Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

kalvaana
Viestit: 7335
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Ili kirjoitti: Ti Touko 18, 2021 2:32 pm
havi kirjoitti: Ti Touko 18, 2021 12:56 pm Kun laitoit moottorin takaisin, menikö helposti perille asti? Vai joutuiko pultilla vedättämään reilusti? Jos ahdisti, voisiko kytkinlevy olla väärinpäin?
Ihan nätisti meni kone takaisin paikoilleen. Tässä mallissa on kaksoiskytkin, enkä kytkinasetelmaa purkanut, joten oikeinpäin se on.

Tuli mieleen, että miksiköhän sitä korkkinarutiivistettä pitää liottaa öljyssä?
Tässä ilmeisesti kommentoija luuli, että puhut kampiakslein takapään talinarutiivisteestä, mutta sehän oli tässä jo muutettu stefa-tyyppiseksi, jos ekasta viestistä oikein ymmärsin. Nää korkkitiivisteet on ihan eri asia, eikä niitä kuulukkaan uittaa öljyssä
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
Ili
Viestit: 81
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2020 5:53 pm
Viesti:

Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Viesti Kirjoittaja Ili »

Juu näin on tainut käydä ja tuolla toisella keskustelupalstalla kun on yrittänyt tankero englantia vääntää, niin siellä on kanssa käynyt vastaava, eli luultu korkkitiivistettä kampiakselin narutiivisteeksi.

Äsken tallissa nykäisin uudelleen siivilän pois koneesta ja vaikea kyllä sanoa, onko muju pronssia, vai korkkitiivisteestä irronnutta mujua. Näyttää se korkkitiivistekin öljyisenä kimaltelevan kuten pronssi. Muju senverran pientä, että vaikea siitä on päätellä, mitä on. :roll:
Esa Markku
Viestit: 987
Liittynyt: La Syys 05, 2015 12:59 pm
Viesti:

Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Viesti Kirjoittaja Esa Markku »

Ili kirjoitti: Ti Touko 18, 2021 8:35 pm Juu näin on tainut käydä ja tuolla toisella keskustelupalstalla kun on yrittänyt tankero englantia vääntää, niin siellä on kanssa käynyt vastaava, eli luultu korkkitiivistettä kampiakselin narutiivisteeksi.

Äsken tallissa nykäisin uudelleen siivilän pois koneesta ja vaikea kyllä sanoa, onko muju pronssia, vai korkkitiivisteestä irronnutta mujua. Näyttää se korkkitiivistekin öljyisenä kimaltelevan kuten pronssi. Muju senverran pientä, että vaikea siitä on päätellä, mitä on. :roll:
Jos mietitään mistä se pronssi tulee, kun konetta ahdistaa? Ja aiemmin suoritettu korjaus?Ei kyllä tule mitään mieleen. Korkkia se on, kuumenna liekillä murua, sillä saat vastauksen.
Ili
Viestit: 81
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2020 5:53 pm
Viesti:

Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Viesti Kirjoittaja Ili »

Näin teen, mutta vasta huomenna töiden jälkeen. Kiitos positiivisesta asenteesta ja hyvästä vinkistä!
Ili
Viestit: 81
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2020 5:53 pm
Viesti:

Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Viesti Kirjoittaja Ili »

Kyllähän mujusta pääosa paloi kaasutoholla lämpöä antaessa. Eli näyttäisi onneksi että kuparia ei olisi ollenkaan, muutamia metallin palasia siellä oli, jotka tarttuivat magneettiin. Kun otin öljypohjan uudelleen irti, huomasin että öljyn imuputki pumpulle oli löysähkö. Voisiko tästä johtua että kone ei saanut öljyä riittävästi? Testasin myös paineilmalla että imuputkessa ei ole vuotoja, sekä myös suodattimelle saakka ilma kulki hyvin. Kone taas vaihteeksi kasassa, vielä vauhtipyörä ja kytkin paikalleen.

Onko tuossa muuta kuin uutta öljyä koneeseen ja uutta käynnistysyritystä? Nyt pelaa myös öljynpaineen merkkivalo. Kuinka nopeasti merkkivalon pitäisi sammua, kun konetta starttaa?
JURO
Viestit: 3444
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:30 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Viesti Kirjoittaja JURO »

Laita siitä öljykellon reiästä öljyä sisään vaikka tippakannulla, niin silloin kanavat on on täynnä ja pumpussa on öljyä valmiina ettei tarvi imeä ilmaa pois ensin. Hommaa öljynpainemittari sen merkkivalon rinnalle ennen kuin käynnistät.
kalvaana
Viestit: 7335
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Jos öljypohja on vielä pois vielä, niin kurkista yhteen kiertokangen laakeriin varuilta. Helppo ja nopee tsekata kuitenkin
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
Valmetilla...
Viestit: 795
Liittynyt: Ma Maalis 11, 2019 1:12 pm
Viesti:

Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Viesti Kirjoittaja Valmetilla... »

Pyöritä sitä konetta ensin startilla sammutin päällä tai polttoaineputket irti ja katsele että öljy lähtee liikkumaan ja kone pyörii kevyesti.

Kyllä öljynpainevaloa pitäisi tällöin sammua melkein saman tien kun kone lähtee käyntiin.
Ili
Viestit: 81
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2020 5:53 pm
Viesti:

Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Viesti Kirjoittaja Ili »

Öljypohjan olin jo kerennyt laittaa paikalleen valitettavasti. Tänään uusi yritys pyörittää konetta ja edelleen pirun vaivalloisesti yrittää konetta pyörittää omalla akulla, apuvirtaa ei edellisen kokemuksen mukaan uskalla antaa. Painemittari ja nippa etsinnässä, mutta tuskinpa paineet nousee, jos kone ei jaksa pyörähtää riittävästi. Alkaa pikkuhiljaa minulla ymmärrys loppua. :roll: Nämä oireet alkoivat sen jälkeen kun uusin öljypohjaan tasotiivisteen ja korkkinauhatiivisteet. Mikähän mahtoi mennä mönkään? :cry:
rämä
Viestit: 359
Liittynyt: Su Huhti 13, 2008 9:45 am
Viesti:

Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Viesti Kirjoittaja rämä »

Entäpä, jos ottaisi öljykellon pois. Pyöräyttää startilla sammutin päällä ja katsoo tuleeko öljykellon reiästä mitään. Pitäisi vähän roiskauttaa. Tällä saisi tiedon nostaako öljypumppu ylipäätään.
Superdexta-64
Viestit: 3559
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

Tuo öljykellon pois ottaminen ja startilla pyöritys vois olla hyvä konsti nähdä liikkuuko öljy ollenkaan. Jos öljy liikkuu niin mielestäni ainoaksi vaihtoehdoksi jää että nauhatiiviste on liian tiukka.
Aikanaan vanhoissa keskimoottoriveneissäkin oli taliboksi jossa nauhatiiviste. Yleensä oli isot varoitukset ettei saa tiukata liikaa sitä talinauhaa, koska se hirttää kiinni akseliin eikä kone jaksa pyörittää. Jos et kerran muuta ole koneelle tehnyt, niin tuo voisi olla se vika.
Ford 6610 -88
seawulf
Viestit: 208
Liittynyt: La Joulu 26, 2020 9:06 pm
Viesti:

Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Viesti Kirjoittaja seawulf »

Kannattaa suosiolla kokeilla seuraavasti: Kytkinpoljin pohjaan kiilattuna, vaihteet vapaalle, suihkujen ympärystät puhtaaksi puhallettuna, suihkut löysälle tai irti, veivillä pitää jaksaa pyörittää kevyesti, veivikammen nokassa arviolta 10 kg painoa vastaava voima pitää riittää pyöritykseen. Startilla pitää pyöriä kuin "ompelukone". Jos ei jaksa pyöriä käsiveivillä tai startilla, niin liian tiukka on kone jostakin kohtaa. Öljyä kannattaa laittaa öljykellon reiästä, öljykello paikalleen ja pyörityksiä esim. 100 kierrosta jotta öljyä kulkee venttiilikoneistoon saakka. EI SAA laittaa suihkuja paikalleen ja yritellä käyntiin startilla ja piloteilla ...
mattiolavi
Viestit: 299
Liittynyt: Ma Kesä 27, 2011 6:12 pm
Paikkakunta: Jyväskylä Mlk.
Viesti:

Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Viesti Kirjoittaja mattiolavi »

Se "koiranpaska"tiiviste jos tuli liian tiukaksi niin ei kyllä oikein pyöri ja jos käyntiin saa niin palaa pinta eikä pidä.On kokemus tästä 45 vuoden takaa kun mersu piti hinata käyntiin kun tuo tiiviste ahisti ja kuumu sitten pilalle, remontin oli tehneet ihan liikkeessä mut sattui moka.
Ili
Viestit: 81
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2020 5:53 pm
Viesti:

Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Viesti Kirjoittaja Ili »

Koneessa ei ole tällä hetkellä talinauhaa kampiakselin ympärillä vaan huulitiivistetyyppinen tiiviste. Kyseisen tiivisteen vaihdon jälkeen kone lähti asiallisesti käyntiin, mutta vuoti öljyä öljypohjan taaemmasta korkkitiivisteestä. Eli kun ongelmat alkoivat, oli öljypohjan tasotiiviste ja etu ja taka korkkitiivisteet vaihdettu.
Superdexta-64
Viestit: 3559
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

Ili kirjoitti: Su Touko 23, 2021 4:26 pm Koneessa ei ole tällä hetkellä talinauhaa kampiakselin ympärillä vaan huulitiivistetyyppinen tiiviste. Kyseisen tiivisteen vaihdon jälkeen kone lähti asiallisesti käyntiin, mutta vuoti öljyä öljypohjan taaemmasta korkkitiivisteestä. Eli kun ongelmat alkoivat, oli öljypohjan tasotiiviste ja etu ja taka korkkitiivisteet vaihdettu.
Höh, on kyllä sitten aika mysteeri jos tilalle laitettu huulitiiviste...
Ford 6610 -88
Ili
Viestit: 81
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2020 5:53 pm
Viesti:

Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Viesti Kirjoittaja Ili »

Juu, tuollaisen huulitiivisteen asensin narutiivisteen tilalle (https://www.traktorimies.fi/tuote/17924 ... vistesarja). Koskaan en ole narutiivistettä vaihtanut, mutta minusta ihan fiksu ratkaisu.

Tuolla fordsontractorpages foorumilla joku pohti, että olisiko startti kärvähtänyt, kun kone pyörii käsin pyörittämällä "normaalisti", mutta startatessa käryää startin solenoidi ja päävirtakytkimen liitokset? Voisiko olla tuollainen mahdollista? Toki helppo testata kun irrottaa startin pois paikoiltaan ja yrittää käynnistää. Toivottavasti olisi näin pienestä kiinni, vaikkakin konee olen jo kolme kertaa nostanut pois paikoiltaan.
seawulf
Viestit: 208
Liittynyt: La Joulu 26, 2020 9:06 pm
Viesti:

Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Viesti Kirjoittaja seawulf »

KIINNOSTUS KASVAA koko ajan tuohon Dexta-mysteeriin liittyen, mutta olen kyllä pudonnut nyt kärryiltä että mitä tiivisteitä on vaihdettu ja minkälaisiksi ...
Toki omistajahan sen itse päättää mitä toimenpiteitä tekee ja missä järjestyksessä ...
KERTAAN kuitenkin että
JOS
* mitään kiertokangenlaakereita ja runkolaakereita ei ole auottu ja
* kampiakselin etupään tiiviste on vaihdettu uudeksi stefa-tiivisteeksi ja
* kampiakselin takapään tiiviste on vaihdettu stefa-tyyppiseksi ja
* öljypohjan tasotiiviste on vaihdettu uudeksi ja
* kampiakselin päittäislaakeri on entinen ja kunnolla paikallaan ja
* vauhtipyörä kiinnitetty ja vauthtipyöräkotelo yhdistetty moottoriin ja pääakseli vauhtipyörän silmälaakerissa terveesti
NIIN
* suihkut irtiotettuna ja kytkipoljin alasvangittuna ja vaihteet varmasti vapaalla
KONEEN PITÄÄ PYÖRIÄ keveästi kuin ompelukone starttimoottorilla ja keveästi veivistartilla ja vaikka takapyörästä pyörittäen nopeimman vaihteen ollessa kytkettynä ja kytkin ylhäällä.

JOS EI PYÖRI KEVEÄSTI NIIN traktori poikki ja pyöritä veivillä.
Jos ei vieläkään pyöri niin ota vauhtipyörä pois ja öljypohja pois ja pyöritä veivillä

NÄIN SIVUSTA on helppo antaa "VARMOJA" ohjeita mutta käytäntö on osoittanut n. 50+ vuoden askarteluaikana että omaan hommaan helposti sokeutuu eikä halua ennättää viitsiä tehdä kaikkia varmistavia taka-askeleita vianhaussa. Näin sivusta seuraaja ei välttämättä myöskään huomaa kaikkia tehtyjä toimenpiteitä ja saattaapa niitä tekijälläkin jäädä kertomatta.

Ja vielä kerran: uteliaisuus kasvaa koko ajan että mikä koneessa on vaivana.
Ili
Viestit: 81
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2020 5:53 pm
Viesti:

Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Viesti Kirjoittaja Ili »

Ok. Eli kerron nyt alla vaiheittain, mitä olen itse koneelle tehnyt:

- kampiakselin takapään narutiiviste vaihdettu uudentyyppiseen huulitiivisteeseen, koska koneen ja kytkimen välisestä juorureiästä vuoti runsaasti öljyä.
- Kone käynnistyi normaalisti, mutta edelleen runsasta öljyvuotoa koneen ja kytkimen välisestä juorureiästä.
- Kone irti ja todettu öljyn tulevan öljypohjan taaemmasta korkkitiivisteestä.
- Vaihdettu öljypohjan tasotiiviste ja etu, sekä takapään korkkitiivisteet.
- Kone kasaan ja paikoilleen, jonka jälkeen startissa solenoidi ja päävirtakatkaisijan liitoksista savua. Vaikutti että ei jaksa pyörittää konetta omalla akulla.
- Apuvirtaa toisesta akusta, jonka jälkeen kone lähti käymään. Jaksoi käydä ~30 s, kunnes sammui.
- Seuraava yritys myös apuvirralla ja reippaalla kaasulla. Kävi noin minuutin, jonka jälkeen kone hyytyi ja oli höllättävä kaasua. Kone sammui.
- Kone irti ja öljypohja ja öljysiivilä irroitettu ja puhdistettu. Havaittu että öljyn imuputken liitos öljypumppuun oli löysällä.
- Kone kasaan ja paikoilleen. Edelleen kone pyörii käsin pyörittämällä, kuten se on aiemmillakin kerroilla pyörinyt.
- Uusi startti yritys ja lopputulos sama, ei jaksa pyörittää ja käryä solenoidista ja päävirtakytkimen liitoksista.

Eli, koneen laakereihin ei ole koskettu. Ongelmat alkoivat öljypohjan tiivisteiden asennuksen jälkeen. Toki tässä vaiheessa on konetta yritetty kääntää ylösalaisin, jotta tiivisteiden vaihto olisi ollut helpompaa. Kone sen verran painava, että en saanut ominvoimin käännettyä. Tiivisteet sain hyvin vaihdettua alakautta.

Startti yrityksissä on kytkin ollut aina täysin pohjassa (kaksoiskytkin).

Jotenkin alkaa tuntua, että olisiko tuolla toisella palstalla epäily startin kärähtämisestä mahdollinen syy. Sen testaaminen menee huomiselle illalle, tänään takki tyhjä.
Superdexta-64
Viestit: 3559
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

Voihan se olla että startti on loppu tai happettumaa tms. jolloin käryää liitokset eikä jaksa pyörittää starttia. Startti ei kuitenkaan mitenkään vaikuta tuohon jos kone on jo käynnistynyt niin ei sen pitäisi sammua, jos kaikki siis kunnossa. Vastuksen pitää kuitenkin olla jonkinlainen ettei kone jaksa pyörittää käydessä vaan sammuu.
Vaikea sanoa kun ei itse ole ollut kuulemassa koneen käyntiä. Voihan sekin olla mahdollista että ilmaa tai jotain muuta on koneen kallistuksessa päässyt polttoainejärjestelmään ja sen takia sammunut, eikä vastuksen takia. Sekin voi olla että kallistuksen vuoksi on öljykanava horassut ilmaa ja öljy ei ole kiertänyt. Ehkä olisi kuitenkin paikallaan katsoa ne kaulojen liukulaakerit, että onko ottanut kiinni. Ettei laiskuuttaan leivo alakertaa kiinni, koska sitten pitää kaulat hio ja kiillotta yms. tulee heti lisähommia, kun nyt pääsis vielä pienellä avaamisella.
Ford 6610 -88
Ili
Viestit: 81
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2020 5:53 pm
Viesti:

Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Viesti Kirjoittaja Ili »

Laiskuudesta en tiedä, ehkä ennemminkin tietämättömyyttä. Tänään neljännen kerran kone irroitettu ja kytkinasetelma, vauhtipyörä ja adapterilevy poistettu koneesta. Startti näytti toimivan nätisti irroitettuna, eli se voidaan poissulkea, kuten Superdexta-64 epäilikin. Nyt kun poistin vauhtipyörää, huomasin että kampiakselissa on aksiaalisuuntaista välystä hieman. Onkohan tuo normaalia?

Kyllähän homma taitaa nyt olla niin, että etsittävä ammattimies tutkimaan moottorin sielunelämää. Itse jos alan purkamaan osia, niin aiheutan vain enemmän vahinkoa. Onko kellään suositella Kymenlaakson alueella edullista ammattilaista, jolle potilaan toimittaisi?
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], jarikos, Taapero ja 35 vierailijaa