Lumilingon kampikammpiossa bensaa B&S 1650

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Lasiainen
Viestit: 39
Liittynyt: Pe Touko 14, 2021 9:50 am
Viesti:

Lumilingon kampikammpiossa bensaa B&S 1650

Viesti Kirjoittaja Lasiainen »

McCulloch -lumilinko Briggs & Stratton 1650 Professional -moottorilla tyhjentää bensat tankista noin kuukaudessa, mikäli hana unohtuu auki. Kone ampui kerran muoviset öljytulpat taivaalle. Kampikammiossa oli bensaa öljyn seassa ja epäilykset kohdistuivat kohokammion neulaventtiiliin, joka tässä mallissa on muovia. Neula vaihdettiin varmuuden vuoksi, öljyt tyhjennettiin ja vaihdettiin asianmukaisesti. Seuraavalla yrityksellä linko alkoi ruiskuttaa öljyistä mustaa savua pakoputkesta, minkä jälkeen moottori sammui. Jätin lepäilemään lopputalveksi, mutta kun nyt toukokuussa avasin varovasti öljytulpan, niin eikös sieltä tullut taas melkein pelkkää bensaa oikein paineella ulos, vaikka aikaa kulunut parisen kuukautta edellisestä käynnistyksestä. Tankki oli täysin kuiva, eli bensa kaiketi valuu moottoriin vaikka kone ei olisi käynnissäkään.

Kaasari uudelleen irti, kaikki puhdasta ja ok. Venttiilikopan päällä oleva huohotusluukku ja siitä lähtevä letku puhdas myöskin. Lingolla tuskin paria sataa ajotuntia enempää takana.

Mikähän voisi olla vikana? Tästedes toki yritän muistaa laittaa bensahanan kiinni, mutta ei kai silti näin saisi käydä. Aivan kuin bensatankkiin kehittyisi kova paine joka painaa bensat moottoriin väkisin, mutta en keksi mistä sellainen voisi johtua. Laitetta säilytetään ulkona, joten jos johonkin pääsee kertymään jäätä niin sehän tietysti on mahdollista myös. Eniten epäilen, että pelkkä painovoima aiheuttaa bensan valumisen moottoriin, jolloin koho olisi jumissa. Se kuitenkin liikkuu herkästi ja on ehjä ja puhdas.

Alkukesä on mukavaa aikaa rassata tätä ja ajattelin laittaa pelin kuntoon, jos vain mahdollista. Vinkkejä otetaan vastaan ja varmaa tietoa tietysti vielä mieluummin :wink:
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Lumilingon kampikammpiossa bensaa B&S 1650

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

No se bensahana on just tuota varten...

Kuukausi on parille litralle lyhyt aika kierrellä hieman syöpyneen neulaventtiillin ohi.
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
Lasiainen
Viestit: 39
Liittynyt: Pe Touko 14, 2021 9:50 am
Viesti:

Re: Lumilingon kampikammpiossa bensaa B&S 1650

Viesti Kirjoittaja Lasiainen »

Juu mutta neulaventtiili on muovia ja vaihdettu uuteen. Jotenkin en jaksa uskoa että se voisi olla syypää tähän ongelmaan. Täytyy varmaan yrittää etsiä jostain alipaineella toimiva bensahana, jos sillä vaikka voisi välttää seuraavan katastrofin.

Mutta edelleen kiinnostaa se varsinainen juurisyy.
Juho M-P
Viestit: 4378
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Lumilingon kampikammpiossa bensaa B&S 1650

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Koho vuotaa. Tai neula ei muutenvain sulje.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Lasiainen
Viestit: 39
Liittynyt: Pe Touko 14, 2021 9:50 am
Viesti:

Re: Lumilingon kampikammpiossa bensaa B&S 1650

Viesti Kirjoittaja Lasiainen »

Jos koho vuotaisi, sisällä kaiketi pitäisi olla polttoainetta, mutta ei ole. Neula tosiaan on vaihdettu. Nyt on vaikeammasta ongelmasta kyse. Mutta eteenpäin mennäkseni, osaako kukaan suositella automaattisesti sulkeutuvaa bensahanaa joka sopisi ominaisuuksiltaan näihin lumilinkoihin? Laitetta käyttävät muutkin kuin minä ja on aika todennäköistä että joku unohtaa hanan taas auki.
Juho M-P
Viestit: 4378
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Lumilingon kampikammpiossa bensaa B&S 1650

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Sellaisen bensahanan löytää kiinalaisista skoottereista
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-SS-
Viestit: 15654
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Lumilingon kampikammpiossa bensaa B&S 1650

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Uudehkossa Ariens ajettavassa ruohonleikkurissa sama homma. Mitään käyntihäiriötä ei ole ollut. Bensaletkun päässä on jonkinlainen sähköinen venttiili. Alkylaattibensaa käytetty.

Ihan manuaalinen bensahana olisi paikallaan. Nyt toistaiseksi lukkopihdit puristamassa kumiletkua.

-SS-
Lasiainen
Viestit: 39
Liittynyt: Pe Touko 14, 2021 9:50 am
Viesti:

Re: Lumilingon kampikammpiossa bensaa B&S 1650

Viesti Kirjoittaja Lasiainen »

Niin, unohtui sanoa että tuossa minun tapauksessani kohokammio on lähes tyhjä, vain pienenpieni tippa bensaa pohjalla. Ja kampikammiossa kova paine.

Bensahana on eräänlainen purkkakorjaus, sillä joka kerta kumminkin moottoriin pääsee ainakin kohokammiollisen + letkullisen verran bensaa sammutuksen jälkeen. Jos vehjettä käyttää vaikka 20 kertaa talven aikana ja aina pääsee puoli desiä, on lopputuloksena kampikammioon päässyt puoli litraa bensaa. Se on 50% kyseisen laitteen öljytilavuudesta. Täytynee yrittää löytää jostain sellainen alipainehana ja vaikka laittaa sarjaan varsinaisen tehdasasenteisen hanan perään. Silloin se toimisi varmistuksena vaikka hana unohtuisi auki.
Jiitek
Viestit: 5877
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Lumilingon kampikammpiossa bensaa B&S 1650

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Hondassa ja sen klooneissa on teräsneula ja siinä kumikartio kärjessä. Ei vuoda.

Epäilen , että muovinen neula ei vain ole tarpeeksi pitävä ja siksi hanan käyttö erityistarkkailuun.

Sen kohokammion ei kyllä pitäisi päästä valumalla tyhjenemään vaikka tankista tuleva bensa sen kautta kulkeekin.
Tumppi 865
Viestit: 8207
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Lumilingon kampikammpiossa bensaa B&S 1650

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Onkos neulan pesä millanen, ja vaikkapa puutikulla pyöräytetty tiivistepinta saostumista puhtaaksi remontin yhteydessä?! :roll:

Juu, kohokammio ei voi tyhjetä öljytilaan, jos kone pystyssä, ellei välillä käyny kyljellää!?
Eikä myöskään kampikammiossa painetta pitkänkään seisonnan jälkee, ellei huohotin ole tukossa?!
Pietro
Viestit: 88
Liittynyt: To Joulu 29, 2016 9:36 am
Viesti:

Re: Lumilingon kampikammpiossa bensaa B&S 1650

Viesti Kirjoittaja Pietro »

Omassa Partner lingossa, joka on nykyään McCulloch, bensa pysyy tankissa, mutta päältäajettavan ruohonleikkurin BS valutti seisoessaan bensat kampikammioon. Korjautui neulan vaihdolla enkä ennättänyt lisätä bensahanaa. Mutta ongelma johtunee bensatankin lämpötilan vaihteluista ja bensan höyrynpaineesta jonka sitten kohdistuu neulaventtiiliin. Hyvin sihahtaa korkki aukaistaessa joten painetta on neulallakin.En tiedä pitäisikö korkissa olla huohotusreikä.
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Lumilingon kampikammpiossa bensaa B&S 1650

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Kohokammio tyhjenee lopulta haihtumalla.

Nää on näitä kaasutin ajan juttuja joihin ei enää nykyään törmää kuin näin sattumalta.
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
Arpe
Viestit: 1552
Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Lumilingon kampikammpiossa bensaa B&S 1650

Viesti Kirjoittaja Arpe »

Bj Andy kirjoitti: Pe Touko 14, 2021 9:21 pm No se bensahana on just tuota varten...
Just näin. pääsääntöisesti kaikissa kapineissa missä tankki on sijoiteltu siten, että polttoaine pääsee vapaasti virtaamaan kaasuttimeen on polttoainehana. Valmistaja on varmistanu asian, että polttoaine pysyy säiliössä pidemmänkin säilytyksen ajan.
Sitäpaitti, ei ole ees mahdollista, että nelitahtimoottorissa pääsis polttoainetta kampikammioon. :mrgreen:
Varvikello
Viestit: 1821
Liittynyt: Su Loka 26, 2014 2:35 pm
Viesti:

Re: Lumilingon kampikammpiossa bensaa B&S 1650

Viesti Kirjoittaja Varvikello »

Mistäköhän osista toi mun Klippo on tehty. Koneen tyyppiä en nyt just osaa sanoa mut tommonen päällipuolella oleva Bull&Shitt tossakin on. Tuskin tota ihan huonoimmista osista on kasattu kun maksoikin niin kerpeleesti. Onko b&s jotain er linjoja eri moottoreille?
Keväällä toi käynnistyy vasta jollain tusinalla mut se lienee bensan syytä.
korsteeni
Viestit: 3590
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Lumilingon kampikammpiossa bensaa B&S 1650

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

Sehän muuten tekee miehekkään paineen tankkiin, jos useamman litran tankki ja pakkasilla linko pitkään ulkona ja tuupataan siitä lämpöiseen talliin suojaan...siis jos tankin huohotus ei toimi (vaihdettu esim. korkki jossa ei ole huohotusta yms) ja lykkää kyllä bensaa lämmetessään kaasariin jonkin verran. Mahtaako neula pystyä painetta vastustamaan?

Toki ei se tankki tuolla tyhjäksi mene, mutta tulipa vain mieleen... :? Nimimerkillä: tyrkkäsin -25 kelissä jäätyneen peltitankkisen casen lämpöiseen halliin ja muutaman tunnin jälkeen aloin avaamaan tankin pohjaroppua tyhjentääkseni, enkä päästänyt epähuomiossa ensin painetta pois korkista :evil: :lol:
Viimeksi muokannut korsteeni, La Touko 15, 2021 8:19 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Lumilingon kampikammpiossa bensaa B&S 1650

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Varvikello kirjoitti: La Touko 15, 2021 6:26 pm Mistäköhän osista toi mun Klippo on tehty. Koneen tyyppiä en nyt just osaa sanoa mut tommonen päällipuolella oleva Bull&Shitt tossakin on. Tuskin tota ihan huonoimmista osista on kasattu kun maksoikin niin kerpeleesti. Onko b&s jotain er linjoja eri moottoreille?
Keväällä toi käynnistyy vasta jollain tusinalla mut se lienee bensan syytä.
On. Variaatioita ja laatuja on kymmeniä. Alkaen ns.kertakäyttömoottoreista joiden käyttötunnit on sadoissa koko elin aikana,- päättyen teollisuusmoottoreihin joiden tulee pyöriä vuosia.
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
Lasiainen
Viestit: 39
Liittynyt: Pe Touko 14, 2021 9:50 am
Viesti:

Re: Lumilingon kampikammpiossa bensaa B&S 1650

Viesti Kirjoittaja Lasiainen »

Tumppi 865 kirjoitti: La Touko 15, 2021 2:46 pm Onkos neulan pesä millanen, ja vaikkapa puutikulla pyöräytetty tiivistepinta saostumista puhtaaksi remontin yhteydessä?! :roll:

Juu, kohokammio ei voi tyhjetä öljytilaan, jos kone pystyssä, ellei välillä käyny kyljellää!?
Eikä myöskään kampikammiossa painetta pitkänkään seisonnan jälkee, ellei huohotin ole tukossa?!
Neulan pesä on muovia ja aivan puhdas. Neula asettuu nätisti pesäänsä. Kokeilin puhaltaa toisesta päästä ensin neula auki ja sitten kiinni ja ainakin sillä tavalla tuntui tiiviiltä. Tietysti paine voi olla paljon suurempi kun aurinko lämmittää bensatankkia, tai no, en minä tiedä voiko.

Kone on ollut pystyssä koko ajan. Huohotintahan minä alun perin epäilinkin, itse asiassa. Se sijaitsee tässä mallissa venttiilikopan kannessa, jonka poistin ja katsoin letkun puhtauden. Missään ei ollut mitään likaan viittaavaakaan. Tosin jäin miettimään, miten kampikammio voisi tuulettua venttiilikopan kautta. Sieltähän täytyy silloin olla jonkinlainen reikä sylinterinkannen läpi koppaan, eikö vain? Yritin tihrustella sitä löytyisikö venttiilikoneiston sivusta mutta en kyllä moista löytänyt. Jos tästä asiasta löytyisi lisätietoa joltakulta niin se voisi auttaa vianetsinnässä eteenpäin.
Lasiainen
Viestit: 39
Liittynyt: Pe Touko 14, 2021 9:50 am
Viesti:

Re: Lumilingon kampikammpiossa bensaa B&S 1650

Viesti Kirjoittaja Lasiainen »

korsteeni kirjoitti: La Touko 15, 2021 8:17 pm Sehän muuten tekee miehekkään paineen tankkiin, jos useamman litran tankki ja pakkasilla linko pitkään ulkona ja tuupataan siitä lämpöiseen talliin suojaan...siis jos tankin huohotus ei toimi (vaihdettu esim. korkki jossa ei ole huohotusta yms) ja lykkää kyllä bensaa lämmetessään kaasariin jonkin verran. Mahtaako neula pystyä painetta vastustamaan?

Toki ei se tankki tuolla tyhjäksi mene, mutta tulipa vain mieleen... :? Nimimerkillä: tyrkkäsin -25 kelissä jäätyneen peltitankkisen casen lämpöiseen halliin ja muutaman tunnin jälkeen aloin avaamaan tankin pohjaroppua tyhjentääkseni, enkä päästänyt epähuomiossa ensin painetta pois korkista :evil: :lol:
Tämä on tutkimisen arvoinen asia. Korkki on alkuperäinen ja siinä on joku peltinen lautanen kiinni kumissa, joka vuorostaan on kiinni muovisessa korkissa. Tuuletus tapahtunee jotenkin sitä kautta. Vekotin on koko ajan ulkona ja talvellahan oli välillä pakkasta ihan reippaastikin. Mutta eikös ylipaine aiheuta vain neulan menemisen entistä tiiviimmin kiinni? Vai onko se juuri toisinpäin :oops: . Nyt menee jo vaikeaksi, kun en ole alan ammattilainen vaan tekninen tietämykseni perustuu lähinnä 40 vuoden takaiseen mopon korjailuun.
Tumppi 865
Viestit: 8207
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Lumilingon kampikammpiossa bensaa B&S 1650

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Sieltähän täytyy silloin olla jonkinlainen reikä sylinterinkannen läpi koppaan, eikö vain?
Kyllä siellä on vapaa yhteys venttiilikäyttökoneiston kautta, ja öljykin sinne kopan alle kulkeutuu, sekä pääsee takasin kampikammioon.
eikös ylipaine aiheuta vain neulan menemisen entistä tiiviimmin kiinni? Vai onko se juuri toisinpäin :oops:
No se toisinpäin vaihtoehto. :wink: Pensa tulee tankilta neulan yläpuolelle, ja koho työntää neulaa alaalta ylöspäin reijän tukkeeksi.
Mika 82
Viestit: 7903
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Lumilingon kampikammpiossa bensaa B&S 1650

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Lasiainen kirjoitti: La Touko 15, 2021 12:30 pm Niin, unohtui sanoa että tuossa minun tapauksessani kohokammio on lähes tyhjä, vain pienenpieni tippa bensaa pohjalla. Ja kampikammiossa kova paine.

Bensahana on eräänlainen purkkakorjaus, sillä joka kerta kumminkin moottoriin pääsee ainakin kohokammiollisen + letkullisen verran bensaa sammutuksen jälkeen. Jos vehjettä käyttää vaikka 20 kertaa talven aikana ja aina pääsee puoli desiä, on lopputuloksena kampikammioon päässyt puoli litraa bensaa. Se on 50% kyseisen laitteen öljytilavuudesta. Täytynee yrittää löytää jostain sellainen alipainehana ja vaikka laittaa sarjaan varsinaisen tehdasasenteisen hanan perään. Silloin se toimisi varmistuksena vaikka hana unohtuisi auki.
Miten tämä kampikammion kova paine on todettu? Suhahtaako paineet pois öljyntäyttökorkkia avatessa? Hyvin oudolta kuulostaa ja jos kerran huohotinkin kunnossa.
Öljyproppua poistettaessa toki öljy tietyllä paineella poistuu. Ihan painovoimasta johtuen.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] ja 53 vierailijaa