monkeystä taase

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
epe2
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Syys 06, 2013 7:45 pm
Viesti:

monkeystä taase

Viesti Kirjoittaja epe2 »

eli onko tietoa käykö vm 91 ylöspäin.tuohon vm 90, vanhemmassa se liukulaakerilla oleva nokka ja tuossa uudemmassa kuulalaakereilla
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: monkeystä taase

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Käy. Vanhanmallin puoliautomaatin kansi(iso palotila ja isommat venttiilit) ei käy ristiin 4 vaihteisen kanssa.
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: monkeystä taase

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Heräsi mielenkiinto että miten toimii 4 vaihteisen moottorin nokkaketjun kiristin? Kuulemma öljynpaineella, mutta ei tuonne mun mielestä mene mitään öljykanavaa? Joo on se -92 vuoden 4v lohko, sitä ei tarvi varmistella.
Naxxu
Viestit: 811
Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 7:17 pm
Viesti:

Re: monkeystä taase

Viesti Kirjoittaja Naxxu »

Eikö siinä ole lohkon alla vasemmalla propun alla jousi joka painaa rullan ketjun alapuolelta, näin ainakin kiinan moottoreissa, olettaisin että hondassa samalla lailla
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: monkeystä taase

Viesti Kirjoittaja 8400 »

On jousi mutta se on melko löysä. Eikä se paina ketjua alapuolelta, vaan sellaista tankoa joka painaa vivun välityksellä ketjua yläpuolelta. Tanko on ontto eli siis putki jossa reikiä ja alapäässä joku kuula. Se reikä missä toi tanko liikkuu ja jossa on se pohjaproppu, on ihan umpinainen.
jarikos
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: monkeystä taase

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Jos nyt yhtään oikein muistan, niin se säätö lukitaan ja jousi on vain sen kireyden asettamiseksi. Vai olikohan se niin, pitäisi ihan manuaalista katsoa.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: monkeystä taase

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Puoliautomaatissa joo. Sinne tulee samaan propun jenkaan sellainen tasapäisellä meisselillä ruuvattava osa joka painaa sitä kiristintankoa, on sielä kaks joustakin. Ja siinä magneeton alapuolella on lukitusruuvi tuolle tangolle.

4 vaihteisessa tuota ei tarvi itse kiristellä, eikä voikkaan. Sen lukitusruuvi tilalla on vaan tulppana toimiva ruuvi.
Osmo_
Viestit: 8606
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: monkeystä taase

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

epe2 kirjoitti: La Kesä 05, 2021 8:34 pm eli onko tietoa käykö vm 91 ylöspäin.tuohon vm 90, vanhemmassa se liukulaakerilla oleva nokka ja tuossa uudemmassa kuulalaakereilla
Vanhan mallin kansi, jossa on iso palotila ja venttiilit sekä molemmista päistä isoilla liukulaakereilla oleva nokka käy, mutta vaatii männän vaihdon että puristukset pysyy.
Välimallin pikkuventtiileillä ja pienellä palotilalla oleva kansi, jossa on iso liukulaakeri rattaan päässä ja vapaassa päässä pieni liukulaakeri käy suoraan.
Muistaakseni kuulalaakeroidussa nokassa ratas tulee kiinni kahdella pultilla ja vanhemmissa kolmella. En muista kuollaksenikaan jakoketjun kiristimen rakennetta uudemmissa, mutta vanhemmassa kireys säädetään ruuvilla, joka on jousikuormitteinen. Tuoreemmassa on pelkkä jousi.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Mika 82
Viestit: 7867
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: monkeystä taase

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

8400 kirjoitti: Su Kesä 13, 2021 11:11 pm On jousi mutta se on melko löysä. Eikä se paina ketjua alapuolelta, vaan sellaista tankoa joka painaa vivun välityksellä ketjua yläpuolelta. Tanko on ontto eli siis putki jossa reikiä ja alapäässä joku kuula. Se reikä missä toi tanko liikkuu ja jossa on se pohjaproppu, on ihan umpinainen.
Onko tämä? Kun tunnisteena pelkkä Z50. https://www.npm.fi/fi/varaosa-luettelot ... u-kiristin
Jos on varma, että tuonne ei öljykanavaa mene, olisko putkilon funktio toimia jonkinlaisena iskunvaimentimena? Löysäkin jousi kiristää ketjua moottorin käydessä, koska veto tietysti alhaalta. Imu ja pakotahdin loppuouolella ketju hetkellisesti pyrkii löystymään alapuolelta, mutta jos tuo teoriani mukaan toimii iskarina, ei ehdi löystymään, kunnes veto siirtyy taas alapuolelle.

Loppupeleissä sama kai miten toimii, kunhan toimii :D
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: monkeystä taase

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Joo tuo on manuaalikoneen jakopää. Tuossa tangossa on reikiä ja alapäässä joku kuula. Se kuula ei näyttänyt liikkuvan mihinkään.
epe2
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Syys 06, 2013 7:45 pm
Viesti:

Re: monkeystä taase

Viesti Kirjoittaja epe2 »

tuli kummallisesti koneeseen kampuran päittäivälystä,et alko kylmänä kolisee,mitä öljyjä on ruukattu käyttää näissä,nykyiset öljythän on hyvinki kemiallisia sotkuja joissa vähän enään perus öljyä,tuossa alko ongelmat siten et öljyt loppu aika äkkiä,siis muuttui sellaiseksi rusehtavaksi ja palaneelle haisevaksi,vähä niinku automaatin öljy ku palaa,oletus oli et öljy epäkelpoa ja kytkimestä tulis tuo väri ja haju.öljynä oli mobil 2000,nyt kyllä vaihdettiin 20w-50 teboil,mutta alko toi kolkutus ni alko ny sitten koneen avaus
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: monkeystä taase

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Kyllä siinä kammessa on aika reilu päittäisvälys, samoin vaihteiston akseleissa.
Mika 82
Viestit: 7867
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: monkeystä taase

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Se suojakupu rattaan päällä ottaa päittäisvälyksen pois. Siinä on sellainen lipare.
Jos siis on välyksiä koitettu rattaan päästä, niin silloinhan niitä löytyy.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: monkeystä taase

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Se on nokka, ei kampi :wink:
Mika 82
Viestit: 7867
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: monkeystä taase

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

No juu, lukihärö iski.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
epe2
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Syys 06, 2013 7:45 pm
Viesti:

Re: monkeystä taase

Viesti Kirjoittaja epe2 »

tönärillä mitattiin jotta olis n seitsemän kymppää päittäisvälys,ja kone alko kolkattaa kylmänä,kun sit hiema paino kytkintä ni loppuu,ekaks luulin jotta kytkinrumpu olis päässy irti mutta ei ku tuo kampura,onkoha jossain ohje arvo tolle,tuonha täytyy luistella jo pesässä melkoisesti
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: monkeystä taase

Viesti Kirjoittaja 8400 »

No 0,70mm on jo paljon, mulla on kaks hondan alakertaa tuossa vielä ilman kytkinkoppaa ja olisko niissä pari-kolmekymppiä. En ole mitannut mutta arvelisin.
Molempiin vaihdettu runkolaakerit ja katottu limppujen leveys oikeaksi, 40mm. Eikä niissä mitään kulumaa ole.
epe2
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Syys 06, 2013 7:45 pm
Viesti:

Re: monkeystä taase

Viesti Kirjoittaja epe2 »

oisko arvoja tuolle mikä mahtas oikiasti olla välys.ei digitönärillä katteltiin mutta ei oikein päässy varmaan tarkkuuteen,nyt tuli 0,50 välystä,pitäs vissiin heittokellolla kokeilla,mutta tuossa oli tosin nyt jotta ku kytkintä hieman paino ni lopetti kolinan,eli vei välyksen pois,kytkin säädetty ohjeen mukaan ja on pantu uudet kampuran laakerit,pantu nii jotta kiertokangen väli ei ole voinu muuttua,toinen lohko ois nyt mh:ssa
epe2
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Syys 06, 2013 7:45 pm
Viesti:

Re: monkeystä taase

Viesti Kirjoittaja epe2 »

tuli tuo toinen lohko,eipä siinä tunnu olevan tuntuvaa välystä ollenkaa,pitää alkaa purkaa toi kone mut onha se kummajainen jos on pesät syöny noin väljiksi,ilman että halkaisija olis muuttunu
Mika 82
Viestit: 7867
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: monkeystä taase

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Niin jos noin paljon kampiakselilla päittäisvälystä uusilla laakereilla, niin jokuhan siellä liikkuu laakerehin nähden. Kampiakseli tai lohko. Yleensä ainakin välyksetön sovitus. Olisko laakeripesä mennyt väljäksi. Ja tuo 5 kymppiä voi hyvin olla toleranssi. Onkos lohkojen välissä liima vai tiiviste?
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa