Lumilingon kampikammpiossa bensaa B&S 1650

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Avatar
Aakku
Viestit: 8292
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Lumilingon kampikammpiossa bensaa B&S 1650

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Jiitek kirjoitti: La Touko 15, 2021 1:21 pm Hondassa ja sen klooneissa on teräsneula ja siinä kumikartio kärjessä. Ei vuoda.
Mulla on Honda ruohonleikkuri.
Se on ensimmäinen leikkurini, jossa on bensahana. Ohjekirjan mukaan hana on aina suljettava käytön jälkeen. Olenkin laittanut muistutuksen asiasta moottorin molemmille sivuille.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Jiitek
Viestit: 5877
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Lumilingon kampikammpiossa bensaa B&S 1650

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Ei kampikammioon voi jäädä painetta. Vähintäänkin männänrenkaiden ja venttiileiden kautta pääsee paine pois vaikka huohotin olisikin jäässä. Ne ei ole siinä määrin tiiviitä, että pitäisivät pidemmän päälle kaasunpainetta takanaan.
Lasiainen
Viestit: 39
Liittynyt: Pe Touko 14, 2021 9:50 am
Viesti:

Re: Lumilingon kampikammpiossa bensaa B&S 1650

Viesti Kirjoittaja Lasiainen »

Mika 82 kirjoitti: Su Touko 16, 2021 9:19 am
Lasiainen kirjoitti: La Touko 15, 2021 12:30 pm Niin, unohtui sanoa että tuossa minun tapauksessani kohokammio on lähes tyhjä, vain pienenpieni tippa bensaa pohjalla. Ja kampikammiossa kova paine.

Bensahana on eräänlainen purkkakorjaus, sillä joka kerta kumminkin moottoriin pääsee ainakin kohokammiollisen + letkullisen verran bensaa sammutuksen jälkeen. Jos vehjettä käyttää vaikka 20 kertaa talven aikana ja aina pääsee puoli desiä, on lopputuloksena kampikammioon päässyt puoli litraa bensaa. Se on 50% kyseisen laitteen öljytilavuudesta. Täytynee yrittää löytää jostain sellainen alipainehana ja vaikka laittaa sarjaan varsinaisen tehdasasenteisen hanan perään. Silloin se toimisi varmistuksena vaikka hana unohtuisi auki.
Miten tämä kampikammion kova paine on todettu? Suhahtaako paineet pois öljyntäyttökorkkia avatessa? Hyvin oudolta kuulostaa ja jos kerran huohotinkin kunnossa.
Öljyproppua poistettaessa toki öljy tietyllä paineella poistuu. Ihan painovoimasta johtuen.
Ei sitä tosiaan todettu ole. Öljyntäyttökorkin avasin toki ensin, eikä suhahdusta kuulunut. Kun avasin öljytulpan, odotin sieltä valuvan hissukseen öljyä purkkiin, mutta bensat(!) lensivätkin ulos ihan kunnolla. Olet oikeassa, painovoimasta kuitenkin lienee kyse.
Tumppi 865
Viestit: 8207
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Lumilingon kampikammpiossa bensaa B&S 1650

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Olet oikeassa, painovoimasta kuitenkin lienee kyse.
Siitähän se lienee. Pensa notkistaa öljyn niin että tuntuu olevan jopa liukkaammin virtaavaa kun pelkkä pensa!?
Lasiainen
Viestit: 39
Liittynyt: Pe Touko 14, 2021 9:50 am
Viesti:

Re: Lumilingon kampikammpiossa bensaa B&S 1650

Viesti Kirjoittaja Lasiainen »

Tumppi 865 kirjoitti: La Touko 15, 2021 11:28 pm
Sieltähän täytyy silloin olla jonkinlainen reikä sylinterinkannen läpi koppaan, eikö vain?
Kyllä siellä on vapaa yhteys venttiilikäyttökoneiston kautta, ja öljykin sinne kopan alle kulkeutuu, sekä pääsee takasin kampikammioon.
eikös ylipaine aiheuta vain neulan menemisen entistä tiiviimmin kiinni? Vai onko se juuri toisinpäin :oops:
No se toisinpäin vaihtoehto. :wink: Pensa tulee tankilta neulan yläpuolelle, ja koho työntää neulaa alaalta ylöspäin reijän tukkeeksi.
OK! Ehkä bensiinisäiliöön kertyy painetta lämpötilan muuttuessa, joka sitten painaa bensaa letkuun normaalia painovoiman aiheuttamaa painetta kovempaa, minkä seurauksena kohon kellumisen aiheuttama vastavoima ei riitäkään vaan lirppa painaa kohoa neuloineen alemmas, virtaa suuttimen kautta kurkkuun, sieltä venttiililautasen ohi pyttyyn männän päälle ja sitten vielä männänrenkaiden ohi kampikammioon? Menisikö se jotenkin näin? :roll:

Silloinhan se bensatankin korkki oikeasti voisi olla syypää ongelmiin :idea:
Tumppi 865
Viestit: 8207
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Lumilingon kampikammpiossa bensaa B&S 1650

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Ei se tankissa mahollisesti oleva paine vaikuta kohokammioon, vaan pelkästään se pensan paine sieltä tankista päin, jolloin neula ei pidä ja kaasutin tulvii yli päätyen siiten moottoriin. :wink:
vaniljacreme
Viestit: 4741
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Re: Lumilingon kampikammpiossa bensaa B&S 1650

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

Alkaa menee hurjaksi jutut jos kampikammioon jää paineet 😄
Lasiainen
Viestit: 39
Liittynyt: Pe Touko 14, 2021 9:50 am
Viesti:

Re: Lumilingon kampikammpiossa bensaa B&S 1650

Viesti Kirjoittaja Lasiainen »

Tumppi 865 kirjoitti: Su Touko 16, 2021 10:09 am Ei se tankissa mahollisesti oleva paine vaikuta kohokammioon, vaan pelkästään se pensan paine sieltä tankista päin, jolloin neula ei pidä ja kaasutin tulvii yli päätyen siiten moottoriin. :wink:
Eikö se ole sama asia? Tankissa ylipainetta -> bensan paine tankista päin kaasuttimen suuntaan nousee -> neula ei pidä. Jos tankin korkki päästäisi ylipaineen pois, ehkä bensiinin paine kaasuttimeen päin olisi pienempi. Tiedä sitten olisiko se merkittävästi pienempi.

Youtubesta löytyy videoita, jossa rikkinäinen korkki aiheuttaa koneen sammumisen, koska polttoaine ei pääse kaasuttimeen. Ehkä mahdollinen ylipaine voisi siis vaikuttaa merkittävästi myös toiseen suuntaan.
-SS-
Viestit: 15654
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Lumilingon kampikammpiossa bensaa B&S 1650

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Tuota kylmästä lämpimään muutosta ja tankin ylipainetta epäili yksi kollegakin. Meillä oli sylinterikin täynnä bensiiniä, oli lukossa moottori. Tulpan reiästä piti ruiskauttaa pois. Sumutin WD öljyä sylinteriin, että olisi jotakin voitelukalvoa ensikäynnistykseen.

Vaihdoin uudet öljyt Delvacit, ei ollut pienkoneöljyä. Pitää vaihtaa ne sitten kohta. Harmittaahan tuo, kun tunteja konessa on ehkä kuusi. Mitää tiivistevuotoja en havainnut moottorissa. Alkylaattibensan ei pitäisi rikkoa kumiosia eikä muoveja.

-SS-
Tumppi 865
Viestit: 8207
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Lumilingon kampikammpiossa bensaa B&S 1650

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Noita pensat maahan tai koneesee välillä tapahtuu, kun ei ole läheskää kaikissa yläpuolisella tankilla olevissa pensahanaa.
Tuo koneesee joutuminen on huonoin vaihtoehto, ja sekin joissain koneissa estetty, kylläkin ehkä vahingossa rakenteellisella ratkasulla, kun imukaula tekee mutkan ylöspäin, jolloin kaasarin tulviminen valuttaa pensat maahan eikä koneesee, niikun tapahtuu jos kaula on vähänkää mutkalla alaspäin!?

Vuosia sitten yks huski leikkuri valuttanu talven aikana pensat maahan(kaasari imukanavaa alempana),ja valutti viikossa pensat maahan kevään ensimmäisten ajokertojen jälkee. Ehkä puolen tunnin ihmettelyllä koneen vieressä pensat tankissa ei ollu mitää tulvimista havaittavissa, ei ennen eikä jälkee ajon!? Neulaventtiilikin oli ainakin kerran käsissä, ja kaasari muutenkin puhas sisältä, mut lopulta vaiva hävis ajamalla!? :roll: Ilmeisesti neulaventtiilin tiivistepinnassa oli jotain pensan saostumaa, joka pitemmällä aikavälillä pysty vuotamaa tankin tyhjäks, ja korjautu kun konella ajettiin enemmän, niin tärinä hioi osat tiiviiksi?! :? Vaiva esiinty vaan yhtenä keväänä koneen ollessa muutaman vuoden vanha. Ei tietoa onko sen jälkee muuttunu säilytys, esim stapilointiaineen käyttö tai pienkonepensaa ennen talvisäilytystä tankkiin, tai jotain muuta, vaikkapa manuaalinen pensahana letkussa mut pensat ei ole sen jälkee maahan valunu :roll: ?! :wink:
Lasiainen
Viestit: 39
Liittynyt: Pe Touko 14, 2021 9:50 am
Viesti:

Re: Lumilingon kampikammpiossa bensaa B&S 1650

Viesti Kirjoittaja Lasiainen »

No niin, viikko on kulunut ja mystisemmäksi menee. Laskin siis vanhat öljyt pois, mittasin tarkasti uudet öljyt ja tein noin 5 minuutin koeajon. Kone kävi hyvin, mutta tärisi mielestäni liikaa. Koko vehje tärisee moottorin käydessä. No, ajattelin etten tuolle paljon voi ja laitoin bensahanan kiinni. Tankkiin jäi puolisen litraa bensaa. Yllätys oli suuri, kun tänään kurkkasin tankkiin: se on jälleen typötyhjä, vaikka bensahana on varmasti kiinni. Bensahanan toiminnan tarkistin kaasuttimen avaamisen yhteydessä, eli puhaltamalla kun hana oli kiinni ja auki. Kyllä hanan pitäisi olla kunnossa.

Nyt on siis kaksi vaihtoehtoa. Joko jossain on vaihtoehtoinen reitti, josta bensa pääsee tankista suoraan moottoriin. Tällaisesta en ole koskaan kuullut, ei kai se voi olla mahdollista? En tosin ole tankkia koskaan irrottanut joten en tiedä miten se on tehty.

Toinen vaihtoehto on, että bensat haihtuvat korkin kautta. Korkki oli kyllä kiinni kun tänään katsoin tilannetta. Voisiko olla, että korkki olisi jotenkin niin viallinen, että se aiheuttaisi nämä kaikki ongelmat? Kyllä on mystisen tuntuinen juttu.
Jiitek
Viestit: 5877
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Lumilingon kampikammpiossa bensaa B&S 1650

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Tuskin viikossa haihtuu vaikka ei olisi korkkia ollenkaan, kun ei se täyttöaukko kuitenkaan kovin iso ole. Eli haihtumisen saa satavarmasti laskea pois laskuista.

Eikä noissa kyllä mitään paluulinjojakaan ole.

Hana tai letkut vuotaa tai olet muistat väärin. Tai joku muu on käynyt imaisemassa tankin tyhjäksi. :D
Lasiainen
Viestit: 39
Liittynyt: Pe Touko 14, 2021 9:50 am
Viesti:

Re: Lumilingon kampikammpiossa bensaa B&S 1650

Viesti Kirjoittaja Lasiainen »

Jiitek kirjoitti: La Touko 22, 2021 6:01 pm Tuskin viikossa haihtuu vaikka ei olisi korkkia ollenkaan, kun ei se täyttöaukko kuitenkaan kovin iso ole. Eli haihtumisen saa satavarmasti laskea pois laskuista.

Eikä noissa kyllä mitään paluulinjojakaan ole.

Hana tai letkut vuotaa tai olet muistat väärin. Tai joku muu on käynyt imaisemassa tankin tyhjäksi. :D
Joo, kai se on irrotettava koko tankki ja katsottava lähteekö sieltä kumminkin joku muu linja. Hana oli niin tiukka kun sitä puhaltelin ettei siitä ainakaan pääse mitään ohi. Ja vaikka pääsisikin, niin kohon neulaventtiili olisi siellä kumminkin vastassa.. kyllä on outoa. Tankki oli siis aivan typötyhjä, ei pisaraakaan pohjalla.
Lasiainen
Viestit: 39
Liittynyt: Pe Touko 14, 2021 9:50 am
Viesti:

Re: Lumilingon kampikammpiossa bensaa B&S 1650

Viesti Kirjoittaja Lasiainen »

Tutkimukset jatkuvat. Kaksi kertaa testattuani totesin, että bensa todella häipyy tankista. Hitaasti mutta varmasti. Tankki on nyt toista kertaa irti ja tällä kertaa täynnä vettä. Hana on kiinni eikä pisaraakaan tule ulos. Laitoin muovipullon letkun alle nähdäkseni jos sieltä jokunen tippa irtoaisi yön aikana, mutta parin tunnin odotuksella ei ole tihkunut vielä mitään.

Tankin korkin vaihdoin aiemmin, mutta tällä ei ollut vaikutusta bensan katoamiseen.

Alan kohta epäillä bensansyöjäbakteereita tai ufoja.

Kun irrotin bensaletkua kaasarista, sieltä tuli kuin tulikin muutama pisara bensaa vaikka hana oli kiinni.Olen kutakuinkin varma että hana oli koko ajan kiinni edellisen asennuksen jäljiltä. Kaatelin bensaa silloin pari desiä tankkiin, ja se oli häipynyt 3 -4 päivässä.

Olen aika varma että siellä kampikammiossahan ne bensat taas ovat, mutta miten se on mahdollista, kun hanasta ei heru tippaakaan nyt kun säiliön olen täyttänyt vedellä? Onko bensan pintajännitys niin paljon pienempi kuin veden, että se tirisee ahtaaammasta raosta?

Amazonista selviää, että tämän mallin bensatankit menevät hyvin kaupaksi. En kuitenkaan viitsisi ostaa kallista pönttöä kun tuntuu aivan tiiviiltä tämäkin. Jos ottaa tankin korkin ja puhaltaa, vastustaa hyvin eikä mistään pihise mitään.

Miten tämä voi edes olla mahdollista?
korsteeni
Viestit: 3590
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Lumilingon kampikammpiossa bensaa B&S 1650

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

Vedellä on niin kova pintajännite ettei se ihan pienestä raosta vuoda! Laita bensaa tankkiin ja toista koe…
Lasiainen
Viestit: 39
Liittynyt: Pe Touko 14, 2021 9:50 am
Viesti:

Re: Lumilingon kampikammpiossa bensaa B&S 1650

Viesti Kirjoittaja Lasiainen »

korsteeni kirjoitti: Pe Kesä 04, 2021 10:33 pm Vedellä on niin kova pintajännite ettei se ihan pienestä raosta vuoda! Laita bensaa tankkiin ja toista koe…
Tätä epäilinkin, kiitos, täytyy kuivatella tankki huomenna.
Lepi
Viestit: 27
Liittynyt: Su Helmi 09, 2014 11:01 pm
Viesti:

Re: Lumilingon kampikammpiossa bensaa B&S 1650

Viesti Kirjoittaja Lepi »

Omassa Husqvarnan lumilingossa oli vastaavaa vikaa, kaasutin tulvi, ja menivatpä bensat myös kampikammioon. Huoltoon sen lopulta vein, kun se ei omin avuin kuntoon tullut. Kaasuttimeen täytyi vaihtaa tiivistesarja, sieltä oli poikki joku o-rengas, sekä bensahana vaihdettiin myös, kun se vuoti läpi.
velimatti
Viestit: 1274
Liittynyt: Su Kesä 10, 2007 4:46 pm
Viesti:

Re: Lumilingon kampikammpiossa bensaa B&S 1650

Viesti Kirjoittaja velimatti »

Mulla tuossa pienkuormaajassa Hondan 13 heppanen kone. Siinä öljyt muuttuu harmaaks ja aika liruiks vaihdon välillä (1-2 krt/vuosi).
Luulin bensahanan vuotavan ja lisäsin välille letkuun toisen hanan, mutta ihan samanlaiset öljyt sieltä vaihdossa ulos valuu edelleen.
Eikä nuo kumpikaan hana tunnu läpi laskevan, kun letkuun puhaltaa ilmaa.
Käyntiin lähtee ihan helposti, joten ei luulisi kaasariakaan tyhjentävän seisoessaan, vaikka äkkiähän se täyttyy yläpuolisesta tankista.
Liekö sitten syynä pääasiassa talviaikainen käyttö ja käyttökerrat viikon-parin välein siilon täytössä sen 10-15min/kerta. Öljytilavuushan noissa ei järin suuri ole, tuossakin nippa-nappa yli litran.
Tumppi 865
Viestit: 8207
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Lumilingon kampikammpiossa bensaa B&S 1650

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

velimatti kirjoitti: Su Kesä 06, 2021 9:07 am Mulla tuossa pienkuormaajassa Hondan 13 heppanen kone. Siinä öljyt muuttuu harmaaks ja aika liruiks vaihdon välillä (1-2 krt/vuosi).
Liekö sitten syynä pääasiassa talviaikainen käyttö ja käyttökerrat viikon-parin välein siilon täytössä sen 10-15min/kerta.
Vesi tekee öljyn harmaaksi, ja tuo kylmän kelin lyhytkestoinen pätkä ajo tekee kondenssia öljyyn.
Lasiainen
Viestit: 39
Liittynyt: Pe Touko 14, 2021 9:50 am
Viesti:

Re: Lumilingon kampikammpiossa bensaa B&S 1650

Viesti Kirjoittaja Lasiainen »

Lasiainen kirjoitti: Pe Kesä 04, 2021 11:02 pm
korsteeni kirjoitti: Pe Kesä 04, 2021 10:33 pm Vedellä on niin kova pintajännite ettei se ihan pienestä raosta vuoda! Laita bensaa tankkiin ja toista koe…
Tätä epäilinkin, kiitos, täytyy kuivatella tankki huomenna.
No niin, kuivattellin eilen tankin. Varmistin että bensahana on varmasti kiinni, kun ensin päästin tipan lirppaa läpi ettei vettä jäisi hanaan. Tankkiin laitoin desin bensaa ja niin vaan se on tämän päivän aikana tiputellut pulloon ainakin puolet tuosta bensamäärästä. Eli tosiaan pintajännite oli se mikä ratkaisi, vettähän ei hanasta mennyt läpi yhtään.

Nyt olen tyytyväinen kun vika löytyi, paitsi että kyllähän kaasarin pitäisi toimia niin ettei bensa valu pyttyyn. Joku rakennevika siinä on, kun neulakin on ehjä. Voi olla että siinäkin on jotain niin pientä vikaa, ettei sitä silmällä näe, kukapa tietää. Nyt kuitenkin hommaan uuden hanan ja vaihdan öljyt toisen kerran ja ensi talven huristelen näin.

Kiitoksia kaikille avustanne, täältä sain ohjausta oikeaan suuntaan ja osasin kohdistaa vianetsintää oikeaan paikkaan.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 75 vierailijaa