höylä

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

jiba

Re: höylä

Viesti Kirjoittaja jiba »

valta akseli saman moinen .mut ite kone erinäkönen. tää meijäm kone on tampereella valmistettu.onku sun höylä mistäpäin?
1957
Viestit: 829
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 9:45 pm
Viesti:

Re: höylä

Viesti Kirjoittaja 1957 »

Ruotsalainen tekele vuodelta 1941. Siinä on jo kuulalaakerit ja maksimikierrokset 6000 varv/min. Moottori on 15 KW.
Täytyy sorvata kiilahinaurat ja laittaa omat sähkömoottorit jokaiselle kutterille.
jiba

Re: höylä

Viesti Kirjoittaja jiba »

joo tää vanhempi tai siitten on suomi tegnologia laahannu jälkijunassa.
mää meinasin laittaa tapperlok hihna pyörillä. kun ei noita ookun 4 höylää ja moottorin päihin on jo pyörät.
ja rautanen apurunko kun metallit tuli höylän kylkiäisenä.siihen on helppo nakkia sitten moottorit kiinni.
Avatar
valaut
Viestit: 2777
Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
Viesti:

Re: höylä

Viesti Kirjoittaja valaut »

jiba ja 1957: Noista projekteista olisi mukava lukea ja nähdä kuvia, kun homma etenee. Jos on aikaa kirjoittaa.
ford8210
Viestit: 200
Liittynyt: La Helmi 18, 2012 9:47 pm
Paikkakunta: hattula
Viesti:

Re: höylä

Viesti Kirjoittaja ford8210 »

on mielenkiintoinen aihe kun oon ikäni näiden kanssa touhunnut. vähän kuitenkin mietityttää että onko mitään järkee noihin erillis moottoreita asentaa ,kutterit kun ovat liikuteltavia niin säätöjen kanssa tulee ongelmia pitäs huomioida että hihnat pysyy oikeassa kireydessä eikä niille helposti hyvää paikkaa muutenkaan löydy. tuo noissa oleva välivaihto akseli toimii ihan hyvin ,vielä kun tänäpäivänä on saatavana niihin hyviä hihnoja jotka ei veny . en itse lähtis tuohon hommaan . ja varmaankin noi kumpikin on menossa harraste hommiin eikä urakka töihin.
jiba

Re: höylä

Viesti Kirjoittaja jiba »

no on montakin hyvää syytä ja hihnat tulee saman lailla kun väliakselilta mut miltei koneesen kiinni eli ei mitään kireys ogelmia.
ja omassa kun toi vanha räyskä moottori 15kw niin sitä pyoritettäis vaikka käyttäis yhtä kutteria.ei järkee erillisillä moteilla sitä mitä tarvii. ja harraste hommissa just ratkasevaa miten se sähkö mittari pyörii.
järkevintähän olis ostaa valmista puutavaraa .mut kurkkaappa hintoja.
ja oma kone ei urakka hommiin joudu tavaraa tehdään tarpeeseen.
totta kai olisin hommannu nykyaikasen valmiin koneen jos pörssissä olis varaa mut eivaan ole ja jos lainalla olis tehny sillon pitäis olla valamiit urakat.
1957
Viestit: 829
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 9:45 pm
Viesti:

Re: höylä

Viesti Kirjoittaja 1957 »

ford8210 kirjoitti: To Kesä 10, 2021 9:58 pm on mielenkiintoinen aihe kun oon ikäni näiden kanssa touhunnut. vähän kuitenkin mietityttää että onko mitään järkee noihin erillis moottoreita asentaa ,kutterit kun ovat liikuteltavia niin säätöjen kanssa tulee ongelmia pitäs huomioida että hihnat pysyy oikeassa kireydessä eikä niille helposti hyvää paikkaa muutenkaan löydy. tuo noissa oleva välivaihto akseli toimii ihan hyvin ,vielä kun tänäpäivänä on saatavana niihin hyviä hihnoja jotka ei veny . en itse lähtis tuohon hommaan . ja varmaankin noi kumpikin on menossa harraste hommiin eikä urakka töihin.
Kuvassa 25 vuotta sitten tekemäni sivukutterin hihnaveto, moniuraremmiä helppo siirtää korkeus-suunnassa. Teoksessa on viisi taajuusmuuttajaa. Uuteen laitan moottorin kiinni sivukutterin runkoon.
http://seppo.easyhostplace.net/sivukutteri.jpg
http://seppo.easyhostplace.net/auki.jpg
Viimeksi muokannut 1957, Pe Kesä 11, 2021 10:12 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
valaut
Viestit: 2777
Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
Viesti:

Re: höylä

Viesti Kirjoittaja valaut »

1957 kirjoitti: To Kesä 10, 2021 11:31 pm
ford8210 kirjoitti: To Kesä 10, 2021 9:58 pm on mielenkiintoinen aihe kun oon ikäni näiden kanssa touhunnut. vähän kuitenkin mietityttää että onko mitään järkee noihin erillis moottoreita asentaa ,kutterit kun ovat liikuteltavia niin säätöjen kanssa tulee ongelmia pitäs huomioida että hihnat pysyy oikeassa kireydessä eikä niille helposti hyvää paikkaa muutenkaan löydy. tuo noissa oleva välivaihto akseli toimii ihan hyvin ,vielä kun tänäpäivänä on saatavana niihin hyviä hihnoja jotka ei veny . en itse lähtis tuohon hommaan . ja varmaankin noi kumpikin on menossa harraste hommiin eikä urakka töihin.
Kuvassa 25 vuotta sitten tekemäni sivukutterin hihnaveto, moniuraremmiä helppo siirtää korkeus-suunnassa. Teoksessa on viisi taajuusmuuttajaa. Uuteen laitan moottorin kiinni sivukutterin runkoon.

Nuo kuvat eivät näy viestissäsi, mutta lainaamalla löysin linkit kuviin. Tuo kuvan konsti vaikuttaa pätevältä. Se, että laittaisi moottorin liikkumaan karan mukana, on paljon työläämpi toteuttaa. Ja jos sivukarat on nahkeita liikkumaan tai liikkuvat nykien, niin välirenkaillakin korkeuden pystyy säätämään. Vanhassa höylässä joskus vähemmän työläämpi konsti, kun hakea kymppejä kohdilleen karaa säätämällä. Miten tuo kireys, kun säätää sivusuunnassa?

Yhdessä ihan suht. modernissa höylässä oli yläkaran sivusiirto toteutettu juuri noin pitkällä hihnapyörällä.

Hieno projekti sinulla.
Viimeksi muokannut valaut, Pe Kesä 11, 2021 12:36 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
valaut
Viestit: 2777
Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
Viesti:

Re: höylä

Viesti Kirjoittaja valaut »

15 kW sähkömoottori alkaa olla hankala käynnistettävä monessa paikassa. Harvoin harrastehommissa on halua suurentaa pääsulakkeita.

Tosin ei ole mitään käsitystä, että mikä kokoisilla sulakkeilla saa 15 kW liukurengasmoottorin käymään höylä perässä.

30 A pintaan varmasti on nimellisvirta, jos on 400 V kone, niin ei ainakaan 25A propuilla käynnisty. Noissa voi olla eksoottisempiakin jännitteitä, vaikka 500 V.
1957
Viestit: 829
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 9:45 pm
Viesti:

Re: höylä

Viesti Kirjoittaja 1957 »

Tämän foorumin kuvan lisäys ohje on tullut kokeiltua. Jatkossa laitan linkin suoraan palvelimelle, siinä on sekin hyvä puoli, että kuvan voi katsoa ketä aihe kiinnostaa.
Tänään tuli sorvattu uria hihnapyörään, voi valita moniurahihnan tai 13mm kiilahihnan.
http://seppo.easyhostplace.net/urat.jpg
jiba

Re: höylä

Viesti Kirjoittaja jiba »

itellä ei tullu mieleen toi moniura hihna ollenkaan.sehän on nerokas ratkaisu siinähän voi käyttää noita höylän omia pylpyröitä sorvaa vaan urat. pääsee vielä helpommalla.jä moottorin puoleisia päitä saa tutun purkaamolta vaikka millasta.
täytyy katella vielä tohon syötoon semmonen variaattori vaihteinen moottori paketti.
Avatar
valaut
Viestit: 2777
Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
Viesti:

Re: höylä

Viesti Kirjoittaja valaut »

jiba kirjoitti: La Kesä 12, 2021 2:51 pm täytyy katella vielä tohon syötoon semmonen variaattori vaihteinen moottori paketti.
Sinulla ilmeisesti oli jo vaihdemoottori syöttöön, niin osta tuohon käytetty taajuusmuuttaja kaveriksi. Noita saa <100 e ja variaattorikoneen kanssa sinun täytyy rakentaa kuitenkin moottorilähtö (etukoje, kontaktori ja lämpörele tai moottorinsuojakatkaisija ja kontaktori), niin lähdön rakentamisessa on äkkiä 100 e käytetty ja tamussa tuo asia tulee mukana.
Avatar
valaut
Viestit: 2777
Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
Viesti:

Re: höylä

Viesti Kirjoittaja valaut »

Ja karamoottoreille voisi miettiä taajuusmuuttajia siitäkin syystä, että tuon paketin saisi mahdollisimman pienillä sulakkeilla käyntiin. Tähti/kolmio-käynnistimiä noissa on suosittu, mutta ei ole kustannustehokas vaihtoehto nykypäivänä ja moottorit pitää olla 400/690 V Y/D-käynnistimelle.

Tuohon kuitenkin tulee 5 moottorilähtöä (4x kara ja 1x syöttömoottori). Jos on repullinen sopivia kontaktoreita ym. moottorilähtökomponetteja valmiina, niin sitten, mutta tulee kallis keskus, jos noita lähtee uutena ostamaan.
jiba

Re: höylä

Viesti Kirjoittaja jiba »

tossa vähän aikaa sitten rakentelin tommosen hoylän jolla tehään pelekkää kutterin purua.
siihen laitoin taajuusmuuntajalla ja alennus vaihteella syötön .ja y/d käynnistyy höylä 7kw.ja kuljettimella on ihan kuljetin moottori.
ja hirsi sorvissa on syötössa taajuus muuntaja ja potikka säädöt eteen ja pakille oma siinä kyllä kutteri moottori lähtee suoraan käyntiin mut käytännossa kurmaton käynnistys ja tässäkin muistaakseni 7 kw moottori.
joo ja alennus vaihteellinen löytyy jo mut kiinnostais testata tota variaattoria.
Avatar
valaut
Viestit: 2777
Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
Viesti:

Re: höylä

Viesti Kirjoittaja valaut »

Ei tuossa variaattorivedossa mitään vikaa ole. Sellaisilla olen suurimman osan höyläilyistä tehnyt.

Tamuun saisi (taajuusmuutajasta riippuen) laitettettua suoraan syöttönopeuden nuolinäppäimillä esim. 2 m/min, kun tiedossa on välitys ja pyörien koko. Joku asteikko noissa variaattoreissakin yleensä on ja silmä näkee nopeuden pyöristä, kun aihetta enemmän harrastaa.
k-pyörä
Viestit: 1538
Liittynyt: Ke Helmi 21, 2007 7:32 pm
Paikkakunta: rauma
Viesti:

Re: höylä

Viesti Kirjoittaja k-pyörä »

Käin tänään romiksella kattelees. Sie oli siirrettävä, vähä omatekosen olone, mut varmasti höylätty. Kaikki moottorit 2-2,5 kv. Eli vähillä kilovateilla on menty.
jiba

Re: höylä

Viesti Kirjoittaja jiba »

jota kuinkin saman moiset moottorit omaan asenteilla. sivu höylille laitoin 3kw kun sukulais sähkärille oli varastoon jäänny sopivasti kaks kappaletta.vaakaan olis kyllä 4kw mut täytyy ettiä jos nille löytyis 2-2,5kw motit.siis miltei ilimatteeks
k-pyörä
Viestit: 1538
Liittynyt: Ke Helmi 21, 2007 7:32 pm
Paikkakunta: rauma
Viesti:

Re: höylä

Viesti Kirjoittaja k-pyörä »

2,5 riittää varmasti. Meilä kuitekii ponttihirttä 4 tuumaa psksua höylättiin 4kv sivukuterilla. Ne hyyty helteellä ekana. Lastua lähti todella paljon.
jiba

Re: höylä

Viesti Kirjoittaja jiba »

niin sitä itekkin tuumailin .kun tossa vanhassa rakenteessa on ollu joku 15kw senkun jakaa kaikkien pylpyröitten ja välitysten läpi niin voi olla vähempi per höylä
jiba

Re: höylä

Viesti Kirjoittaja jiba »

noniin nyton koe höyläilyt suoritettu ja kuika ollakaan ,sehän toimii ja jäläki 40-30 vuotta sitten teroitetuilla pinta ruosteisilla terillä oikein hyvää.sen verta vielä koplattava et syötölle vaihettava 2800 kierroksinen moottori nykynen 1400 pyörittää aavistuksen liian rauhallisesti . mut taajuus muuntajalla ja nopeemmalla moottorilla tulee hyvä .nytten menee läpi 50-60 metriä per tunti tavote olis noin 100m tunti.ja nallit kestää pyörittää oisko 11kw jos maksimia hakis kaikilta moteilta senkin puolesta ok.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Jounie, Mauri Tähkä, Semrush [Bot] ja 36 vierailijaa