ESAB valovirta mig ongelma
-
- Viestit: 792
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 3:32 pm
- Viesti:
ESAB valovirta mig ongelma
Eli tuollainen pieni valovirta ESAB mig kiukuttelee. Langan syötössä on vikaa. Langan syöttö toimii ja sen nopeutta voi säätää, mutta kun vapauttaa liipasimen tulee vielä 10cm lankaa jopa kovemmalla vauhdilla kuin mihin syöttö on säädetty.
Kaasussa tietysti pitää olla jälkisyöttö, mutta ei kai langassa. Hetkinen, voisivatkohan niiden ohjaukset ollakin ristissä? Tarkistanpa asian.
Kaasussa tietysti pitää olla jälkisyöttö, mutta ei kai langassa. Hetkinen, voisivatkohan niiden ohjaukset ollakin ristissä? Tarkistanpa asian.
Allekirjoituspaikka myynnissä 5,99€/kk (ei määräaikaisuutta)
-
- Viestit: 792
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 3:32 pm
- Viesti:
Re: ESAB valovirta mig ongelma
Malli on C150. Ei tässä ole kaasulle muuta venttiiliä kuin kahvan liipasimessa.
Allekirjoituspaikka myynnissä 5,99€/kk (ei määräaikaisuutta)
- mike
- Viestit: 5313
- Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
- Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
- Viesti:
Re: ESAB valovirta mig ongelma
Onko piirikortilla potentiometrejä, joilla saa säädettyä tuota jälkipolttoa.
Pitkä on pilalla, mutta lyhyen voi jatkaa.....
-
- Viestit: 1528
- Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
- Paikkakunta: Lappeenranta
- Viesti:
Re: ESAB valovirta mig ongelma
Ohjainkortti vialtahan tuo äkkiseltään tuntuis. Varsinkin, jos se vielä kiihdyttää syöttönopeutta hetkeksi sen jälkeen, kun liipasin on vapautettu.
Joltain hitsikonekorjaamolta saattais löytyä korjattuja vaihtokortteja. Ainakin isompiin ammattikoneisiin korjauttavat viottuneita kortteja hyllyyn vaihto-osaks.
Voi tosin olla, että pikkukoneisiin ei valmista vaihto-osaa löydy, mutta eiköhän niiltä apu löydy joko uuden kortin muodossa, tai vanhalle korjaaja.
Joltain hitsikonekorjaamolta saattais löytyä korjattuja vaihtokortteja. Ainakin isompiin ammattikoneisiin korjauttavat viottuneita kortteja hyllyyn vaihto-osaks.
Voi tosin olla, että pikkukoneisiin ei valmista vaihto-osaa löydy, mutta eiköhän niiltä apu löydy joko uuden kortin muodossa, tai vanhalle korjaaja.
-
- Viestit: 792
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 3:32 pm
- Viesti:
Re: ESAB valovirta mig ongelma
Ohjainkorttihan siinä reistailee, eikä siinä ole mitään säätötrimmereitäkään. Olisikohan joku kondensaattori kuivunut.
Ajattelin korjata sen yhdellä 24V autoreleellä. Muuntajaa ohjataan yhdellä 24VDC releellä joka napsahtaa kun liipasinta painaa ja napsahtaa toisen kerran juuri kun liipasimen päästää. Laitan tuon ohjausvirran katkaisemaan langan syöttömoottorin virtapiirin.
Ohjainkortin vaihto tai korjaus lienee turhan kallis operaatio kun se muuten toimii.
Ajattelin korjata sen yhdellä 24V autoreleellä. Muuntajaa ohjataan yhdellä 24VDC releellä joka napsahtaa kun liipasinta painaa ja napsahtaa toisen kerran juuri kun liipasimen päästää. Laitan tuon ohjausvirran katkaisemaan langan syöttömoottorin virtapiirin.
Ohjainkortin vaihto tai korjaus lienee turhan kallis operaatio kun se muuten toimii.
Allekirjoituspaikka myynnissä 5,99€/kk (ei määräaikaisuutta)
-
- Viestit: 792
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 3:32 pm
- Viesti:
Re: ESAB valovirta mig ongelma
Ei tuo 24V relekään juuri auttanut. Olen nyt sitä mieltä että tuo onkin ominaisuus. Siellä on joku kondensaattori joka syöttää virtaa moottoriin vielä hetken liipasimen vapauttamisen jälkeen. Täytyy etsiä kuo konkka ja vaihtaa se ainakin pienempään.
Kiidytys johtuu siitä että kun kontaktorin virta katkeaa, konkka kerkiää vielä latautua korkeampaan jännitteeseen ja syöttömoottorihan siitä innostuu. Huonoa suunnittelua sanoisin.
Kiidytys johtuu siitä että kun kontaktorin virta katkeaa, konkka kerkiää vielä latautua korkeampaan jännitteeseen ja syöttömoottorihan siitä innostuu. Huonoa suunnittelua sanoisin.
Allekirjoituspaikka myynnissä 5,99€/kk (ei määräaikaisuutta)
-
- Viestit: 7867
- Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
- Paikkakunta: Karuna
- Viesti:
Re: ESAB valovirta mig ongelma
En kyllä mitenkään usko, että olisi suunniteltu ominaisuus. Kyllä siellä vikaa jossain on.Vexi kirjoitti: ↑To Touko 27, 2021 9:10 pm Ei tuo 24V relekään juuri auttanut. Olen nyt sitä mieltä että tuo onkin ominaisuus. Siellä on joku kondensaattori joka syöttää virtaa moottoriin vielä hetken liipasimen vapauttamisen jälkeen. Täytyy etsiä kuo konkka ja vaihtaa se ainakin pienempään.
Kiidytys johtuu siitä että kun kontaktorin virta katkeaa, konkka kerkiää vielä latautua korkeampaan jännitteeseen ja syöttömoottorihan siitä innostuu. Huonoa suunnittelua sanoisin.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
-
- Viestit: 170
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:27 pm
- Paikkakunta: Rauma
- Viesti:
Re: ESAB valovirta mig ongelma
Kyseisestä mallista minulla ei ole tietoa mutta muistelen että isommissa Esabin koneissa oli joskus sellainen kytkentä että kun liipaisimesta päästi niin langansyöttörele kytki moottorin syötön päät yhteen jolloin moottori pysähtyi nopeasti. Kytkennässä oli sarjavastus millä oli saatu säädettyä ns.vapaa langan pituus sopivaksi.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 52 vierailijaa