Mankin lämpö

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Tjsal
Viestit: 843
Liittynyt: Su Syys 21, 2014 11:52 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Mankin lämpö

Viesti Kirjoittaja Tjsal »

Pojan mankia on väkerretty ennen kortin saamista ja ajettu testiä vaikka ja kuinka, hyvin on pelittänyt.
Nyt kun sai kortin, ajelee kakru jo vähän pidempääkin matkaa.

Onko normaalia, että koneen yläpää on polttavan kuuma? Justiin tuli kotiin, ajoi vehkeen talliin sisälle, joka yhteydessä muuhun kämppäämme. Ihmettelin kuminkäryä tallin läheltä kulkiessain. Kävin katsomassa, mikä käryää. No ei mitään näkyvää lähdettä ollut kärylle, mutta koneen yläpää oli siis polttavan kuuma. Mikään muu osa mopossa ei ollut erityisen kuuma.

Aiemmin koitin täällä kysyä, onko sillä merkitystä, kuristaako moottorin tehoja imu- vai pakopuolelta. Ei vastauksia.
Nyt kysyn uudestaan.
Kaasari on joku 18mm, jolla kulki liian kovaa. Uutta kaasaria ei hommata ainakaan vielä. Nyt on prikka n.12mm reiällä pakarin tiivisteen kohdalla kuristamassa. Pakarin lähtö on hehkuu kuulemma punaisena. Olisiko parempi kuristaa imupuolta, kun pienempää kaasariakaan ei nyt viitsisi hommata?
Jammu
Viestit: 22648
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Mankin lämpö

Viesti Kirjoittaja Jammu »

imupuolella on tehtaalaiset muutamissa mopoissa vastaantulleet kuristukset.

Mutta ettei olis hiukan liian laihaa seosta jos kuumiaa?

Parempi olisi se pienempi kaasutin, se pelaa paremmin kuin iso kuristettuna. Omat kokemukset on lähinnä olleet toiseen suuntaan eli porattu 9mm -> 14mm Dell'Ortoa ja toiseen mopoon laitettiin suosiolla isompi kaasari. Sitten on kierrosluvunkin rajoittimia. Kyllä nuo kuristukset pilaa koneen luonnetta yms
Suomi kuuluu länsimaihin
Avatar
jake55
Viestit: 962
Liittynyt: Su Kesä 23, 2019 8:15 pm
Paikkakunta: Syrän Häme
Viesti:

Re: Mankin lämpö

Viesti Kirjoittaja jake55 »

Joo ei sitä turhaan kannata kuristella.
Fordson Super Major -60
Juho M-P
Viestit: 4343
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Mankin lämpö

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Pienempää kaasaria peliin. Tilaa se 9mm orkkiksen kopio.

Prikka pakoputkessa estää lämpökuorman poistumisen pakokaasujen mukana. Sama ilmiö mitä turboahdetuissa moottoreissa jos turbon pakupuoli on liian ahdas.

Tuontitukusta saa myös säädettävällä kierrosrajoittimella olevaa sytkäboksia.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Mika 82
Viestit: 7867
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Mankin lämpö

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Kyllähän ilmajäähy melko kuumana käy. Mutta itse ehkä rajoittaisin luistin liikerataa, jos kulkuja tahtoo himmata.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Hsippe
Viestit: 943
Liittynyt: To Heinä 26, 2018 10:01 am
Paikkakunta: Raasepori
Viesti:

Re: Mankin lämpö

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

Jep, pakopuolen kuristus tahtoo kyllä nostaa lämpöjä sekä pakokaasun että koneen.
Eli fiksumpaa olis kuristaa imupuolelta esim just luistin nostoa rajoittamalla tai sitten imukaulasta esim tiivisteellä.
Tjsal
Viestit: 843
Liittynyt: Su Syys 21, 2014 11:52 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Mankin lämpö

Viesti Kirjoittaja Tjsal »

Juu. Uus kaasari kyllä, mutta taidan kokeilla ensin pienireikäistä imukaulan tiivistettä. Sopiiko noin millinen kuparipelti tähän tarkoitukseen? Laihalla myös taitaa käydä, on tulppakin aika vaalea. isompaa suutinta täytynee vaihtaa ensin
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Mankin lämpö

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Hommaa uus kaasari
jarikos
Viestit: 4323
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Mankin lämpö

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Pienireikäinen tiiviste vain sekoittaa virtaukset mutta ei tuo yoivottua lopputulosta.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
jarikos
Viestit: 4323
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Mankin lämpö

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Minkä kokoinen kone siinä mankissa on jos kaasari on 18mm?
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Tjsal
Viestit: 843
Liittynyt: Su Syys 21, 2014 11:52 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Mankin lämpö

Viesti Kirjoittaja Tjsal »

Kaasari onkin 16mm, kone 70cc.
Olisiko viisaampaa ottaa noi 70cc-hilppeet pois, jotka oli siinä, kun oli vielä mökkimopona? Ja ajelisi 50-kuutioisena tolla kaasarilla?
Juho M-P
Viestit: 4343
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Mankin lämpö

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Näissä kiinan 50cc mankeissa on 14-18mm kaasareita. Nopeuden rajoitus on tehty pienireikäisellä imukaulalla ja päin persettä säädetyllä kaasuttimella. Mm luistin neulas ei ole tasaisen kartio, vaan siinä on keskellä rappu. Kaasari pelaa joko tyhjäkäynnillä tai täyskaasulla mutta ei siinä oikealla käyttöalueella. Ja kun tuohon sotkitaan imukaula jossa 10-12mm teräväreunainen kuristin niin ei se täyskaasukaan pelaa.

Alkuperäisessä Hondassa on 9mm kaasari jolla vekotin pelasi kuin junan vessa ja lisänä kierrosrajoitettu CDI
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Juho M-P
Viestit: 4343
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Mankin lämpö

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Tjsal kirjoitti: Ma Touko 10, 2021 9:11 am Kaasari onkin 16mm, kone 70cc.
Olisiko viisaampaa ottaa noi 70cc-hilppeet pois, jotka oli siinä, kun oli vielä mökkimopona? Ja ajelisi 50-kuutioisena tolla kaasarilla?
Anna sylinterin olla ja kurista pienellä kaasuttimella.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Osmo_
Viestit: 8606
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Mankin lämpö

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Juho M-P kirjoitti: Su Touko 09, 2021 10:20 pm Pienempää kaasaria peliin. Tilaa se 9mm orkkiksen kopio.

Prikka pakoputkessa estää lämpökuorman poistumisen pakokaasujen mukana. Sama ilmiö mitä turboahdetuissa moottoreissa jos turbon pakupuoli on liian ahdas.

Tuontitukusta saa myös säädettävällä kierrosrajoittimella olevaa sytkäboksia.
Prikka pois hetimmiten. Se on tekemässä vastapainetta, mut isomman kaasarin ja kanavien kans pitää poistaa. Parempi jos vääntelee avaramman alkupätkän.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Mankin lämpö

Viesti Kirjoittaja 8400 »

39,90€ maksaa se 9mm keihinin kopio, imukaulan kanssa 49,90. Sitten toimii. Ei sitä saa mitenkään järkevästi pelaamaan 72cc sylinterillä ja isolla kaasarilla jos ei saa kulkea lujaa, isomman sylinterin kanssa toimii vakiokaasarikin hyvin, ei kulje kovin lujaa mutta vääntää mukavasti pienillä kierroksilla.
Linkki
Viestit: 812
Liittynyt: La Helmi 03, 2018 9:18 pm
Viesti:

Re: Mankin lämpö

Viesti Kirjoittaja Linkki »

Vaihtaisin ensimmäisenä 50cc sylinterin. Jos jotain sattuu, vakuutusyhtiö haetuttaa tuon mopon tutkittavaksi ja 72cc sylinteriä on paha selitellä vakuutusyhtiölle. Juuri sattui yksi kolari, jossa poliisit olivat hakeneet jälkikäteen mopon tutkittavaksi.
Valmet-20
Viestit: 2156
Liittynyt: Ma Touko 19, 2008 1:33 pm
Viesti:

Re: Mankin lämpö

Viesti Kirjoittaja Valmet-20 »

Tokihan nyt ensin vakioksi ja sitten muut säädöt. Onko kyseessä aito manki ja kuinka uusi? Jos kamppeesta löytyy esim. katalysaattori, hehkuu se kyllä punaisena. Ja noin ison pytyn kuristaminen prikalla pakoaukossa saa putken hehkumaan varmasti.
Tjsal
Viestit: 843
Liittynyt: Su Syys 21, 2014 11:52 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Mankin lämpö

Viesti Kirjoittaja Tjsal »

Skyteamin moottori. Hyllyssä olis aitoa Hondaa yläpää 50cc. Vääntö vaan on se mikä kiehtoo isommassa pytyssä
Tjsal
Viestit: 843
Liittynyt: Su Syys 21, 2014 11:52 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Mankin lämpö

Viesti Kirjoittaja Tjsal »

Nyt lakkasi Manki käymästä. Kansi irti: no ei tarvinnu paljon tutkia sammumisen syytä. Imuventtiilin istukka oli pullahtanut ulos muutaman millin ja mennyt vähän soikeaksi.
Onko tommonen ihan perusongelma vai harvinaista? Kiinankansi siis kyseessä, ei aitoa Hondaa.
SPS1975
Viestit: 2209
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Mankin lämpö

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Tjsal kirjoitti: Pe Touko 21, 2021 7:14 am Nyt lakkasi Manki käymästä. Kansi irti: no ei tarvinnu paljon tutkia sammumisen syytä. Imuventtiilin istukka oli pullahtanut ulos muutaman millin ja mennyt vähän soikeaksi.
Onko tommonen ihan perusongelma vai harvinaista? Kiinankansi siis kyseessä, ei aitoa Hondaa.
Voisi olettaa että tuo on aiheutunut tuosta moottorin ylikuumenemisesta.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Semrush [Bot], Vallu 405 ja 54 vierailijaa