höylä
Re: höylä
joo tää vanhempi tai siitten on suomi tegnologia laahannu jälkijunassa.
mää meinasin laittaa tapperlok hihna pyörillä. kun ei noita ookun 4 höylää ja moottorin päihin on jo pyörät.
ja rautanen apurunko kun metallit tuli höylän kylkiäisenä.siihen on helppo nakkia sitten moottorit kiinni.
mää meinasin laittaa tapperlok hihna pyörillä. kun ei noita ookun 4 höylää ja moottorin päihin on jo pyörät.
ja rautanen apurunko kun metallit tuli höylän kylkiäisenä.siihen on helppo nakkia sitten moottorit kiinni.
-
- Viestit: 200
- Liittynyt: La Helmi 18, 2012 9:47 pm
- Paikkakunta: hattula
- Viesti:
Re: höylä
on mielenkiintoinen aihe kun oon ikäni näiden kanssa touhunnut. vähän kuitenkin mietityttää että onko mitään järkee noihin erillis moottoreita asentaa ,kutterit kun ovat liikuteltavia niin säätöjen kanssa tulee ongelmia pitäs huomioida että hihnat pysyy oikeassa kireydessä eikä niille helposti hyvää paikkaa muutenkaan löydy. tuo noissa oleva välivaihto akseli toimii ihan hyvin ,vielä kun tänäpäivänä on saatavana niihin hyviä hihnoja jotka ei veny . en itse lähtis tuohon hommaan . ja varmaankin noi kumpikin on menossa harraste hommiin eikä urakka töihin.
Re: höylä
no on montakin hyvää syytä ja hihnat tulee saman lailla kun väliakselilta mut miltei koneesen kiinni eli ei mitään kireys ogelmia.
ja omassa kun toi vanha räyskä moottori 15kw niin sitä pyoritettäis vaikka käyttäis yhtä kutteria.ei järkee erillisillä moteilla sitä mitä tarvii. ja harraste hommissa just ratkasevaa miten se sähkö mittari pyörii.
järkevintähän olis ostaa valmista puutavaraa .mut kurkkaappa hintoja.
ja oma kone ei urakka hommiin joudu tavaraa tehdään tarpeeseen.
totta kai olisin hommannu nykyaikasen valmiin koneen jos pörssissä olis varaa mut eivaan ole ja jos lainalla olis tehny sillon pitäis olla valamiit urakat.
ja omassa kun toi vanha räyskä moottori 15kw niin sitä pyoritettäis vaikka käyttäis yhtä kutteria.ei järkee erillisillä moteilla sitä mitä tarvii. ja harraste hommissa just ratkasevaa miten se sähkö mittari pyörii.
järkevintähän olis ostaa valmista puutavaraa .mut kurkkaappa hintoja.
ja oma kone ei urakka hommiin joudu tavaraa tehdään tarpeeseen.
totta kai olisin hommannu nykyaikasen valmiin koneen jos pörssissä olis varaa mut eivaan ole ja jos lainalla olis tehny sillon pitäis olla valamiit urakat.
-
- Viestit: 829
- Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 9:45 pm
- Viesti:
Re: höylä
Kuvassa 25 vuotta sitten tekemäni sivukutterin hihnaveto, moniuraremmiä helppo siirtää korkeus-suunnassa. Teoksessa on viisi taajuusmuuttajaa. Uuteen laitan moottorin kiinni sivukutterin runkoon.ford8210 kirjoitti: ↑To Kesä 10, 2021 9:58 pm on mielenkiintoinen aihe kun oon ikäni näiden kanssa touhunnut. vähän kuitenkin mietityttää että onko mitään järkee noihin erillis moottoreita asentaa ,kutterit kun ovat liikuteltavia niin säätöjen kanssa tulee ongelmia pitäs huomioida että hihnat pysyy oikeassa kireydessä eikä niille helposti hyvää paikkaa muutenkaan löydy. tuo noissa oleva välivaihto akseli toimii ihan hyvin ,vielä kun tänäpäivänä on saatavana niihin hyviä hihnoja jotka ei veny . en itse lähtis tuohon hommaan . ja varmaankin noi kumpikin on menossa harraste hommiin eikä urakka töihin.
http://seppo.easyhostplace.net/sivukutteri.jpg
http://seppo.easyhostplace.net/auki.jpg
Viimeksi muokannut 1957, Pe Kesä 11, 2021 10:12 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- valaut
- Viestit: 2777
- Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
- Viesti:
Re: höylä
Nuo kuvat eivät näy viestissäsi, mutta lainaamalla löysin linkit kuviin. Tuo kuvan konsti vaikuttaa pätevältä. Se, että laittaisi moottorin liikkumaan karan mukana, on paljon työläämpi toteuttaa. Ja jos sivukarat on nahkeita liikkumaan tai liikkuvat nykien, niin välirenkaillakin korkeuden pystyy säätämään. Vanhassa höylässä joskus vähemmän työläämpi konsti, kun hakea kymppejä kohdilleen karaa säätämällä. Miten tuo kireys, kun säätää sivusuunnassa?1957 kirjoitti: ↑To Kesä 10, 2021 11:31 pmKuvassa 25 vuotta sitten tekemäni sivukutterin hihnaveto, moniuraremmiä helppo siirtää korkeus-suunnassa. Teoksessa on viisi taajuusmuuttajaa. Uuteen laitan moottorin kiinni sivukutterin runkoon.ford8210 kirjoitti: ↑To Kesä 10, 2021 9:58 pm on mielenkiintoinen aihe kun oon ikäni näiden kanssa touhunnut. vähän kuitenkin mietityttää että onko mitään järkee noihin erillis moottoreita asentaa ,kutterit kun ovat liikuteltavia niin säätöjen kanssa tulee ongelmia pitäs huomioida että hihnat pysyy oikeassa kireydessä eikä niille helposti hyvää paikkaa muutenkaan löydy. tuo noissa oleva välivaihto akseli toimii ihan hyvin ,vielä kun tänäpäivänä on saatavana niihin hyviä hihnoja jotka ei veny . en itse lähtis tuohon hommaan . ja varmaankin noi kumpikin on menossa harraste hommiin eikä urakka töihin.
Yhdessä ihan suht. modernissa höylässä oli yläkaran sivusiirto toteutettu juuri noin pitkällä hihnapyörällä.
Hieno projekti sinulla.
Viimeksi muokannut valaut, Pe Kesä 11, 2021 12:36 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- valaut
- Viestit: 2777
- Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
- Viesti:
Re: höylä
15 kW sähkömoottori alkaa olla hankala käynnistettävä monessa paikassa. Harvoin harrastehommissa on halua suurentaa pääsulakkeita.
Tosin ei ole mitään käsitystä, että mikä kokoisilla sulakkeilla saa 15 kW liukurengasmoottorin käymään höylä perässä.
30 A pintaan varmasti on nimellisvirta, jos on 400 V kone, niin ei ainakaan 25A propuilla käynnisty. Noissa voi olla eksoottisempiakin jännitteitä, vaikka 500 V.
Tosin ei ole mitään käsitystä, että mikä kokoisilla sulakkeilla saa 15 kW liukurengasmoottorin käymään höylä perässä.
30 A pintaan varmasti on nimellisvirta, jos on 400 V kone, niin ei ainakaan 25A propuilla käynnisty. Noissa voi olla eksoottisempiakin jännitteitä, vaikka 500 V.
-
- Viestit: 829
- Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 9:45 pm
- Viesti:
Re: höylä
Tämän foorumin kuvan lisäys ohje on tullut kokeiltua. Jatkossa laitan linkin suoraan palvelimelle, siinä on sekin hyvä puoli, että kuvan voi katsoa ketä aihe kiinnostaa.
Tänään tuli sorvattu uria hihnapyörään, voi valita moniurahihnan tai 13mm kiilahihnan.
http://seppo.easyhostplace.net/urat.jpg
Tänään tuli sorvattu uria hihnapyörään, voi valita moniurahihnan tai 13mm kiilahihnan.
http://seppo.easyhostplace.net/urat.jpg
Re: höylä
itellä ei tullu mieleen toi moniura hihna ollenkaan.sehän on nerokas ratkaisu siinähän voi käyttää noita höylän omia pylpyröitä sorvaa vaan urat. pääsee vielä helpommalla.jä moottorin puoleisia päitä saa tutun purkaamolta vaikka millasta.
täytyy katella vielä tohon syötoon semmonen variaattori vaihteinen moottori paketti.
täytyy katella vielä tohon syötoon semmonen variaattori vaihteinen moottori paketti.
- valaut
- Viestit: 2777
- Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
- Viesti:
Re: höylä
Sinulla ilmeisesti oli jo vaihdemoottori syöttöön, niin osta tuohon käytetty taajuusmuuttaja kaveriksi. Noita saa <100 e ja variaattorikoneen kanssa sinun täytyy rakentaa kuitenkin moottorilähtö (etukoje, kontaktori ja lämpörele tai moottorinsuojakatkaisija ja kontaktori), niin lähdön rakentamisessa on äkkiä 100 e käytetty ja tamussa tuo asia tulee mukana.
- valaut
- Viestit: 2777
- Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
- Viesti:
Re: höylä
Ja karamoottoreille voisi miettiä taajuusmuuttajia siitäkin syystä, että tuon paketin saisi mahdollisimman pienillä sulakkeilla käyntiin. Tähti/kolmio-käynnistimiä noissa on suosittu, mutta ei ole kustannustehokas vaihtoehto nykypäivänä ja moottorit pitää olla 400/690 V Y/D-käynnistimelle.
Tuohon kuitenkin tulee 5 moottorilähtöä (4x kara ja 1x syöttömoottori). Jos on repullinen sopivia kontaktoreita ym. moottorilähtökomponetteja valmiina, niin sitten, mutta tulee kallis keskus, jos noita lähtee uutena ostamaan.
Tuohon kuitenkin tulee 5 moottorilähtöä (4x kara ja 1x syöttömoottori). Jos on repullinen sopivia kontaktoreita ym. moottorilähtökomponetteja valmiina, niin sitten, mutta tulee kallis keskus, jos noita lähtee uutena ostamaan.
Re: höylä
tossa vähän aikaa sitten rakentelin tommosen hoylän jolla tehään pelekkää kutterin purua.
siihen laitoin taajuusmuuntajalla ja alennus vaihteella syötön .ja y/d käynnistyy höylä 7kw.ja kuljettimella on ihan kuljetin moottori.
ja hirsi sorvissa on syötössa taajuus muuntaja ja potikka säädöt eteen ja pakille oma siinä kyllä kutteri moottori lähtee suoraan käyntiin mut käytännossa kurmaton käynnistys ja tässäkin muistaakseni 7 kw moottori.
joo ja alennus vaihteellinen löytyy jo mut kiinnostais testata tota variaattoria.
siihen laitoin taajuusmuuntajalla ja alennus vaihteella syötön .ja y/d käynnistyy höylä 7kw.ja kuljettimella on ihan kuljetin moottori.
ja hirsi sorvissa on syötössa taajuus muuntaja ja potikka säädöt eteen ja pakille oma siinä kyllä kutteri moottori lähtee suoraan käyntiin mut käytännossa kurmaton käynnistys ja tässäkin muistaakseni 7 kw moottori.
joo ja alennus vaihteellinen löytyy jo mut kiinnostais testata tota variaattoria.
- valaut
- Viestit: 2777
- Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
- Viesti:
Re: höylä
Ei tuossa variaattorivedossa mitään vikaa ole. Sellaisilla olen suurimman osan höyläilyistä tehnyt.
Tamuun saisi (taajuusmuutajasta riippuen) laitettettua suoraan syöttönopeuden nuolinäppäimillä esim. 2 m/min, kun tiedossa on välitys ja pyörien koko. Joku asteikko noissa variaattoreissakin yleensä on ja silmä näkee nopeuden pyöristä, kun aihetta enemmän harrastaa.
Tamuun saisi (taajuusmuutajasta riippuen) laitettettua suoraan syöttönopeuden nuolinäppäimillä esim. 2 m/min, kun tiedossa on välitys ja pyörien koko. Joku asteikko noissa variaattoreissakin yleensä on ja silmä näkee nopeuden pyöristä, kun aihetta enemmän harrastaa.
Re: höylä
noniin nyton koe höyläilyt suoritettu ja kuika ollakaan ,sehän toimii ja jäläki 40-30 vuotta sitten teroitetuilla pinta ruosteisilla terillä oikein hyvää.sen verta vielä koplattava et syötölle vaihettava 2800 kierroksinen moottori nykynen 1400 pyörittää aavistuksen liian rauhallisesti . mut taajuus muuntajalla ja nopeemmalla moottorilla tulee hyvä .nytten menee läpi 50-60 metriä per tunti tavote olis noin 100m tunti.ja nallit kestää pyörittää oisko 11kw jos maksimia hakis kaikilta moteilta senkin puolesta ok.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Jounie, Mauri Tähkä, Semrush [Bot] ja 36 vierailijaa