Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.
-
- Viestit: 81
- Liittynyt: Ma Tammi 06, 2020 5:53 pm
- Viesti:
Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.
Onkohan tuota kytkintä järkevä lähteä itse purkamaan, kun ei ole keskitystyökaluja, eikä aiempaa kokemusta kytkimistä? Arveluttaa nuo jousivoimat, mitä siellä takana on ja lisäksi tuo pitäisi saada oikeisiin säätöihin. Kytkin odottaa nyt pöydällä toimenpiteitä.
-
- Viestit: 327
- Liittynyt: To Loka 05, 2006 8:06 pm
- Viesti:
Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.
Omiin kokemuksiin nojaten annan nyt neuvon; ennenkuin tekee mitään, kannattaa etsiä tietoa ja opiskella asioita, joita on ryhtymässä työstämään. Nykyään netti on pullollaan kaikenlaista informaatiota ja näistä koneistakin on löydettävissä korjaamokäsikirjoista alkaen vaikka mitä materiaalia. Fordsonit taitavat olla yksi parhaiten dokumentoituja kapineita. Nettiin vaan koluamaan, kyllä opastusta löytyy. Useimmiten engelskaksi, mutta saa siitäkin selvän jopa auttavalla kielitaidolla.
Kytkin ei ole mitenkään maailman ihmeellisin koneenosa, eikä sitä asennelmaa oletettavasti tässäkään tapauksessa kannata lähteä muttereiksi laittamaan. Jos hajonnut osa on ajokytkinlevy, sehän sinulla on varmaankin jo irrallisena siinä asennelman vieressä. Jos hajonnut onkin voimanoton kytkinlevy, silloin taitaisi paras korjaustapa olla uuden asennelman hankkiminen. Nuo kytkimen säädöt yms. asiaan liittyvä on selkeitä juttuja, mutta niitä ei pidä yrittää tehdä sormet suussa ja peukalo kämmenessä, eikä kokeilemalla ja mutu-tuntumalla. Pitää ensin etsiä se TIETO, mitä ja miten asiat kuuluu tehdä.
Paras tapa oppia korjaamaan koneita, on korjata koneita. Mutta kuten sanoin, ensin pitää etsiä ohjeet, opiskella ne ja vasta sitten otetaan jakoavaimet käteen....
Niin, ja sitä kytkinlevyn keskitystyökalua ei tarvitse useinkaan lähteä kaupasta kalliilla ostamaan, tai edes kaukaa hakemaan. Asian ajaa sopivankokoinen pyörötangon pätkä tai iso pultti, joka menee tarkasti silmälaakeriin, terästettynä putkenpätkällä, joka taas menee pultin päälle ja sopii kytkinlevyn reikään kohtuullisen tarkasti. Joskus putken sijasta on käytetty tarpeellinen määrä ilmastointiteipin kierroksia. Puukalikastakin semmoisen saa sorvaamalla, jos löytyy sorvi. Pääasia ei ole työkalun malli, vaan se, että levy tulee tarkasti akselilinjalle. Ellei näin ole, moottorin asennus on vaikeaa, tai oikeastaan mahdotonta. Voimaa käyttäen tuossa saa sitten aikaan vain kohtuullisen kallista vahinkoa.
Kytkin ei ole mitenkään maailman ihmeellisin koneenosa, eikä sitä asennelmaa oletettavasti tässäkään tapauksessa kannata lähteä muttereiksi laittamaan. Jos hajonnut osa on ajokytkinlevy, sehän sinulla on varmaankin jo irrallisena siinä asennelman vieressä. Jos hajonnut onkin voimanoton kytkinlevy, silloin taitaisi paras korjaustapa olla uuden asennelman hankkiminen. Nuo kytkimen säädöt yms. asiaan liittyvä on selkeitä juttuja, mutta niitä ei pidä yrittää tehdä sormet suussa ja peukalo kämmenessä, eikä kokeilemalla ja mutu-tuntumalla. Pitää ensin etsiä se TIETO, mitä ja miten asiat kuuluu tehdä.
Paras tapa oppia korjaamaan koneita, on korjata koneita. Mutta kuten sanoin, ensin pitää etsiä ohjeet, opiskella ne ja vasta sitten otetaan jakoavaimet käteen....
Niin, ja sitä kytkinlevyn keskitystyökalua ei tarvitse useinkaan lähteä kaupasta kalliilla ostamaan, tai edes kaukaa hakemaan. Asian ajaa sopivankokoinen pyörötangon pätkä tai iso pultti, joka menee tarkasti silmälaakeriin, terästettynä putkenpätkällä, joka taas menee pultin päälle ja sopii kytkinlevyn reikään kohtuullisen tarkasti. Joskus putken sijasta on käytetty tarpeellinen määrä ilmastointiteipin kierroksia. Puukalikastakin semmoisen saa sorvaamalla, jos löytyy sorvi. Pääasia ei ole työkalun malli, vaan se, että levy tulee tarkasti akselilinjalle. Ellei näin ole, moottorin asennus on vaikeaa, tai oikeastaan mahdotonta. Voimaa käyttäen tuossa saa sitten aikaan vain kohtuullisen kallista vahinkoa.
-
- Viestit: 5767
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.
Täältä löytyy valmis keskitystyökalu Dextalle. Ole yhteydessä tarvittaessa. Käpälien säätö löytyy vatupassilla ja rullamitalla kytkinakselista.
Oikealle boorille saattaessa tarvii kampiakselia ja voimanoton tappia pyöritellä vuorotellen. Jos kone irrallisena niin tapaan pitää vaihdetta päällä. Silloin ei kytkin akseli pyöri vaikka boorit olisi vastakkain. Voimanotto tietysti kytkettynä.
Työntämällä se kuuluu mennä pohjaan asti, pulteilla ei saa vedättää.
Kuvista näyttää että voimaoton levy siellä on palasina. Ajolevy on sen verran halpa, että kannattaa uusia samalla jos on kulunut. Muuten tuossa kytkimessä ei sen kummempaa ole kuin ruuvaamista. Saksisokat kannattaa uusia sitten samassa. Vanhat taivutellut saattaa katketta ja systeemi purkaantuu, huonolla tuurilla.
Oikealle boorille saattaessa tarvii kampiakselia ja voimanoton tappia pyöritellä vuorotellen. Jos kone irrallisena niin tapaan pitää vaihdetta päällä. Silloin ei kytkin akseli pyöri vaikka boorit olisi vastakkain. Voimanotto tietysti kytkettynä.
Työntämällä se kuuluu mennä pohjaan asti, pulteilla ei saa vedättää.
Kuvista näyttää että voimaoton levy siellä on palasina. Ajolevy on sen verran halpa, että kannattaa uusia samalla jos on kulunut. Muuten tuossa kytkimessä ei sen kummempaa ole kuin ruuvaamista. Saksisokat kannattaa uusia sitten samassa. Vanhat taivutellut saattaa katketta ja systeemi purkaantuu, huonolla tuurilla.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 81
- Liittynyt: Ma Tammi 06, 2020 5:53 pm
- Viesti:
Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.
Miten olette poistaneet kytkimen jousipakkojen pidätin levyt ilman erikoistyökaluja? Tuntuu melko napakoilta nuo jouset ja ohjeessa mainitaan jousipuristimesta, jollaista minulla ei tallista löydy.
-
- Viestit: 103
- Liittynyt: Su Joulu 10, 2006 6:00 pm
- Paikkakunta: Kainuu
- Viesti:
Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.
Voisiko joku kertoa miten kaksoiskytkin säädetään vatupassilla ja rullamitalla. Itse asensin toissatalvena uuden asetelman ja säätöjen kanssa oli ihmettelemistä. Sain kuitenkin paikalleen ja jollain lailla toimii. Tosin joskus lingotessa hieman luistaa.
-
- Viestit: 5767
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.
30x30 putkesta yksi kylki auki ja sen hitsaa vinkan tallaan kiinni. Noin 50 millinen pätkä. Ei välttämätöntä hitsata mutta helpottaa kummasti. Vinkalla ruuvaa jousen lyttyyn ja kärkipihdeillä nostaa lukkolevyn pois.
Vatupassilla ja rullamitalla näkee vaihdelaatikon puolelta mihin käpälät täytyy säätää. Käpäliin jäätävä välys noin milli, ettei polta painelaakeria ja kytkintä.
Käpälien keskinäinen välys säädetään sen jälkeen ohjearvoon jota en ulkoa muista. Sekin tarviisi tähän kaivaa esiin.
Jos voimanoton kytkin luistaa, mutta ajokytkin ei vika tuskin säädössä. Asetelman sorvaus ja uudet levyt, sekä jouset auttaa tähän. Samalla kannattaa harkita vauhtipyörän sorvausta.
Uusi asetelma olisi tietysti yksinkertaisin mikäli ei itseltä riittävää sorvia löydy. On vain aika arvokas tuo uusi.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 12929
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.
Sama kai se millä paketin saa puristettua ja pidettyä nipussa, jotta asetelmaa pitelevät pultit saa purettua ja sen jälkeen päästää tasaisesti erilleen.
Aina kun kuulee puhuttavan vinkasta, ymmärrän kyseessä olevan pienikehäinen korkeilla kierroksilla pyörivän leikkuu- tai hiomalaikan. Eli jäi vähän ihmetyttämään, että mitähän vinkaa nyt tarkoitetaan?
Aina kun kuulee puhuttavan vinkasta, ymmärrän kyseessä olevan pienikehäinen korkeilla kierroksilla pyörivän leikkuu- tai hiomalaikan. Eli jäi vähän ihmetyttämään, että mitähän vinkaa nyt tarkoitetaan?
Tekemällä virheistä oppii.
- Aakku
- Viestit: 8253
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.
Vinka ja Vinku tarkoittavat eri työkalua.Superdextaaja kirjoitti: ↑To Kesä 03, 2021 7:52 am Aina kun kuulee puhuttavan vinkasta, ymmärrän kyseessä olevan pienikehäinen korkeilla kierroksilla pyörivän leikkuu- tai hiomalaikan. Eli jäi vähän ihmetyttämään, että mitähän vinkaa nyt tarkoitetaan?
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 811
- Liittynyt: Su Joulu 30, 2012 11:20 am
- Viesti:
Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.
Vinku on korkeilla kierroksilla pyörivä hiomakone ,sähköllä tai paineilmalla.
vinka taas käsin kierrettävä puristin,ennenvanhaan käytettiin paljon puutöissä.
vinka taas käsin kierrettävä puristin,ennenvanhaan käytettiin paljon puutöissä.
-
- Viestit: 12929
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.
Taas täyttyi yksi aukko sivistyksessä. Kiitoksia täsmennyksestä.
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 5767
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.
Kohta joku vääräleuka liittää vielä kuvan siinä kaksipaikkaisesta Valmetista.Superdextaaja kirjoitti: ↑To Kesä 03, 2021 11:55 amTaas täyttyi yksi aukko sivistyksessä. Kiitoksia täsmennyksestä.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 1478
- Liittynyt: Ke Maalis 15, 2006 7:41 pm
- Paikkakunta: Iisalmi
- Viesti:
Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.
Taitaa olla ilmailu harvinaista masinistien porukoissa.TunturiPappa kirjoitti: ↑To Kesä 03, 2021 7:10 pmKohta joku vääräleuka liittää vielä kuvan siinä kaksipaikkaisesta Valmetista.Superdextaaja kirjoitti: ↑To Kesä 03, 2021 11:55 amTaas täyttyi yksi aukko sivistyksessä. Kiitoksia täsmennyksestä.
Kubota B 5001 DT
-
- Viestit: 2210
- Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
- Viesti:
Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.
Eikös tässä viitata 1203 Valmettiin comprexahtimella,sen käynti ääni on mieleen painuva ulina,joten siitä lempinimi "Vinku".Yrjö kirjoitti: ↑To Kesä 03, 2021 7:21 pmTaitaa olla ilmailu harvinaista masinistien porukoissa.TunturiPappa kirjoitti: ↑To Kesä 03, 2021 7:10 pmKohta joku vääräleuka liittää vielä kuvan siinä kaksipaikkaisesta Valmetista.Superdextaaja kirjoitti: ↑To Kesä 03, 2021 11:55 amTaas täyttyi yksi aukko sivistyksessä. Kiitoksia täsmennyksestä.
-
- Viestit: 176
- Liittynyt: Su Tammi 15, 2006 11:03 pm
- Viesti:
Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.
Jaa-a nyt rönsyää mutta Valmet L-70 Vinka alkeiskoulutuskone.
Leukakin toistaiseksi "suorassa",toivottavasti pysyykin.
Leukakin toistaiseksi "suorassa",toivottavasti pysyykin.
-
- Viestit: 1509
- Liittynyt: Su Maalis 14, 2010 6:13 am
- Paikkakunta: Mustasaari
- Viesti:
Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.
Vinkasta/Vingasta en ole kuullut puhuttavan minäkään, mutta tvingasta (tvinka) kylläkin - tulee ihan ruotsinkielestä; skruvtvinga - ruuvipuristin.Superdextaaja kirjoitti: ↑To Kesä 03, 2021 11:55 amTaas täyttyi yksi aukko sivistyksessä. Kiitoksia täsmennyksestä.
-
- Viestit: 81
- Liittynyt: Ma Tammi 06, 2020 5:53 pm
- Viesti:
Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.
No niin, vihdoinkin olisi kytkinpaketti kasattu hyvien ohjeiden ja vinkkien avulla. Eli uusittu vauhtipyörän silmälaakeri, kytkimen painelaakeri, ulosoton ja ajokytkinlevyt. Paketin sain tänään puristeltua kasaan. Seuraavaksi pitäisi säätää käpälien säätöruuvit kohdilleen. Netistä löytyneessä ohjeessa mainitaan jonkinmoinen erikoistyökalu (setting pad) jollaista minulla ei tietenkään ole. Miten olette säätäneet ilman kyseistä palikkaa käpälien ruuvit?TunturiPappa kirjoitti: ↑To Kesä 03, 2021 4:53 am30x30 putkesta yksi kylki auki ja sen hitsaa vinkan tallaan kiinni. Noin 50 millinen pätkä. Ei välttämätöntä hitsata mutta helpottaa kummasti. Vinkalla ruuvaa jousen lyttyyn ja kärkipihdeillä nostaa lukkolevyn pois.
Vatupassilla ja rullamitalla näkee vaihdelaatikon puolelta mihin käpälät täytyy säätää. Käpäliin jäätävä välys noin milli, ettei polta painelaakeria ja kytkintä.
Käpälien keskinäinen välys säädetään sen jälkeen ohjearvoon jota en ulkoa muista. Sekin tarviisi tähän kaivaa esiin.
Jos voimanoton kytkin luistaa, mutta ajokytkin ei vika tuskin säädössä. Asetelman sorvaus ja uudet levyt, sekä jouset auttaa tähän. Samalla kannattaa harkita vauhtipyörän sorvausta.
Uusi asetelma olisi tietysti yksinkertaisin mikäli ei itseltä riittävää sorvia löydy. On vain aika arvokas tuo uusi.
-
- Viestit: 81
- Liittynyt: Ma Tammi 06, 2020 5:53 pm
- Viesti:
Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.
Vai kannattaako säätöruuveihin kajota ollenkaan, kun aiemmin kuitenkin pelannut kytkin hyvin?
-
- Viestit: 81
- Liittynyt: Ma Tammi 06, 2020 5:53 pm
- Viesti:
Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.
Moottori vielä irrallaan. Onkohan missään dokumentoitu pto:n ja ajovoiman käpälien säätöruuvien välistä etäisyyttä?
-
- Viestit: 81
- Liittynyt: Ma Tammi 06, 2020 5:53 pm
- Viesti:
Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.
Kone laitettu takaisin paikoilleen, käpälien säätöruuveihin en koskenut. Sellainen huomio tuli tehtyä, että uuden painelaakerin pituus oli ~22 mm, kun taas vanhan painelaakerin pituus oli ~28,5 mm. Eihän se belsebuubi katkaissut ulosottoa ollenkaan. Mitä olette mieltä, jos kompensoin tuon painelaakerin vajaan mitan säätämällä lyhyemmäksi kytkimen tankoa? Ei oikein olisi motivaatiota enää katkaista konetta uudelleen.
-
- Viestit: 5767
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: Fordson Super Dextan remontin jälkeisiä murheita.
En näe ongelmaa, kunhan jää vapaaliike, ettei laakeri kanna.Ili kirjoitti: ↑Ma Heinä 19, 2021 9:34 pm Kone laitettu takaisin paikoilleen, käpälien säätöruuveihin en koskenut. Sellainen huomio tuli tehtyä, että uuden painelaakerin pituus oli ~22 mm, kun taas vanhan painelaakerin pituus oli ~28,5 mm. Eihän se belsebuubi katkaissut ulosottoa ollenkaan. Mitä olette mieltä, jos kompensoin tuon painelaakerin vajaan mitan säätämällä lyhyemmäksi kytkimen tankoa? Ei oikein olisi motivaatiota enää katkaista konetta uudelleen.
Pieni riski on että kytkinhaarukka menisi liian oikoseksi, eikä palauttaisi, mutta en usko ettu tuolla säädöllä vielä tulee ongelmia.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 2xford4000, Bing [Bot], EKo, Google [Bot], korsteeni, Matsikka, rattori, Sitikka1, Veijokoo ja 57 vierailijaa