Traktorin vanteeseen reikä paripyörän ketjun kiinnikkeelle

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Farmari86
Viestit: 69
Liittynyt: Ma Helmi 08, 2021 10:27 pm
Viesti:

Traktorin vanteeseen reikä paripyörän ketjun kiinnikkeelle

Viesti Kirjoittaja Farmari86 »

Joo millane pora tuohon pitäs olla että sais vittuilematta reiän vanteeseen? Onko rengasliikkeillä tuommosiin oikeet vehkeet?
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Traktorin vanteeseen reikä paripyörän ketjun kiinnikkeelle

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Rengasliikkeillä ei ole, metallipajoilla on. Jos on irralliset keskiöt niin kiinnityspultin allekkin sen saa.
Sirkkeli ja 8 sormea
Viestit: 7721
Liittynyt: To Tammi 22, 2009 7:49 pm
Viesti:

Re: Traktorin vanteeseen reikä paripyörän ketjun kiinnikkeelle

Viesti Kirjoittaja Sirkkeli ja 8 sormea »

Jos on vanteessa sileää paikkaa,niin mangneetti poraaa vois kokeilla,itse olen aikoinaan zetor chyrstalin vanteeseen, porannut reiät 16mm:n pultille (yht. kahdeksan reikää) sähköporakoneella (AEG) .
Yksi vaihtoehto,voisi olla että,poraaa esim. 5mm tai,6mm:n reiän,jonka jälkeen suurentaa leikkauspolttimella,reiät sopivan kokoiseksi.
Nämä keinot siis silloin,vanteessa ei ole esimmäistäkään pulttia,mihin saa levikkeen kiinnikkeitä kiinni.
Farmari86
Viestit: 69
Liittynyt: Ma Helmi 08, 2021 10:27 pm
Viesti:

Re: Traktorin vanteeseen reikä paripyörän ketjun kiinnikkeelle

Viesti Kirjoittaja Farmari86 »

Umpivanteet on. Siinä ois reiät lähellä keskireikää mutta ei taia oikee olla järkevää vetää ketjuja vinoon , nehän sais olla suorassa
Osmo_
Viestit: 8606
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Traktorin vanteeseen reikä paripyörän ketjun kiinnikkeelle

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Farmari86 kirjoitti: Su Touko 09, 2021 9:07 pm Umpivanteet on. Siinä ois reiät lähellä keskireikää mutta ei taia oikee olla järkevää vetää ketjuja vinoon , nehän sais olla suorassa
Ei oo yhtään tavatonta, että umpivanteisissa Rajun ketjut menevät liki pulttikehään kiinni. Oon asentanutkin yhdet semmoiset.
Ja vuosia sitten porasin Nuhvin vanteesta pultinlävet millin isommiksi (Fiatin keskiöt). Aikaa meni sähköporalla noin 1,5h ja sähkön katku alkoi olla ilmassa
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Tuppisuu
Viestit: 458
Liittynyt: To Maalis 30, 2017 12:30 pm
Viesti:

Re: Traktorin vanteeseen reikä paripyörän ketjun kiinnikkeelle

Viesti Kirjoittaja Tuppisuu »

Hitsillä kiinni
Mika 82
Viestit: 7867
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Traktorin vanteeseen reikä paripyörän ketjun kiinnikkeelle

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Kaverille vein joskus 1000w hirsiporan lainaan, 16mm reikiä sillä porasi vanteet paikoillaan. Alkureikä pienempi tietty. Kun ajoi traktorin sopivasti seinän viereen, sai jalan seinää vasten ja siitä painatusta terälle. Mutta raskasta hommaa oli.
Ainakin jossain paineilmaporissa nähnyt piitkiä sivukahvoja, siis luokkaa 60-80 cm.
Ja ehkä jollain ketjulla ja vipuvarrella saisi painatettua tollasta alumiinirunkoista poraa.

Magneettiporan jos saa kiinni, niin helpon varmaan niin. Jos ei näyttelykampe, saahan sille magneetille hitsattua tasaisen pedin.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
puavo 85
Viestit: 143
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2014 3:07 pm
Viesti:

Re: Traktorin vanteeseen reikä paripyörän ketjun kiinnikkeelle

Viesti Kirjoittaja puavo 85 »

Ite ainakin kokeilisin porata kuppiterällä
Pienin minkä oon nähny on 14mm
Make
Viestit: 1337
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:51 pm
Viesti:

Re: Traktorin vanteeseen reikä paripyörän ketjun kiinnikkeelle

Viesti Kirjoittaja Make »

Itse aikoinaan porasin Casen kiinteään vanteeseen ihan käsiporalla. Taisin pariinkertaan suurentaa reikää ja viimeinen oli 16 mm pora, joka oli mirkelilillä ohennettu, jotta sopi 13 mm istukkaan. Yllättävän helposti kävi, kun oli hyvin terotetut porat. Leikkuunestettä suihkin myös.
Kuppitewrä voisi myös olla hyvä
SamiT
Viestit: 6788
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Traktorin vanteeseen reikä paripyörän ketjun kiinnikkeelle

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Porasin kerran paksukeskiöisiin umpivanteisiin paripyöränkorvan reiät ihan isolla alennusvaihteellisella sähkökäsikoneella, olisiko ollut 6-12-16 teräkoot ja leikkuunestettä paljon ja uudet laadukkaat terät ostin hommaan. Meni todella paljon nopeammin kuin olin kuvitellut kuun luulin että se on aivan karsea työmaa. Hommaa helpotti kun pyörät oli irroitettu traktorista ja lappeellaan maassa.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
Sirkkeli ja 8 sormea
Viestit: 7721
Liittynyt: To Tammi 22, 2009 7:49 pm
Viesti:

Re: Traktorin vanteeseen reikä paripyörän ketjun kiinnikkeelle

Viesti Kirjoittaja Sirkkeli ja 8 sormea »

SamiT kirjoitti: Su Touko 09, 2021 9:25 pm Porasin kerran paksukeskiöisiin umpivanteisiin paripyöränkorvan reiät ihan isolla alennusvaihteellisella sähkökäsikoneella, ......... Hommaa helpotti kun pyörät oli irroitettu traktorista ja lappeellaan maassa.
Se oli jotain 80-luvun loppuvuosia,kun minä porasin Zetorin vanteisiin,ketjukorvakkeiden pultinreiät ja pyörät oli Zetorissa paikallaan,siinä meni sunnnuntaisesta kevätpäivästä aika tovi,joskus tullut oltua viiteliäs.
karir
Viestit: 823
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 11:42 pm
Viesti:

Re: Traktorin vanteeseen reikä paripyörän ketjun kiinnikkeelle

Viesti Kirjoittaja karir »

Ainakin Kortteen konepajan keskiöt on niin kovaa ainetta että itse laittaisin hitsillä koukut tai silmutat ennen kuin poraisin reikää.
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Traktorin vanteeseen reikä paripyörän ketjun kiinnikkeelle

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Magneettijalalla reijät saa helposti jos on tasaista pintaa, mutta ei silläkään ihan reunaan saa.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], jarikos ja 55 vierailijaa