Polttomoottorin tilalle sähkömoottori

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Polttomoottorin tilalle sähkömoottori

Viesti Kirjoittaja zukka »

Mihinkään avanteihin nyt sotkeuduta :mrgreen:

Tuo bj andyn ehdotus voisi kai toimia?
Ei edes kuulosta kalliilta vaikken tiedä kun akkujen hinnat :lol:

Jostain sähkötrukista saisi toisaalta kaiken,mutta kaikki olisi vanhaa ja ehkä kyseenalaista löytääkö myöhemmin jotain osia jos hajoaa?
transit
Viestit: 952
Liittynyt: Pe Elo 30, 2019 8:52 pm
Viesti:

Re: Polttomoottorin tilalle sähkömoottori

Viesti Kirjoittaja transit »

https://www.equipmentjournal.com/constr ... ck-loader/

Bobbariltakin on tulossa sähkömallit.
Tuossa näkyy olevan sähkötoimiset aktuaattorit , että ei tarvitse enää öljyn kanssa pulata.
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Polttomoottorin tilalle sähkömoottori

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
jussi77
Viestit: 4417
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Polttomoottorin tilalle sähkömoottori

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Tosiaan tasavirtamoottoreita on ollut paljon pidemmän aikaa kuin oikosulkumoottoria ohjaavia taajuusmuuttajia, uskoisin ja harjattomia DC moottoreita näyttää löytyvän. Tasavirtamoottorinohjaimiakin löytynee melko helposti ja ovat simppeleitä.

Invertteri ja yksivaiheinen oikosulkumoottori, miksi ei, mutta pitää ottaa huomioon se oikosulkumoottorin suurehko käynnistysvirta eli invertteri ei saa kyykätä kun moottori ottaa hetkellisesti 5-6-kertaisen virran. Kaippa se muuten pelaisi.

Sähköautopuolelta sitten löytyy litium-akkukennot ja isommat jännitteet. Taitaa olla satoja voltteja. Ehkä itserakentajalle on parempi pysytellä pienemmissä jännitteissä. Hyvä olisi muistaa ison tasavirran hankala katkaisu, mutta eiköhän siihenkin sopivat katkaisijat löydy.
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Polttomoottorin tilalle sähkömoottori

Viesti Kirjoittaja zukka »

Bj Andy kirjoitti: Ti Touko 11, 2021 10:02 pm https://www.goldenmotor.com/frame-bldcmotor.htm

Tuolta moottorit.
Varmaan tyhmiä kysymyksiä,mutta tässä niitä tulee:
Tuo 10kw malli,niin riittääköhän se?
Toinen kysymys samasta moottorista,että kun sitä saisi myös 48v mallina niin eikö sillä toimisi ja 4kpl akkuja?

Tai tuo 20kw malli,kun sen minimi kierroksiksi on ilmoitettu 3200rpm niin onko se tosiaan minimi?
Se olisi enemmän kun bobcatin maksimi kierrokset vakio moottorilla,joten mietin pumppujen kestoa jos koko ajan huutaa täysillä ja ylikin?
Tuostakin saisi 72v mallin.

Onhan tuolla sitten välimallikin,15kw.

Bobcatin vakio moottori on tosiaan 20kw, vääntöä en nyt muista mutta voin katsoa ohjekirjasta.
Moottori painaa 155kg. Siihen lisäksi polttoaine.
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Polttomoottorin tilalle sähkömoottori

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Alta puolella pärjää sähköllä versus polttis.

Eli tuo 10kw mosa lienee sopiva.

Ei kai jännitteellä ole muuten väliä, mutta pienempi jännite tarvii paksumpaa kaapelia. Ja akkujen määrä on niitä toimintaminuutteja. Oli jännite mitä hyvänsä.

Keskikokoisessa alkuporassa on enemmin vääntöä kuin deutzissa.
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Polttomoottorin tilalle sähkömoottori

Viesti Kirjoittaja zukka »

Okei. Eli tuo 20kw malli ainakin voitaisiin unohtaa,jolloin jäljelle jäisi 10kw ja 15kw vaihtoehto.
Tuossa 10kw tiedoissa ei lue vääntöä kuten 20kw mallissa.

Jos kuvitellaan että tuo 10kw malli riittäisi, niin tarvisin sen moottorin ja tuon säätimen sekä varmaan sivun alalaidasta kaasuvivun ja johtoja?
Noilla oltaisiin alle 2000€.

Pari lisä kysymystä:

Paljonko 100ah lisää akkutehoa toisi arviolta lisää ajoaikaa?

Olisiko tuo nestejäähdytetty järkevämpi ja millaisia varusteita se tarvii lisäksi?

Pölysiä,kurasia ja lumisia hommia tuolla tehtäisiin,joten luulisin ettei tuuletin malli olisi pitkässä juoksussa niin kestävä?

Ohjekirjassa oli 21kw/88nm vakio moottorin voimat.
jussi77
Viestit: 4417
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Polttomoottorin tilalle sähkömoottori

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Noiden tasavirtamoottoreiden hyötysuhde näytti olevna yli 90% joten se johonkin hävitettävä häviöteho on 1-2 kW. EI tarvinne kovinkaan isoa jäähdytintä ja sitä voi pestä huoletta vaikka painevedellä, toisin kuin sellaista ilmajäähdytteisen sähkömoottorin runkoa. Laakereihin ei passaa painevettä päästellä.

Jos se bobikatin moottori on nyt 20 kW ja hyötysuhde <40% niin vaatiihan se paljon tehokkaamman jäähdyttimen.
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Polttomoottorin tilalle sähkömoottori

Viesti Kirjoittaja zukka »

Ilmajäähdytteinen tuo nyt on.

Tuleeko noihin sähkömoottoreihin glycoli vai mitä kiertämään?
Tuskin kovin kummoinen jäähdytin tuolle sähkömoottorille tarvii olla,mutta samalla senkin ottaa jostain autosta että riittää.

Täytyy tutkiskella lisää tuon 10kw mallin vääntöä ja tietoja, että mitä kaikkea siihen tarvitaan jos ottaisi tuon 72v version joka toimisi 6kpl akulla.

Mietin tuota volttimäärää,että oliko se ajoneuvoissa 50v minkä jälkeen pitäisi asiasta jotain ymmärtääkin jos jotain rakentelee?
Ainakin autoissa.
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Polttomoottorin tilalle sähkömoottori

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Keep it simple. Tuo 1-2 Kw häviää vaikka tasaiselta pinnalta. Eli ei tarvi nestejäähyä. Siis mielestäni, en tiedä varmasti.

96 voltilla maximi nimellisvirta lienee 104A joten 100 Ah akustolla ajelee varmaan n.tunnin. Kun täyttä tehoa ei tarvi koko ajan.

8 kpl 180 Ah kuorkin akkua mahtunee sinne takapaksiin ja moottori ehkä keskelle...
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Polttomoottorin tilalle sähkömoottori

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Älä laita ajoneuvo akkuja, eivät kestä. Sähkötrukkiin laitettiin joskus 4 isoa akkua ja muutaman kuukauden päästä toiminta-aika oli pudonnut parista tunnista varttiin.
Eikä sillä ajettu mitenkään paljoa, säilytys +15.
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Polttomoottorin tilalle sähkömoottori

Viesti Kirjoittaja zukka »

Tuo nestejäähdytys ei maksa juurikaan enempää ja näytti kuvassa suojatummalta koko moottori siinä.
Tietää vaan mikä neste sinne laitetaan ja tarviiko erillisen pumpun.

Mikä noissa autojen akuissa on ettei kestä?
Olisiko agm akut toimivampia tuossa?
Jos 100ah ajaa noin tunnin niin ei montaa akkua tarvisi omassa käytössä olla. Lisäpainon tekisi sitten akkujen alle jos perä jää muuten kevyeksi.
jussi77
Viestit: 4417
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Polttomoottorin tilalle sähkömoottori

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

zukka kirjoitti: Ke Touko 12, 2021 8:40 am Tuo nestejäähdytys ei maksa juurikaan enempää ja näytti kuvassa suojatummalta koko moottori siinä.
Tietää vaan mikä neste sinne laitetaan ja tarviiko erillisen pumpun.

Mikä noissa autojen akuissa on ettei kestä?
Olisiko agm akut toimivampia tuossa?
Jos 100ah ajaa noin tunnin niin ei montaa akkua tarvisi omassa käytössä olla. Lisäpainon tekisi sitten akkujen alle jos perä jää muuten kevyeksi.
Perinteinen starttiakku ei kestä purkaa kovin paljoa eli se saattaa mennä sököksi muutamasta kymmenest'ä liian syvään purkamisesta. 100 Ah akusta ei siis voi sitä ottaa vaan paljon vähemmän.
AGM sietää paremmin purkamista ja nestekään ei sieltä taida tulla ulos vaikka olisi nurinpäin. Lataustakin saattaa ottaa paremmin vastaan. Jos askarruttaa niin kysyppä joltakin akkuvalmistajalta mitä he tuohon suosittelevat.
mauri
Viestit: 6624
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Polttomoottorin tilalle sähkömoottori

Viesti Kirjoittaja mauri »

Autojen (lyijy-happo) käynnistysakkujen kapasiteetti ilmoitetaan virralla C20, siis 20 tunnin purkausajalla. Jos sitä puretaan virralla C1 (tunnin purkausaika) on saatava kapasiteetti noin puolet. Siis esimerkiksi 180 Ah akusta saadaan vain n. 100 Ah.
Käynnistysakkuja ei ole tehty syklaavaan käyttöön, ne ei kestä pitkään jatkuvaa purkaus/lataus käyttöä, eikä myöskään syväpurkauksia = täyden kapasiteetin purkua.
Myöskin paikalliskäyttöön (esimerkiksi aurinkosähkö) se on huono.
Käynnistysakku on halpa bulkkituote jonka tärkein ominaisuus on hyvä suuren virran antokyky hetkellisesti.
Ajovoima "trukki" akku on tuohon ajateltuun käyttöön oikea valinta.
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Polttomoottorin tilalle sähkömoottori

Viesti Kirjoittaja zukka »

Onkohan nuo trukin akut paljonkin kalliimpia?

100ah agm oli jotain 160-180€ muistaakseni ja 4 vuoden takuu,niin mietin jos tuollaisia olisi muutama ja mittari josta näkee varaustason? Voisi ajon lopettaa ajoissa vaikka agm normaalia akkua paremmin purkua kestääkin.
Tosiaan kun omissa ajoissa ei tarvitse koneella painaa pitkää päivää eikä tuo 4 tunnin ajokaan tule yhtäjaksoisesti.
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Polttomoottorin tilalle sähkömoottori

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Unohda koko juttu
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Polttomoottorin tilalle sähkömoottori

Viesti Kirjoittaja zukka »

Miksi?


Nyt sain yhdestä paikasta avuliaan myyjän puhelimeen joka laskeskeli akkujen kokoja.
48v systeemi jos tulisi,niin ei mahdu akut luultavasti kyytiin. Tarkistaa vielä asiaa.

Toinen ongelma olisi paino,äkkiseltään arvioituna 400-500kg.

Kolmas ongelma olisi ettei trukkiakut tykkää heilua,hyppiä ja kaatuilla. Sanoi että niihin saa kyllä geeliakkuja,mutta eivät ole muuten hyviä.
heijo
Viestit: 2703
Liittynyt: Ma Loka 02, 2006 12:11 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Polttomoottorin tilalle sähkömoottori

Viesti Kirjoittaja heijo »

Eräs tuttava, joka on asiaan jonkinverran vihkiytynyt, rakenteli lastenkäyttöön ajoneuvon. Systeemi 48 V ja moottori 2 kW ja jonkinlainen vaihde alentamaan nopeutta. 2 kpl 24 V 250ah tavallisia akkuja kestää nuorison ajossa pihapiirissä reilun tunnin.
Tuolla kaavalla Bobcatiin pitää olla kunnollisia akkuja ainakin 10 kpl jos aikoo pitempiä ajoaikoja. Bopparissahan moottori pyörisi vakionopeudella vaikka 1500 r/min. Akusto on jokatapauksessa ongelmapaikka, tilan ja hinnankin suhteen.
Minkä huollamme sen korjaamme.
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Polttomoottorin tilalle sähkömoottori

Viesti Kirjoittaja zukka »

Nyt löytyi joku uusi akkumalli jonka saisi soviteltua tuonne ja pitäisi kestää tärinää ja pomppimista.
Hinta on selvityksessä.
Painoa tulisi tuolle paketille noin 180-200kg.
Vastaavan kokoinen lyijyakku paketti maksaisi noin 2000-2500€ jos ne saisi tuonne mahtumaan.
mauri
Viestit: 6624
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Polttomoottorin tilalle sähkömoottori

Viesti Kirjoittaja mauri »

zukka kirjoitti: Ke Touko 12, 2021 1:10 pm Miksi?


Nyt sain yhdestä paikasta avuliaan myyjän puhelimeen joka laskeskeli akkujen kokoja.
48v systeemi jos tulisi,niin ei mahdu akut luultavasti kyytiin. Tarkistaa vielä asiaa.

Toinen ongelma olisi paino,äkkiseltään arvioituna 400-500kg.

Kolmas ongelma olisi ettei trukkiakut tykkää heilua,hyppiä ja kaatuilla. Sanoi että niihin saa kyllä geeliakkuja,mutta eivät ole muuten hyviä.
Eihän akuston (järjestelmän) nimellisjännitteen pitäisi vaikuttaa akuston tilantarpeesen. Tarvittava käyttöaika yhdellä latauksella määrittelee akustolta tarvittavan energiamäärän. Esimerkiksi 48 V/ 500 Ah akusto on vastaava kuin 96 V/ 250 Ah. Jälkimmäisessä virrat on vaan puolet.
Laitteiston (kuormana olevan moottorin) tarvitsema (hetkellinen) maksimiarvo antaa rajan joka akuston virranantokyvyn pitää ylittää.

Totta on että trukit on yleensä tehty toimimaan tasamaalla ja kovapintaisella päällysteellä.
Jos käyttö tulee olemaan heilumisen ja hyppimisen lisäksi myös kaatuiluja niin suosittelisin lyijy/happo akuista suljettuja (AGM tai geeli) akkuja.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], pouhe, Punkero, SPS1975, Sumi ja 44 vierailijaa