Dyna VT

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
tahko
Viestit: 259
Liittynyt: Su Kesä 19, 2011 7:43 am
Viesti:

Dyna VT

Viesti Kirjoittaja tahko »

Ollaan kevään aikana katseltu väkevämpää vetokonetta lavetin ja maakärryn eteen. Portaattomalla vaihteistolla.
Tuollaisia muutaman vuoden ikäisiä , joista jo kalleimmat tunnit ajettu. Massikka vaikuttais hinnaltaan muihin merkkeihin verrattuna edulliselta. Muutama kiinnostava yksilö on kiikarissa, MUTTA. Tuollaisissa hieman yli 5000 tuntia ajetuissa on jo aika monessa vaihteisto vaihdettu. Mikä siinä Fendtin loojassa mättää. Eihän noilla tunneilla kone ole kuin sisäänajettu vasta. Kyse on siis agco-moottorisista malleista, joihin kyllä tehoja saa helposti.
Tuntuvat olevan järestään piristettyjä.
aarne
Viestit: 1859
Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 2:00 am
Viesti:

Re: Dyna VT

Viesti Kirjoittaja aarne »

Olisko niin että Fenttiiliin valitaan se oikein mitoitettu toosa, ja nassikkaan köyhäillään se vähän liian köykäinen..?
Ja sitten vielä se justiinsa, kun Valmetin koneesta saa voimaa irti niin pahuksen hyvin.
8400
Viestit: 9799
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Dyna VT

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Kestääkö nuo mehuvatkaimet missään? Eikö kaksoiskytkinvaihteistoa alkaisi jo löytymään?
Maantielle noi öljykirnut on kyllä väärä valinta.
Talumees
Viestit: 6361
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Dyna VT

Viesti Kirjoittaja Talumees »

8400 kirjoitti: La Kesä 12, 2021 8:51 am Kestääkö nuo mehuvatkaimet missään? Eikö kaksoiskytkinvaihteistoa alkaisi jo löytymään?
Maantielle noi öljykirnut on kyllä väärä valinta.
Kyllä ne kestää sen mihin tehoihin ne on suunniteltu mutta kun pitää ostaa se halvempi malli ja sitten ohjelmoida kalliimman tehot niin eihän ne sitä kestä... :shock:
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika! :mrgreen:
8400
Viestit: 9799
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Dyna VT

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Talumees kirjoitti: La Kesä 12, 2021 8:54 am
8400 kirjoitti: La Kesä 12, 2021 8:51 am Kestääkö nuo mehuvatkaimet missään? Eikö kaksoiskytkinvaihteistoa alkaisi jo löytymään?
Maantielle noi öljykirnut on kyllä väärä valinta.
Kyllä ne kestää sen mihin tehoihin ne on suunniteltu mutta kun pitää ostaa se halvempi malli ja sitten ohjelmoida kalliimman tehot niin eihän ne sitä kestä... :shock:
Nojoo. Mutts kestääkö ne 15 tuhatta tuntia mitä noi perinteiset laatikot tuntuu ainakin kestävän? Entäs polttoaineen kulutus maantiellä?
aarne
Viestit: 1859
Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 2:00 am
Viesti:

Re: Dyna VT

Viesti Kirjoittaja aarne »

Ei kyllä itseä jännitä portaattomien kesto (muutakuin verkussa :D ), mutta käyttöominaisuuksien puolesta en niitä kyllä kaikkeen hommaan haluaisi.
Tosin täälläkin nuori polvi, joka ei ole muilla juuri ajanutkaan ei purnaa portaattomista niinkuin me "vanhukset".
Sukulaismies ihmetteli taannoin kun kytkimen käyttö niin pirun vaikeaa yhdellä nuorikolla, ennenkuin tajusi että niin, kun ei se ole ajanut kuin portaattomalla valmetilla aiemmin missä kytkintä kun ei tarvitse kuin käynnistäessä. :)

Mutta omasta mielestä on joitain hommia joissa portaaton on varsin hyvä, ja sitten on valtaosa hommia joissa mielummin käyttäisin powershiftia tai jopa keppilootaa.
Portaatonkin taitaa yleensä alkaa tuntua varsin nöyrältä moneen hommaan kun valitaan se mallisarjan suuremman pään malli.
8400
Viestit: 9799
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Dyna VT

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Miksei ne hienoja oo ajaa ja olis joku kurottaja tai metsäkone keppilaatikolla aika kökkö värkki. Mutta ei tollanen öljykirnu oo maantielle raskaiden perävaunujen vetoon tehty, ja sen takia ne on monimutkaisia ja kalliita kun on pitänyt ympätä mekaanista ja hydraulista voimansiirtoa samaan pakettiin ettei kaikki voima ja polttoaine mene öljyn vatkaamiseen.
tapaniv
Viestit: 1157
Liittynyt: La Tammi 21, 2017 8:20 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Dyna VT

Viesti Kirjoittaja tapaniv »

Miksei ne hienoja oo ajaa ja olis joku kurottaja tai metsäkone keppilaatikolla aika kökkö värkki. Mutta ei tollanen öljykirnu oo maantielle raskaiden perävaunujen vetoon tehty, ja sen takia ne on monimutkaisia ja kalliita kun on pitänyt ympätä mekaanista ja hydraulista voimansiirtoa samaan pakettiin ettei kaikki voima ja polttoaine mene öljyn vatkaamiseen.

Kannattaisi tutustua Vario voimansiirron tekniikkaan. Homma toimii maantiellä täysin mekaanisesti. Hitaassa ajossa on hydraulinen välitys melko isossa osassa, mutta silloinhan on koneessa tehoreserviä käytössä. Tehoja ei noihin CVT koneisiin saisi lisäillä omin päin, sillä voimansiirto on paritettu melko tarkasti moottorin kaveriksi jo tehtaalla. Laatikon kestävyteen vaikutta huolto ja käytetyt voiteluaineet, ovat tarkkoja öljyn luokituksen suhteen. Löytyy koneita, millä on ajettu 20 000 tuntia laatikkoa avaamatta.
Osmo_
Viestit: 8619
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Dyna VT

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Portaaton on kaiken paras rehunteossa tai pneumalla kylväessä. Kierrokset pysyy vakiona, mutta jos on ohkasempaa heinää tai köykäsempää maata niin ei tarvii kepittää. Toi Dyna VT on ehkä aavistuksen alimitoitettu Massikkaan, verraten Varioo Fendtissä. Näkeehän sen kauppahinnassakin jo kun vertaa samantehosia.
Semmonen disclaimer, että kannattaa katsoa Massikka, jossa on isompi vaihteiston öljytilavuus. Joskus peruutin muistaakseni pyöröpaalainta pienemmällä laatikolla olevalla puoliperälavetin kyytiin. Ajoluiskalla vaihteisto hörppäs ilmat sisään.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Tumppi 865
Viestit: 8189
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Dyna VT

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Ajoluiskalla vaihteisto hörppäs ilmat sisään.
Aika onnettomia vehkeitä, jos ei pysty ajamaa kun tasasella tiellä ja pellolla, että vaiheaski toimii!? :shock:
Mitenhän tuollasilla selviää vuoristo olosuhteissa, jossa pellot ei ihan vaaterissa?!
Tai sitten osmon koneessa oli öljyn puute. :roll:
stls
Viestit: 1076
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 5:43 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Dyna VT

Viesti Kirjoittaja stls »

Yhdellä isännällä oli meni useampi laatikko vaihtoon kun ajettiin paljon raskaiden perävaunujen kanssa maantiellä. Traktorin omat jarrut ei pitkään kestäneet jos perävaunun jarrut huonot/huonosti säädetyt ja sitä jarrumujua pyöri sitten ympäri laatikkoa.
dunlop
Viestit: 465
Liittynyt: Su Kesä 07, 2009 8:50 pm
Viesti:

Re: Dyna VT

Viesti Kirjoittaja dunlop »

tapaniv kirjoitti: La Kesä 12, 2021 9:14 pm Miksei ne hienoja oo ajaa ja olis joku kurottaja tai metsäkone keppilaatikolla aika kökkö värkki. Mutta ei tollanen öljykirnu oo maantielle raskaiden perävaunujen vetoon tehty, ja sen takia ne on monimutkaisia ja kalliita kun on pitänyt ympätä mekaanista ja hydraulista voimansiirtoa samaan pakettiin ettei kaikki voima ja polttoaine mene öljyn vatkaamiseen.

Kannattaisi tutustua Vario voimansiirron tekniikkaan. Homma toimii maantiellä täysin mekaanisesti. Hitaassa ajossa on hydraulinen välitys melko isossa osassa, mutta silloinhan on koneessa tehoreserviä käytössä. Tehoja ei noihin CVT koneisiin saisi lisäillä omin päin, sillä voimansiirto on paritettu melko tarkasti moottorin kaveriksi jo tehtaalla. Laatikon kestävyteen vaikutta huolto ja käytetyt voiteluaineet, ovat tarkkoja öljyn luokituksen suhteen. Löytyy koneita, millä on ajettu 20 000 tuntia laatikkoa avaamatta.
Kovin eri tavalla kestävät.Olin muutama viikko sitten jutuissa isännän kanssa jonka punavanteisessa koneessa tunteja n.20 tuhatta ja kertoi että kolmas Vario-laatikko menossa.
tahko
Viestit: 259
Liittynyt: Su Kesä 19, 2011 7:43 am
Viesti:

Re: Dyna VT

Viesti Kirjoittaja tahko »

Eikö noissa agco-moottorisissa maasioissa ole kuitenkin 800-sarjan
fendtin laatikko, joka pitäis kestää liki 300 hevosta.
Osmo_
Viestit: 8619
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Dyna VT

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Tumppi 865 kirjoitti: Su Kesä 13, 2021 10:09 am
Ajoluiskalla vaihteisto hörppäs ilmat sisään.
Aika onnettomia vehkeitä, jos ei pysty ajamaa kun tasasella tiellä ja pellolla, että vaiheaski toimii!? :shock:
Mitenhän tuollasilla selviää vuoristo olosuhteissa, jossa pellot ei ihan vaaterissa?!
Tai sitten osmon koneessa oli öljyn puute. :roll:
Tää oli entisessä elämässä ja en tiedä kuin lapsellinen kapine oli, mutta enämpi noiden kanssa puljannut sanoi että laatikossa ei oo liikaa öljyä. Öljymäärästä en tiedä senenempää ja aikaa tapahtuneesta alkaa olemaan 2v. Sen muistan et ensiks vaihteisto hörppäs ilmaa ja sen jälkeen syöttöpumppu🤦🏻
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], jumalvilho, Vinguttaja, zukka ja 34 vierailijaa