Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Ili
Viestit: 81
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2020 5:53 pm
Viesti:

Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Viesti Kirjoittaja Ili »

Hei vaan kaikille masinisteille!

Olen tässä pari kuukautta askarrellut Super Dextan kimpussa. Nostolaite ehostettu ja säädetty, tuli kuntoon. Kampiakselin takatiivisteen vaihto uuden tyyppisellä tiivistepaketilla (huulitiiviste), tämäkin tuli kuntoon, mutta edelleen öljyä valui moottorin takapään juorureiästä runsaasti. Kone uudelleen poikki ja moottorista kytkin ja vauhtipyörä irti. Öljypohjaan vaihdoin uuden tasotiivisteen, sekä narutiivisteet etu ja takapäähän. Tämän jälkeen kone kasaan ja takaisin traktoriin. Kone ei tahtonut jaksaa pyörittää omalla akullaan, vaan jouduin antamaan apuvirtaa. Kone lähti erittäin huonosti käyntiin ja jaksoi käydä vain 30 sek, kunnes sammui. Toisella yrittämällä annoin koneelle riittävästi kierroksia ja jaksoi pyöriä noin minuutin, jonka jälkeen uuvahti täysin, kuin olisi leikannut kiinni. Tänään otin öljypohjan siivilän irti ja huomasin, että se oli taipunut öljyn imuputken painamana hieman kasaan. Lisäksi havaintona, että pieniä pronssipalasia näytti olleen siivilän päällä, sekä öljupohjassa. Viitannee nyt tämän päivän löydökset, että koneessa ei ole öljy kiertänyt syystä tai toisesta, öljyn paineen merkkivalolamppu oli rikki, joten ei ollut tietoa öljyn kierron häiriöstä. Mitenköhän tästä eteenpäin, kun itsensä saa kasattua taas uudelleen vastoinkäymisen jälkeen? Onko antaa ideoita, voiko öljynkierto estyä tai pienentyä, jos öljyn imuputki on siivilää vasten? Olenko mahdollisesti asentanut öljypohjan narutiivisteet väärin, eli voiko öljynkierron saada pieleen siten?

Varmaankin syytä nyt pitää aikalisä ja alkaa selvittelemään moottorikorjaamoa, joka katsoisi laakerien ja kampiakselin kuntoon? Itse kun yritti tehdä pienellä budjetilla säästö mielessä, niin lunta tuli taas rankasti tupaan. Minkähänlainen kustannus on tiedossa näillä tiedoilla, eli onko minulla rahkeita saattaa kone vielä käyntikuntoon?

Toivottavasti tulee auttavia ja positiivisessa mielessä viestejä!

T: Ili, kohta mahdollisesti entinen masinisti
karnie
Viestit: 229
Liittynyt: La Joulu 12, 2020 11:50 am
Viesti:

Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Viesti Kirjoittaja karnie »

Voi voi, ompas ikävän ja tiukan oloinen tilanne.

Itse ymmärrän Fordsoneista yhtä paljon kuin sika sateliitista, mutta kommentoin pelkästä sympatiasta, kun juuri viime viikolla kokosin valmettini vaihdelootan väärin joten tiedän tunteen kun tekee mieli lykkiä kaikki vehkeet suon silmäkkeeseen.

Hetken vetää happea ja tilanteen analysointia ja olen 100-varma, että tulee myös hyviä vinkkejä tältä foorumilta. Kyllä se siitä taas alkaa sujumaan.
Ääntä pitäviä savuttavia laitteita:
Nuffi universal 3, vm 59
Volvo bm lusikkahaarukka, vm 67
Valmet 1102, vm 76
Superdexta-64
Viestit: 3570
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

Olisko kone leiponut hissuksiin kiinni kun öljy ei ole kiertänyt? Se siivilästä lähtevä imuputki öljypumpulle voi olla murtunut jossain kokoomisvaiheessa. Eikös jossakin ollut tyyppivika, että murtui ajan oloon tukilätkän kohdalta ja siitä murtumasta horii ilmaa öljyn sijaan. Huono säkä tietysti kun ei öljynpainevalo ole toiminut, olisi ehtinyt pysäyttää koneen ennen jumahtamista kiinni. Tarkista nyt ainakin se öljyputki vaikka paineilmalla, että onko murtumaa. Voihan siellä olla öljykanavakin tukossa...

Voithan ottaa yhden kiertokangen kaulan auki ja katsoa mikä on laakerin tilanne.
Ford 6610 -88
hamsteri
Viestit: 2796
Liittynyt: To Elo 02, 2007 3:38 pm
Paikkakunta: keskisuomi
Viesti:

Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Viesti Kirjoittaja hamsteri »

sen verran pitää kysyä että pyörikö kone normaalisti kun pistit kasaan ettei vaan mennyt joku paikka liika tiukalle kun ei jakanut startatakkaan
kalvaana
Viestit: 7340
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Minen kyllä uskaltas käynnistää moottoria, jos öljynpainevalo tai mittari ei toimi :?
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
Ili
Viestit: 81
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2020 5:53 pm
Viesti:

Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Viesti Kirjoittaja Ili »

hamsteri kirjoitti: Ti Touko 18, 2021 8:11 am sen verran pitää kysyä että pyörikö kone normaalisti kun pistit kasaan ettei vaan mennyt joku paikka liika tiukalle kun ei jakanut startatakkaan
Ei pyörinyt kunnolla kone, vaan vaati apuvirtaa, tämän vuoksi mietityttää hieman, että mitä tässä on käynyt. Kun tuossa vaiheessa olisi tajunnut viheltää pelin poikki, niin ei olisi tilanne päässyt näin kurjaksi. Eli tässä tilanteessa vain öljypohja ollut auki ja vaihdettu tasotiiviste + narutiivisteet molempiin päihin öljypohjaa.
Ili
Viestit: 81
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2020 5:53 pm
Viesti:

Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Viesti Kirjoittaja Ili »

kalvaana kirjoitti: Ti Touko 18, 2021 8:22 am Minen kyllä uskaltas käynnistää moottoria, jos öljynpainevalo tai mittari ei toimi :?
Juu, en minäkään enää jatkossa, mutta kun ei ollut tietoa etukäteen, että valo on rikki. Nyt selvisi, että virrat kun kytkee päälle, pitää merkkivalo syttyä palamaan. Ohjekirjaakaan kun en omista, niin nämä opit menee näköjään kantapään kautta..
Superdexta-64
Viestit: 3570
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

Voihan se olla että jos tuo narutiiviste on irronnut ja kiertynyt johonkin tiukkaan niin se ahdistaa. Öljysitkö sen kunnolla kasaamisvaiheessa? Olisko narutiiviste voinut tukkia runkolaakerin voitelukanavan?
Ford 6610 -88
Ili
Viestit: 81
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2020 5:53 pm
Viesti:

Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Viesti Kirjoittaja Ili »

Narutiivisteen öljyäminen jäi valitettavasti tekemättä, ymmärsin alunperin, että kampiakselin narutiivistettä pitäisi uittaa öljyssä pitkään, mutta näistä öljypohjan tiivisteistä ei ollutkaan sitten riittävää ymmärrystä minulla. Taaempi tiiviste näytti olleen paikallaan, kun sitä eilen illalla tähyilin sihti aukosta. Etupäästä ei näköhavaintoa.

Onkohan tuossa nyt suurta riskiä, jos yritän käsivoimalla pyörittää konetta sen verran, että tiedän onko kone totaalisesti jumissa?
zukka
Viestit: 7808
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Viesti Kirjoittaja zukka »

Omasta mielestä käsin pyörittämällä et sitä enää pahemmaksi saa paitsi kampiakselin päätypultin katkaisemalla tai mistä sitten pyöritätkään.
Jos käsin saisit konetta vaikka 3 kierrosta pyöritettyä niin se ei ole kun murto-osa siitä mitä se pyöri käynnissä ollessaan.
havi
Viestit: 825
Liittynyt: To Syys 01, 2011 9:51 pm
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Viesti Kirjoittaja havi »

Kun laitoit moottorin takaisin, menikö helposti perille asti? Vai joutuiko pultilla vedättämään reilusti? Jos ahdisti, voisiko kytkinlevy olla väärinpäin?
Ili
Viestit: 81
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2020 5:53 pm
Viesti:

Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Viesti Kirjoittaja Ili »

zukka kirjoitti: Ti Touko 18, 2021 12:53 pm Omasta mielestä käsin pyörittämällä et sitä enää pahemmaksi saa paitsi kampiakselin päätypultin katkaisemalla tai mistä sitten pyöritätkään.
Jos käsin saisit konetta vaikka 3 kierrosta pyöritettyä niin se ei ole kun murto-osa siitä mitä se pyöri käynnissä ollessaan.
Kiitos vinkistä, kierroksen käänsin ja ei vaikuta olevan mitään eroa verrattuna aiempaan. Eikä sieltä mitään erikoisempaa kuulunut.
Ili
Viestit: 81
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2020 5:53 pm
Viesti:

Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Viesti Kirjoittaja Ili »

havi kirjoitti: Ti Touko 18, 2021 12:56 pm Kun laitoit moottorin takaisin, menikö helposti perille asti? Vai joutuiko pultilla vedättämään reilusti? Jos ahdisti, voisiko kytkinlevy olla väärinpäin?
Ihan nätisti meni kone takaisin paikoilleen. Tässä mallissa on kaksoiskytkin, enkä kytkinasetelmaa purkanut, joten oikeinpäin se on.

Tuli mieleen, että miksiköhän sitä korkkinarutiivistettä pitää liottaa öljyssä?
Tumppi 865
Viestit: 8207
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Tuli mieleen, että miksiköhän sitä korkkinarutiivistettä pitää liottaa öljyssä?
Eikait sitä pidäkkää liottaa öljyssä!?
Eikö tuo korkkitiiviste ole moottorin päädyssä tiivisteenä öljypohjan ja lohkon välissä, eikä kampiakselin kaulalla, niikun yleensä narutiivisteestä puhutaan?!
Ili
Viestit: 81
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2020 5:53 pm
Viesti:

Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Viesti Kirjoittaja Ili »

Tuolla fordsontractorpages foorumilla kovasti väittävät että pitäisi uittaa öljyssä, mutta pari youtube videota katsoessani on kyllä kuivat tiivisteet laitettu.
Superdexta-64
Viestit: 3570
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

Siellä foorumilla on nyt mennyt päädyn korkkitiiviste ja akselin narutiiviste sekaisin....
Ford 6610 -88
Superdexta-64
Viestit: 3570
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

Ne pronssin palaset kyllä hiukan mietityttää että mistä on lähtenyt mureneen... :?
Ford 6610 -88
Ili
Viestit: 81
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2020 5:53 pm
Viesti:

Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Viesti Kirjoittaja Ili »

Voi olla että siellä ei pronssimujua olekkaan. Voipi olla ihan vaan korkkitiivisteen mujua. Mutta kun ensin jyräyttää koneen pysähdyksiin, niin paniikissa sitä näkee jo kaikenlaista. Otan vielä illalla uudelleen siivilän pois ja yritän saada öljypohjasta näytepalan. Ilmeisesti pronssipalaset ovat kovia, jos sellaisia on. Muistini mukaan muju oli aika pehmeää. Joten olisiko vain korkkia? Toivottavasti
cmro85
Viestit: 242
Liittynyt: Ti Maalis 28, 2006 8:30 pm
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Viesti Kirjoittaja cmro85 »

Voisiko olla, että käytit narutiivisteen laipan irti, että päittäislaakeri olisi kääntynyt sivuun. Omassa kaksoiskytkin dextassa se putosi maahan kun oli ihan loppuun kulunut.
Ili
Viestit: 81
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2020 5:53 pm
Viesti:

Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Viesti Kirjoittaja Ili »

Narutiivisteen laippaa en irroittanut, eli kiinni on ollut kokoajan. Kiitos vinkistä!
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 56 vierailijaa