankkimassa
-
- Viestit: 3114
- Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 5780
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: Itä-traktoria hankkimassa
Siinäs kuulitta, notta yhyren päivän on olluna itäkonehen ratis. Kyllä tuolla kokemuksella jo tiätöö jokahisen konehen metkut.
Tarvihe siinä enemmän ajateitten alkaa sanomahan, kuinka asioiren laita on.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 7756
- Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
- Paikkakunta: Vieremä
- Viesti:
Re: Itä-traktoria hankkimassa
70luvun alun 500 sarjalaisissa on ollut erillainen nelivedon kytkentä systeemi.m_kane kirjoitti: ↑Su Heinä 25, 2021 10:46 pmOn ollu vihmerää porukkaa sinun saapumiserä sittenMatsikka kirjoitti: ↑Su Heinä 25, 2021 9:33 pm Ihan näppärästi pienillä etuvetopyörillä varustetut automaatti-Belkut tulivat etuperin näköisälle, mutta aina kun niiden piti peruuttaa johonkin, niin kuskilla alkoi vaikeudet. Joka kuski sanoi samaa….”tässä on automaattinen neliveto, pakilla pitää pitää jotakin vipua päällä jotta se vetää”.
Oli ilmeisesti joku SA-INT malli kun tuollainen ominaisuus oli.
Belkun valitsimessa on kolme asentoa. Takaveto, automaatti-neliveto ja jatkuva neliveto. Automaattineliveto toimii eteenpäin ajettaessa kun takapyörä alkaa suttaamaan. On kätevä kun neliveto ei normaalisti ole päällä pihalla ajettaessa niin ei renkaat "sorra" eikä tule jälkiä. Vaan kun vaikka tökkää kauhan sorakasaan, niin neliveto kytkeytyy. Vipu on kyllä niin hyvin esillä että toki sitä olis helppo manuaalisestikin valita 2wd/4wd, mutta tuppaa neliveto unohtumaan päälle turhaan, siksi tuo on hyvä.
Sitä en tiedä mitä ajatella kuskeista jotka ei osaa tuota käyttää ja "ovat vaikeuksissa".. tai tiedän mutta en tuo ilmi.
https://www.belkku.fi/foorumi/viewtopic.php?t=3042
Siellä on muute joku muuki korialla Belkkua ajanu, ja vissii SA-INT tyyliin paskaksi hakattuja vehkeitä...
Ja totta kai koko kone merkin voi haukkua, jos on yhtä mallia ajanut, tai ei siis edes ajanut, vaan kahtonut kun muut ajaa.
- Matsikka
- Viestit: 16219
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
Re: Itä-traktoria hankkimassa
Saattaa olla että Korian Belkuista oli otettu ”varmuuden vuoksi” jatkuva neliveto pois päältä, ettei tuu turhia remontteja.DexMasZet kirjoitti: ↑Su Heinä 25, 2021 11:18 pm70luvun alun 500 sarjalaisissa on ollut erillainen nelivedon kytkentä systeemi.m_kane kirjoitti: ↑Su Heinä 25, 2021 10:46 pmOn ollu vihmerää porukkaa sinun saapumiserä sittenMatsikka kirjoitti: ↑Su Heinä 25, 2021 9:33 pm Ihan näppärästi pienillä etuvetopyörillä varustetut automaatti-Belkut tulivat etuperin näköisälle, mutta aina kun niiden piti peruuttaa johonkin, niin kuskilla alkoi vaikeudet. Joka kuski sanoi samaa….”tässä on automaattinen neliveto, pakilla pitää pitää jotakin vipua päällä jotta se vetää”.
Oli ilmeisesti joku SA-INT malli kun tuollainen ominaisuus oli.
Belkun valitsimessa on kolme asentoa. Takaveto, automaatti-neliveto ja jatkuva neliveto. Automaattineliveto toimii eteenpäin ajettaessa kun takapyörä alkaa suttaamaan. On kätevä kun neliveto ei normaalisti ole päällä pihalla ajettaessa niin ei renkaat "sorra" eikä tule jälkiä. Vaan kun vaikka tökkää kauhan sorakasaan, niin neliveto kytkeytyy. Vipu on kyllä niin hyvin esillä että toki sitä olis helppo manuaalisestikin valita 2wd/4wd, mutta tuppaa neliveto unohtumaan päälle turhaan, siksi tuo on hyvä.
Sitä en tiedä mitä ajatella kuskeista jotka ei osaa tuota käyttää ja "ovat vaikeuksissa".. tai tiedän mutta en tuo ilmi.
https://www.belkku.fi/foorumi/viewtopic.php?t=3042
Siellä on muute joku muuki korialla Belkkua ajanu, ja vissii SA-INT tyyliin paskaksi hakattuja vehkeitä...
Ja totta kai koko kone merkin voi haukkua, jos on yhtä mallia ajanut, tai ei siis edes ajanut, vaan kahtonut kun muut ajaa.
Ihan normaaleja kokeneita kuskit oli.
Sanotaan ettei Korian koneet vaikuttaneet mun kiinnostukseen itäkoneita kohtaan tippaakaan, jäi niistä vaan semmonen mielikuva.
Itä-naapurin ideologia vaan on niin kaukana mun ajatusmaailmasta etten tahdo olla tukemassa sitä yhtään enempää kuin on pakko.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
-
- Viestit: 8190
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Itä-traktoria hankkimassa
Ihan kätevä joo, mut tyypillistä itäsuunittelua, kun on jätetty homma puolitiehen!?Automaattineliveto toimii eteenpäin ajettaessa kun takapyörä alkaa suttaamaan.
- Matsikka
- Viestit: 16219
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
Re: Itä-traktoria hankkimassa
En väitä että tietäisin itäkoneista yhtään mitään.TunturiPappa kirjoitti: ↑Su Heinä 25, 2021 11:04 pmSiinäs kuulitta, notta yhyren päivän on olluna itäkonehen ratis. Kyllä tuolla kokemuksella jo tiätöö jokahisen konehen metkut.
Tarvihe siinä enemmän ajateitten alkaa sanomahan, kuinka asioiren laita on.
Senverran vaan että en itte tykänny.
Olipahan kokemus muiren joukos.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
-
- Viestit: 7756
- Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
- Paikkakunta: Vieremä
- Viesti:
Re: Itä-traktoria hankkimassa
Noin siis 70luvun alkupään ekoissa neliveto malleissa, sittemmin toimii joka suuntaan. Samoin 800 sarjassa aina toiminut eteen ja taakse.Tumppi 865 kirjoitti: ↑Su Heinä 25, 2021 11:35 pmIhan kätevä joo, mut tyypillistä itäsuunittelua, kun on jätetty homma puolitiehen!?Automaattineliveto toimii eteenpäin ajettaessa kun takapyörä alkaa suttaamaan.
Jostain syystä belaruksista mielletään aina, että eroja malleissa ja vuosi malleissa ei ole.
-
- Viestit: 8190
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Itä-traktoria hankkimassa
No hyvä että jotain kehitystä on tapahtunu alle viidessäkymmenessä vuodessa.70luvun alkupään ekoissa neliveto malleissa, sittemmin toimii joka suuntaan.
Mites noissa suunnanvaihtimet, kun joissain mallissa oliko jo 60-luvulla, että jo 80-luvun vehkeissä sitten toiminee jo lähes ajatuksen voimalla, ettei tarvi mitää keppiä väännellä?
-
- Viestit: 3580
- Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
- Paikkakunta: Jovensuu
- Viesti:
Re: Itä-traktoria hankkimassa
Onhan tuo kuitenkin puolet enemmän kuin länsikoneissa joissa ei ole minkäänlaista automatiikkaa.Tumppi 865 kirjoitti: ↑Su Heinä 25, 2021 11:35 pmIhan kätevä joo, mut tyypillistä itäsuunittelua, kun on jätetty homma puolitiehen!?Automaattineliveto toimii eteenpäin ajettaessa kun takapyörä alkaa suttaamaan.
Uskon kyllä että länsikoneet on parempia. Oma kokemus niistä jää vanhaan 502 valmettiin, joten en osaa sanoa sen enempää. Huvittaa vain, että toisille tuntuu olevan mahdotonta myöntää että ryssän raudassa voisi joku asia olla paremmin kuin länsikoneissa.
Belkku sopii kyllä myös harrastajalle, koska varaosat on halpoja ja traktori on suunniteltu siperiassa korjattavaksi, eli kotipajalla sen laittaminen on helppoa. Huonosti pidettyjähän nuo tahtoo olla että laittamista varmasti on. Itse olen tehny puunajot, auraukset, tienhoidot ja pihahommat tuolla kohta 10v ja aika pienillä remonteilla. Turbo neliveto 825 vilske 1200 etukuormaajalla maksoi neljä tonnia, joten lie hintansa hankkinut. Todella laiminlyövällä hoidolla tuokin on ikänsä ollut, hytin laseista lähtien kaikki oli rikottu. Eikä omakaan huolenpito ole ollut parhaasta päästä. Sitkeästi se vaan on jaksanu tietä auraamaan lähteä, paitsi kun lohkolämmitin oli sipannu ja hehkut ei toimi, niin 15 asteen pakkasilla ei tahtonu lähteä. Korjasin sitten lämmittimen, hehku ei ole minun aikana toiminu.
Belarus 825 turbo shitbox
-
- Viestit: 3580
- Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
- Paikkakunta: Jovensuu
- Viesti:
Re: Itä-traktoria hankkimassa
Toimiiko automaattinelikko siis peruuttaessa 800-sarjassa? Minulla ei ole koskaan toiminut ja mielestäni tutkin räjäytyskuvaa joskus ja totesin että toimii vain eteenpäin. Jäykkä 4wd toki toimii myös taaksepäin.DexMasZet kirjoitti: ↑Su Heinä 25, 2021 11:55 pmNoin siis 70luvun alkupään ekoissa neliveto malleissa, sittemmin toimii joka suuntaan. Samoin 800 sarjassa aina toiminut eteen ja taakse.Tumppi 865 kirjoitti: ↑Su Heinä 25, 2021 11:35 pmIhan kätevä joo, mut tyypillistä itäsuunittelua, kun on jätetty homma puolitiehen!?Automaattineliveto toimii eteenpäin ajettaessa kun takapyörä alkaa suttaamaan.
Jostain syystä belaruksista mielletään aina, että eroja malleissa ja vuosi malleissa ei ole.
Belarus 825 turbo shitbox
-
- Viestit: 3580
- Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
- Paikkakunta: Jovensuu
- Viesti:
Re: Itä-traktoria hankkimassa
Ainakaan minun 825 -87 mallissa ei ole suunnanvaihtoa. Muistaakseni 900-sarjassa on.Tumppi 865 kirjoitti: ↑Ma Heinä 26, 2021 12:35 amNo hyvä että jotain kehitystä on tapahtunu alle viidessäkymmenessä vuodessa.70luvun alkupään ekoissa neliveto malleissa, sittemmin toimii joka suuntaan.
Mites noissa suunnanvaihtimet, kun joissain mallissa oliko jo 60-luvulla, että jo 80-luvun vehkeissä sitten toiminee jo lähes ajatuksen voimalla, ettei tarvi mitää keppiä väännellä?
Tosin koska pakki on keksittty ja pikavaihde, niin en tiedä mihin tuota tarvitsee.
Kaitpa uudet länsikoneet on jo automaattivaihteilla? Maanviljelijänä en varmasti enää muuta harkitsisi. Tosin olen kuullut että laatikko ongelmia on ja tietokoneella ohjelmoidaan laatikot. Korjaamolla näin uudehkon massikan johon loota oli tilauksessa ja useamman 10t€ remppa, vaatii ohjelmoinnin myös.
Harrastelijalta vaatii nämä uudet koneet sitten aika paljon enemmän kuin masinistihenkeä että saa pidettyä kunnossa kun kaikki tietokoneohjattua. Belarus on käsittääkseni aika perusrautaa edelleen, voikin olla että jonkun ajan päästä nämä onkin niitä haluttuja harrastekoneita ja länsivehkeet ei kelpaa kellekään?
Belarus 825 turbo shitbox
-
- Viestit: 9802
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Itä-traktoria hankkimassa
Toistaiseksi käytettyjä länsikoineitakin on saatavilla.
- Matsikka
- Viestit: 16219
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
Re: Itä-traktoria hankkimassa
Mun mielestä suunnanvaihtaja pitäis olla joka konehes, pikavaihre ei mulle oo välttämätön vaikka 2/3 mun koneista se löytyykin.
Ja suunnanvaihtajan vipu on oltava ratin alla vasemmalla, oli sitten mekaaninen tai sähköhytraulinen.
Äkeen ja kylvinkoneen veto ja kyntäminen on niin yksinkertaisia toimituksia että ihan mekaanisella vaihteistolla pärjää hyvin.
Ja suunnanvaihtajan vipu on oltava ratin alla vasemmalla, oli sitten mekaaninen tai sähköhytraulinen.
Äkeen ja kylvinkoneen veto ja kyntäminen on niin yksinkertaisia toimituksia että ihan mekaanisella vaihteistolla pärjää hyvin.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
-
- Viestit: 1543
- Liittynyt: La Tammi 12, 2013 8:54 am
- Viesti:
Re: Itä-traktoria hankkimassa
Se on vähän niinkin, kuin matsikka sanoi, ei päivää enempää tartte ajaa, niin hoksaa kyllä sopiiko kone käteen itselle. Samoin kun on omilla rahoilla itselleen konetta ostamassa ja itäkoneet tuntuu luotaantyöntäviltä, niin ostamatta jää, vaikka olis kuinka halpa ja netissä suu vaahdossa kehuttu.
-
- Viestit: 9802
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Itä-traktoria hankkimassa
Ei ne ymmärrä että joku 90 srj fiatti tai 6000/8000 srj valmetti(muitakin merkkejä on mutta näistä laaja kokemus) ettei ne tarvi muutaku ajoa. Öljyt vaihtaa joskus ja taas ajoa. Ei näitä tarvi rassata kädet piessä.
-
- Viestit: 3580
- Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
- Paikkakunta: Jovensuu
- Viesti:
Re: Itä-traktoria hankkimassa
No tuota, kun tätä palstaa lueskelee, niin näyttäisi että ne tarviaa tosiaan muutakin kuin pelkkää ajoa
Eiköhät traktorit ole yksilöitä merkistä riippumatta, ja pidosta sekä huoltamisesta on paljon kiinni miten toimii vanhemmiten.
En ole mikään itätraktorifani. Sattui vaan aikanaan edullinen belarus kohdille ja se on täyttänyt minun tarpeet enemmän kuin hyvin. Yhtä hyvin olisin voinut ottaa massikan, valmetin tai vaikka leylandin, mulle ei merkillä ole väliä. Toin vain tässä esille mitä hyviä puolia itäkoneessa on, kun aloittaja sellaista harkitsi. Oikeasti niissä on niitäkin hyviä puolia vaikka moni tuntuu olevan sitä mieltä ettei niillä mitään tee.
Jokainen hankkii sellaisen laitteen mikä itseä miellyttää. Tuomitseminen ilman kokemusta pelkän mielikuvan perusteella ei ole kovin masinistihenkistä.
Belarus 825 turbo shitbox
-
- Viestit: 2866
- Liittynyt: To Tammi 21, 2010 7:59 am
- Paikkakunta: jyväskylä/muurame
- Viesti:
Re: Itä-traktoria hankkimassa
400 sarjassa ollu suunan vaihto alusta alkaen, 900 sarjaan sai ensin joko sillä tai loikkarilla, kuulema pitäs alkaa saamaan suunan vaihdon ja loikkari vaihteen kompinaatiota.
ja juu, ei toimi minskin belkussa se automaatti neliveto pakilla.
mutta lystihän se on kuunnella näitä mitkä selittää mite niitä saa jatkuvasti rassata... meillä talouden käyttökampöeet lada ja volga(no on chevyjäkin), työt belkulla, mitään poliitista vakaumusta asiaan ei ole vaikka näin useasti väitetään.. työkoneissa ollut se laskin tärkein asia ja henkilö kohtasiin logistisiin hommiin vain mieltymykset.
ja ei miun pinnan pituudella pysy pitkään tontilla kampe mitä tars olla aina kädet mustana sepitämässä, paljo mukavempi tehä hommat ja vaikka soitella loppu aika haitaria
on rojektina yks kutos urkki, kuhan valmistuu niin vaihtuneen belkkuun tai fentiin, ei jotenki tunnu omalta kampeelta, noitaki aika paljo pajalla pajottanu asiakaille
ja juu, ei toimi minskin belkussa se automaatti neliveto pakilla.
mutta lystihän se on kuunnella näitä mitkä selittää mite niitä saa jatkuvasti rassata... meillä talouden käyttökampöeet lada ja volga(no on chevyjäkin), työt belkulla, mitään poliitista vakaumusta asiaan ei ole vaikka näin useasti väitetään.. työkoneissa ollut se laskin tärkein asia ja henkilö kohtasiin logistisiin hommiin vain mieltymykset.
ja ei miun pinnan pituudella pysy pitkään tontilla kampe mitä tars olla aina kädet mustana sepitämässä, paljo mukavempi tehä hommat ja vaikka soitella loppu aika haitaria
on rojektina yks kutos urkki, kuhan valmistuu niin vaihtuneen belkkuun tai fentiin, ei jotenki tunnu omalta kampeelta, noitaki aika paljo pajalla pajottanu asiakaille
t40am turbo vm 82 (belarus 425)
belarus 500 vm 72
belarus 825
belarus 920s turbo
dt75 b
vammas kersantti "nuffi"
sampo 10
scania 86s
lokomo ah145
åker h12b
o&k loader
belarus varaosat.
https://www.suonsyrjantila.net
belarus 500 vm 72
belarus 825
belarus 920s turbo
dt75 b
vammas kersantti "nuffi"
sampo 10
scania 86s
lokomo ah145
åker h12b
o&k loader
belarus varaosat.
https://www.suonsyrjantila.net
-
- Viestit: 1543
- Liittynyt: La Tammi 12, 2013 8:54 am
- Viesti:
Re: Itä-traktoria hankkimassa
mistä se sitten johtuu tuo itäkoneiden huono maine?kyllä sellaseen yleensä syyt on...vai onko kaikki omistajat ollu aina niin tumpeloiya,että särkenyt tyhmyyttään,en kyllä usko sitäkään.täs kylällä niitä oli aikanaan varmaan 5talossa,uutena tuli kaikki ja aika pian vaihtu vähin äänin länsikoneisiin,
-
- Viestit: 4370
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Itä-traktoria hankkimassa
Kaikkihan ne syyt tietää, kuka vain kehtaa ne ääneen tunnustaa. Itäkone on kuin Rolls Roycen tekniset tiedot: riittävä.sata10 kirjoitti: ↑Ti Heinä 27, 2021 1:16 pm mistä se sitten johtuu tuo itäkoneiden huono maine?kyllä sellaseen yleensä syyt on...vai onko kaikki omistajat ollu aina niin tumpeloiya,että särkenyt tyhmyyttään,en kyllä usko sitäkään.täs kylällä niitä oli aikanaan varmaan 5talossa,uutena tuli kaikki ja aika pian vaihtu vähin äänin länsikoneisiin,
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 2866
- Liittynyt: To Tammi 21, 2010 7:59 am
- Paikkakunta: jyväskylä/muurame
- Viesti:
Re: Itä-traktoria hankkimassa
ja sitten on suomessa niitä mitkä sitkeästi niilä vain töitä ovat tehneet ja tekevät.
huoltomiehen roolissa havainnut että ainakaan noita ei keskimäärin ole liialla huollolla ainakaan pilattu, olleet uutena halpoja niin eihän niistä tartte edes öljyjä kahtoa
be
en mie tiedä mitä syitä pitäs tunnustaa... mutta samapa tuo minulle, täällä muutama nimimerkki tietää tietää että ryssän paskaa vaikka kokemuset on " tossa naapurilla oli"
huoltomiehen roolissa havainnut että ainakaan noita ei keskimäärin ole liialla huollolla ainakaan pilattu, olleet uutena halpoja niin eihän niistä tartte edes öljyjä kahtoa
be
en mie tiedä mitä syitä pitäs tunnustaa... mutta samapa tuo minulle, täällä muutama nimimerkki tietää tietää että ryssän paskaa vaikka kokemuset on " tossa naapurilla oli"
t40am turbo vm 82 (belarus 425)
belarus 500 vm 72
belarus 825
belarus 920s turbo
dt75 b
vammas kersantti "nuffi"
sampo 10
scania 86s
lokomo ah145
åker h12b
o&k loader
belarus varaosat.
https://www.suonsyrjantila.net
belarus 500 vm 72
belarus 825
belarus 920s turbo
dt75 b
vammas kersantti "nuffi"
sampo 10
scania 86s
lokomo ah145
åker h12b
o&k loader
belarus varaosat.
https://www.suonsyrjantila.net
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 31 vierailijaa