4t mönkkärin kaasarin säätö, toimii vain ryyppy päällä

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Tume_81
Viestit: 78
Liittynyt: Su Maalis 22, 2009 3:51 pm
Viesti:

4t mönkkärin kaasarin säätö, toimii vain ryyppy päällä

Viesti Kirjoittaja Tume_81 »

Kiinan 150cc mönkkärissä sellainen kaasari probleema, että en ole ennen kohdannut. Vaihdettu korvaus kaasutin alkuperäisen tilalle kun alkuperäisellä ei saanut kylmänä käyntiin ollenkaan. Nyt kuitenkaan suutin ei satu millään kohdelleen mutta kun ryypyn laittaa päälle toimii mönkkä hyvin riippumatta mikä suutin on kiinni. Eli kokeilin 150 suutinta jolla ei oikein jaksa mennä mihinkään kun tukehtuu mutta kun tempasee ryypyn päälle toimii hyvin. 120 suutin booaa mutta ryyppy päällä toimii hyvin. Miten on mahdollista, että kun käy tosi rikkaalla 150 suutin niin seos menee ikäänkuin laihemmalle kun laittaa ryypyn päälle ? Kokeiltu myös muutamaa suutinta 120-150 koon välistä ja ilmiö aina sama eli ryyppy päällä toimii muuten ei.
jarikos
Viestit: 4326
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: 4t mönkkärin kaasarin säätö, toimii vain ryyppy päällä

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Yksinkertaisesti imuilman alipaine ei riitä nostamaan polttoainetta kohokammiosta ylös. Onko uusi kaasutin saman kokoinen kuin vanha?

Venttiilien säätö on tietenkin tarkistettu eikä imuventtiili ole kantamassa?
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
SepeSusi
Viestit: 1251
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 7:12 pm
Paikkakunta: Länsisuomi
Viesti:

Re: 4t mönkkärin kaasarin säätö, toimii vain ryyppy päällä

Viesti Kirjoittaja SepeSusi »

Saanu mitään tolkkua tosta, mutta tappelin nuorison kiinankaasarin kanssa joskus ja kiinankaasarit oli auringontarkkoja kohon säädöstä. Joko ei saanut ainetta tai sitten tulvi. 50 krt kun otti auki ja muutti bensan pintaa, niin sai käymään mitenkuten. Se oli on-off säätö, käy-ei käy. oli mittasuhteet neulaventtiilissä kohossa persiillään.

Nykyisessä kiinanihmessä lukee kaasarissa notta Japan. En tiedä mitä merkkaa. Varmaan Japan merkkinen x-)

Hankalaa kun pelkkä kunnollinen kaasutin maksaa saman kuin koko moottori apulaitteineen.

Ruisku on pop...

Suutinsarjat sitten päälle vielä sovitusten hakemiseen. Ihanan kallista ja hankalaa. Minulla on ne kaikki jossain.
Juho M-P
Viestit: 4344
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: 4t mönkkärin kaasarin säätö, toimii vain ryyppy päällä

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

VikA on tyhjäkäyntipiirissä ei pääsuuttimessa.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Tume_81
Viestit: 78
Liittynyt: Su Maalis 22, 2009 3:51 pm
Viesti:

Re: 4t mönkkärin kaasarin säätö, toimii vain ryyppy päällä

Viesti Kirjoittaja Tume_81 »

Mitenkä tuota tyhjäkäyntipiiriä voi säätää tai korjata?
SepeSusi
Viestit: 1251
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 7:12 pm
Paikkakunta: Länsisuomi
Viesti:

Re: 4t mönkkärin kaasarin säätö, toimii vain ryyppy päällä

Viesti Kirjoittaja SepeSusi »

Minulla on tuossa nykyisessä 150cc scooterissa "Japan" kaasarissa kierrettävä ilmaruuvi kaasarin rungon vasemmalla sivulla.
ojaniitty
Viestit: 1382
Liittynyt: Pe Huhti 09, 2010 10:01 am
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: 4t mönkkärin kaasarin säätö, toimii vain ryyppy päällä

Viesti Kirjoittaja ojaniitty »

Tyhjäkäynti piirin suutin kohon päällä jossain kohtaa erikseen. Samaan tapainen kun pääsuutin mutta pienempi,
SPS1975
Viestit: 2213
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: 4t mönkkärin kaasarin säätö, toimii vain ryyppy päällä

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Eihän nyt vaan olisi imuvuotoa missään,sekin voisi aiheuttaa tuollaisia ongelmia.
Juho M-P
Viestit: 4344
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: 4t mönkkärin kaasarin säätö, toimii vain ryyppy päällä

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Kaikissa onissa kiinanhirvityksissä on ollut liian pieni tyhjäkäyntisuutin. Seosruuvi on pitänyt kiertää ihan pohjaan että on saanu maksimirikastuksen ja silti on jäänyt laihalle. Suuttimen isonnus ja seosruuvikin alkaa vastata säätöön.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
jarikos
Viestit: 4326
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: 4t mönkkärin kaasarin säätö, toimii vain ryyppy päällä

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Se ei nyt tullut ilmi vielä, oliko venttiilinvälykset tarkistettu? Alkuperäisellä kaasuttimella tuli se kylmänä käynnistymisen ongelma, johon ilmeisesti on haettu ratkaisua kaasutinta vaihtamalla. Uusi kaasutin lienee erilainen tai ainakin eri pääsuuttimella kuin alkuperäinen. Ryyppy päällä käyminen tarkoittaa sitä, että pääsuutin olisi liian pieni tai/ja luistin neula on liian alhaalla luistiin nähden.

Kun muuta tietoa ei ole, varmistaisin venttiilivälykset ja kokeilisin alkuperäisellä kaasuttimella jos venttiilivälykset eivät olleet oikein.

Jotta voitaisiin antaa oikeita neuvoja, pitäisi saada lisää tietoa miten se käynti milläkin kierrosalueella on. Tyhjäkäynti, puolikaasu, täyskaasu, booaus, röpötys jne.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Mika 82
Viestit: 7867
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: 4t mönkkärin kaasarin säätö, toimii vain ryyppy päällä

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Seosruuvejakin kahdenlaisia. Ilmaruuvi, kiinnipäin seos rikastuu. Ja bensaruuvi, kiinnipäin seos laihenee. Ilmaruuvi tylppä, bensaruuvi terävä, siitä helppo tunnistaa.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Tume_81
Viestit: 78
Liittynyt: Su Maalis 22, 2009 3:51 pm
Viesti:

Re: 4t mönkkärin kaasarin säätö, toimii vain ryyppy päällä

Viesti Kirjoittaja Tume_81 »

Imuvuotoa ei ole, tarkistettu suihkimalla käynnissä ollessa jarru cleaneriä pitkin kurkkua ja laippoja.
Venttiilit säädetty, joku vena kantoi vähän mutta tällä ei ollut vaikutusta tähän vaivaan.
Orkkis kaasari oli sellainen kääntyvä läpällinen malli kun nyt on luistimallin kaasari kiinni.
Orkkiksessa sähköryyppy joka söi akun tyhjäksi eikä saanut käyntiin oikeen mitenkään.
Orkkis kaasari noin 24mm tämä uusi 28mm
Orkkiksen suutin 105 ja tyhjäkäynti 35, uudessa tyhjäkäynti 45 ja pääsuuttimia kokeiltu väliltä 100-150.
Mysteeri on siis se, että toimii ryyppy päällä paremmin kuin ilman ryyppyä.
Suuttimen koko ei vaikuta vaan joka suuttimella toimii paremmin ryyppy päällä.
100 suuttimella ilman ryyppyä booaa eli käy laihalla, ryypyn kanssa pelaa hyvin.
150 suuttimella tukehtuu, ryypyn kanssa pelaa hyvin.
Ryyppy on sellainen mäntämalli eli nappi ylös niin ryyppy päällä.
Mietin jo, että voiko ryyppy olla vääränkätinen normaaliin nähden, nappi pohjassa päällä ja nappi ylhäällä pois ???
Uusi kaasari on mallia Kiina mutta ihan asialliselta vaikuttaa muuten.
jarikos
Viestit: 4326
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: 4t mönkkärin kaasarin säätö, toimii vain ryyppy päällä

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Oliko luistin neulan korkeutta kokeiltu säätää? Oliko muita suutinkokoja kuin 100 ja 150 kokeiltu?
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
SPS1975
Viestit: 2213
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: 4t mönkkärin kaasarin säätö, toimii vain ryyppy päällä

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Imuvuodon tutkinnassa on syytä huomioida ettei kaikki brakecleanerit pala,tämä tullut kokeiltua kun leveille vanteille räjäytellyt tubeless kumeja.Starttipilotit on hyviä aineita noihin molempiin hommiin.
Linkki
Viestit: 812
Liittynyt: La Helmi 03, 2018 9:18 pm
Viesti:

Re: 4t mönkkärin kaasarin säätö, toimii vain ryyppy päällä

Viesti Kirjoittaja Linkki »

Jos se kerran toimii ryyppy päällä, mitä jos ajelisi vain ryyppy päällä. Ei sillä kuitenkaan pitkälle pääse ennenkuin se hajoaa jostakin muualta.
hamsteri
Viestit: 2786
Liittynyt: To Elo 02, 2007 3:38 pm
Paikkakunta: keskisuomi
Viesti:

Re: 4t mönkkärin kaasarin säätö, toimii vain ryyppy päällä

Viesti Kirjoittaja hamsteri »

no mies se saadaan käyntiin josryyppy on siis koko ajan päällä eli se kylmäk'ynnistys efekti++?
korsteeni
Viestit: 3570
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: 4t mönkkärin kaasarin säätö, toimii vain ryyppy päällä

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

Lähteekö se nyt tuolla uudella kaasarilla helposti käyntiin? Jopa riippumatta ryypyn asennosta?

Äkkiä oikein tule muuta mieleen kuin että onko putsari varmasti kiinni kaikkine siihen kuuluvine osineen? (Miten mahtui kun kaasarit eri kokoisia ja mallikin ilmeisesti eri) Ettei se nyt saa liiankin helposti ilmaa ja rauhoittuu vasta ryypyllä (ilmaa kuristamalla)

Ja intaantuuko käynti ”normaaliksi” ilman ryyppyä, jos kädellä kuristaa ilmansaantia imupuolelta?


Tai sitten vika on jossain aivan muualla, kun miksi lakkasi käynnistymästä alkuperäisellä kaasarilla, jos se kuitenkin oli muuten kunnossa! Venttiilit vuotaa, kone muuten kypsynyt jne…
kkuula
Viestit: 1141
Liittynyt: Ti Helmi 15, 2011 7:05 pm
Viesti:

Re: 4t mönkkärin kaasarin säätö, toimii vain ryyppy päällä

Viesti Kirjoittaja kkuula »

Muutaman kaasuttimen säätämisen kokemuksella sanoisin että heitä se toimimaton kaasutin pusikkoon jos ei muutaman tunnin säätämisellä ala toimimaan ja hommaa toimiva tilalle.
Mulla on hyllyssä kolme merkkikaasutinta mopoihin, kaksi mikunia ja yksi dellortto, joita en saanut yhteensä usemaan kymmenen tunnin säätämisellä toimimaan ja näissä kolmessa tapauksessa mopot alkoi toimimaan moitteetta kun vaihtoi tomivat kaasuttimet tilalle.
Juho M-P
Viestit: 4344
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: 4t mönkkärin kaasarin säätö, toimii vain ryyppy päällä

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

No eihän tässä ole oikeasti edes vielä säädetty mitään...
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
jarikos
Viestit: 4326
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: 4t mönkkärin kaasarin säätö, toimii vain ryyppy päällä

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Kaasuttimet ovat lopulta hyvin yksinkertaisia vempeleitä ja tyypillisesti seisova bensiini on sakkautunut tiettyihin paikkoihin tukkien kanavat. Harvinaisempi on neulaventtiilin vuoto, jolloin kohokammio alkaa tulvimaan. En muista yhtään kaasaria, jota ei olisi saanut puhdistamalla ja huoltamalla palautettua kuntoon. Ylipäätään jos tarvitsee alkaa kaasaria säätämään siitä miten se on kerran toiminut, kannattaa ensin selvittää muut viat ja kaasarin puhdistus tehdä.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Kumpulan tila, s dexta, TunturiPappa ja 16 vierailijaa