Itä-traktoria hankkimassa

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

3reiska
Viestit: 343
Liittynyt: To Loka 25, 2012 4:55 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja 3reiska »

Meillä oli 506 hx pelkku missä se on valmistettu ? Sillä oli tunteja alle1200 mittarissa kun ostettiin, mutta korjattavaa riitti , ne metalliset hydraaliikka
putket halkeili pituus suunassa vaikka paineet oli normaalit,niitä oli jo hitsaamalla korjattu aiemminkin,tasaus pyörästön lukko ei pitänyt,ulosoton pakkaa ei saanut pitämään,kumiletkut oli ihan kuin paperia,muuten oli voimaa kuin pienessä kylässä hyvä vetokone ,tunteja kyllä mittariin tuli nopeammin kuin kuskin kelloon vaikka väittävät toisin päin olevan :shock: Vuoden päivät oli ja sitten lähti kiertoon.
DexMasZet
Viestit: 7757
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

Se on jo oikea Minskin Belarus. Tekisi mieli kysyä, miksi niitä hydrauli putkia ei vaihdettu kunnollisiin, kun selvästi huonolaatuisia olivat. Itä-koneiden kanssa tyypillistä että ennemmin turaillaan hitsata, kun ostetaan uutta osaa. Aika monessa 05/55 sarjan Valmetissakin on muuten pumpulta lähtevä paineputki hitsattu läjään, kestää muutaman tuhat tuntia ja taas tärinästä murtuu poikki. Sekin korjautuu kun vaihtaa uuden kunnollisen. Kahdesti naapurille hitsasin ennen kuin usko.
Ulosotossa varsinaista pakkaa ei ole, vaan ne pannat. Jos on kunnolla luistatettu, niin ei niitä saane edes pitämää, mutta ei oo hinnalla pilattu niitäkään, säädössä omat jipponsa.
Sen voin myöntää, että noissa 90luvun alun malleissa laatuvaihtelu on ollut suurta Neuvostoliiton romahduksen aikoihin. Mutta pitää muistaa, että nyt puhutaan 30v vanhoista koneista. On niistä jo huonoimmat yksilöt karsiutuneet pois.
Juho M-P
Viestit: 4378
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

DexMasZet kirjoitti: Pe Heinä 30, 2021 12:22 am Onko tuo se 405?
https://m.nettikone.com/belarus/405/2068133
Tuokin näyttää kamalalta mutta kunnon painepesu liukkarilla irrottaa ton pihka/mahla töhkän ja kummasti näyttää ihan eri vehkeeltä.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Juho M-P
Viestit: 4378
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

3reiska kirjoitti: Pe Heinä 30, 2021 9:06 am Meillä oli 506 hx pelkku missä se on valmistettu ? Sillä oli tunteja alle1200 mittarissa kun ostettiin, mutta korjattavaa riitti , ne metalliset hydraaliikka
putket halkeili pituus suunassa vaikka paineet oli normaalit,niitä oli jo hitsaamalla korjattu aiemminkin,tasaus pyörästön lukko ei pitänyt,ulosoton pakkaa ei saanut pitämään,kumiletkut oli ihan kuin paperia,muuten oli voimaa kuin pienessä kylässä hyvä vetokone ,tunteja kyllä mittariin tuli nopeammin kuin kuskin kelloon vaikka väittävät toisin päin olevan :shock: Vuoden päivät oli ja sitten lähti kiertoon.
Vika on huonossa huollossa/sen laiminlyönnissä. :lol:

Jos mittari pyöri nopeammin niin todellisia tunteja saattoi olla hyvin alle 1000h.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
3reiska
Viestit: 343
Liittynyt: To Loka 25, 2012 4:55 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja 3reiska »

En sen huoltohistoriaa tiedä,on sillä edellisellä omistajalla ollut tätä ennen useampi belarus.Ne hydraali putket oli hitsattu ennen
meille tuloa. Meillä vaihdettiin ne heti eka vuodon ilmaannuttua kaikki uusiin.Tästä belarus tapahtumasta on yli kymmenen vuotta
reilusti.
Tumppi 865
Viestit: 8207
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

oli tunteja alle1200 mittarissa kun ostettiin, mutta korjattavaa riitti
Tuota ei kyllä voi enää huollon puutteesta syyttää, kun tuolla ajomäärällä ei montaa huoltoa ole edes ollu, jotka on voinu jättää tekemättä. :roll:
t-40
Viestit: 2866
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 7:59 am
Paikkakunta: jyväskylä/muurame
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja t-40 »

niin no belkun tehtaan valmistus määrät pyörii kymmenissä tuhansissa, ainakin 10v sitten kun asia vielä vähän kiinnosti oltiin 60 000 valmistetun rattorin korvilla, eli kyllähän noita johonkin menee...

aattelin etten edes kommentoi kun täällä on tietävyys huipussaa, mutta muutama kohta.

ei ole belkku ainua merkki missä kansipahvin jälkikirintä on huoltoon kuulunut ja on juu siitä ronkeli. .

mutta siellä koneessa saa pysymään kyllä 4.2bar ahtopaineita.
esikammio koneesta ei tule suorasuihkua pelkällä kannella, vaatii männät, suuttimet, ventiilikopan yms.. pientä. ja 80 luvun esikammio koneet oli tehtaan jämäosista koottuja, olisivat saaneet jäädä tuomatta
noita suorasuihku muutoksia tulee jokunen vuoteen tehtyä ja pakettia asiaan menee jokunen vuoteen

ja on nähny näitä laadukaampia koneita ja alle tuhanteen tuntiin se vika lista on pidempi kuin 4 henkisen perheen kauppa kuitti, mutta siinähän ei ole kyse uskonosta kyseiseen koneeseen, kuulema käyttäjä vikoja. lähin on tuossa 4km päässä yhteistyö tilalla, jäänny lantala lapioksi ja toimii kuinka toimii, noin päivästä riippuen. minä olisin purkanut kaupan, mutta kun pitää sitä puhdasta ruokaa niillä.. no lopun tiijättekin.

huoltohistoriiaan ei minusta vaikuta kuinka monta kyseisen merkin konetta edellisellä omistajalla on, ne kaikki on voitu huoltaa yhtä huonosti.. niitäki paikkoja nähny ja paljon " kun mää ihan ite"

belkun ulos oton saa kyllä pitämään, ei ole ollut ikinä sen kanssa ongelmaa kun edes vähän tuumii mitä tekee. tätä epäilevät voivat tulla syksyllä kurkkimaan kun yksi belkku pyörii tonni voa päällä koneesta 3000rpm otettuna ja ahdot nousee 1.5bariin kun alkaa pölli pistämään vastaan, eikä luista ulos otto... ihan tehtaan osilla on kasassa.

tasauspyörästön lukko pitää 28.1*26 takakumeilla joten en voine moittia.. tätäkin voi tulla kurkkimaan.

vaikka näihin jutusteluihin olen luvannut että kaffet keitän ja voidaan tuumata... eipä ole ketään näkynnyt. niin no ottaisihan se mahdollisesti luonnon päälle olla väärässä tietämyksessään..
t40am turbo vm 82 (belarus 425)
belarus 500 vm 72
belarus 825
belarus 920s turbo
dt75 b
vammas kersantti "nuffi"
sampo 10
scania 86s
lokomo ah145
åker h12b
o&k loader

belarus varaosat.

https://www.suonsyrjantila.net
rokkimatti
Viestit: 1629
Liittynyt: La Maalis 10, 2012 8:04 pm
Paikkakunta: kitee
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja rokkimatti »

T-40
Amen.
Karavaani kulkee ja koirat räksyttää.👍
hyvin suunniteltu on täysin alottamatta
Fred Scuttle
Viestit: 2067
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 7:41 pm
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Joidenkin mielestä belaruksien viat on aina väärästä käytöstä, ja huonosta huollosta johtuvia. :)
Valmetilla...
Viestit: 799
Liittynyt: Ma Maalis 11, 2019 1:12 pm
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja Valmetilla... »

Täällä katottiin Valmetinkin omistajia vähän kieroon valtionyhtiöisyydestä johtuen.

Onko Belaruksella kukaan vetokisoissa käynyt, itäkoneet on monesti hyvävetoisia ja osaavissa käsissä nopealaatikkoisia. Ursukset ja isot Zetkat on yleinen näky vetokisoissa.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16230
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Valmetilla... kirjoitti: Pe Heinä 30, 2021 8:31 pm

Onko Belaruksella kukaan vetokisoissa käynyt, itäkoneet on monesti hyvävetoisia ja osaavissa käsissä nopealaatikkoisia. Ursukset ja isot Zetkat on yleinen näky vetokisoissa.
On Belarus pikkuluokassa ollut
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
3reiska
Viestit: 343
Liittynyt: To Loka 25, 2012 4:55 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja 3reiska »

Late Honkanen kilpailee belaruksella pulling kisoissa. 2500 luokassa 501 belaruksella vm 74.
Melvis
Viestit: 209
Liittynyt: Ma Elo 20, 2018 8:50 pm
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja Melvis »

Koskaan en sitten tuon pikku Belaruksen luokse päässy, kun sattumalta löyty halpaan hintaan ei julkimyynnissä ollu Zetori 5711 :D . Muuta vikaa ei kamppeessa oo, kun viimetalvena oli yrittäny jarrujepääsylinterit vaihtaa, eikä sen koommin ole jarrut toimineet. Eilen niitä koitin ilmailla, mutta jossain on joku härö, kun ei polin tuntumaa meinaa tulla. Liekkö sylinterien päässä oleva tasaus venttiili jumissa. Ja äkkinäisenä menin sieltä banjon takapuolelta sen pienen luukun aukasemmaan ja nykäsemään irti, niin purkautuipa käsijarrun pannasta tapit jarrukotelon pohjalle :roll: .
Tumppi 865
Viestit: 8207
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

jarrujepääsylinterit vaihtaa, eikä sen koommin ole jarrut toimineet.
Setkan jarrut on kyllä kuuluisat noista vaivoista. :roll:
Millä tavalla on yritetty ilmata? Johonkin setkaa sai jarrut palautumaa kun veti ruutalla työsylinterin kautta joko imemällä, tai sitten painaa nesteet sitäkautta säiliöön päin!? :wink:
Melvis
Viestit: 209
Liittynyt: Ma Elo 20, 2018 8:50 pm
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja Melvis »

[/quote] Setkan jarrut on kyllä kuuluisat noista vaivoista. :roll:
Millä tavalla on yritetty ilmata? Johonkin setkaa sai jarrut palautumaa kun veti ruutalla työsylinterin kautta joko imemällä, tai sitten painaa nesteet sitäkautta säiliöön päin!? :wink:
[/quote]

Ihan polinta pumppaamalla ja putkea löysäämällä. Ilmanipat on kadonnut, liekkö poikki työsylintereissä :roll:. Pitää katsoa, mikä sitä riivaa, kun joutuu sen käsijarrun taatta kuitenkin panjon käyttämään pois...
lukke
Viestit: 2408
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 7:57 am
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja lukke »

Polokimet yhteen pumppaa sitten!
Juho M-P
Viestit: 4378
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Onneks setkan sylkyt on halpoja. Mutta niitä saakin uusia usein.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Viil@ri
Viestit: 1164
Liittynyt: To Tammi 17, 2019 2:11 pm
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja Viil@ri »

Ilmanipat on työsylintereissä kyllä todella hankalassa paikassa. Se tasausventtiili kannattaa purkaa ja tarkistaa että liikkuu. Sitten vaan ilmailemaan. Ei vaatinut mulla mitään erikoistemppuja se ilmailu. Jos ei sillä lähde niin sitte kynkät irti ja työsylinterit vaihtoon jos on kerta pääsylinteritkin jo uusittu ja niiden säädöt tarkastettu että varmasti poljin painaa sylintereitä oikein.

Ja kyllä ne setkan jarrut on kunnossa olevana aivan mahtavat verrattuna mf 50b mekaanisiin rimpuloihin. Toki niissäkin olis varmaan laittoa ja koneessakin massaa enemmän. Mutta silti
Melvis
Viestit: 209
Liittynyt: Ma Elo 20, 2018 8:50 pm
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja Melvis »

Jatketaan saman aiheen alle kyselyä. Eli huoltoahan pitäisi kanssantehdä, niin minkälaista öljyä aski vaatii? Käyttöohje sanoo sae30, mutta onko luokituksilla väliä? Entäs tehostimen öljy? Onkos vaihteistossa mitään suodattimia mitä tarvitsisi vaihdella?

Ja vielä jarrujumpasta sen verran, että onko akselin irrotuksessa jotain erityistä huomioitavaa? Vai onnistuuko ihan yksinkertaisuudessaan, että akseli irti ja jarru on näkyvissä?
jouto
Viestit: 2141
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2006 6:01 pm
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja jouto »

Olikos tämä nyt Zetor 5711? Öljyistä: jos et nyt niinkään urakoille mene, niin Farmoilia tms. Monitraa voi hyvin käyttää. GL 4:ää kuitenkin, ei viitosta tarvitse tämä. Eikä ole hyvä viitosta laittaakaan jos tässä jo oli synkattu isoimmat vaihteet (mutta tulikohan synkka vasta myöhemmin?).
Ei ole nostolaitepumpun imusuodattimen lisäksi tässä varmaan vielä muuta suodatusta. Myöhemmin tuli loota/perän paluuvirtasuodatin, vaihdettava, joka sijaitsee uudemmissa mallistoissa oikealla hytin etuosan alla.
Ohjaukseen olen pannut samaa kuin loodaan. Siis öljyä pannut.
Portaalin pois otossa tietty pittää muistaa jarruputki irrottaa työsylkyltä. Käsijarrupanta täytyy myös löysätä ennen irrotusta mutta senhän sinä jo toiselta puolen ainakin menitkin tekemään siitä jännästä luukusta... Ja vetoakselin stefoja lootan/perämurikan kyljissä varottava, kun portaaleita hivuttaa edes tai takaisin.
t. Kauko Ollila
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 49 vierailijaa