Koneviestin vanhahkotraktorivertailu

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

ylioyja
Viestit: 7659
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Koneviestin vanhahkotraktorivertailu

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

Facebookin kautta hyppäsi silmille
https://www.facebook.com/koneviesti.fi/ ... 6423713804

Pari kohtaa Kimmo Kotan kirjoituksessa hämmästyttää.

Kertoo Valmet 700 :ssa olevan parikytkin ja että sanalla parikytkin tarkoitetaan nykyään jotain ihan muuta kuin kuuskytluvun lopun Valmetissa. Mitä parikytkin siis nykyään on? Mun tietääkseni kuuskytluvun lopussa parikytkin oli kaksi levykytkintä kytkinkopassa, käyttö kahdella rinnakkaisella polkimella. Myöhemmin ajo polkimella ja voimanotto käsivivulla.

Kertoo, että Multi-Power Massikalla pitää kaksoiskytkin painaa pohjaan asti kun vaihtaa vauhdissa. Mistä tässä on kysymys?
LAINASIN EPÄTÄSMÄLLISESTI, piti olla
"nopeammalla puolella päävaihteiston pykältäminen onnistuu vain kaksoiskytkin täysin pohjassa"
Tarkoittaakohan pykältäminen vaihtamista vauhdissa?
Viimeksi muokannut ylioyja, Su Touko 16, 2021 8:58 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
jiipee
Viestit: 10729
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Koneviestin vanhahkotraktorivertailu

Viesti Kirjoittaja jiipee »

ylioyja kirjoitti: Pe Touko 14, 2021 8:20 pm Kertoo, että Multi-Power Massikalla pitää kaksoiskytkin painaa pohjaan asti kun vaihtaa vauhdissa. Mistä tässä on kysymys?
Mielestäni ei tarvitse, koska ajokytkin jo irroittaa moottorin ja vaihteiston kytkennän. Sopivalla ajokytkimen ja kaasun käytöllä pärjää synkronoimattoman laatikon kanssa.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
SauliA
Viestit: 346
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:00 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Koneviestin vanhahkotraktorivertailu

Viesti Kirjoittaja SauliA »

Toweri-Verkulla pärjää liikkeellelähdon jälkeen mainiosti kokonaan ilman kytkinpolkimen kanssa pelaamista. vapaakytkin kun on multipowerin Low asennossa!
Masinisti järjestysnumero 194
Avatar
jake55
Viestit: 963
Liittynyt: Su Kesä 23, 2019 8:15 pm
Paikkakunta: Syrän Häme
Viesti:

Re: Koneviestin vanhahkotraktorivertailu

Viesti Kirjoittaja jake55 »

Eiköhän parikytkimellä tarkoiteta että on kaksi kytkinlevyä, eikä kaksoiskytkintä. Kuorma-autoissa käytetty jo pitkään kahta kytkinlevyä, sehän ei ole sama asia kuin kaksoiskytkin, mikä on useissa vanhoissa traktoreissa.
Fordson Super Major -60
Lemmy
Viestit: 2078
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 12:30 pm
Paikkakunta: Lounais-Suomi
Viesti:

Re: Koneviestin vanhahkotraktorivertailu

Viesti Kirjoittaja Lemmy »

Joissain uusissa traktoreissa on ns. kaksoiskytkinvaihteisto, jolla saadaan aikaan, ettei veto katkea vaihdettaessa. Vanhoissa traktoreissa taas yksi levy vaihteistolle ja toinen ulosotolle. Fergusonissa painettaessa poljin puoleenväliin katkeaa vaihteiston veto. Painettaessa pohjaan asti katkeaa ulosoton veto ja myös hydraulipumput pysähtyy, jolloin multipowerin paine häipyy, joka vaikuttaa vaihtamiseen joissain tapauksissa.
ylioyja
Viestit: 7659
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Re: Koneviestin vanhahkotraktorivertailu

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

Kiitos!. Kuorma-autoja en tullut ajatelleeksi, vaikka kahdesta samaa veto välittävästä kytkinlevystä tiesinkin. Eikä tullut mieleen DSG :kään.
390
Viestit: 519
Liittynyt: Ma Joulu 14, 2015 9:47 pm
Paikkakunta: Kanta-häme
Viesti:

Re: Koneviestin vanhahkotraktorivertailu

Viesti Kirjoittaja 390 »

Kyllä silloin 60-70luvuilla parikytkimellä tarkoitettiin että kytkimiä voi hallita toisistaan riippumatta eli eri vivuilla/polkimilla eli matka jatkuu vaikka v.o.a. pysähtyy ja kaksoiskytkin taas toimii samalla polkimella, ensin irrottaa ajokytkin ja lisää painettaessa voimanotto. Molemmisssa systeemeissä on kaksi levyä.
Masinisti 2
Viestit: 52
Liittynyt: Su Loka 13, 2019 11:14 am
Viesti:

Re: Koneviestin vanhahkotraktorivertailu

Viesti Kirjoittaja Masinisti 2 »

390 kirjoitti: La Touko 15, 2021 11:52 am Kyllä silloin 60-70luvuilla parikytkimellä tarkoitettiin että kytkimiä voi hallita toisistaan riippumatta eli eri vivuilla/polkimilla eli matka jatkuu vaikka v.o.a. pysähtyy ja kaksoiskytkin taas toimii samalla polkimella, ensin irrottaa ajokytkin ja lisää painettaessa voimanotto. Molemmisssa systeemeissä on kaksi levyä.
Kyllä näin on, toteutuksia vain useammlaisia. Oliko niin, että Valmetissa kaksi poljinta, ja Leylandissa myös. Saksan Natikoissa tuo ulosotto hallittiin käsivivulla vielä ainakin 844-845 sarjoissa. Itsellä 845XL, ja täytyy sanoa, että onpi raskas käyttää. Enegelsmannin 1971 tulleissa Natikoissa jo olikin hydraulinen hallinta. Yleensä taisi olla niin, että tuo voimanoton levy oli pienempi halkaisijaltaan. Tuo samalla polkimella oleva systeemi taisi olla aika kranttu säädöille, ja siksi voi vaatia pohjaan painamisen että vaihto onnisui.
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Koneviestin vanhahkotraktorivertailu

Viesti Kirjoittaja 361 »

700:sessa on tosiaan kaksi poljinta rinnakkain joita voi painaa myös yhtäaikaa tai lukita ne niin että molemmat polkimet menee pohjaan riippumatta kumpaa painetaan.

Oma mielipide että hyvä ratkaisu tai ainakin sopiva omassa käytössä.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16219
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Koneviestin vanhahkotraktorivertailu

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Itte oon 165:lla pääasiassa ajanut niittosilppuria ynnämuuta ulosottoaksilakäyttöistä vemputinta. Siinä sen kaksoiskytkin toimii ihan hyvin.

Lumilinkohommissa se ei oo välttämättä paras keksintö kun pitää linkoa laittaa/ottaa pois päältä vaikka kone liikkuu. Kuulemma niin.

2 kytkinpoljinta vierekkäin......mulla on vain 1 vasen jalka, ei oikein tunnu mulle soveliaalta.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
-SS-
Viestit: 15642
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Koneviestin vanhahkotraktorivertailu

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Matsikka kirjoitti: La Touko 15, 2021 1:04 pm Itte oon 165:lla pääasiassa ajanut niittosilppuria ynnämuuta ulosottoaksilakäyttöistä vemputinta. Siinä sen kaksoiskytkin toimii ihan hyvin.

Lumilinkohommissa se ei oo välttämättä paras keksintö kun pitää linkoa laittaa/ottaa pois päältä vaikka kone liikkuu. Kuulemma niin.

2 kytkinpoljinta vierekkäin......mulla on vain 1 vasen jalka, ei oikein tunnu mulle soveliaalta.
Jarrupolkimiakin hallitaan yhdellä jalalla

-SS-
Avatar
Matsikka
Viestit: 16219
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Koneviestin vanhahkotraktorivertailu

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

-SS- kirjoitti: La Touko 15, 2021 1:15 pm
Matsikka kirjoitti: La Touko 15, 2021 1:04 pm Itte oon 165:lla pääasiassa ajanut niittosilppuria ynnämuuta ulosottoaksilakäyttöistä vemputinta. Siinä sen kaksoiskytkin toimii ihan hyvin.

Lumilinkohommissa se ei oo välttämättä paras keksintö kun pitää linkoa laittaa/ottaa pois päältä vaikka kone liikkuu. Kuulemma niin.

2 kytkinpoljinta vierekkäin......mulla on vain 1 vasen jalka, ei oikein tunnu mulle soveliaalta.
Jarrupolkimiakin hallitaan yhdellä jalalla

-SS-
Mutta 2 kytkinpoljinta yhrellä jalalla eri tahtihin?
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
-SS-
Viestit: 15642
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Koneviestin vanhahkotraktorivertailu

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Masinisti 2 kirjoitti: La Touko 15, 2021 12:12 pm
390 kirjoitti: La Touko 15, 2021 11:52 am Kyllä silloin 60-70luvuilla parikytkimellä tarkoitettiin että kytkimiä voi hallita toisistaan riippumatta eli eri vivuilla/polkimilla eli matka jatkuu vaikka v.o.a. pysähtyy ja kaksoiskytkin taas toimii samalla polkimella, ensin irrottaa ajokytkin ja lisää painettaessa voimanotto. Molemmisssa systeemeissä on kaksi levyä.
Kyllä näin on, toteutuksia vain useammlaisia. Oliko niin, että Valmetissa kaksi poljinta, ja Leylandissa myös. Saksan Natikoissa tuo ulosotto hallittiin käsivivulla vielä ainakin 844-845 sarjoissa. Itsellä 845XL, ja täytyy sanoa, että onpi raskas käyttää. Enegelsmannin 1971 tulleissa Natikoissa jo olikin hydraulinen hallinta. Yleensä taisi olla niin, että tuo voimanoton levy oli pienempi halkaisijaltaan. Tuo samalla polkimella oleva systeemi taisi olla aika kranttu säädöille, ja siksi voi vaatia pohjaan painamisen että vaihto onnisui.
CaseIH 844: n käsikytkin on heikompivoimaiselle apulaiselle aika krouvi käyttää. Ei se leukunkaan paras mahdollinen ole, kun liikesuunta lukitukseen on liikaa lapaluun takana.

Ceissillä kun on päivä takana voimanoton kytkimen käyttöä, niin ihmettelee, miten helppoa olisikaan lopsauttaa hydraulinen kytkin päälle ja pois. John Deeren New Generation sarjassa varmaankin tuli melko varhain, 1960- luvun alussa. Mutta vielä 1970-luvulle tullessa ylivoimainen enemmistö traktoreista käytti joko käsikankea tai jalkapoljinjärjestettyä voimanulosoton kytkentää. Toisaalta, tulipahan jollakin merkillä voimanotosta riippumaton hydrauliikka vasta 1980-luvulle siirtyessä.

Nyt eturivin traktoreissakin on hydrauliikkakytkimet. Kukaan ei kulje kylillä morkkaamassa niitä ja julistamassa, kuinka hyvä kaksoiskytkin V.O A on, kun sillä voi vaikka "liirata" silppurin käyntiin.

-SS-
Masinisti2
Viestit: 93
Liittynyt: Su Loka 13, 2019 10:37 am
Viesti:

Re: Koneviestin vanhahkotraktorivertailu

Viesti Kirjoittaja Masinisti2 »

Matsikka kirjoitti: La Touko 15, 2021 1:21 pm
-SS- kirjoitti: La Touko 15, 2021 1:15 pm
Matsikka kirjoitti: La Touko 15, 2021 1:04 pm Itte oon 165:lla pääasiassa ajanut niittosilppuria ynnämuuta ulosottoaksilakäyttöistä vemputinta. Siinä sen kaksoiskytkin toimii ihan hyvin.

Lumilinkohommissa se ei oo välttämättä paras keksintö kun pitää linkoa laittaa/ottaa pois päältä vaikka kone liikkuu. Kuulemma niin.

2 kytkinpoljinta vierekkäin......mulla on vain 1 vasen jalka, ei oikein tunnu mulle soveliaalta.
Jarrupolkimiakin hallitaan yhdellä jalalla

-SS-
Mutta 2 kytkinpoljinta yhrellä jalalla eri tahtihin?
Niinpä, mutta on näköjään ilmeisesti nuoremmalle polvelle ihmeellinen asia. Mutta tietysti näissä nykyvehkeiden tietotekniikassa on näin vanhalla ihmettelemistä.
Antsuko
Viestit: 1413
Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
Viesti:

Re: Koneviestin vanhahkotraktorivertailu

Viesti Kirjoittaja Antsuko »

-SS- kirjoitti: La Touko 15, 2021 1:43 pm Nyt eturivin traktoreissakin on hydrauliikkakytkimet. Kukaan ei kulje kylillä morkkaamassa niitä ja julistamassa, kuinka hyvä kaksoiskytkin V.O A on, kun sillä voi vaikka "liirata" silppurin käyntiin
On siinä parikytkimessä puolensa. Voi vaikka kokeilla, onko lumilingon akselin levykytkin jäpettynyt liiaksi kiinni. En oikein tohtisi hydrauliikkakytkimellä sitä tehdä.
-SS-
Viestit: 15642
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Koneviestin vanhahkotraktorivertailu

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Matsikka kirjoitti: La Touko 15, 2021 1:21 pm
-SS- kirjoitti: La Touko 15, 2021 1:15 pm
Matsikka kirjoitti: La Touko 15, 2021 1:04 pm Itte oon 165:lla pääasiassa ajanut niittosilppuria ynnämuuta ulosottoaksilakäyttöistä vemputinta. Siinä sen kaksoiskytkin toimii ihan hyvin.

Lumilinkohommissa se ei oo välttämättä paras keksintö kun pitää linkoa laittaa/ottaa pois päältä vaikka kone liikkuu. Kuulemma niin.

2 kytkinpoljinta vierekkäin......mulla on vain 1 vasen jalka, ei oikein tunnu mulle soveliaalta.
Jarrupolkimiakin hallitaan yhdellä jalalla

-SS-
Mutta 2 kytkinpoljinta yhrellä jalalla eri tahtihin?
Jos parikytkimet ovat vierekkäin, on polkimilla kolme toimintavaihtoehtoa: 1) Ajat konetta, ja pysäytät voimanottoakselin kyseisellä polkimella, mutta liike jatkuu. 2) Ajat konetta ja pysäytät traktorin ajokytkimellä, mutta voimanotto jää pyörimään. 3) pysäytät sekä koneen että voimanottoakselin painamalla kumpaakin poljinta, saapas siis keskelle.

Leukun sovellus mahdollistaa 1) ja 2) , mutta kolmas vaatii käsikangen kanssa voimistelua, koska voimanottoakselin jalkapoljin on kantapään takana. Lisäksi työkonetta ei pysty nostamaan tai hydrauliikkaa käyttämään VOA-kytkin irrotettuna.

-SS-
Avatar
Matsikka
Viestit: 16219
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Koneviestin vanhahkotraktorivertailu

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

-SS- kirjoitti: La Touko 15, 2021 11:27 pm
Matsikka kirjoitti: La Touko 15, 2021 1:21 pm
-SS- kirjoitti: La Touko 15, 2021 1:15 pm
Matsikka kirjoitti: La Touko 15, 2021 1:04 pm Itte oon 165:lla pääasiassa ajanut niittosilppuria ynnämuuta ulosottoaksilakäyttöistä vemputinta. Siinä sen kaksoiskytkin toimii ihan hyvin.

Lumilinkohommissa se ei oo välttämättä paras keksintö kun pitää linkoa laittaa/ottaa pois päältä vaikka kone liikkuu. Kuulemma niin.

2 kytkinpoljinta vierekkäin......mulla on vain 1 vasen jalka, ei oikein tunnu mulle soveliaalta.
Jarrupolkimiakin hallitaan yhdellä jalalla

-SS-
Mutta 2 kytkinpoljinta yhrellä jalalla eri tahtihin?
Jos parikytkimet ovat vierekkäin, on polkimilla kolme toimintavaihtoehtoa: 1) Ajat konetta, ja pysäytät voimanottoakselin kyseisellä polkimella, mutta liike jatkuu. 2) Ajat konetta ja pysäytät traktorin ajokytkimellä, mutta voimanotto jää pyörimään. 3) pysäytät sekä koneen että voimanottoakselin painamalla kumpaakin poljinta, saapas siis keskelle.

Leukun sovellus mahdollistaa 1) ja 2) , mutta kolmas vaatii käsikangen kanssa voimistelua, koska voimanottoakselin jalkapoljin on kantapään takana. Lisäksi työkonetta ei pysty nostamaan tai hydrauliikkaa käyttämään VOA-kytkin irrotettuna.

-SS-
Kytkimen hyvyys riippuu siitä mitä teköö.

Lumilingolla ja muilla sen tapaisilla on eruksi kun pystyy sammuttamaan ulosoton niin ettei pyörät pysähry.

Niittosilppurilla ja vastaavilla on hyvä että saadaan ajokytkin irroitettua, mutta ulosotto pyörii ja tyhjentää esim. silppurin. Usein vielä siihen päälle lisää kytkintä painamalla saarahan ulosottokin pysähtymään. Parikytkimellä tämä toimitus vaatii ensin toisen polkimen painamisen....ja sitten vielä sen toisenkin polkimen painamisen. Massikalla painaa ensin puoleenväliin.....sitten pohjaan siitä samalta painamiselta. Nättyä.

Esim. 903 Vallus oli ulosotto käsivivulla, sinänsä aika OK juttu....jos vuosien saatossa ei alkuperäistä 702:n hyvin muotoiltua vipua olisi pilattu hemputin nuppipääkepillä mistä ergonomia oli kadonnut. Vanhempi oli parempi.

Hytraulinen ulosoton kytkin, varustettuna mekaanisella kytkennällä ilman jarrupantoja on ihan hyvä juttu.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
tommi
Viestit: 6082
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:12 pm
Viesti:

Re: Koneviestin vanhahkotraktorivertailu

Viesti Kirjoittaja tommi »

En pidä Valtran sähköisestä hydraulisen ulosoton pakan ohjauksesta. Olen rikkonut sillä jo yhden ulosottoakselin. Natikan mekaanisella vivulla voi tuntea selvästi, kun pakka alkaa tarttumaan ja jos pyöritettävä laite on jumissa, voi estää ongelmat.
Fordson Major Diesel -56 Fordson Super Major Manuel 2703E -62 Fordson Super Major Weatherill -62 Ford 5000 +Vammas kersantti -75 BM Volvo T600 -71 + Ponsse S15 vaunu Sampo Rosenlew 500 -79 Case IH mx4230 -96 Valtra T120 -05
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Koneviestin vanhahkotraktorivertailu

Viesti Kirjoittaja 361 »

Mun mielestä taas fordissakin ollut hydraulinen käyttö on huono ratkaisu. Tunnottomuus jos työkone jumissa/ tukossa.

Lisäksi käyttövipu hankalassa paikassa.
Lemmy
Viestit: 2078
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 12:30 pm
Paikkakunta: Lounais-Suomi
Viesti:

Re: Koneviestin vanhahkotraktorivertailu

Viesti Kirjoittaja Lemmy »

-SS- kirjoitti: La Touko 15, 2021 1:43 pm Kukaan ei kulje kylillä morkkaamassa niitä ja julistamassa, kuinka hyvä kaksoiskytkin V.O A on, kun sillä voi vaikka "liirata" silppurin käyntiin.
Kyllä olen jaksanut aina mekkaloida tästä asiasta, kun uudehkolla fergulla tarkkuussilppuria käynnistäessä ekalla yrityksellä se heittää ulosoton pois päältä, sitten pitää nollata vikakoodia ja kytkeä ulosotto uudestaan ennen kuin silppuri pysähtyy kokonaan. Kaasua käyttämällä akseli hajoaa ja silppurin tumppikin on korkkiruuvilla. Oma kesantomurskain on varmaan raskaampi käynnistettävä, sitä härnätään pyörimään kytkemällä hetkeksi päälle.

Parin oman fergun hydraulikytkennöissä häiritsee lähinnä se, että nivelakselia ei saa paikkaan sammuttamatta traktoria, kun niissä ei ole mitään mekaanista vapautusta.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ahrefs [Bot], Bing [Bot], Google [Bot], Pataässä ja 50 vierailijaa