Vammas Magnum paineakkun täyttö

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Kenneth Forsman
Viestit: 9
Liittynyt: La Touko 22, 2021 7:45 pm
Viesti:

Vammas Magnum paineakkun täyttö

Viesti Kirjoittaja Kenneth Forsman »

Täyttää paineakun n. joka toinen sekunti, ja hetken päästä se täyttyy kokoajan elikkä mittausnipalla näytää 130bar koko ajan ! Ei niin että lyö päällä/pois ollenkaan. Jos akun kalvo olis rikki niin ei kai sit olis väliä vaan sit luultavasti latais ihan koko ajan vai? Kuullostaa niin että paine vuotaa latausventtiilin väli ja öljy siel lämpenee... mutta jos painee vuota läpi siel niin miksi? Eiks se sit pääsee sinne mihin pitäis vai? Koneess on myös se vika ettei mee eteen eikä taakse! Voiko olla sama vika? Jarruille on painetta ku varoitusvalo siihen ei valoo. Sit ku latausventtiili lyö päällä/pois niin ohjauksell ei mee tarpeeksi painetta ku ohjaus nykii samaan tahtiin ku venttili lyö päällä/pois, mutta sit hetken kuluttua ku alkaa lataa koko ajan niin sit ohjauskin toimii ihan normaalisti.
Voiko olla niin äly kone ettei mee eteen/taakse jos painejärjestelmäss on vika? Vai onko 2 eri asiaa?
Meillä nyt 2 kpl. Magnumia pihass mutta kukaan niist ei mee eteen/taakse. Toinen on seissyt 13 vuotta ajamatta niin se voi olla nykyään vaikea tapaus! 😐
Juho M-P
Viestit: 4344
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Vammas Magnum paineakkun täyttö

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Paineakusta jos on kaasut karannu niin se lataa sitä about sekunnin välein.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Arpe
Viestit: 1528
Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Vammas Magnum paineakkun täyttö

Viesti Kirjoittaja Arpe »

Ensimmäinen vika on varmaankin viallinen paineakku, jos latailee muutaman sekunnin välein. Alhaisilla kierroksilla paineakun latauksen huomaa ohjauksessa, se tökkää, jos samaan aikaan kääntää pyöriä. Tää on normaalia, tuottoa ei pienillä kierroksilla riitä moneen paikkaan yhtä aikaa. Normaali ajossa ja käytössä ei lataustoimintoa yleensä ees huomaa.

Toinen vika on varmaan latausventtiilissä, jos se öljyjen lämmettyä jää "lataamaan" yhtämittaa. Kulunu harvaks ja öljyjen lämmetessä tulee liikaa ohivuotoa.

Kolmas vika on sit ajossa. Eihän käsijarru ole päällä? Napissahan on kolme asentoa, pois, päällä ja automaattinen kaivujarru.
Käsijarru ja kaivujarruautomatiikka blokkaa ajon sähköisesti pois pelistä, jos noista on jompi kumpi aktiivisena.
Sit se ryömintäkeppi siinä oikeella nelivedon ja käsikaasun vieressä. Onhan varmasti jäniksellä? Käännettynä täysin sinne kilpikonnalle kone ei kulje.
Sitä en muista, katkaiseeko penkin asentoanturi alunperin Magnumissa ajon, jos penkin pyöräyttää ympäri? Voi olla, että ei, mut nää koneet on myös hieman "yksilöitä". En oo nähny vielä kahta täysin samanlaista. Piensarjatuotannon iloja. :D
Ajon suunnanvaihtokelat on muistaakseni keulalla siellä ajopumpun päällä. Sinne pitäis tulla jännite, kun suunnanvalinta napilla palaa punainen led merkkinä kumpaan suuntaan ollaan menossa.
Nää johdothan menee runkonivelen välistä etuvaunuun, eli siellä on yks mahdollinen vikapaikka.
Ja nuo suunnanvaihtokytkimien johdothan menee ohjaamosta penkin sokkelin lapi lattian alle. Pyörivissä penkeissä käännön läpi menevä johtosarja on ajanmittaan kuluva osa.
Suunnanvaihtokytkinten sijoittelu oikeaan kahvaan, jolla käytetään sekä etu että takakuormaajaa aiheuttaa sen, että siinä kahvan tyveltä kulkeva johto on myös varsin potentiaalinen vikapaikka.

Vaihtaahan se ajoaluetta kytkimestä ison ja pienen välillä? Eihän jakolaatikko ole jääny vapaalle?

Tässä nyt jotain tuumailuja asian tiimoilta..
Kenneth Forsman
Viestit: 9
Liittynyt: La Touko 22, 2021 7:45 pm
Viesti:

Re: Vammas Magnum paineakkun täyttö

Viesti Kirjoittaja Kenneth Forsman »

Nyt tuli asioita tutkia! Joo kyl vaihdan nyt ensin paineakun ku ei oo edes kalliita. Entäs latausventtiilin... jos ruuvaan venttiilin ulos... voinko nähä onko kaikki ok vai ?
Eteen/taakse ajo koskien niin. Käsijarru nappi ei oo ainakin päällä, mutta jos napiss tai sähköpuoliss vikaa ettei nappi tee niin kun pitää niin se voi olla toinen asia. En oon ehtiny niin paljon tutkia viel ku ulkona pihass ollaan ja vesisade vaan jatkaa. Mutta eikös se pikkuhiljaa. Kiitoksia ”pojat” ! Palataan varmasti pikkuhiljaa ku oon ehtinyt kattoa vähän lissää!
Kenneth Forsman
Viestit: 9
Liittynyt: La Touko 22, 2021 7:45 pm
Viesti:

Re: Vammas Magnum paineakkun täyttö

Viesti Kirjoittaja Kenneth Forsman »

Kävin hydrauliikka kaupassa katsomaan paineakun paineen ja piti olla 30 bar ja olikin 28 että varmasti ihan ok! Poistan seuraavaks latausventtiilin!
Kenneth Forsman
Viestit: 9
Liittynyt: La Touko 22, 2021 7:45 pm
Viesti:

Re: Vammas Magnum paineakkun täyttö

Viesti Kirjoittaja Kenneth Forsman »

Ruuvasin ulos latausventtiilin ”neulan” ja se näyytti niin kuin uuden . Sitten poistin myös paineenalennus venttiilin neulan ja sekin oli niin kuin uusi!
Ku laitan kone käyntiin niin latausventtiili lyö päälle/pois joka toinen sekunti n. 3 minuutin ajan, sen jälkeen se lataa 120bar ihan koko ajan tasaisesti. Mihin mahtaa paine mennä?
Arpe
Viestit: 1528
Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Vammas Magnum paineakkun täyttö

Viesti Kirjoittaja Arpe »

Paineakku oli ok. ja lataus, sekä paineenalennusventtiilit näytti siis hyviltä. Vois sit olettaa, että jarrupiirin syöttöpaine siis vuotais jonnekin, kuten jo aikaisemmin epäilit.
Mahdollisia vika paikkoja vois ainakin olla jarrupolkimen poljinventtiili ja käsijarrun käyttöventtiili. Molempiin tulee tuo kyseinen paine ja molemmista lähtee tankkilinja. Nyt pitäis olla Magnumin hydraulikaavio, ni näkis mihin muualle tuo samainen paine on jaettu.
todennäköisiä paikkoja vois olla vaikka tasauspyörästön lukkojen käyttö ja aluevaihtajan käyttö.
Jostain noista venttiileistä voi paine päästä karkaamaan tankkilinjaan.
Vikapaikkaa vois hakea tulppaamalla venttiililtä lähtevä tankkilinja venttiili kerrallaan ja kokeilla muuttuuko latausventtiilin käytös. Vika jarrupoljinventtiilissä on olla ongelmallinen, koska korjaussarjoja kyseiseen venttiiliin ei muistaakseni ole enää saatavissa. Hyvällä tuurilla voi jostain vielä löytyä.
Kenneth Forsman
Viestit: 9
Liittynyt: La Touko 22, 2021 7:45 pm
Viesti:

Re: Vammas Magnum paineakkun täyttö

Viesti Kirjoittaja Kenneth Forsman »

120 barin paine hoitaa vissin paitsi jarrut ja ohjaus myös esiohjauksen! Esim kaivulaitteen liikkeet menevät tosi pehmeästi vaikka tyhjäkäynnillä, mutta ohjaus tökkii samaan tahtiin kuin latausventtiili lataa kunnes se alkaa lataamaan koko ajan. Silloin myös ohjaus toimii hienosti ilman nykimistä. Ja silloin ku latausventtiili lyö päällä/pois niin myös jarrut tökkii samaan tahtiin. Miten käsijarru/hätäjarru toimii? Onko se sähköa vain mikä ohjaa vai onko siel venttiili mihin pitäis tulla se sama paine (120 bar) ? Ajattelin että mahtaako olla sama vika mikä tekee ettei ajopuoli toimii! Jos paine menee jonnekin mihin ei pitäis..
Kenneth Forsman
Viestit: 9
Liittynyt: La Touko 22, 2021 7:45 pm
Viesti:

Re: Vammas Magnum paineakkun täyttö

Viesti Kirjoittaja Kenneth Forsman »

Eipä taida Magnumilla löytyä ”prioriteettiventtiiliä” ollenkaan?! Siis se mikä määrää meneekö paineet esiohjauksell vai jarruille ja ohjaukselle. Jarrut ja ohjaus pitäisi vissin olla ykkös prioriteetti. Länkkärin 740 malliss vissin löytyy! Onkos se toisella nimellä vammaksell vai eikä löydy ollenkaan? Ajattelin ku esiohjaus näyttäis toimivan 100% mutta ohjaus/jarrut ei!
Arpe
Viestit: 1528
Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Vammas Magnum paineakkun täyttö

Viesti Kirjoittaja Arpe »

Kenneth Forsman kirjoitti: Ma Touko 31, 2021 4:45 pm Miten käsijarru/hätäjarru toimii? Onko se sähköa vain mikä ohjaa vai onko siel venttiili mihin pitäis tulla se sama paine (120 bar) ? Ajattelin että mahtaako olla sama vika mikä tekee ettei ajopuoli toimii! Jos paine menee jonnekin mihin ei pitäis..
Perässä on lautasjousipakat jotka painaa käsijarrun kiinni. Öljynpaineella jousipakka painetaan kasaan, eli jarru on tällöin auki.
Käsijarrun katkaisija ja kaivujarruautomatiikka hoitaa tätä, sähköventtiilin välityksellä. Tälle venttiilille pitäis tulla samainen jarrupaine, kuten jarrupolkimellekin.
Vahva veikkaus kumminkin vialle latausventtiilissä. Jos paine karkais jarrupiiristä jonnekin jäis latausventtiili lataamaan jarrupiiriä jatkuvasti, tällöin ohjaus ei toimisi ollenkaan ja tälläistä tilaa ei koneessa tainnu esiintyä. Ainoastaan ohjauksen pätkimistä silloin kun latausventtiili yrittää hoitaa hommaansa.
Kenneth Forsman
Viestit: 9
Liittynyt: La Touko 22, 2021 7:45 pm
Viesti:

Re: Vammas Magnum paineakkun täyttö

Viesti Kirjoittaja Kenneth Forsman »

Saako lautausventtiilin testattua tai osaako siihen tehä muuta kuin poistaa neulan ja katsoa sen kuntoa?
Arpe
Viestit: 1528
Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Vammas Magnum paineakkun täyttö

Viesti Kirjoittaja Arpe »

Kenneth Forsman kirjoitti: La Kesä 12, 2021 7:26 pm Saako lautausventtiilin testattua tai osaako siihen tehä muuta kuin poistaa neulan ja katsoa sen kuntoa?
Saisko siitä toisesta käyttämättömänä seisseestä koneesta lainattua latausventtiiliä? Vois testata sillä muuttuuko toiminta.
Kenneth Forsman
Viestit: 9
Liittynyt: La Touko 22, 2021 7:45 pm
Viesti:

Re: Vammas Magnum paineakkun täyttö

Viesti Kirjoittaja Kenneth Forsman »

En oon ehtiny koko kesän aikana kattoa yhtään näiss koneiss valitettavasti. Toisess koneess ei oo niin ku pitää myöskään mut ehkä jonkinlaista eroa vois huomata jos yrittäisin vaihtaa sieltä latausventtiilin. Mahtaako löytyä uus latausventtiili jostain?
Latausventtiilistä menee hydr. letkut myös ohjausventtiilille (sis ohjauspyörän venttiilille) ja jarru poljinventtiilille... letku mikä menee jarrupolkimelle sykkii samalla tahdilla kuin latausventtiili lyö päällä/pois mutta ohjauspyörän venttiilin letku ei... merkitseekö tämä että paine poistuu jarrupoljin venttiilin kautta?
Avatar
Rh-
Viestit: 1035
Liittynyt: Su Tammi 05, 2020 6:44 pm
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Vammas Magnum paineakkun täyttö

Viesti Kirjoittaja Rh- »

Hyvin todennäköisesti kyllä.

Vuotaako väljä jarru hydraulinesteet perään, kuten väljäksi ajetuilla jarruilla Volvon pyöräkoneet?
Teliveto-perverssi läähättää enemmän.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
Kenneth Forsman
Viestit: 9
Liittynyt: La Touko 22, 2021 7:45 pm
Viesti:

Re: Vammas Magnum paineakkun täyttö

Viesti Kirjoittaja Kenneth Forsman »

Pitäis yritä laita proppu jarruventiilille menevälle letkulle sit ja katsoa pysyykö latauspaine sit.
Jki
Viestit: 523
Liittynyt: Ke Huhti 10, 2013 8:35 pm
Viesti:

Re: Vammas Magnum paineakkun täyttö

Viesti Kirjoittaja Jki »

Kenneth Forsman kirjoitti: La Touko 22, 2021 9:28 pm Koneess on myös se vika ettei mee eteen eikä taakse!
Enpäs huomannu tätä ajoissa, pitäs olla joku häly kun mainitaan...
Siellä sähkökeskuksen takana olevissa johtosarjoissa on muutama diodi muovikoteloissa, joiden juotokset pettää. Sillon loppuu liike eteen ja taakse.
Mulla alkaa nyt jostain syystä kaivun liikkeet jotenkin hidasteleen. Esiohjuun filsu on vaihtamatta, liekö se vois olla syy? Tai sit pikkupumppu alkaa hyytyyn. En oo mitannu paineita.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: hiksi, Mika_N, raktori63, rattori, Sumi, zukka ja 54 vierailijaa