Akkujen kapasiteettia ihmetellessä kannattaa mitata energia kun lataa ryhjästä täyteen. Vaikka 230 V puolelta mittaa, niin ei se lataushäviö yli 10% ole,heijo kirjoitti: ↑Ke Touko 12, 2021 2:28 pm Eräs tuttava, joka on asiaan jonkinverran vihkiytynyt, rakenteli lastenkäyttöön ajoneuvon. Systeemi 48 V ja moottori 2 kW ja jonkinlainen vaihde alentamaan nopeutta. 2 kpl 24 V 250ah tavallisia akkuja kestää nuorison ajossa pihapiirissä reilun tunnin.
Tuolla kaavalla Bobcatiin pitää olla kunnollisia akkuja ainakin 10 kpl jos aikoo pitempiä ajoaikoja. Bopparissahan moottori pyörisi vakionopeudella vaikka 1500 r/min. Akusto on jokatapauksessa ongelmapaikka, tilan ja hinnankin suhteen.
Polttomoottorin tilalle sähkömoottori
-
- Viestit: 1162
- Liittynyt: La Helmi 14, 2009 11:33 am
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: Polttomoottorin tilalle sähkömoottori
- valaut
- Viestit: 2777
- Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
- Viesti:
Re: Polttomoottorin tilalle sähkömoottori
Tässä on selvästi jo tehty strategisia päätöksiä, niin suotta käyn ihmettelemässä trukkeja ja kuukulkijoita.
Noissa on ihan lyijyakustot ja meno pitää olla sen mukaan. Vesittämisen tarve saattaa yllättää nykyautoilijan, kun itsekin varmaan 20 v sitten lisännyt viimeksi vettä auton akkuun.
Käyttäjällä @mauri oli hyvä viesti aiheeseen ja akun kapasiteettiin. Tuossa on linkki ohmin lakiin, mikä lukemalla varmasti hahmottaa asiaa paremmin: https://huhtama.kapsi.fi/ele/index.php?si=ml16.sis
En tiedä onko paras sivusto opetteluun.
Noissa on ihan lyijyakustot ja meno pitää olla sen mukaan. Vesittämisen tarve saattaa yllättää nykyautoilijan, kun itsekin varmaan 20 v sitten lisännyt viimeksi vettä auton akkuun.
Käyttäjällä @mauri oli hyvä viesti aiheeseen ja akun kapasiteettiin. Tuossa on linkki ohmin lakiin, mikä lukemalla varmasti hahmottaa asiaa paremmin: https://huhtama.kapsi.fi/ele/index.php?si=ml16.sis
En tiedä onko paras sivusto opetteluun.
- valaut
- Viestit: 2777
- Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
- Viesti:
Re: Polttomoottorin tilalle sähkömoottori
Jos on 500 Ah akusto, niin on sama purkaako sitä 120 VDC vai 12 VDC jännitteellä. Suuremmalla jännitteellä virta on pienempi ja päin vastoin. Enempää energiaa sieltä ei saa.
- valaut
- Viestit: 2777
- Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
- Viesti:
Re: Polttomoottorin tilalle sähkömoottori
Aikanaan, kun mitattiin järjestelmäakkujen kuntoa, niin akustoa purettiin x aikaa vastukseen. Tulos oli aika totuuden mukainen, mutta liekö nykyään helpompia konsteja.Urpo kirjoitti: ↑Ke Touko 12, 2021 5:02 pmAkkujen kapasiteettia ihmetellessä kannattaa mitata energia kun lataa ryhjästä täyteen. Vaikka 230 V puolelta mittaa, niin ei se lataushäviö yli 10% ole,heijo kirjoitti: ↑Ke Touko 12, 2021 2:28 pm Eräs tuttava, joka on asiaan jonkinverran vihkiytynyt, rakenteli lastenkäyttöön ajoneuvon. Systeemi 48 V ja moottori 2 kW ja jonkinlainen vaihde alentamaan nopeutta. 2 kpl 24 V 250ah tavallisia akkuja kestää nuorison ajossa pihapiirissä reilun tunnin.
Tuolla kaavalla Bobcatiin pitää olla kunnollisia akkuja ainakin 10 kpl jos aikoo pitempiä ajoaikoja. Bopparissahan moottori pyörisi vakionopeudella vaikka 1500 r/min. Akusto on jokatapauksessa ongelmapaikka, tilan ja hinnankin suhteen.
-
- Viestit: 7780
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Polttomoottorin tilalle sähkömoottori
Ei tosiaan akulta vaadittava tila muutu volttien mukaan,mutta tuo paikka josta kysyin halusi tietää voltit että voi laskea montako akkua tarvii minimissään laittaa ja sitten koittaa niitä sovitella paikoilleen. Kennoilla oli joku vakio koko jonka mukaan mennään.
Äkkiä arveltuna noin 5k selviäisi lyijyakuilla koko hommasta,mutta en näe järkeä laittaa lyijyakkuja tuohon. Kone pomppii koko ajan ja jos kaadat sen niin sitten aletaan kaivelemaan akkuja esille että ne saa täyteltyä.
Ja noilla se painokin oli tuplasti isompi.
Jos oikein muistan,niin sanoivat että sähkötrukilla akut kestäisivät 8-10 tuntia ajamista. Sen puolesta omaan käyttöön olisi parempi jos moottori olisi vaikka 36v,jolloin yhden akun saisi jättää pois. Noilla 4kpl akulla konehuone menee todella ahtaaksi,jos edes mahtuvat lopulta.
Odotellaan hintoja noille joillekin uusille akuille joita ei tämä paikka ole ennen myynyt, laittoivat maahantuojalle kyselyä samalla akkujen kestosta tälläisessä käytössä ja ulkosäilytyksessä.
Trafi sanoi että muutoskatsastus tarvitaan, mutta ei pitäisi olla mitään ongelmia. Katsastuskonttori ohjeistaa tarviiko sähköasennuksista mittauksia olla tehtynä. Ja vakuutusyhtiölle asia on ok,kunhan rekisteriotteeseen tulee käyttövoiman kohdalle lukemaan sähkö. Sekä asennetuista osista tekee listan,jonka mukaan lasketaan vaikutus korvauksiin jos kone vaikka varastetaan.
Voihan se olla että jää koko homma tekemättä tuon hinnan takia. Koneen arvon verran menisi tekniikan vaihtoon.
Vaikka olisihan se äänetön ja erilainen,ei öljyvuotoja tai öljyn lisäyksiä.
Harmi kun ei tästä alkuperäiskunnossa pitämisestäkään mitään hyötyä ole verojen tai vakuutuksen kannalta työkoneessa.
Äkkiä arveltuna noin 5k selviäisi lyijyakuilla koko hommasta,mutta en näe järkeä laittaa lyijyakkuja tuohon. Kone pomppii koko ajan ja jos kaadat sen niin sitten aletaan kaivelemaan akkuja esille että ne saa täyteltyä.
Ja noilla se painokin oli tuplasti isompi.
Jos oikein muistan,niin sanoivat että sähkötrukilla akut kestäisivät 8-10 tuntia ajamista. Sen puolesta omaan käyttöön olisi parempi jos moottori olisi vaikka 36v,jolloin yhden akun saisi jättää pois. Noilla 4kpl akulla konehuone menee todella ahtaaksi,jos edes mahtuvat lopulta.
Odotellaan hintoja noille joillekin uusille akuille joita ei tämä paikka ole ennen myynyt, laittoivat maahantuojalle kyselyä samalla akkujen kestosta tälläisessä käytössä ja ulkosäilytyksessä.
Trafi sanoi että muutoskatsastus tarvitaan, mutta ei pitäisi olla mitään ongelmia. Katsastuskonttori ohjeistaa tarviiko sähköasennuksista mittauksia olla tehtynä. Ja vakuutusyhtiölle asia on ok,kunhan rekisteriotteeseen tulee käyttövoiman kohdalle lukemaan sähkö. Sekä asennetuista osista tekee listan,jonka mukaan lasketaan vaikutus korvauksiin jos kone vaikka varastetaan.
Voihan se olla että jää koko homma tekemättä tuon hinnan takia. Koneen arvon verran menisi tekniikan vaihtoon.
Vaikka olisihan se äänetön ja erilainen,ei öljyvuotoja tai öljyn lisäyksiä.
Harmi kun ei tästä alkuperäiskunnossa pitämisestäkään mitään hyötyä ole verojen tai vakuutuksen kannalta työkoneessa.
- valaut
- Viestit: 2777
- Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
- Viesti:
Re: Polttomoottorin tilalle sähkömoottori
Pidä jännite alle 120 VDC, niin tuo ei ole luvanvaraista sähkötyötä.
-
- Viestit: 9772
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Polttomoottorin tilalle sähkömoottori
Mihin ne öljyvuodot sähköllä katoaa?
-
- Viestit: 7780
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
- valaut
- Viestit: 2777
- Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
- Viesti:
Re: Polttomoottorin tilalle sähkömoottori
Ajattelin ensin, että projektia ollaa tekemässä "satasilla", niin tarjosin tuota sähkötrukkia ja -nostinta aihioksi.
Jos tuohon pystyy sijoittamaan, niin varmasti projekti onnistuu.
Jos tuohon pystyy sijoittamaan, niin varmasti projekti onnistuu.
-
- Viestit: 7780
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Polttomoottorin tilalle sähkömoottori
Juu, ei viitsi nykyisestä huonompaa tehdä kun nykyinen on kuitenkin toimiva systeemi ja range riittää muutaman tunnin huudattamista ennen kun joutuu öljyä lisäämään
Villinä haaveena oli aluksi jos saisi 2-3k välillä tehtyä niin olisi hyvä ja silloin sen tekisin.
Noin 5k paikkeilla menee kipuraja koko projektille, vaikkei siinäkään ole rahallisesti enää mitään järkeä.
Onhan tuossa vielä haasteita ennen päätöksen tekemistä, lähinnä juurikin hinnat kaikelle, mahdolliset lupa asiat, sähkömoottoriin käsiksi pääseminen kun akut ovat paikoillaan, akkujen painot ja sovitus, moottorin jäähdytys...
Eli onko 119 vai 120 volttia suurin sallittu jonka saa rakentaa putkimiehen papereilla?
Jos se raja siis oli 120.
Luulin jostain että se olisi 50v.
-
- Viestit: 9772
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Polttomoottorin tilalle sähkömoottori
Yleensä tuppaa se hydrauliikka vuotamaan vanhoissa koneissa, saat jonkun hankalan letkun vaihdettua niin jo seuraava paikka tiputtelee.
-
- Viestit: 1338
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:51 pm
- Viesti:
Re: Polttomoottorin tilalle sähkömoottori
Saa siitä Avantista vinkkejä mm. moottorin tehoon ja akunkestoon.zukka kirjoitti: ↑Ti Touko 11, 2021 9:42 pm Mihinkään avanteihin nyt sotkeuduta
Tuo bj andyn ehdotus voisi kai toimia?
Ei edes kuulosta kalliilta vaikken tiedä kun akkujen hinnat
Jostain sähkötrukista saisi toisaalta kaiken,mutta kaikki olisi vanhaa ja ehkä kyseenalaista löytääkö myöhemmin jotain osia jos hajoaa?
-
- Viestit: 3113
- Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
- Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
- Viesti:
Re: Polttomoottorin tilalle sähkömoottori
Muutoskatsastus bobbarille...
Jos alkaa mennä hankalaksi niin kilvet konttorille. Työkone ei niitä tarvi.
Ja jos joku homma tarvii sähkäriä niin mitä sitten? Jos budtetti on tuhansia, niin sähkärin päivähinta ei ole paha sijoitus.
Jos alkaa mennä hankalaksi niin kilvet konttorille. Työkone ei niitä tarvi.
Ja jos joku homma tarvii sähkäriä niin mitä sitten? Jos budtetti on tuhansia, niin sähkärin päivähinta ei ole paha sijoitus.
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ
Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...
0500-752101 / Antsa
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ
Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...
0500-752101 / Antsa
-
- Viestit: 7780
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Polttomoottorin tilalle sähkömoottori
Oli siellä joo nuo akkujen koot ilmoitettu ja moottorin teho.
Niin ne sanoi että tarvisi muutoskatsastaa
Eihän se ole kuitenkaan varmaan kallista, tai ainakaan autoille ei ole.
Kunhan en menettäisi samalla erikoisuutta, tuohan on kahden hengen koneeksi rekisteröity
Eikä tuo sähkärin paikalla käyntikään ole kynnyskysymys tässä ollenkaan kun muutenkin tallilla käy sähkäreitä kuukausittain omia autojaan korjailemassa.
Niin ne sanoi että tarvisi muutoskatsastaa
Eihän se ole kuitenkaan varmaan kallista, tai ainakaan autoille ei ole.
Kunhan en menettäisi samalla erikoisuutta, tuohan on kahden hengen koneeksi rekisteröity
Eikä tuo sähkärin paikalla käyntikään ole kynnyskysymys tässä ollenkaan kun muutenkin tallilla käy sähkäreitä kuukausittain omia autojaan korjailemassa.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa