monkeystä taase
-
- Viestit: 1798
- Liittynyt: Pe Syys 06, 2013 7:45 pm
- Viesti:
monkeystä taase
eli onko tietoa käykö vm 91 ylöspäin.tuohon vm 90, vanhemmassa se liukulaakerilla oleva nokka ja tuossa uudemmassa kuulalaakereilla
-
- Viestit: 9812
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: monkeystä taase
Käy. Vanhanmallin puoliautomaatin kansi(iso palotila ja isommat venttiilit) ei käy ristiin 4 vaihteisen kanssa.
-
- Viestit: 9812
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: monkeystä taase
Heräsi mielenkiinto että miten toimii 4 vaihteisen moottorin nokkaketjun kiristin? Kuulemma öljynpaineella, mutta ei tuonne mun mielestä mene mitään öljykanavaa? Joo on se -92 vuoden 4v lohko, sitä ei tarvi varmistella.
-
- Viestit: 823
- Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 7:17 pm
- Viesti:
Re: monkeystä taase
Eikö siinä ole lohkon alla vasemmalla propun alla jousi joka painaa rullan ketjun alapuolelta, näin ainakin kiinan moottoreissa, olettaisin että hondassa samalla lailla
-
- Viestit: 9812
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: monkeystä taase
On jousi mutta se on melko löysä. Eikä se paina ketjua alapuolelta, vaan sellaista tankoa joka painaa vivun välityksellä ketjua yläpuolelta. Tanko on ontto eli siis putki jossa reikiä ja alapäässä joku kuula. Se reikä missä toi tanko liikkuu ja jossa on se pohjaproppu, on ihan umpinainen.
-
- Viestit: 4399
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: monkeystä taase
Jos nyt yhtään oikein muistan, niin se säätö lukitaan ja jousi on vain sen kireyden asettamiseksi. Vai olikohan se niin, pitäisi ihan manuaalista katsoa.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Viestit: 9812
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: monkeystä taase
Puoliautomaatissa joo. Sinne tulee samaan propun jenkaan sellainen tasapäisellä meisselillä ruuvattava osa joka painaa sitä kiristintankoa, on sielä kaks joustakin. Ja siinä magneeton alapuolella on lukitusruuvi tuolle tangolle.
4 vaihteisessa tuota ei tarvi itse kiristellä, eikä voikkaan. Sen lukitusruuvi tilalla on vaan tulppana toimiva ruuvi.
4 vaihteisessa tuota ei tarvi itse kiristellä, eikä voikkaan. Sen lukitusruuvi tilalla on vaan tulppana toimiva ruuvi.
-
- Viestit: 8627
- Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
- Paikkakunta: Huittinen
- Viesti:
Re: monkeystä taase
Vanhan mallin kansi, jossa on iso palotila ja venttiilit sekä molemmista päistä isoilla liukulaakereilla oleva nokka käy, mutta vaatii männän vaihdon että puristukset pysyy.
Välimallin pikkuventtiileillä ja pienellä palotilalla oleva kansi, jossa on iso liukulaakeri rattaan päässä ja vapaassa päässä pieni liukulaakeri käy suoraan.
Muistaakseni kuulalaakeroidussa nokassa ratas tulee kiinni kahdella pultilla ja vanhemmissa kolmella. En muista kuollaksenikaan jakoketjun kiristimen rakennetta uudemmissa, mutta vanhemmassa kireys säädetään ruuvilla, joka on jousikuormitteinen. Tuoreemmassa on pelkkä jousi.
-Ozmo da Discovibrator-
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
-
- Viestit: 7903
- Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
- Paikkakunta: Karuna
- Viesti:
Re: monkeystä taase
Onko tämä? Kun tunnisteena pelkkä Z50. https://www.npm.fi/fi/varaosa-luettelot ... u-kiristin8400 kirjoitti: ↑Su Kesä 13, 2021 11:11 pm On jousi mutta se on melko löysä. Eikä se paina ketjua alapuolelta, vaan sellaista tankoa joka painaa vivun välityksellä ketjua yläpuolelta. Tanko on ontto eli siis putki jossa reikiä ja alapäässä joku kuula. Se reikä missä toi tanko liikkuu ja jossa on se pohjaproppu, on ihan umpinainen.
Jos on varma, että tuonne ei öljykanavaa mene, olisko putkilon funktio toimia jonkinlaisena iskunvaimentimena? Löysäkin jousi kiristää ketjua moottorin käydessä, koska veto tietysti alhaalta. Imu ja pakotahdin loppuouolella ketju hetkellisesti pyrkii löystymään alapuolelta, mutta jos tuo teoriani mukaan toimii iskarina, ei ehdi löystymään, kunnes veto siirtyy taas alapuolelle.
Loppupeleissä sama kai miten toimii, kunhan toimii
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
-
- Viestit: 9812
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: monkeystä taase
Joo tuo on manuaalikoneen jakopää. Tuossa tangossa on reikiä ja alapäässä joku kuula. Se kuula ei näyttänyt liikkuvan mihinkään.
-
- Viestit: 1798
- Liittynyt: Pe Syys 06, 2013 7:45 pm
- Viesti:
Re: monkeystä taase
tuli kummallisesti koneeseen kampuran päittäivälystä,et alko kylmänä kolisee,mitä öljyjä on ruukattu käyttää näissä,nykyiset öljythän on hyvinki kemiallisia sotkuja joissa vähän enään perus öljyä,tuossa alko ongelmat siten et öljyt loppu aika äkkiä,siis muuttui sellaiseksi rusehtavaksi ja palaneelle haisevaksi,vähä niinku automaatin öljy ku palaa,oletus oli et öljy epäkelpoa ja kytkimestä tulis tuo väri ja haju.öljynä oli mobil 2000,nyt kyllä vaihdettiin 20w-50 teboil,mutta alko toi kolkutus ni alko ny sitten koneen avaus
-
- Viestit: 9812
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: monkeystä taase
Kyllä siinä kammessa on aika reilu päittäisvälys, samoin vaihteiston akseleissa.
-
- Viestit: 7903
- Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
- Paikkakunta: Karuna
- Viesti:
Re: monkeystä taase
Se suojakupu rattaan päällä ottaa päittäisvälyksen pois. Siinä on sellainen lipare.
Jos siis on välyksiä koitettu rattaan päästä, niin silloinhan niitä löytyy.
Jos siis on välyksiä koitettu rattaan päästä, niin silloinhan niitä löytyy.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
-
- Viestit: 9812
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: monkeystä taase
Se on nokka, ei kampi
-
- Viestit: 7903
- Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
- Paikkakunta: Karuna
- Viesti:
Re: monkeystä taase
No juu, lukihärö iski.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
-
- Viestit: 1798
- Liittynyt: Pe Syys 06, 2013 7:45 pm
- Viesti:
Re: monkeystä taase
tönärillä mitattiin jotta olis n seitsemän kymppää päittäisvälys,ja kone alko kolkattaa kylmänä,kun sit hiema paino kytkintä ni loppuu,ekaks luulin jotta kytkinrumpu olis päässy irti mutta ei ku tuo kampura,onkoha jossain ohje arvo tolle,tuonha täytyy luistella jo pesässä melkoisesti
-
- Viestit: 9812
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: monkeystä taase
No 0,70mm on jo paljon, mulla on kaks hondan alakertaa tuossa vielä ilman kytkinkoppaa ja olisko niissä pari-kolmekymppiä. En ole mitannut mutta arvelisin.
Molempiin vaihdettu runkolaakerit ja katottu limppujen leveys oikeaksi, 40mm. Eikä niissä mitään kulumaa ole.
Molempiin vaihdettu runkolaakerit ja katottu limppujen leveys oikeaksi, 40mm. Eikä niissä mitään kulumaa ole.
-
- Viestit: 1798
- Liittynyt: Pe Syys 06, 2013 7:45 pm
- Viesti:
Re: monkeystä taase
oisko arvoja tuolle mikä mahtas oikiasti olla välys.ei digitönärillä katteltiin mutta ei oikein päässy varmaan tarkkuuteen,nyt tuli 0,50 välystä,pitäs vissiin heittokellolla kokeilla,mutta tuossa oli tosin nyt jotta ku kytkintä hieman paino ni lopetti kolinan,eli vei välyksen pois,kytkin säädetty ohjeen mukaan ja on pantu uudet kampuran laakerit,pantu nii jotta kiertokangen väli ei ole voinu muuttua,toinen lohko ois nyt mh:ssa
-
- Viestit: 1798
- Liittynyt: Pe Syys 06, 2013 7:45 pm
- Viesti:
Re: monkeystä taase
tuli tuo toinen lohko,eipä siinä tunnu olevan tuntuvaa välystä ollenkaa,pitää alkaa purkaa toi kone mut onha se kummajainen jos on pesät syöny noin väljiksi,ilman että halkaisija olis muuttunu
-
- Viestit: 7903
- Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
- Paikkakunta: Karuna
- Viesti:
Re: monkeystä taase
Niin jos noin paljon kampiakselilla päittäisvälystä uusilla laakereilla, niin jokuhan siellä liikkuu laakerehin nähden. Kampiakseli tai lohko. Yleensä ainakin välyksetön sovitus. Olisko laakeripesä mennyt väljäksi. Ja tuo 5 kymppiä voi hyvin olla toleranssi. Onkos lohkojen välissä liima vai tiiviste?
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ratty, tono, tuusaaja ja 92 vierailijaa