Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Superdexta-64
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

Olisko niille päittäislaakeriliuskoille tapahtunut jotain, pois paikoiltaan tms? Edullisissa ammattilaisissa en osaa auttaa..
Ford 6610 -88
seawulf
Viestit: 204
Liittynyt: La Joulu 26, 2020 9:06 pm
Viesti:

Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Viesti Kirjoittaja seawulf »

Elä anna periksi ...
Jos esittää saa, niin

1) Laita kuitenkin ne paikallaan jo olleet päittäislaakeriliuskat takaisin ja takastefa takaisin. Päittäisvälystä kampiakselissa kuuluu olla ja jos se ennen on pelannut sillä päittäisvälyksellä, ja mitään et ole muuttanut, niin toimii kyllä nytkin.
Koneen pitää pyöriä herkästi muutaman kymmenen Nm:n momentilla kampiakselin etupään mutterista pyörittäen.
Pyöriikö herkästi? Kyllä vai ei?
Jos ei pyöri herkästi, niin jossakin aikasemmassa vaiheessa olet tehnyt jotakin väärin. Palaa tarkastgelemaan omia aikaisempia tekemisiäsi.

2) Sitten välipelti paikalleen ja vauhtipyörä paikalleen.
Ja taas koneen pitää pyöriä herkäsi nokkamutterista pyörittäen.
Pyöriikö nyt herkästi? Kyllä vai ei?

Jos kyllä, niin
3) Sitten suihku kerrallaan kiinni ja pyöritystä nokkamutterista - vastusta pitää tulla kyseisen sylinterin puristuksen aikana.
Lisää suihkuja kiinni ja vastusta pitää tulla puristusvaiheessa lisää.
Pyöriikö vieläkin herkästi? Kyllä vai ei?

Jos kyllä, niin
4) Laita vauhtipyöräkin paikalleen lopullisesti.
Pyöriikö vieläkin herkästi? Kyllä vai ei?

Jos kyllä, niin
5) Kokeile käsin että vaihteistoon menevä akseli pyörii vapaasti kun vaihteet ovat vapaalla.

Jos kyllä, niin
6) Kiinnitä moottori ja vaihteisto toisiinsa. Kiinnitä starttimoottori. Pyöriikö moottori herkästi nokkamutterista pyörittäen?

Jos kyllä, niin
7) irroita suihkuputket suihkuista löysälle ja suihkut kannesta löysälle ja starttaa akulla sammutin päällä.
Pyöriikö vähintään n. 2 kierrosta sekunnissa?

Jos kyllä, niin
8 ) kiristä 1-sylinterin suihku paikalleen ja suihkuputki. Starttaa akulla ilman sammutinta, eli saa käynnistyä, jos on käynnistyäkseen.
Yrittääkö käyntiin yhdellä pytyllä, eli tuleeko savua pakoputken päästä. Tässä vaiheessa voi käyttää myös starttipilottia sopivasti annosteltuna = 1 sekunnin suihkaus ilmanottoon 5-10 sekunnin välein starttauksen aikana, kunnen kone käydä nilkuttaa yhdellä pytyllä omin voimin.

Jos käynnistyy, niin
9) Lisää suihkuja kiinni ja suihkuputkia kiinni. Startilla käyntiin ja lisävirtaa jos akku tyhjenee.

Jos edellä kohdasta 7) alkaen starttimoottori ei jaksa pyörittää kunnolla niin se on osittain kierrosoikosulussa (staattorikäämit eli ns. kenttäkäämit) ja kyseistä startin heikkoutta ei huomaa kun starttia pyöritetään ilman kuormitusta vaikkapa ruuvipenkkiin kiinnitettynä. Silloin näyttää siltä että hammaspyörähän pyörii "tuhatta ja sataa" mutta todellisuudessa starttimoottori on voimaton.

STARTTIMOOTTORIN ULKOPINTA EI SAA LÄMMETÄ YLI 75 astetta Celsiusta.
Jos akussa on varmasti virtaa ja starttimoottori ei jaksa pyörittää , niin starttimoottori on sökö, esimerkiksi käämit ovat osittain kierrosoikosulussa, jolloin virta kelpaa ja reilusti vähentyneen vääntömomentin asemasta syntyy enemmän lämpöä joka vain kuumentaa käämejä, tai sitten solenoidin päävirtakosketin on jo käynyt kuumana ja muuttanut muotoaan ja osittain palanut siksi että starttimoottorin käämitykset ovat osittain kierrosoikosulussa.

Jos vaihteisto on jotenkin jumissa niin vangitse kytkin pohjaan ja kokeile että kone pyörii nokkamutterista pyörittäen herkästi.
Lopussa sitten vaihdat suihkujen pohjatiivisteet ennen varsinaisia "urakointeja"

Uteliaisuus sen kuin kasvaa ... olisi kiva kuulla jaksoitko seurata ohjeita ja oliko ohjeista mitään hyötyä?
Ehjää konetta ei kannata viedä lääkäriin.
JiiSPee
Viestit: 1906
Liittynyt: Su Touko 19, 2013 12:41 am
Paikkakunta: JKL
Viesti:

Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Viesti Kirjoittaja JiiSPee »

Ili kirjoitti: Ma Touko 24, 2021 9:07 pm Startti näytti toimivan nätisti irroitettuna, eli se voidaan poissulkea, kuten Superdexta-64 epäilikin.
Jos olet starttia irrallaan kokeillut niin se ei vielä kerro sitä että kuitenkaan kuormitettuna toimisi.
Ili
Viestit: 81
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2020 5:53 pm
Viesti:

Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Viesti Kirjoittaja Ili »

Päittäislaakeriliuskoihin en ole koskenut, pieni klappi aksiaalisuunnassa on kuitenkin havaittavissa. Startin toimitan tänään testattavaksi, katsotaan mikä tuomio siitä tulee. Suihkuja en ole availlut, kun mielestäni käsin nokasta pyörittäessä vastus on pysynyt jokaisella kerralla samanlaisena, eli vastusta tulee jokaisen sylinterin kohdalla, mutta muuten pyörii ainakin omasta mielestä herkästi. Kyllähän nyt on seawulf antanut senverran hyvät ohjeet, että pitää yrittää itse vielä kerran. :D
sininen
Viestit: 351
Liittynyt: Ma Helmi 06, 2006 8:31 pm
Paikkakunta: muu suomi
Viesti:

Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Viesti Kirjoittaja sininen »

Semonenki sattu kerran dextan kans ,että pentix jäi starttikehälle kiinni. Ei kauan kestäny ,kun kone sammu ja startti oli tulikuuma. Eli tuokin voi aiheuttaa tuollaiset oireet.
Ili
Viestit: 81
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2020 5:53 pm
Viesti:

Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Viesti Kirjoittaja Ili »

Tänään vein startin auto sähkö asiantuntijalle, joka oli testannut ja todennut startin toimivaksi. Huomenna haen startin takaisin ja tavoite ottaa suihkut auki ja pyöritellä konetta käsin. Lisäksi virittelen öljykellon tilalle painemittarin, jotta näen paljonko öljypumppu antaa painetta, vai antaako ollenkaan. Teki ihan hyvää pitää tämä ilta vapaata Dextan parista ja keskittyä muihin asioihin.
seawulf
Viestit: 204
Liittynyt: La Joulu 26, 2020 9:06 pm
Viesti:

Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Viesti Kirjoittaja seawulf »

Miten sähköasiantuntijasi testasi startin? Kuormittiko varmasti normaalia käyttötilannetta vastaavissa olosuhteissa, esimerkiksi testipenkissä? Jos ei, niin ... pelkkä johtojen nokassa pyöräyttäminen ei anna todellista kuvaa starttimoottorin suorituskunnosta.
Oikeassa testauksessa mitataan starttimoottorin virta, napajännite, vääntömomentti ja pyörimisnopeus eri kuormitustilanteissa oikeassa testipenkissä.
Käytännön tilanteessa, eli starttimoottori traktorissa paikallaan, on mahdollista mitata vain normaalin starttauksen aikana akusta otettua virtaa, ja myös ns. "jumistartin" aikana akusta otettua virtaa. "Jumistartti" tarkoittaa sitä että laitetaan nomein vaihde päälle, kytkin ylös ja painetaan jarrut pohjaan, ja sitten startataan - enintään 5 sekuntia. Virtaa mitataan nykyajan pihtiampeerimittarilla, ja tämä mittaus antaa jonkilaisen mielikuvan starttimoottorin ja akun yhteisestä suorituskyvystä.
Epäilen että starttimoottorisi ei ole tullut testattua luotettavasti.
Superdextaaja
Viestit: 12931
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Olikos polttoainejärjestelmän ilmaus tehty kunnolla ennen ekä starttiyritystä? Tuskin kylmä kone jo 30 sekunnin tai minuutinkaan rasitteettoman käynnin jälkeen kiinni leikkaa. Paitsi, jos on ihan kuivat laakerit.
Tekemällä virheistä oppii.
Ili
Viestit: 81
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2020 5:53 pm
Viesti:

Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Viesti Kirjoittaja Ili »

Startti on ollut paikallisessa autosähköjen parissa työskentelevässä liikkeessä ja penkissä olivat testanneet ja todenneet "pirteäksi". Super Dextan saa mielestäni ilmattua vain suodattimelle siirtopumpulla lypsäen, joka on aiemmin riittänyt koneen käynnistymiseen. Ei kai polttoainepula voi jäykistää konetta niin että ei startilla jaksa pyörittää kuin muutaman kierroksen?
Superdextaaja
Viestit: 12931
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Ilmatessa pitää aukoa myös pumpun kyljestä ilmauspultteja löysälle. Minimecissä kaksi pientä rinnakkain kylkikannen alapuolella. Niin kauan pitää pumppailla siirtopumpun veivi pohjaan painellen, että ei enää kuplia tule. Voi varmuuden vuoksi raottaa sen jälkeen myös suutinputkien kantoja ja pumppailla lisää samaa kuplimista seuraten. Monesti pitää ilmaus tehdä heti uudestaan ja joskus joutunut itse raottamaan suuttimienkin kauloilta putkia. Ja on kai tankin hana auki? Ja liitokset linjassa niin, ettei ime ilmaa väliin? Tankin korkki raollaan, että pääsee korvausilmaa tankkiin?
Startti kuulostaa siltä, että akku on tyhjä tai huono tai johtoliitokset ja maakontaktit huonoja, jos apuvirralla pyörittää kuitenkin.
Tekemällä virheistä oppii.
Superdextaaja
Viestit: 12931
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Kun ne pumpun kylkiruuvit on ilmattu, sen jälkeen tosiaan pitää oikeastaan jo startin avulla ilmata ne suutinputket kannastaan. Ei taida välttämättä pumppuveivillä painellen noista vielä mitään tullakaan. Joskus on itsellä lähtenyt ihan kevyellä starttauksella uudestaan käyntiin ja joskus vaatinut starttilaturin antamaan täysillä lisäjerkkua, että koneeseen tulee riittävästi kierroksia pitkään sterttaukseen loppujen ilmojen työntyä pellolle. Ei aina pelkkä apuakku ole ollut riittävä tai esim. henkilöauto käynnissä lisävirtana.
Kaksi syytähän sitä ainoastaan on koneen seisahtumiseen itsestään. Mekaaninen jumi tai pihtaa polttoainetta jossain.
Tekemällä virheistä oppii.
Ili
Viestit: 81
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2020 5:53 pm
Viesti:

Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Viesti Kirjoittaja Ili »

Toki on tankin hana ollut auki. Tänään hain startin ja iskin koneeseen kiinni. Kone oli trukkilavan päällä irrallaan ja avasin öljykellon ja laitoin aukkoon paperitullon, kun liittimet ja mittari jäivät työtakin taskuun.. Starttasin apuvirtakaapeleilla suoraan startista. Muutama yritys todella nahkeita, kunnes kolmannella yrityksellä kone lähti pyörimään huomattavan paljon jouheammin ja pärähti käymään. Kiireesti toiselle puolella sammuttamaan kone ja voi piru sitä öljynsotkua kun paperitullo oli lentänyt pois ja öljypumppu jyskytti öljyä pitkin tallin lattiaa. Mietin nyt jälkeenpäin, miksi kone kolmannella yrityksellä lähti huomattavan paljon jouhevammin pyörimään. Olisiko kenties ilmaa ollut öljynimuputkessa ja kone aiemmin käynyt liian vähillä öljyillä? Tosin vielä on kytkin asetelma pois paikoiltaan ja kone kytkemättä traktoriin. Huomenna muistettava ottaa työtakin taskusta mittari ja liittimet, niin pääsee toteamaan öljypumpun tuottaman paineen. Sen jälkeen toivottavasti viimeisen kerran kone takaisin traktoriin.
Tumppi 865
Viestit: 8138
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

paperitullo oli lentänyt pois ja öljypumppu jyskytti öljyä pitkin tallin lattiaa. Mietin nyt jälkeenpäin, miksi kone kolmannella yrityksellä lähti huomattavan paljon jouhevammin pyörimään. Olisiko kenties ilmaa ollut öljynimuputkessa ja kone aiemmin käynyt liian vähillä öljyillä?
Jos öljyn puutteeseen on aiemmin sammunu, niin laakereissa on vauriota, jotka pitäs korjata ennen kun konetta enemmän käyttää!
Ei siellä koneessa nyt ainakaa öljynpainetta ollu, kun sylkäs samantien sen paperitullon pois ja öljyt lattialle!?
Superdextaaja
Viestit: 12931
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Minä en edelleen jaksa uskoa, että millekään laakerille olisi tullut ahdistusta noin lyhyillä kylmillä kevyillä käynneillä ilman työrasitusta, kun aikaisemmin on normaali öljykierto ollut eikä ole nyt auottu ja laitettu kuivia laakeriliuskoja minnekään. Väkisin siellä on vielä voiteluöljyjä ollut välissä ja on edelleen.
Startin virtavärkit on nyt ilmeisin syy hitaaseen starttaukseen eikä mikään konejumi. Jos startti on vähänkään laiska, ei lähde kunnoilla käymään normaalisti muutenkaan nämä Dextat. Startin päätykin ja pinta lohkosta kannattaa puhdistaa hyvin, että kosketus lohkoon on kunnollinen.
Ihan tyypillisiltä Dextalaisten murheilta minusta kuulostaa eli ilmaa välissä polttoainepuolella ja laiska starttaus kontakti- ja starttiongelmien takia.
Tekemällä virheistä oppii.
seawulf
Viestit: 204
Liittynyt: La Joulu 26, 2020 9:06 pm
Viesti:

Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Viesti Kirjoittaja seawulf »

Ili:lle kaksi kysymystä:
Onko kone ollut kyljellään imusarja ylöspäin remonttiesi aikana?
Käytitkö suihkuja löysällä kannesta ennen viimeistä kolmea starttausyritystä ja viimein onnsitunutta starttausta?
Ili
Viestit: 81
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2020 5:53 pm
Viesti:

Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Viesti Kirjoittaja Ili »

Kone oli pariin kertaan kyljellään, kun yritin kääntää ylösalaisin helpottamaan öljypohjan tiivisteiden vaihtoa. Konetta en kuitenkaan saanut käännettyä yksin. Suihkuja en availlut, enkä löysännyt. Kohta talliin ruuvaaman painemittaria paikalleen ja katsotaan mitä saavutuksia tänään.
Ili
Viestit: 81
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2020 5:53 pm
Viesti:

Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Viesti Kirjoittaja Ili »

Laihat tulokset oli tämän illan yrityksissä. Kone ei tahtonut pyöriä kaapeleilla akusta suoraan virtaa antaessa. Kaapelin päät alkoivat kärytä. Öljyn paine nousi noin yhden barin tasolle, kun kone pyöri hitaasti startilla. Eli öljyä pumppu siirtänee ainakin kohtuullisesti. Mitähän sitä vielä keksisi?
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Viesti Kirjoittaja zukka »

Voiko mäntien päälle olla päässyt öljyä kun moottori on ollut kallellaan ja sitten kanget menneet solmuun startissa?
Siksi voisi pyöriä nahkeasti... Yhdessä autossa käynyt aikoinaan vastaava. Ajamaan vielä pystyi.

Tai onko venttiilikoneistossa tälläisessä mitään joka voisi vanhana/väljänä tippua pois paikoiltaan kun moottori on kyljellään? Tuskin.
roopenpoika
Viestit: 1517
Liittynyt: Ke Elo 01, 2012 7:41 am
Viesti:

Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Viesti Kirjoittaja roopenpoika »

Nuorena poikana aloittelin traktorihommat tavallisella Dextalla
siinä oli veivi mukana, onko superissa enää veiviä, sillä olisi
helppo kokeilla jaksaako pyörittää. :wink:
natikkamiehet
Esa Markku
Viestit: 987
Liittynyt: La Syys 05, 2015 12:59 pm
Viesti:

Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Viesti Kirjoittaja Esa Markku »

Ili kirjoitti: To Touko 27, 2021 9:11 pm Laihat tulokset oli tämän illan yrityksissä. Kone ei tahtonut pyöriä kaapeleilla akusta suoraan virtaa antaessa. Kaapelin päät alkoivat kärytä. Öljyn paine nousi noin yhden barin tasolle, kun kone pyöri hitaasti startilla. Eli öljyä pumppu siirtänee ainakin kohtuullisesti. Mitähän sitä vielä keksisi?
Irroitappa suuttinet ja etene seawulfin pitkän ohjeen mukaan, taisi olla julkaisu päivä 24.5. Älä lannistu.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 65 vierailijaa