Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Ili
Viestit: 81
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2020 5:53 pm
Viesti:

Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Viesti Kirjoittaja Ili »

Onkohan tuota kytkintä järkevä lähteä itse purkamaan, kun ei ole keskitystyökaluja, eikä aiempaa kokemusta kytkimistä? Arveluttaa nuo jousivoimat, mitä siellä takana on ja lisäksi tuo pitäisi saada oikeisiin säätöihin. Kytkin odottaa nyt pöydällä toimenpiteitä.
jokkep
Viestit: 327
Liittynyt: To Loka 05, 2006 8:06 pm
Viesti:

Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Viesti Kirjoittaja jokkep »

Omiin kokemuksiin nojaten annan nyt neuvon; ennenkuin tekee mitään, kannattaa etsiä tietoa ja opiskella asioita, joita on ryhtymässä työstämään. Nykyään netti on pullollaan kaikenlaista informaatiota ja näistä koneistakin on löydettävissä korjaamokäsikirjoista alkaen vaikka mitä materiaalia. Fordsonit taitavat olla yksi parhaiten dokumentoituja kapineita. Nettiin vaan koluamaan, kyllä opastusta löytyy. Useimmiten engelskaksi, mutta saa siitäkin selvän jopa auttavalla kielitaidolla.
Kytkin ei ole mitenkään maailman ihmeellisin koneenosa, eikä sitä asennelmaa oletettavasti tässäkään tapauksessa kannata lähteä muttereiksi laittamaan. Jos hajonnut osa on ajokytkinlevy, sehän sinulla on varmaankin jo irrallisena siinä asennelman vieressä. Jos hajonnut onkin voimanoton kytkinlevy, silloin taitaisi paras korjaustapa olla uuden asennelman hankkiminen. Nuo kytkimen säädöt yms. asiaan liittyvä on selkeitä juttuja, mutta niitä ei pidä yrittää tehdä sormet suussa ja peukalo kämmenessä, eikä kokeilemalla ja mutu-tuntumalla. Pitää ensin etsiä se TIETO, mitä ja miten asiat kuuluu tehdä.
Paras tapa oppia korjaamaan koneita, on korjata koneita. Mutta kuten sanoin, ensin pitää etsiä ohjeet, opiskella ne ja vasta sitten otetaan jakoavaimet käteen....
Niin, ja sitä kytkinlevyn keskitystyökalua ei tarvitse useinkaan lähteä kaupasta kalliilla ostamaan, tai edes kaukaa hakemaan. Asian ajaa sopivankokoinen pyörötangon pätkä tai iso pultti, joka menee tarkasti silmälaakeriin, terästettynä putkenpätkällä, joka taas menee pultin päälle ja sopii kytkinlevyn reikään kohtuullisen tarkasti. Joskus putken sijasta on käytetty tarpeellinen määrä ilmastointiteipin kierroksia. Puukalikastakin semmoisen saa sorvaamalla, jos löytyy sorvi. Pääasia ei ole työkalun malli, vaan se, että levy tulee tarkasti akselilinjalle. Ellei näin ole, moottorin asennus on vaikeaa, tai oikeastaan mahdotonta. Voimaa käyttäen tuossa saa sitten aikaan vain kohtuullisen kallista vahinkoa.
TunturiPappa
Viestit: 5767
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Täältä löytyy valmis keskitystyökalu Dextalle. Ole yhteydessä tarvittaessa. Käpälien säätö löytyy vatupassilla ja rullamitalla kytkinakselista.

Oikealle boorille saattaessa tarvii kampiakselia ja voimanoton tappia pyöritellä vuorotellen. Jos kone irrallisena niin tapaan pitää vaihdetta päällä. Silloin ei kytkin akseli pyöri vaikka boorit olisi vastakkain. Voimanotto tietysti kytkettynä.

Työntämällä se kuuluu mennä pohjaan asti, pulteilla ei saa vedättää.

Kuvista näyttää että voimaoton levy siellä on palasina. Ajolevy on sen verran halpa, että kannattaa uusia samalla jos on kulunut. Muuten tuossa kytkimessä ei sen kummempaa ole kuin ruuvaamista. Saksisokat kannattaa uusia sitten samassa. Vanhat taivutellut saattaa katketta ja systeemi purkaantuu, huonolla tuurilla.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Ili
Viestit: 81
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2020 5:53 pm
Viesti:

Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Viesti Kirjoittaja Ili »

Miten olette poistaneet kytkimen jousipakkojen pidätin levyt ilman erikoistyökaluja? Tuntuu melko napakoilta nuo jouset ja ohjeessa mainitaan jousipuristimesta, jollaista minulla ei tallista löydy.
hamali
Viestit: 103
Liittynyt: Su Joulu 10, 2006 6:00 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Viesti Kirjoittaja hamali »

Voisiko joku kertoa miten kaksoiskytkin säädetään vatupassilla ja rullamitalla. Itse asensin toissatalvena uuden asetelman ja säätöjen kanssa oli ihmettelemistä. Sain kuitenkin paikalleen ja jollain lailla toimii. Tosin joskus lingotessa hieman luistaa.
TunturiPappa
Viestit: 5767
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Ili kirjoitti: Ke Kesä 02, 2021 9:02 pm Miten olette poistaneet kytkimen jousipakkojen pidätin levyt ilman erikoistyökaluja? Tuntuu melko napakoilta nuo jouset ja ohjeessa mainitaan jousipuristimesta, jollaista minulla ei tallista löydy.
30x30 putkesta yksi kylki auki ja sen hitsaa vinkan tallaan kiinni. Noin 50 millinen pätkä. Ei välttämätöntä hitsata mutta helpottaa kummasti. Vinkalla ruuvaa jousen lyttyyn ja kärkipihdeillä nostaa lukkolevyn pois.
hamali kirjoitti: Ke Kesä 02, 2021 9:26 pm Voisiko joku kertoa miten kaksoiskytkin säädetään vatupassilla ja rullamitalla. Itse asensin toissatalvena uuden asetelman ja säätöjen kanssa oli ihmettelemistä. Sain kuitenkin paikalleen ja jollain lailla toimii. Tosin joskus lingotessa hieman luistaa.
Vatupassilla ja rullamitalla näkee vaihdelaatikon puolelta mihin käpälät täytyy säätää. Käpäliin jäätävä välys noin milli, ettei polta painelaakeria ja kytkintä.
Käpälien keskinäinen välys säädetään sen jälkeen ohjearvoon jota en ulkoa muista. Sekin tarviisi tähän kaivaa esiin.

Jos voimanoton kytkin luistaa, mutta ajokytkin ei vika tuskin säädössä. Asetelman sorvaus ja uudet levyt, sekä jouset auttaa tähän. Samalla kannattaa harkita vauhtipyörän sorvausta.

Uusi asetelma olisi tietysti yksinkertaisin mikäli ei itseltä riittävää sorvia löydy. On vain aika arvokas tuo uusi.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Sama kai se millä paketin saa puristettua ja pidettyä nipussa, jotta asetelmaa pitelevät pultit saa purettua ja sen jälkeen päästää tasaisesti erilleen.
Aina kun kuulee puhuttavan vinkasta, ymmärrän kyseessä olevan pienikehäinen korkeilla kierroksilla pyörivän leikkuu- tai hiomalaikan. Eli jäi vähän ihmetyttämään, että mitähän vinkaa nyt tarkoitetaan?
Tekemällä virheistä oppii.
Avatar
Aakku
Viestit: 8253
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Superdextaaja kirjoitti: To Kesä 03, 2021 7:52 am Aina kun kuulee puhuttavan vinkasta, ymmärrän kyseessä olevan pienikehäinen korkeilla kierroksilla pyörivän leikkuu- tai hiomalaikan. Eli jäi vähän ihmetyttämään, että mitähän vinkaa nyt tarkoitetaan?
Vinka ja Vinku tarkoittavat eri työkalua.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
trahata
Viestit: 811
Liittynyt: Su Joulu 30, 2012 11:20 am
Viesti:

Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Viesti Kirjoittaja trahata »

Vinku on korkeilla kierroksilla pyörivä hiomakone ,sähköllä tai paineilmalla.
vinka taas käsin kierrettävä puristin,ennenvanhaan käytettiin paljon puutöissä.
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

trahata kirjoitti: To Kesä 03, 2021 8:12 am Vinku on korkeilla kierroksilla pyörivä hiomakone ,sähköllä tai paineilmalla.
vinka taas käsin kierrettävä puristin,ennenvanhaan käytettiin paljon puutöissä.
Taas täyttyi yksi aukko sivistyksessä. Kiitoksia täsmennyksestä.
Tekemällä virheistä oppii.
TunturiPappa
Viestit: 5767
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Superdextaaja kirjoitti: To Kesä 03, 2021 11:55 am
trahata kirjoitti: To Kesä 03, 2021 8:12 am Vinku on korkeilla kierroksilla pyörivä hiomakone ,sähköllä tai paineilmalla.
vinka taas käsin kierrettävä puristin,ennenvanhaan käytettiin paljon puutöissä.
Taas täyttyi yksi aukko sivistyksessä. Kiitoksia täsmennyksestä.
Kohta joku vääräleuka liittää vielä kuvan siinä kaksipaikkaisesta Valmetista.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Yrjö
Viestit: 1478
Liittynyt: Ke Maalis 15, 2006 7:41 pm
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Viesti Kirjoittaja Yrjö »

TunturiPappa kirjoitti: To Kesä 03, 2021 7:10 pm
Superdextaaja kirjoitti: To Kesä 03, 2021 11:55 am
trahata kirjoitti: To Kesä 03, 2021 8:12 am Vinku on korkeilla kierroksilla pyörivä hiomakone ,sähköllä tai paineilmalla.
vinka taas käsin kierrettävä puristin,ennenvanhaan käytettiin paljon puutöissä.
Taas täyttyi yksi aukko sivistyksessä. Kiitoksia täsmennyksestä.
Kohta joku vääräleuka liittää vielä kuvan siinä kaksipaikkaisesta Valmetista.
Taitaa olla ilmailu harvinaista masinistien porukoissa.
Kubota B 5001 DT
SPS1975
Viestit: 2210
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Yrjö kirjoitti: To Kesä 03, 2021 7:21 pm
TunturiPappa kirjoitti: To Kesä 03, 2021 7:10 pm
Superdextaaja kirjoitti: To Kesä 03, 2021 11:55 am
trahata kirjoitti: To Kesä 03, 2021 8:12 am Vinku on korkeilla kierroksilla pyörivä hiomakone ,sähköllä tai paineilmalla.
vinka taas käsin kierrettävä puristin,ennenvanhaan käytettiin paljon puutöissä.
Taas täyttyi yksi aukko sivistyksessä. Kiitoksia täsmennyksestä.
Kohta joku vääräleuka liittää vielä kuvan siinä kaksipaikkaisesta Valmetista.
Taitaa olla ilmailu harvinaista masinistien porukoissa.
Eikös tässä viitata 1203 Valmettiin comprexahtimella,sen käynti ääni on mieleen painuva ulina,joten siitä lempinimi "Vinku".
Hawk
Viestit: 176
Liittynyt: Su Tammi 15, 2006 11:03 pm
Viesti:

Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Viesti Kirjoittaja Hawk »

Jaa-a nyt rönsyää mutta Valmet L-70 Vinka alkeiskoulutuskone.
Leukakin toistaiseksi "suorassa",toivottavasti pysyykin.
Joordis
Viestit: 1509
Liittynyt: Su Maalis 14, 2010 6:13 am
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Viesti Kirjoittaja Joordis »

Superdextaaja kirjoitti: To Kesä 03, 2021 11:55 am
trahata kirjoitti: To Kesä 03, 2021 8:12 am Vinku on korkeilla kierroksilla pyörivä hiomakone ,sähköllä tai paineilmalla.
vinka taas käsin kierrettävä puristin,ennenvanhaan käytettiin paljon puutöissä.
Taas täyttyi yksi aukko sivistyksessä. Kiitoksia täsmennyksestä.
Vinkasta/Vingasta en ole kuullut puhuttavan minäkään, mutta tvingasta (tvinka) kylläkin - tulee ihan ruotsinkielestä; skruvtvinga - ruuvipuristin.
Ili
Viestit: 81
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2020 5:53 pm
Viesti:

Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Viesti Kirjoittaja Ili »

TunturiPappa kirjoitti: To Kesä 03, 2021 4:53 am
Ili kirjoitti: Ke Kesä 02, 2021 9:02 pm Miten olette poistaneet kytkimen jousipakkojen pidätin levyt ilman erikoistyökaluja? Tuntuu melko napakoilta nuo jouset ja ohjeessa mainitaan jousipuristimesta, jollaista minulla ei tallista löydy.
30x30 putkesta yksi kylki auki ja sen hitsaa vinkan tallaan kiinni. Noin 50 millinen pätkä. Ei välttämätöntä hitsata mutta helpottaa kummasti. Vinkalla ruuvaa jousen lyttyyn ja kärkipihdeillä nostaa lukkolevyn pois.
hamali kirjoitti: Ke Kesä 02, 2021 9:26 pm Voisiko joku kertoa miten kaksoiskytkin säädetään vatupassilla ja rullamitalla. Itse asensin toissatalvena uuden asetelman ja säätöjen kanssa oli ihmettelemistä. Sain kuitenkin paikalleen ja jollain lailla toimii. Tosin joskus lingotessa hieman luistaa.
Vatupassilla ja rullamitalla näkee vaihdelaatikon puolelta mihin käpälät täytyy säätää. Käpäliin jäätävä välys noin milli, ettei polta painelaakeria ja kytkintä.
Käpälien keskinäinen välys säädetään sen jälkeen ohjearvoon jota en ulkoa muista. Sekin tarviisi tähän kaivaa esiin.

Jos voimanoton kytkin luistaa, mutta ajokytkin ei vika tuskin säädössä. Asetelman sorvaus ja uudet levyt, sekä jouset auttaa tähän. Samalla kannattaa harkita vauhtipyörän sorvausta.

Uusi asetelma olisi tietysti yksinkertaisin mikäli ei itseltä riittävää sorvia löydy. On vain aika arvokas tuo uusi.
No niin, vihdoinkin olisi kytkinpaketti kasattu hyvien ohjeiden ja vinkkien avulla. Eli uusittu vauhtipyörän silmälaakeri, kytkimen painelaakeri, ulosoton ja ajokytkinlevyt. Paketin sain tänään puristeltua kasaan. Seuraavaksi pitäisi säätää käpälien säätöruuvit kohdilleen. Netistä löytyneessä ohjeessa mainitaan jonkinmoinen erikoistyökalu (setting pad) jollaista minulla ei tietenkään ole. Miten olette säätäneet ilman kyseistä palikkaa käpälien ruuvit?
Ili
Viestit: 81
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2020 5:53 pm
Viesti:

Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Viesti Kirjoittaja Ili »

Vai kannattaako säätöruuveihin kajota ollenkaan, kun aiemmin kuitenkin pelannut kytkin hyvin?
Ili
Viestit: 81
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2020 5:53 pm
Viesti:

Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Viesti Kirjoittaja Ili »

Moottori vielä irrallaan. Onkohan missään dokumentoitu pto:n ja ajovoiman käpälien säätöruuvien välistä etäisyyttä?
Ili
Viestit: 81
Liittynyt: Ma Tammi 06, 2020 5:53 pm
Viesti:

Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Viesti Kirjoittaja Ili »

Kone laitettu takaisin paikoilleen, käpälien säätöruuveihin en koskenut. Sellainen huomio tuli tehtyä, että uuden painelaakerin pituus oli ~22 mm, kun taas vanhan painelaakerin pituus oli ~28,5 mm. Eihän se belsebuubi katkaissut ulosottoa ollenkaan. Mitä olette mieltä, jos kompensoin tuon painelaakerin vajaan mitan säätämällä lyhyemmäksi kytkimen tankoa? Ei oikein olisi motivaatiota enää katkaista konetta uudelleen.
TunturiPappa
Viestit: 5767
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Ili kirjoitti: Ma Heinä 19, 2021 9:34 pm Kone laitettu takaisin paikoilleen, käpälien säätöruuveihin en koskenut. Sellainen huomio tuli tehtyä, että uuden painelaakerin pituus oli ~22 mm, kun taas vanhan painelaakerin pituus oli ~28,5 mm. Eihän se belsebuubi katkaissut ulosottoa ollenkaan. Mitä olette mieltä, jos kompensoin tuon painelaakerin vajaan mitan säätämällä lyhyemmäksi kytkimen tankoa? Ei oikein olisi motivaatiota enää katkaista konetta uudelleen.
En näe ongelmaa, kunhan jää vapaaliike, ettei laakeri kanna.
Pieni riski on että kytkinhaarukka menisi liian oikoseksi, eikä palauttaisi, mutta en usko ettu tuolla säädöllä vielä tulee ongelmia.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 2xford4000, Bing [Bot], EKo, Google [Bot], korsteeni, Matsikka, rattori, Sitikka1, Veijokoo ja 57 vierailijaa