Itä-traktoria hankkimassa

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
poweri
Viestit: 3114
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja poweri »

Matsikka kirjoitti: Su Heinä 25, 2021 9:33 pm
Oli ilmeisesti joku SA-INT malli kun tuollainen ominaisuus oli. Taisi olla venäläisten salajuoni Suomen armeijalle, tiesivät että kun Belaruskuski joutuu peruuttamaan….niin se on puollustuskyvytön kun tarvittoo ajamisehen molemmat käret.



:D
TunturiPappa
Viestit: 5778
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Matsikka kirjoitti: Su Heinä 25, 2021 9:33 pm

Ittelle riitti Itä-traktoreista 1 päivä Zetorin ratissa.
Siinäs kuulitta, notta yhyren päivän on olluna itäkonehen ratis. Kyllä tuolla kokemuksella jo tiätöö jokahisen konehen metkut.
Tarvihe siinä enemmän ajateitten alkaa sanomahan, kuinka asioiren laita on.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
DexMasZet
Viestit: 7756
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

m_kane kirjoitti: Su Heinä 25, 2021 10:46 pm
Matsikka kirjoitti: Su Heinä 25, 2021 9:33 pm Ihan näppärästi pienillä etuvetopyörillä varustetut automaatti-Belkut tulivat etuperin näköisälle, mutta aina kun niiden piti peruuttaa johonkin, niin kuskilla alkoi vaikeudet. Joka kuski sanoi samaa….”tässä on automaattinen neliveto, pakilla pitää pitää jotakin vipua päällä jotta se vetää”.
Oli ilmeisesti joku SA-INT malli kun tuollainen ominaisuus oli.
On ollu vihmerää porukkaa sinun saapumiserä sitten :mrgreen:
Belkun valitsimessa on kolme asentoa. Takaveto, automaatti-neliveto ja jatkuva neliveto. Automaattineliveto toimii eteenpäin ajettaessa kun takapyörä alkaa suttaamaan. On kätevä kun neliveto ei normaalisti ole päällä pihalla ajettaessa niin ei renkaat "sorra" eikä tule jälkiä. Vaan kun vaikka tökkää kauhan sorakasaan, niin neliveto kytkeytyy. Vipu on kyllä niin hyvin esillä että toki sitä olis helppo manuaalisestikin valita 2wd/4wd, mutta tuppaa neliveto unohtumaan päälle turhaan, siksi tuo on hyvä.

Sitä en tiedä mitä ajatella kuskeista jotka ei osaa tuota käyttää ja "ovat vaikeuksissa".. tai tiedän mutta en tuo ilmi.
70luvun alun 500 sarjalaisissa on ollut erillainen nelivedon kytkentä systeemi.
https://www.belkku.fi/foorumi/viewtopic.php?t=3042
Siellä on muute joku muuki korialla Belkkua ajanu, ja vissii SA-INT tyyliin paskaksi hakattuja vehkeitä...
Ja totta kai koko kone merkin voi haukkua, jos on yhtä mallia ajanut, tai ei siis edes ajanut, vaan kahtonut kun muut ajaa.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16219
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

DexMasZet kirjoitti: Su Heinä 25, 2021 11:18 pm
m_kane kirjoitti: Su Heinä 25, 2021 10:46 pm
Matsikka kirjoitti: Su Heinä 25, 2021 9:33 pm Ihan näppärästi pienillä etuvetopyörillä varustetut automaatti-Belkut tulivat etuperin näköisälle, mutta aina kun niiden piti peruuttaa johonkin, niin kuskilla alkoi vaikeudet. Joka kuski sanoi samaa….”tässä on automaattinen neliveto, pakilla pitää pitää jotakin vipua päällä jotta se vetää”.
Oli ilmeisesti joku SA-INT malli kun tuollainen ominaisuus oli.
On ollu vihmerää porukkaa sinun saapumiserä sitten :mrgreen:
Belkun valitsimessa on kolme asentoa. Takaveto, automaatti-neliveto ja jatkuva neliveto. Automaattineliveto toimii eteenpäin ajettaessa kun takapyörä alkaa suttaamaan. On kätevä kun neliveto ei normaalisti ole päällä pihalla ajettaessa niin ei renkaat "sorra" eikä tule jälkiä. Vaan kun vaikka tökkää kauhan sorakasaan, niin neliveto kytkeytyy. Vipu on kyllä niin hyvin esillä että toki sitä olis helppo manuaalisestikin valita 2wd/4wd, mutta tuppaa neliveto unohtumaan päälle turhaan, siksi tuo on hyvä.

Sitä en tiedä mitä ajatella kuskeista jotka ei osaa tuota käyttää ja "ovat vaikeuksissa".. tai tiedän mutta en tuo ilmi.
70luvun alun 500 sarjalaisissa on ollut erillainen nelivedon kytkentä systeemi.
https://www.belkku.fi/foorumi/viewtopic.php?t=3042
Siellä on muute joku muuki korialla Belkkua ajanu, ja vissii SA-INT tyyliin paskaksi hakattuja vehkeitä...
Ja totta kai koko kone merkin voi haukkua, jos on yhtä mallia ajanut, tai ei siis edes ajanut, vaan kahtonut kun muut ajaa.
Saattaa olla että Korian Belkuista oli otettu ”varmuuden vuoksi” jatkuva neliveto pois päältä, ettei tuu turhia remontteja.
Ihan normaaleja kokeneita kuskit oli.

Sanotaan ettei Korian koneet vaikuttaneet mun kiinnostukseen itäkoneita kohtaan tippaakaan, jäi niistä vaan semmonen mielikuva.

Itä-naapurin ideologia vaan on niin kaukana mun ajatusmaailmasta etten tahdo olla tukemassa sitä yhtään enempää kuin on pakko.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Tumppi 865
Viestit: 8190
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Automaattineliveto toimii eteenpäin ajettaessa kun takapyörä alkaa suttaamaan.
Ihan kätevä joo, mut tyypillistä itäsuunittelua, kun on jätetty homma puolitiehen!? :roll:
Avatar
Matsikka
Viestit: 16219
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

TunturiPappa kirjoitti: Su Heinä 25, 2021 11:04 pm
Matsikka kirjoitti: Su Heinä 25, 2021 9:33 pm

Ittelle riitti Itä-traktoreista 1 päivä Zetorin ratissa.
Siinäs kuulitta, notta yhyren päivän on olluna itäkonehen ratis. Kyllä tuolla kokemuksella jo tiätöö jokahisen konehen metkut.
Tarvihe siinä enemmän ajateitten alkaa sanomahan, kuinka asioiren laita on.
En väitä että tietäisin itäkoneista yhtään mitään.
Senverran vaan että en itte tykänny.
Olipahan kokemus muiren joukos.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
DexMasZet
Viestit: 7756
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

Tumppi 865 kirjoitti: Su Heinä 25, 2021 11:35 pm
Automaattineliveto toimii eteenpäin ajettaessa kun takapyörä alkaa suttaamaan.
Ihan kätevä joo, mut tyypillistä itäsuunittelua, kun on jätetty homma puolitiehen!? :roll:
Noin siis 70luvun alkupään ekoissa neliveto malleissa, sittemmin toimii joka suuntaan. Samoin 800 sarjassa aina toiminut eteen ja taakse.
Jostain syystä belaruksista mielletään aina, että eroja malleissa ja vuosi malleissa ei ole.
Tumppi 865
Viestit: 8190
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

70luvun alkupään ekoissa neliveto malleissa, sittemmin toimii joka suuntaan.
No hyvä että jotain kehitystä on tapahtunu alle viidessäkymmenessä vuodessa. :)

Mites noissa suunnanvaihtimet, kun joissain mallissa oliko jo 60-luvulla, että jo 80-luvun vehkeissä sitten toiminee jo lähes ajatuksen voimalla, ettei tarvi mitää keppiä väännellä? :roll:
m_kane
Viestit: 3580
Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
Paikkakunta: Jovensuu
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja m_kane »

Tumppi 865 kirjoitti: Su Heinä 25, 2021 11:35 pm
Automaattineliveto toimii eteenpäin ajettaessa kun takapyörä alkaa suttaamaan.
Ihan kätevä joo, mut tyypillistä itäsuunittelua, kun on jätetty homma puolitiehen!? :roll:
Onhan tuo kuitenkin puolet enemmän kuin länsikoneissa joissa ei ole minkäänlaista automatiikkaa.

Uskon kyllä että länsikoneet on parempia. Oma kokemus niistä jää vanhaan 502 valmettiin, joten en osaa sanoa sen enempää. Huvittaa vain, että toisille tuntuu olevan mahdotonta myöntää että ryssän raudassa voisi joku asia olla paremmin kuin länsikoneissa.

Belkku sopii kyllä myös harrastajalle, koska varaosat on halpoja ja traktori on suunniteltu siperiassa korjattavaksi, eli kotipajalla sen laittaminen on helppoa. Huonosti pidettyjähän nuo tahtoo olla että laittamista varmasti on. Itse olen tehny puunajot, auraukset, tienhoidot ja pihahommat tuolla kohta 10v ja aika pienillä remonteilla. Turbo neliveto 825 vilske 1200 etukuormaajalla maksoi neljä tonnia, joten lie hintansa hankkinut. Todella laiminlyövällä hoidolla tuokin on ikänsä ollut, hytin laseista lähtien kaikki oli rikottu. Eikä omakaan huolenpito ole ollut parhaasta päästä. Sitkeästi se vaan on jaksanu tietä auraamaan lähteä, paitsi kun lohkolämmitin oli sipannu ja hehkut ei toimi, niin 15 asteen pakkasilla ei tahtonu lähteä. Korjasin sitten lämmittimen, hehku ei ole minun aikana toiminu.
Belarus 825 turbo shitbox
m_kane
Viestit: 3580
Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
Paikkakunta: Jovensuu
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja m_kane »

DexMasZet kirjoitti: Su Heinä 25, 2021 11:55 pm
Tumppi 865 kirjoitti: Su Heinä 25, 2021 11:35 pm
Automaattineliveto toimii eteenpäin ajettaessa kun takapyörä alkaa suttaamaan.
Ihan kätevä joo, mut tyypillistä itäsuunittelua, kun on jätetty homma puolitiehen!? :roll:
Noin siis 70luvun alkupään ekoissa neliveto malleissa, sittemmin toimii joka suuntaan. Samoin 800 sarjassa aina toiminut eteen ja taakse.
Jostain syystä belaruksista mielletään aina, että eroja malleissa ja vuosi malleissa ei ole.
Toimiiko automaattinelikko siis peruuttaessa 800-sarjassa? Minulla ei ole koskaan toiminut ja mielestäni tutkin räjäytyskuvaa joskus ja totesin että toimii vain eteenpäin. Jäykkä 4wd toki toimii myös taaksepäin.
Belarus 825 turbo shitbox
m_kane
Viestit: 3580
Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
Paikkakunta: Jovensuu
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja m_kane »

Tumppi 865 kirjoitti: Ma Heinä 26, 2021 12:35 am
70luvun alkupään ekoissa neliveto malleissa, sittemmin toimii joka suuntaan.
No hyvä että jotain kehitystä on tapahtunu alle viidessäkymmenessä vuodessa. :)

Mites noissa suunnanvaihtimet, kun joissain mallissa oliko jo 60-luvulla, että jo 80-luvun vehkeissä sitten toiminee jo lähes ajatuksen voimalla, ettei tarvi mitää keppiä väännellä? :roll:
Ainakaan minun 825 -87 mallissa ei ole suunnanvaihtoa. Muistaakseni 900-sarjassa on.
Tosin koska pakki on keksittty ja pikavaihde, niin en tiedä mihin tuota tarvitsee.

Kaitpa uudet länsikoneet on jo automaattivaihteilla? Maanviljelijänä en varmasti enää muuta harkitsisi. Tosin olen kuullut että laatikko ongelmia on ja tietokoneella ohjelmoidaan laatikot. Korjaamolla näin uudehkon massikan johon loota oli tilauksessa ja useamman 10t€ remppa, vaatii ohjelmoinnin myös.

Harrastelijalta vaatii nämä uudet koneet sitten aika paljon enemmän kuin masinistihenkeä että saa pidettyä kunnossa kun kaikki tietokoneohjattua. Belarus on käsittääkseni aika perusrautaa edelleen, voikin olla että jonkun ajan päästä nämä onkin niitä haluttuja harrastekoneita ja länsivehkeet ei kelpaa kellekään?
Belarus 825 turbo shitbox
8400
Viestit: 9802
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Toistaiseksi käytettyjä länsikoineitakin on saatavilla.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16219
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Mun mielestä suunnanvaihtaja pitäis olla joka konehes, pikavaihre ei mulle oo välttämätön vaikka 2/3 mun koneista se löytyykin.
Ja suunnanvaihtajan vipu on oltava ratin alla vasemmalla, oli sitten mekaaninen tai sähköhytraulinen.

Äkeen ja kylvinkoneen veto ja kyntäminen on niin yksinkertaisia toimituksia että ihan mekaanisella vaihteistolla pärjää hyvin.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
sata10
Viestit: 1543
Liittynyt: La Tammi 12, 2013 8:54 am
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja sata10 »

Se on vähän niinkin, kuin matsikka sanoi, ei päivää enempää tartte ajaa, niin hoksaa kyllä sopiiko kone käteen itselle. Samoin kun on omilla rahoilla itselleen konetta ostamassa ja itäkoneet tuntuu luotaantyöntäviltä, niin ostamatta jää, vaikka olis kuinka halpa ja netissä suu vaahdossa kehuttu.
8400
Viestit: 9802
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Ei ne ymmärrä että joku 90 srj fiatti tai 6000/8000 srj valmetti(muitakin merkkejä on mutta näistä laaja kokemus) ettei ne tarvi muutaku ajoa. Öljyt vaihtaa joskus ja taas ajoa. Ei näitä tarvi rassata kädet piessä.
m_kane
Viestit: 3580
Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
Paikkakunta: Jovensuu
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja m_kane »

8400 kirjoitti: Ma Heinä 26, 2021 10:48 am Ei ne ymmärrä että joku 90 srj fiatti tai 6000/8000 srj valmetti(muitakin merkkejä on mutta näistä laaja kokemus) ettei ne tarvi muutaku ajoa. Öljyt vaihtaa joskus ja taas ajoa. Ei näitä tarvi rassata kädet piessä.
No tuota, kun tätä palstaa lueskelee, niin näyttäisi että ne tarviaa tosiaan muutakin kuin pelkkää ajoa :mrgreen:
Eiköhät traktorit ole yksilöitä merkistä riippumatta, ja pidosta sekä huoltamisesta on paljon kiinni miten toimii vanhemmiten.

En ole mikään itätraktorifani. Sattui vaan aikanaan edullinen belarus kohdille ja se on täyttänyt minun tarpeet enemmän kuin hyvin. Yhtä hyvin olisin voinut ottaa massikan, valmetin tai vaikka leylandin, mulle ei merkillä ole väliä. Toin vain tässä esille mitä hyviä puolia itäkoneessa on, kun aloittaja sellaista harkitsi. Oikeasti niissä on niitäkin hyviä puolia vaikka moni tuntuu olevan sitä mieltä ettei niillä mitään tee.

Jokainen hankkii sellaisen laitteen mikä itseä miellyttää. Tuomitseminen ilman kokemusta pelkän mielikuvan perusteella ei ole kovin masinistihenkistä.
Belarus 825 turbo shitbox
t-40
Viestit: 2866
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 7:59 am
Paikkakunta: jyväskylä/muurame
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja t-40 »

400 sarjassa ollu suunan vaihto alusta alkaen, 900 sarjaan sai ensin joko sillä tai loikkarilla, kuulema pitäs alkaa saamaan suunan vaihdon ja loikkari vaihteen kompinaatiota.

ja juu, ei toimi minskin belkussa se automaatti neliveto pakilla.

mutta lystihän se on kuunnella näitä mitkä selittää mite niitä saa jatkuvasti rassata... meillä talouden käyttökampöeet lada ja volga(no on chevyjäkin), työt belkulla, mitään poliitista vakaumusta asiaan ei ole vaikka näin useasti väitetään.. työkoneissa ollut se laskin tärkein asia ja henkilö kohtasiin logistisiin hommiin vain mieltymykset.
ja ei miun pinnan pituudella pysy pitkään tontilla kampe mitä tars olla aina kädet mustana sepitämässä, paljo mukavempi tehä hommat ja vaikka soitella loppu aika haitaria

on rojektina yks kutos urkki, kuhan valmistuu niin vaihtuneen belkkuun tai fentiin, ei jotenki tunnu omalta kampeelta, noitaki aika paljo pajalla pajottanu asiakaille
t40am turbo vm 82 (belarus 425)
belarus 500 vm 72
belarus 825
belarus 920s turbo
dt75 b
vammas kersantti "nuffi"
sampo 10
scania 86s
lokomo ah145
åker h12b
o&k loader

belarus varaosat.

https://www.suonsyrjantila.net
sata10
Viestit: 1543
Liittynyt: La Tammi 12, 2013 8:54 am
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja sata10 »

mistä se sitten johtuu tuo itäkoneiden huono maine?kyllä sellaseen yleensä syyt on...vai onko kaikki omistajat ollu aina niin tumpeloiya,että särkenyt tyhmyyttään,en kyllä usko sitäkään.täs kylällä niitä oli aikanaan varmaan 5talossa,uutena tuli kaikki ja aika pian vaihtu vähin äänin länsikoneisiin,
Juho M-P
Viestit: 4367
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

sata10 kirjoitti: Ti Heinä 27, 2021 1:16 pm mistä se sitten johtuu tuo itäkoneiden huono maine?kyllä sellaseen yleensä syyt on...vai onko kaikki omistajat ollu aina niin tumpeloiya,että särkenyt tyhmyyttään,en kyllä usko sitäkään.täs kylällä niitä oli aikanaan varmaan 5talossa,uutena tuli kaikki ja aika pian vaihtu vähin äänin länsikoneisiin,
Kaikkihan ne syyt tietää, kuka vain kehtaa ne ääneen tunnustaa. Itäkone on kuin Rolls Roycen tekniset tiedot: riittävä.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
t-40
Viestit: 2866
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 7:59 am
Paikkakunta: jyväskylä/muurame
Viesti:

Re: Itä-traktoria hankkimassa

Viesti Kirjoittaja t-40 »

ja sitten on suomessa niitä mitkä sitkeästi niilä vain töitä ovat tehneet ja tekevät.

huoltomiehen roolissa havainnut että ainakaan noita ei keskimäärin ole liialla huollolla ainakaan pilattu, olleet uutena halpoja niin eihän niistä tartte edes öljyjä kahtoa

be

en mie tiedä mitä syitä pitäs tunnustaa... mutta samapa tuo minulle, täällä muutama nimimerkki tietää tietää että ryssän paskaa vaikka kokemuset on " tossa naapurilla oli"
t40am turbo vm 82 (belarus 425)
belarus 500 vm 72
belarus 825
belarus 920s turbo
dt75 b
vammas kersantti "nuffi"
sampo 10
scania 86s
lokomo ah145
åker h12b
o&k loader

belarus varaosat.

https://www.suonsyrjantila.net
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 14 vierailijaa