Tankin puhdistus

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Laivuri 35
Viestit: 3
Liittynyt: Ma Touko 03, 2021 6:30 pm
Viesti:

Tankin puhdistus

Viesti Kirjoittaja Laivuri 35 »

Mikähän olis paras tapa puhdistaa 5610 Fordin tankki irroittamatta.Ajatuksena olisi paineella vettä ja vesiimurilla pois.Jotain mömmöö siellä on kun ei löpöä tule ulos,Tuota pähkäillyt nyt ja jotain pitäis tehdä kun ei noinkaan toimi.Ton polttoainehanankin irroittaminen melko hankala homma,miten ovatkin keksineet tuon paika.
sikanopee
Viestit: 48
Liittynyt: Ke Huhti 05, 2017 8:00 pm
Viesti:

Re: Tankin puhdistus

Viesti Kirjoittaja sikanopee »

Tietämättä tankin muotoa ja sijoitusta, niin arvelisin veden olevan melko huono pesuaine. Se tahtoo jäädä pinnoille ja siitä saa riesan pitkäksi aikaa. Myös biobakteeri tykkää siitä vedestä, siyäköhän se mömmö tälläkin hetkellä on?

Onko tankissa pohjaroppua ja saako sitä sorhattua auki?
Olen lukenut, että bensa tappaa bakteerin. Itse kävisin ostamassa re85:sta ja sillä yrittäisin puhdistaa. Alkoholi on tehokas liuotin, se veisi kakat mukanaan. Paloturvallisuus pitäisi kyllä huomioida tarkkaan!
jokuvaan
Viestit: 496
Liittynyt: Ti Maalis 17, 2015 9:30 pm
Viesti:

Re: Tankin puhdistus

Viesti Kirjoittaja jokuvaan »

Vesi luonnollisesti kuivataan tankista huolellisesti pois, esim. puhaltimella.
Mkin
Viestit: 676
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 9:14 pm
Viesti:

Re: Tankin puhdistus

Viesti Kirjoittaja Mkin »

Kyllä jättäisin vedet kaivoon tässä tapauksessa vaikka se kuinka houkuttelisi. Ei sillä ainakaan mitään jankkia saa liukenemaan. Korkeintaan joku tehokas höyrypesuri voisi tulla kyseeseen, mutta kosteuttahan sekin tuo tullessaan. Löpö on halpaa, sitä kierrättäisin jollain konstilla. Hana lienee irti ruuvattavissa, jolloin jankkia pääsee jallittamaan?
MottiM
Viestit: 672
Liittynyt: Ke Joulu 01, 2010 9:25 am
Viesti:

Re: Tankin puhdistus

Viesti Kirjoittaja MottiM »

Itsellä oli 100-sarjan Fergussa ihan kunnolla biolimaa tankissa. Ei siinä auttanut kuin tankin irrotus ja laakerinkuulia+vettä tankkiin. Vaikka liman saisi irti jollain muulla keinolla, ei limaa saa ulos tankista kuin reilulla nesteen virtauksella. Ja vesi on ainut mitä meillä tulee hanasta. Sitten huolellinen kuivaus lämmön avulla, itse käytin vanhaa hellan levyä ja sain tankin kuivaksi. Minun lähtötilanne oli erittäin pahoin limoittunut tankki.
Laivuri 35
Viestit: 3
Liittynyt: Ma Touko 03, 2021 6:30 pm
Viesti:

Re: Tankin puhdistus

Viesti Kirjoittaja Laivuri 35 »

Niin toi vesipesu minulla tarkoittaa runsas kierto jonkin aikaa jotta mitä siellä nyt onkaan nousisi ylös jonka jälkeen vesiimurilla loput.Fosforihaposta olen kuullut,sitruunahappoa kokeillutkin erilaisissa ruosteenpoisto jutuissa.Pohjaroppu ?vielä en ole löytänyt,mahtaako ollakkaan,tuo polttoainehana,ei kyllä kovin helpolla ole mahdollista irroitella.Nyt kun nämä helteet alkavat :) täytyy jotain yrittää tehdä.Tuon tankin irroituksen taidan tässä tapauksessa jättää vielä väliin,Fordi on 84 mallinen,huoltoyhtiön noin 2500 h ajettu,oikeastaan muuta vikaa kuin tuo löpön puute.
pp5858
Viestit: 73
Liittynyt: Ma Joulu 14, 2015 7:20 am
Viesti:

Re: Tankin puhdistus

Viesti Kirjoittaja pp5858 »

Itse kikkailin kaikkia MF590:ssä muutaman vuoden ja sitten kun suodattimen vaihtoväli oli alle 10h ja ongelmia, niin otin lopulta tankin irti, täytin vedellä, rälläköin ison reiän, puhdistin ja kuivasin ja hitsasin takaisin, testasin paineilmalla tiiviiksi ja laitoin takaisin.

Tuohon meni reilu päivä töineen, mutta olisi pitänyt tehdä aiemmin. 1984 vuodesta oli tuohon moskaa kertynyt. En äkkiseltään keksi mitään keinoa millä olisin oman tankkini saanut toimivaksi ilman irroitusta.
jagr
Viestit: 1385
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:40 pm
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Re: Tankin puhdistus

Viesti Kirjoittaja jagr »

Kyllä sen hanan saa kiintoavaimella nitkuteltua irti kun ei hosu. Samalla voi uusia hanassa olevan sihdin, se on luultavasti irrallaan siellä tankin pohjalla. Omasta 4600:sta pesin tankin paikallaan ensin bensalla ja loppuviimeistelyn tenulla. Siinä korkista näki säiliöön sisälle mutta 10-sarjan koneissa täyttöputki on mutkaisempi ja sinne on hankala/mahdoton nähdä, ainakin 4610:ssä, isommista ei kokemusta. 4610:n säiliötä en kyllä alkaisi paikallaan putsaamaan juuri tuon täyttöputken mutkaisuuden takia, liekö 5610:ssä suorempi täyttöyhde? Minulla on Q-cabilla tuo 4610 ja sitä täyttöyhdettä on viety aikalailla eteenpäin verrattuna 4600:een.

Paikallaan olevaa säiliötä on kyllä melko hankala saada niin kuumaksi että kaikki vesi sieltä haihtuu, irotankki on sitten eri asia.
--JaGr
Ford 4610
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Tankin puhdistus

Viesti Kirjoittaja NH »

Ainakin jonkin sorttinen biolima liukenee erinomaisesti bensaan. Toki tankillinen jätebensaa ( mikäli tankkia ei irroteta ) voi olla ongelmallista.

Irrallista tankkia voi pyöritellä muutama litra bensaa sisällään.
Juho

Re: Tankin puhdistus

Viesti Kirjoittaja Juho »

Minulla oli Valtran lusikka-haarukassa samoja ongelmia. Tankin pohjalla oli jotain töhnää, ja kun kone heilahteli, se kulkeutui polttoaineputkeen, eikä lähtenyt pois muuten kuin paineilmalla. Tyhjensin takin ja huuhdoin useampaan otteseen, mutta ei apua. Tankissa oli tyhjennysproppu, joten kaikki olisi pitänyt tulla ulos. Muutaman kerran annoin jopa kuivua pari viikkoa, niin että kaikki neste oli haihtunut. Ei apua, sama vaiva jatkui. Sitten annoin yhden veneitten kanssa töitätekevän kaverin kertoa itselleni, että kyseessä on jonkinlainen (Bio)dielelissä viihtyvä "sieni". Hän suositteli Motonetiltä saatavaa dieselin lisäainetta, jolla pöpöjen pitäisi kuolla. Tein putsauksen vielä kerran, ja laitoi ihmeainetta ohjeen mukaan löpöön. Sen jälkeen olen polttanut varman 1000 litraa löpöä, tuolla ihmeaineella lisättynä, eikä ongelmia ole esiintynyt. Vesi ja biodiesel ovat hyvä kasvualusta tuolle "sienelle".
RH 6
Viestit: 457
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 10:52 pm
Viesti:

Re: Tankin puhdistus

Viesti Kirjoittaja RH 6 »

Itsellä oli kanssa kerran kaivinkoneessa limaongelma tankissa. Ostin Öljypisteeltä jotain myrkkyä mitä kaadoin tankkiin ja sillä ongelma poistui. Oli toki tarkoitus seuraavana keväänä puhdistaa tankki, mutta kun kone on toiminut, niin se on laiskuuttaan jäänyt tekemättä.
Laivuri 35
Viestit: 3
Liittynyt: Ma Touko 03, 2021 6:30 pm
Viesti:

Re: Tankin puhdistus

Viesti Kirjoittaja Laivuri 35 »

Joo,no päädyin tuon hanan irroitukseen,järjetön homma,mitään nähnyt.No tukossahan tuo oli,tosin suodattimen jälkeen,näytti ihan puulta tuo roska mikä oli tukkinut putken,mitä sitten olikin.No nyt kamat kasaan ja kokeilemaan josko hörähtäis,muuten uusi hana 9,- IKH:ssa ois varmaan samalla voinut vaihtaa vaikka eihän tuossa vanhassakaan mitään vikaa ollut.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Juhnu, Pataässä ja 39 vierailijaa