Dextan vaihteiston laakeriremppa vinkkejä kaivataan

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

korjailija
Viestit: 5523
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Dextan vaihteiston laakeriremppa vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Briteistä kun on kyse niin oman kokemuksen mukaan tuota uustuotanto-osaa saa varmaan ainakin seuraavat sata vuotta. Siellä on todella paljon osavalmistajia ihan mitättömillekin osasarjoille. Näin ainakin auton osissa ja moniin todella harvinaisiin merkkeihinkin saa uutta osaa vaikka niitä olisi tehty vaan esim. 500 kappaletta koko autoa. Traktorin uustuotanto-osien en usko siksi ihan ensimmäisenä loppuvan.
Juuri talvella tilasin yhteen todella harvinaiseen vanhaan Morrikseen osia ja löytyi hyvä toimittaja jolla oli tarvittavat osat ihan uusina hyllyssä ja lisäksi hänellä on kuulemma paljon sopimusvalmistusta jos joku osa loppuu, tähän olen törmännyt siellä ennenkin, jos jotain osaa ei enää ole valmiina niin jostain löytyy alkuperäinen malli jonka mukaan valmistavat sarjan kyseisiä osia.
Samaa voisi Suomessa tehdä vaikka vanhempien Valmettien kanssa joihin ei kaikkia osia enää saa.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
JaMen
Viestit: 22
Liittynyt: Su Huhti 21, 2019 1:49 pm
Viesti:

Re: Dextan vaihteiston laakeriremppa vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja JaMen »

Ne kuulat näyttäisi olevan rullalaakerin laakerirullia.
Ainut paikka missä niitä on Dextassa, sijaitsee tasauspyörästön pienen murikka-akselin takapäässä tukilaakerissa.
Jos ne ovat sieltä, niin se on hieman työläs ja hankalampi juttu. Katso hyvän taskulampun avulla perän öljyntäyttöpropun reiästä, niin näet sieltä kyseisen laakerin osittain perämurikan etupuoleella. Vanhemmassa dextassa jossa ei ole tasauspyörästön lukkoa niin sieltä voi näkyä paremmin kuin lukollisessa perässä.
Jos se laakeri on rikki niin joudut ottamaan nostolaitteen kansipaketin pois tieltä. Tasauspyörästön pienen vetopyörän laakeripaketin saa pois irroittamalla 6 laipassa näkyvää pulttia. Ennen iroitusta tee kohdistusmerkit laippaan ja runkoon.
Kampea akseli ja laakeripaketti ulos peräkopasta ( pitäisi irrota helposti, ellei ole ryytynyt ).
Tukilaakeri on kiinni akselin takapäässä lukkorenkaalla.
Dextan tasauspyörästön harmi on tasauspyörästön ristiakselin jonkin pään katkeaminen, jolloin se työntyy ulos tasauspuörästöstä ja murjoo rikki tukilaakerin ja laakerin kiinnityskorvakkeen
Toivottavasti näin ei ole käynyt.

Voimanoton kytkinvivun tiivistestefa on oikea ( Histoparts ).
Valitettavasti monet myyjät ovat jättäneet pois alkuperäisen varaosanumeron tuotteidensa lisätiedoista.
dextanostalgjaa
Viestit: 25
Liittynyt: Ke Heinä 07, 2021 8:27 pm
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Dextan vaihteiston laakeriremppa vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja dextanostalgjaa »

No nyt tulikin hyviä ohjeita. Näitä on odotettu.

Tuossa hajosi nimenomaan ristitappi+pienet vetopyörät faijan käytössä joskus 20vuotta sitten. Luultavasti, ja toivottavasti on sitten kuulat niitä peruja. Ellei ole hajonnut uudestaan. Täytyy fikkaroida tasauspyörästöä ja tutkia. Jotain pientä jyrinää tuntui ajossa välillä jos rasitusta lana täynnä sepeliä tyylisesti. Toivottavasti kuului vaan tuosta hajonneesta vaihdelaatikon pääakselin takalaakerista.

Histoparts on kyllä siinä hyvä firma, että niiltä saa ehkä laadukkaampaakin osaa. Kuten tämä perkins genuine öljypumppu. Saattaa ehkä olla vähän paremmat materiaalit ja toleranssit.

https://histoparts.com/41314078-perkins ... oil-pump/3

Käy mieleen näistä se, kun kaveri tilasi Ford Racing täydellisen uuden moottorin vanhaan mustangiin. Otti moottorin auki varmistaakseen, niin öljypumpun sisältä löytyi metallilastua. Kaikki pitää näissä itse tarkistaa.

Eikä tässä ole kauaa aikaa, kun eräs harrastaja tuskaili öljynpaineiden kanssa Volvon B20:n kanssa. Näissä alunperin alumiinirunkoinen öljypumppu. Nykyään myytävä tarvike on valurautaa, ja siinä pumpussa oli koneistukset mennyt vinoon. Ei tuottanut öljynpainetta kunnolla ja uudesta moottorista meni laakerit.
dextanostalgjaa
Viestit: 25
Liittynyt: Ke Heinä 07, 2021 8:27 pm
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Dextan vaihteiston laakeriremppa vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja dextanostalgjaa »

Nyt on fikkaroitu perää Dextassa.

Pala sieltä puuttuu tuo kuvan keskella olevasta valusta puolikuun verran.

https://drive.google.com/file/d/1gn49nX ... sp=sharing

Pesin perän öljytilaa, niin sieltä se korvakko löytyi pohjalta.

Mihin tuo vaikuttaa. Onko vaan joku ison vetopyörän tuki/suoja. Osa on 20vuotta sitten pamahtanut ja majaillut perän pohjalla ölypuurossa. Itse tasauspyörästöön tosiaan silloin uusittu ristitappi,laakereita ja pieniä vetopyöriä.
JaMen
Viestit: 22
Liittynyt: Su Huhti 21, 2019 1:49 pm
Viesti:

Re: Dextan vaihteiston laakeriremppa vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja JaMen »

Hei!
se korvake nimenomaan tukee pienen vetopyörän takapäätä ja vaikuttaa ison vetopyörän ja pienen vetopyörän käyntivälykseen rasiuksen aikana. Iso vetopyörä on tuettu vasempaan taka-akselin kotelossa olevaan tukikappaleeseen, joka on jarruakselin kohdalla.
Kuvassa näyttäisi olevan täysin ehyt laakerin korvake. Sen laakerin paikka on sen niitatun peltiliuskan aukon kohdalla.
Se peltiliuska on öljyn ohjain tasauspyörästön voiteluun.
dextanostalgjaa
Viestit: 25
Liittynyt: Ke Heinä 07, 2021 8:27 pm
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Dextan vaihteiston laakeriremppa vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja dextanostalgjaa »

Tuo kuva on siis purkaamon tarjoamasta ehjästä osasta.

Omasta on ristitapin katkemisessa lähtenyt nuo korvakot mäkeen. En sitten tiedä tuleeko lumen aurauksessa, ja sepelin levityksessä niin paljon kuormitusta, että syö välityksen sököksi. Purkamo kumminkin huuti 400€ kuorista, ei ihan ensimmäisenä ole intoa lähteä vaihtaan.

Nyt kaipaisin taas näkemystä. Nöyränä olen odotellut osia maailmalta. Nyt laatikkoon sain vihdoinkin ehjän laakerin ja stefat.

Alempi stefa onkin ulkohalkaisijaltaan 73mm ja kopassa vain 71.5mm halkaisija. Mitä tuolle kannattaa tehdä. Pitääkö koppaa käydä sorvauttamassa jossain. Stefa on sellainen tupla kiristysrenkailla oleva. Voi olla aika hankala mistään yleismallistakaan saada jossa halkaisija pienempi. Onkohan toi joku vuosimallijuttu, että uudemmissa halkaisijaa on kasvatettu. Koitin ja rikoin jo yhden stefan. Ei se 73mm vaan mene 1.5mm pienempään reikään.
dextanostalgjaa
Viestit: 25
Liittynyt: Ke Heinä 07, 2021 8:27 pm
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Dextan vaihteiston laakeriremppa vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja dextanostalgjaa »

Tämä vois ehkä mennä

https://www.laakerinetti.com/42x72x8as- ... -2737.html

Näitä ne tarjoaa, mutta ei mahdu tuohon

https://histoparts.com/h6247___drive-sh ... -x-73-mm/3

https://www.ikh.fi/fi/akselitiiviste-41 ... 7077-291-4

Mietin vaan sitä, kun orggis stefassa on tupla jouset. Pitkääkö noita yleismallisia sitten päädyt vastakkain pinota kaksi päällekkäin stefapesään. Jos orggis on 15.9mm ja tarvike 8mm ei tarvitse paljon viilalla sipasta niin mahtuu vielä lukkorengaskin uraan stefan jälkeen.

Oli muuten sitten irlantiinkin rapiat 800€ tilaus sisällä dexta osiin. Kuukauden ollut siellä ei mitään kuulu ei vastaa viesteihin. Taitaa olla semmoinen hazardi koko brittienmaalla päällä, että kohta sieltä saa mitään.

Joku muuten kommentoi siihen histoparts voiman ulosoton käyttövivun stefaan, että on oikea tuote. Oli totta tosiaan oikea tuote, ja tuli muutamassa päivässä firmasta kirjekuoressa. Kiitokset, ken siihen kommentoikaan joka on sittemmin poistanut kommenttinsa tästä ketjusta. Varmaan vetänyt herneet nenään mun jutuille. Sitä ei kyllä kannatta tehdä meikäläisen suhteen. Kuten todettua itse olen täysin noviisi, ja haluan vaan pelin kuntoon. Ja arvostan kuka näitä jaksaa tosissaan rassata. Itsellä alkaa hetken toivottomuuden jälkeen tallissa aina olut jääkaapissa tuleen mieleen. Kun mikään ei käy suoraan ja käy kuin strömsössä. Lasten leikkiä harrastaa jotain 60 luvun Volvo Amazonia näihin verrattuna. Arvostus vaan kasvaa kuka oikeesti näitä osaa.
stls
Viestit: 1077
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 5:43 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Dextan vaihteiston laakeriremppa vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja stls »

Stefan mitat on CNH:n mukaan oikein, siis n. 73mm ulkohalkaisija. Tuumamaan laite niin mitat osamilleinä 41,68x73,33x16,26mm. Siis 1,61" x 2,87" suurin piirtein. Jos olisi n. 71mm pesä niin ulkohalkaisija olisi 2,81". Mahdollinen stefan koko, mutta aika erikoinen tuumamitaksikin. Olisiko tehty tosiaan jotain muutoksia millistefaa varten? Oliko mitä merkintöjä vanhassa?
dextanostalgjaa
Viestit: 25
Liittynyt: Ke Heinä 07, 2021 8:27 pm
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Dextan vaihteiston laakeriremppa vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja dextanostalgjaa »

Vanhaa ei saanut ehjänä irti. Oli homma paukuttaa se häkki kappaleina tuurnan ja taltan kanssa ulos, jottei sisempää laakeria tarvitse irroittaa. Ylempi stefa kumminkin ilmeisesti on 83mm johon käy tuo kiertokanki.com firman toimittama stefa. Ettei siinäkin tarvitse ruveta rakentamaan.
TunturiPappa
Viestit: 5780
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Dextan vaihteiston laakeriremppa vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Eikai vanha ollut peltikuorinen ja nyt yksi kuori vielä pesässä ?
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
dextanostalgjaa
Viestit: 25
Liittynyt: Ke Heinä 07, 2021 8:27 pm
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Dextan vaihteiston laakeriremppa vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja dextanostalgjaa »

Ei ole, kun se rakenne on sellainen, että ensin on hydrauliikkapumpun käyttöratas semmoisen peltikuoren alla siellä kelluvana. Sen alla on lukkorengas. Sitten laakeri, sitten toinen lukkorengas. Sitten tämä tuplajousi stefa, ja sen alla laakeri taas prässättynä koppaan kiinni.

Jos se olisi esim.muutettu millikoolle, siinä on tehty ihan krymppiholkilla sitten iso työ. Kaikki on mahdollista, mutta kun esim.tuo peltipurkki siinä käyttörattaan päällä näytti aika koskemattomalta. Ihan voisi olla tehtaan jäljiltä koko setti.

Tilasin nyt noita 72mm stefoja 4kpl. Voi vähän harjoitella. Jos ei sellaisenaan mene paikoilleen häkki suorana, sitten vaan hioo kehää alas, ja vetää laakeriliimalla kiinni kunnon ryssänviritys.
JaMen
Viestit: 22
Liittynyt: Su Huhti 21, 2019 1:49 pm
Viesti:

Re: Dextan vaihteiston laakeriremppa vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja JaMen »

Aika monella on se luulo että Dextan ja Super Dextan moottorit ovat Perkins P3 tai A3. Fergun moottorit ovat perkins A3.144 ja A3.152.
Dextan moottori on virallisesti Ford-Perkins F3.144 32 SAE hp ( 23.9 kW ) ja Super Dextan on Ford-Perkins F3.152. Super Dextassa on kahta versiota , ensin 39,5 SAE hp ( 29.1 kW ) 04 1962 - 06 1963 ja myöhemmin New Performance 45 SAE hp ( 33.6 kW ) 06 1963 - 12 1964 moottorit.
Nämä moottorit ovat Ford - Perkins yhteityö moottoreita ja eroavat rakenterllisesti hieman normaali perkinsistä.
Moottorin osien valun suoritti Ford. Perkins koneisti osat. Kokoonpano suoritettiin Fordin Dagenhamin tehtaalla.

Suurin ero on sylinteriputkissa , koska dextojen moottoreissa EI OLE laippaa ( lip ) putken yläpäässä.
Dextoissa ei ole Cromattuja sylinteriputkia. Männänrenkaissa kylläkin on ylin kovacromattu rengas.
Polttoaineen syöttöpumppu on Dextassa alipainesäätöinen Sims ja Super Dextassa mekaanisesti säädetty Sims Minimec.
Oljypohjan tiivistyksessä on eroja Perkinsìin. Samoin jakopään kopassa on eroja.
New Performance Super Dexta 01-OCT-63-31DEC-64 ei ole öljyn imusuodattimen luukkua öljypohjassa ja imusuodatin on erilainen,
Alapään tiivistesarjan kanssa oltava tarkkana jotta saa oikeat tiivisteet.
Viimeksi muokannut JaMen, Ma Elo 16, 2021 2:44 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
JaMen
Viestit: 22
Liittynyt: Su Huhti 21, 2019 1:49 pm
Viesti:

Re: Dextan vaihteiston laakeriremppa vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja JaMen »

Aika monella on se luulo että Dextan ja Super Dextan moottorit ovat Perkins P3 tai A3. Fergun moottorit ovat perkins A3.144 ja A3.152.
Dextan moottori on virallisesti Ford-Perkins F3.144 32 SAE hp ( 23.9 kW ) ja Super Dextan on Ford-Perkins F3.152. Super Dextassa on kahta versiota , ensin 39,5 SAE hp ( 29.1 kW ) 04 1962 - 06 1963 ja myöhemmin New Performance 45 SAE hp ( 33.6 kW ) 06 1963 - 12 1964 moottorit.
Nämä moottorit ovat Ford - Perkins yhteityö moottoreita ja eroavat rakenterllisesti hieman normaali perkinsistä.
Moottorin osien valun suoritti Ford. Perkins koneisti osat. Kokoonpano suoritettiin Fordin Dagenhamin tehtaalla.

Suurin ero on sylinteriputkissa , koska dextojen moottoreissa EI OLE laippaa ( lip ) putken yläpäässä.
Dextoissa ei ole Cromattuja sylinteriputkia. Männänrenkaissa kylläkin on ylin kovacromattu rengas.
Polttoaineen syöttöpumppu on Dextassa alipainesäätöinen Sims ja Super Dextassa mekaanisesti säädetty Sims Minimec.
Oljypohjan tiivistyksessä on eroja Perkinsìin. Samoin jakopään kopassa on eroja.
New Performance Super Dexta 01-OCT-63-31DEC-64 ei ole öljyn imusuodattimen luukkua öljypohjassa ja imusuodati on erilainen,
Alapään tiivistesarjan kanssa oltava tarkkana jotta saa oikeat tiivisteet.
dextanostalgjaa
Viestit: 25
Liittynyt: Ke Heinä 07, 2021 8:27 pm
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Dextan vaihteiston laakeriremppa vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja dextanostalgjaa »

Kiitokset täsmennyksestä dextan moottorin suhteen. Olenkin ihmetellyt mikä juttu se on, miksi on putkia olakkeella ja ilman myynnissä.

Nyt taas puuhasteltu Dextaa eteenpäin. Vaihteisto on kasassa, mutta perän asennuksessa kävi haaveri olisi pitänyt irroittaa hydraulipumppu ennen asennusta. Murtui yksi hammas rattaasta joka pyörittää hydraulipumppua. Siis siitä rattaasta joka on vaihdelaatikossa kiinni lukkorenkaalla.

Olisiko kenelläkään ehjää ko.ratasta.

Kyselin jo läpi nämä IKH, Rajamäen purkaamon ja purkupojat. Toki hampaan voi hitsata tigillä uuden tilalle, jos ei muuta keksi.

Onko myös niin, että Dextan hydrauliikkapumppuun ei saa tiivisteitä enään mistään. Joutuuko teettämään ne 3 numeron muotoiset tiivisteet kansiin jossain alan liikkeesssä, jos haluaa uudet tilalle.
TunturiPappa
Viestit: 5780
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Dextan vaihteiston laakeriremppa vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

dextanostalgjaa kirjoitti: Ma Elo 23, 2021 6:58 pm
Onko myös niin, että Dextan hydrauliikkapumppuun ei saa tiivisteitä enään mistään. Joutuuko teettämään ne 3 numeron muotoiset tiivisteet kansiin jossain alan liikkeesssä, jos haluaa uudet tilalle.
Ne ovat tavalliset O-renkaat.
Akselin stefa muistaakseni Dextassa ja Majorissa sama.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Hawk
Viestit: 177
Liittynyt: Su Tammi 15, 2006 11:03 pm
Viesti:

Re: Dextan vaihteiston laakeriremppa vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja Hawk »

Minä laitoin voimanoton käyttövivun stefan paikalle 5mm vahvan 0-renkaan. Meni naheesti paikalleen saa nähdä kauanko pitää. Mikäli oikein ymmärsin tota manuskaa niin siinä on ollut joskus 0-rengastiivistys."after this number an"0" ring was fitted instead of the lip type seal and the shifter shaft höusing modifield to suit.". Ilmeisesti eri koneistus siinä runko-osassa. Ton pystyisi helposti sorvaamaan milliselle stefalle. Oli jo osatkin töissä mutta tutulla niin kiire etten kehdannut kysyä.
Meillä hajosi perä aikanaan samanlaisesti. Romikselta uudet kuoret.
dextanostalgjaa
Viestit: 25
Liittynyt: Ke Heinä 07, 2021 8:27 pm
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Dextan vaihteiston laakeriremppa vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja dextanostalgjaa »

Näköjään nostolaitteen tiivistesarjassa on kantti O renkaat, sekä stefakin hydraulipumpulle. Kiitokset vinkistä niillähän sen saa tiivistettyä samalla kun on auki.

Nyt on hydrauliikkapumpun käyttöratas veljellä hitsauksessa, tigillä tulee uusi hammas ja jyrsinkoneella mittaan. Samalla oikaisee hydraulipumpun akselin jonka turasin myös solmuun. Myös tulee holkki kytkinpolkimen akseliin, jottei klappaa 5cm sivuttain. Etenee pari askelta aina eteenpäin ja yksi taakse. Ei taida meikäläisestä tulla täysveristä konemiestä millään. Toki nuoruus on autotallissa rassattu Volvoja, niin karkeella tasolla jotain osaa tehdä.

Perän kuoret olisi hyvä ehjät vaihtaa, mutta rajamäeltäkin ne oli kuulemma mennyt. Tai voi myös olla että omintakeinen myyjä veti herneet nenään kun kysyin onko 400€ hinnassa tinkivaraa. Se on aina mukavaa, kun myyjälle ei voi sanoa mitään vaikka pitäisi muistaa kaiken mitä saa tingittyä ei tarvitse maksaa. Noi vanhan liiton herkkähipiäiset myyjät on katoavaa kansanperinnettä, mutta aina niitä jostain löytää.

Volvoista muistan Autoengineering Matti Järvisen. Se oli just semmoinen ukko, että sinne piti mennä hattu kourassa nöyränä ja maksaa se minkä hinnan se sanoi. Tingit, niin äijä katsoi kelloa totes tämä on jo näin paljon hinta muuten nousi 100%. Hauskoja muistoja sinänsä vuosikymmenien takaa.
dextanostalgjaa
Viestit: 25
Liittynyt: Ke Heinä 07, 2021 8:27 pm
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Dextan vaihteiston laakeriremppa vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja dextanostalgjaa »

Onko kenelläkään vinkkiä, missä saisi teetettyä kohtuuhintaan dextan hydraulipumppuun uudet rattaat.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 30 vierailijaa