Mankin lämpö
-
- Viestit: 847
- Liittynyt: Su Syys 21, 2014 11:52 pm
- Paikkakunta: Länsi-Suomi
- Viesti:
Mankin lämpö
Pojan mankia on väkerretty ennen kortin saamista ja ajettu testiä vaikka ja kuinka, hyvin on pelittänyt.
Nyt kun sai kortin, ajelee kakru jo vähän pidempääkin matkaa.
Onko normaalia, että koneen yläpää on polttavan kuuma? Justiin tuli kotiin, ajoi vehkeen talliin sisälle, joka yhteydessä muuhun kämppäämme. Ihmettelin kuminkäryä tallin läheltä kulkiessain. Kävin katsomassa, mikä käryää. No ei mitään näkyvää lähdettä ollut kärylle, mutta koneen yläpää oli siis polttavan kuuma. Mikään muu osa mopossa ei ollut erityisen kuuma.
Aiemmin koitin täällä kysyä, onko sillä merkitystä, kuristaako moottorin tehoja imu- vai pakopuolelta. Ei vastauksia.
Nyt kysyn uudestaan.
Kaasari on joku 18mm, jolla kulki liian kovaa. Uutta kaasaria ei hommata ainakaan vielä. Nyt on prikka n.12mm reiällä pakarin tiivisteen kohdalla kuristamassa. Pakarin lähtö on hehkuu kuulemma punaisena. Olisiko parempi kuristaa imupuolta, kun pienempää kaasariakaan ei nyt viitsisi hommata?
Nyt kun sai kortin, ajelee kakru jo vähän pidempääkin matkaa.
Onko normaalia, että koneen yläpää on polttavan kuuma? Justiin tuli kotiin, ajoi vehkeen talliin sisälle, joka yhteydessä muuhun kämppäämme. Ihmettelin kuminkäryä tallin läheltä kulkiessain. Kävin katsomassa, mikä käryää. No ei mitään näkyvää lähdettä ollut kärylle, mutta koneen yläpää oli siis polttavan kuuma. Mikään muu osa mopossa ei ollut erityisen kuuma.
Aiemmin koitin täällä kysyä, onko sillä merkitystä, kuristaako moottorin tehoja imu- vai pakopuolelta. Ei vastauksia.
Nyt kysyn uudestaan.
Kaasari on joku 18mm, jolla kulki liian kovaa. Uutta kaasaria ei hommata ainakaan vielä. Nyt on prikka n.12mm reiällä pakarin tiivisteen kohdalla kuristamassa. Pakarin lähtö on hehkuu kuulemma punaisena. Olisiko parempi kuristaa imupuolta, kun pienempää kaasariakaan ei nyt viitsisi hommata?
-
- Viestit: 22701
- Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
- Paikkakunta: Juupajoki
- Viesti:
Re: Mankin lämpö
imupuolella on tehtaalaiset muutamissa mopoissa vastaantulleet kuristukset.
Mutta ettei olis hiukan liian laihaa seosta jos kuumiaa?
Parempi olisi se pienempi kaasutin, se pelaa paremmin kuin iso kuristettuna. Omat kokemukset on lähinnä olleet toiseen suuntaan eli porattu 9mm -> 14mm Dell'Ortoa ja toiseen mopoon laitettiin suosiolla isompi kaasari. Sitten on kierrosluvunkin rajoittimia. Kyllä nuo kuristukset pilaa koneen luonnetta yms
Mutta ettei olis hiukan liian laihaa seosta jos kuumiaa?
Parempi olisi se pienempi kaasutin, se pelaa paremmin kuin iso kuristettuna. Omat kokemukset on lähinnä olleet toiseen suuntaan eli porattu 9mm -> 14mm Dell'Ortoa ja toiseen mopoon laitettiin suosiolla isompi kaasari. Sitten on kierrosluvunkin rajoittimia. Kyllä nuo kuristukset pilaa koneen luonnetta yms
Suomi kuuluu länsimaihin
- jake55
- Viestit: 963
- Liittynyt: Su Kesä 23, 2019 8:15 pm
- Paikkakunta: Syrän Häme
- Viesti:
-
- Viestit: 4367
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Mankin lämpö
Pienempää kaasaria peliin. Tilaa se 9mm orkkiksen kopio.
Prikka pakoputkessa estää lämpökuorman poistumisen pakokaasujen mukana. Sama ilmiö mitä turboahdetuissa moottoreissa jos turbon pakupuoli on liian ahdas.
Tuontitukusta saa myös säädettävällä kierrosrajoittimella olevaa sytkäboksia.
Prikka pakoputkessa estää lämpökuorman poistumisen pakokaasujen mukana. Sama ilmiö mitä turboahdetuissa moottoreissa jos turbon pakupuoli on liian ahdas.
Tuontitukusta saa myös säädettävällä kierrosrajoittimella olevaa sytkäboksia.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 7892
- Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
- Paikkakunta: Karuna
- Viesti:
Re: Mankin lämpö
Kyllähän ilmajäähy melko kuumana käy. Mutta itse ehkä rajoittaisin luistin liikerataa, jos kulkuja tahtoo himmata.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
-
- Viestit: 956
- Liittynyt: To Heinä 26, 2018 10:01 am
- Paikkakunta: Raasepori
- Viesti:
Re: Mankin lämpö
Jep, pakopuolen kuristus tahtoo kyllä nostaa lämpöjä sekä pakokaasun että koneen.
Eli fiksumpaa olis kuristaa imupuolelta esim just luistin nostoa rajoittamalla tai sitten imukaulasta esim tiivisteellä.
Eli fiksumpaa olis kuristaa imupuolelta esim just luistin nostoa rajoittamalla tai sitten imukaulasta esim tiivisteellä.
-
- Viestit: 847
- Liittynyt: Su Syys 21, 2014 11:52 pm
- Paikkakunta: Länsi-Suomi
- Viesti:
Re: Mankin lämpö
Juu. Uus kaasari kyllä, mutta taidan kokeilla ensin pienireikäistä imukaulan tiivistettä. Sopiiko noin millinen kuparipelti tähän tarkoitukseen? Laihalla myös taitaa käydä, on tulppakin aika vaalea. isompaa suutinta täytynee vaihtaa ensin
-
- Viestit: 9802
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Mankin lämpö
Hommaa uus kaasari
-
- Viestit: 4381
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Mankin lämpö
Pienireikäinen tiiviste vain sekoittaa virtaukset mutta ei tuo yoivottua lopputulosta.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Viestit: 4381
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Mankin lämpö
Minkä kokoinen kone siinä mankissa on jos kaasari on 18mm?
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Viestit: 847
- Liittynyt: Su Syys 21, 2014 11:52 pm
- Paikkakunta: Länsi-Suomi
- Viesti:
Re: Mankin lämpö
Kaasari onkin 16mm, kone 70cc.
Olisiko viisaampaa ottaa noi 70cc-hilppeet pois, jotka oli siinä, kun oli vielä mökkimopona? Ja ajelisi 50-kuutioisena tolla kaasarilla?
Olisiko viisaampaa ottaa noi 70cc-hilppeet pois, jotka oli siinä, kun oli vielä mökkimopona? Ja ajelisi 50-kuutioisena tolla kaasarilla?
-
- Viestit: 4367
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Mankin lämpö
Näissä kiinan 50cc mankeissa on 14-18mm kaasareita. Nopeuden rajoitus on tehty pienireikäisellä imukaulalla ja päin persettä säädetyllä kaasuttimella. Mm luistin neulas ei ole tasaisen kartio, vaan siinä on keskellä rappu. Kaasari pelaa joko tyhjäkäynnillä tai täyskaasulla mutta ei siinä oikealla käyttöalueella. Ja kun tuohon sotkitaan imukaula jossa 10-12mm teräväreunainen kuristin niin ei se täyskaasukaan pelaa.
Alkuperäisessä Hondassa on 9mm kaasari jolla vekotin pelasi kuin junan vessa ja lisänä kierrosrajoitettu CDI
Alkuperäisessä Hondassa on 9mm kaasari jolla vekotin pelasi kuin junan vessa ja lisänä kierrosrajoitettu CDI
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 4367
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Mankin lämpö
Anna sylinterin olla ja kurista pienellä kaasuttimella.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 8619
- Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
- Paikkakunta: Huittinen
- Viesti:
Re: Mankin lämpö
Prikka pois hetimmiten. Se on tekemässä vastapainetta, mut isomman kaasarin ja kanavien kans pitää poistaa. Parempi jos vääntelee avaramman alkupätkän.Juho M-P kirjoitti: ↑Su Touko 09, 2021 10:20 pm Pienempää kaasaria peliin. Tilaa se 9mm orkkiksen kopio.
Prikka pakoputkessa estää lämpökuorman poistumisen pakokaasujen mukana. Sama ilmiö mitä turboahdetuissa moottoreissa jos turbon pakupuoli on liian ahdas.
Tuontitukusta saa myös säädettävällä kierrosrajoittimella olevaa sytkäboksia.
-Ozmo da Discovibrator-
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
-
- Viestit: 9802
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Mankin lämpö
39,90€ maksaa se 9mm keihinin kopio, imukaulan kanssa 49,90. Sitten toimii. Ei sitä saa mitenkään järkevästi pelaamaan 72cc sylinterillä ja isolla kaasarilla jos ei saa kulkea lujaa, isomman sylinterin kanssa toimii vakiokaasarikin hyvin, ei kulje kovin lujaa mutta vääntää mukavasti pienillä kierroksilla.
-
- Viestit: 813
- Liittynyt: La Helmi 03, 2018 9:18 pm
- Viesti:
Re: Mankin lämpö
Vaihtaisin ensimmäisenä 50cc sylinterin. Jos jotain sattuu, vakuutusyhtiö haetuttaa tuon mopon tutkittavaksi ja 72cc sylinteriä on paha selitellä vakuutusyhtiölle. Juuri sattui yksi kolari, jossa poliisit olivat hakeneet jälkikäteen mopon tutkittavaksi.
-
- Viestit: 2156
- Liittynyt: Ma Touko 19, 2008 1:33 pm
- Viesti:
Re: Mankin lämpö
Tokihan nyt ensin vakioksi ja sitten muut säädöt. Onko kyseessä aito manki ja kuinka uusi? Jos kamppeesta löytyy esim. katalysaattori, hehkuu se kyllä punaisena. Ja noin ison pytyn kuristaminen prikalla pakoaukossa saa putken hehkumaan varmasti.
-
- Viestit: 847
- Liittynyt: Su Syys 21, 2014 11:52 pm
- Paikkakunta: Länsi-Suomi
- Viesti:
Re: Mankin lämpö
Skyteamin moottori. Hyllyssä olis aitoa Hondaa yläpää 50cc. Vääntö vaan on se mikä kiehtoo isommassa pytyssä
-
- Viestit: 847
- Liittynyt: Su Syys 21, 2014 11:52 pm
- Paikkakunta: Länsi-Suomi
- Viesti:
Re: Mankin lämpö
Nyt lakkasi Manki käymästä. Kansi irti: no ei tarvinnu paljon tutkia sammumisen syytä. Imuventtiilin istukka oli pullahtanut ulos muutaman millin ja mennyt vähän soikeaksi.
Onko tommonen ihan perusongelma vai harvinaista? Kiinankansi siis kyseessä, ei aitoa Hondaa.
Onko tommonen ihan perusongelma vai harvinaista? Kiinankansi siis kyseessä, ei aitoa Hondaa.
-
- Viestit: 2239
- Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
- Viesti:
Re: Mankin lämpö
Voisi olettaa että tuo on aiheutunut tuosta moottorin ylikuumenemisesta.Tjsal kirjoitti: ↑Pe Touko 21, 2021 7:14 am Nyt lakkasi Manki käymästä. Kansi irti: no ei tarvinnu paljon tutkia sammumisen syytä. Imuventtiilin istukka oli pullahtanut ulos muutaman millin ja mennyt vähän soikeaksi.
Onko tommonen ihan perusongelma vai harvinaista? Kiinankansi siis kyseessä, ei aitoa Hondaa.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Saapiska, transit ja 39 vierailijaa