Valmet 1102 - Vaihdelaatikkoremonttia

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

karnie
Viestit: 229
Liittynyt: La Joulu 12, 2020 11:50 am
Viesti:

Valmet 1102 - Vaihdelaatikkoremonttia

Viesti Kirjoittaja karnie »

Tässä topikissa asiasta kiinnostuneille keräilen remonttivaiheita Valmetin lootarempasta.
Itse kun aina näitä "remontti" aiheita seuraan mielenkiinnolla, joten jospa tästä joku irti jotain saisi. Vapaa maa, joten ei pakko seurata, mutta ne seurailee / kommentoi ketä asia kiinnostaa....

Pääpaino, kuten muussakin "ammattikirjallisuudessa", pyritään kuitenkin pitämään asiallisissa värikuvissa. (Kuvat aukeaa isompana klikkailemalla)


ASIAAN:
Tuli jokin aika sitten hankittua vanha Valmetti ja kuten olettaa saattaa niin teknisesti pikku sanomista siellä täällä.



Isoin ongelma ehkäpä vaihdelaatikon takkuaminen, kun 3-4 yhdistelmä ei pysy päällä. Ajatuksena, että "pärjäähän sillä", mutta niin siinä sitten taas kävi, että nälkä kasvaa syödessä ja alkoi *tuttamaan kun ei isomies muka saa asiaa kuntoon. Ja siitä se ajatus sitten taas lähti....




Penkki, lattiat ja takaikkunat pois



Ja potilas pesulle



Hyd. öljyt ulos ja nostokoneikko pois



Laatikon ja nostokoneikon välissä pelti....




....ja pellin alla tässä tapauksessa itse pääkohde.


keskellä pääkseli, H/L alueet + Pakki (peräreunassa, kuvassa ylhäälä)
Vas sivussa, nimensä mukaisesti, sivuakseli. Vaihteen 1/2 + 3/4 (joka tässä tapauksessa pääpotilas)
Oikealla ajovoiman ulosotto + 4 vedon kulmavaihde



Ja lopuksi varoittavana esimerkkinä, että muistakaa huoltaa niitä vehkeitänne.
Laatikon öljyropun magneettitanko, ennen-jälkeen. Kaikki saa arvata kumpi on kumpi.
Ei ihme, että on loota sökönä....






Laatikon laakereita odotellaan, joten jatkoa seuraa.....
Ääntä pitäviä savuttavia laitteita:
Nuffi universal 3, vm 59
Volvo bm lusikkahaarukka, vm 67
Valmet 1102, vm 76
VD5
Viestit: 1863
Liittynyt: Su Joulu 13, 2009 11:58 am
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Valmet 1102 - Vaihdelaatikkoremonttia

Viesti Kirjoittaja VD5 »

Kuvallisia projektikertomuksia on aina mukava lukea. Paljon mukavampaa, kuin projekteista tehtyjen, sinänsä kiinnostavien, mutta huonosti leikattujen tai leikkaamattomien, pitkäveteistä jaarittelua sisältävien juutuuppivideoiden katselu...
karnie
Viestit: 229
Liittynyt: La Joulu 12, 2020 11:50 am
Viesti:

Re: Valmet 1102 - Vaihdelaatikkoremonttia

Viesti Kirjoittaja karnie »

OSA2:
Vaihdelaatikon laakereita odotellessa.



Nostokosylinterin - ja hydrauliikkalohkojen huolto, kun nostovarret nyt muutenkin ärsyttävästi laski alas aina kun koneen sammutti ja lohkot "hikoili" ja merkkasi reviiriä.

Joten, nostokoneikko työn alle


Nostosylinteri irti, mäntä pöydälle ja uudet tiivisteet


Lohkopakka levälleen ja uudet välitiivistesarjat, joka käytännössä on 3x O-renkaita. (kuvassa vanhat tiivisteet)


Ja sitten toivoa sopii, että sylinteri alkoi pitämään ja allekuseskelu loppui.





#Muita valmistelevia toimenpiteitä osia odotellessa.#

Vaihdesiirrin koneikon tutkintaa ja siivoilua. Eipä tuossa paljoa ihmeteltävää ole. Pari liikkuvaa vipua..... Tärkeä osa toki kokonaisuuden kannalta vaikka vähän tylsä onkin.









Riukuakselin poisto
TEORIA:
Kierrä metrijenka riukuakselin päässä olevalle kierteelle ja vedä akseli ulos.
Akselin pitäisi tulla pihalle holkin ja laakerin kanssa





KÄYTÄNTÖ:
Kun olet menettänyt hermosi noin 100x ja menettänyt kaikki lopullisetkin mahdollisuudet vähäiseenkin taivaspaikkaan pelkän kielenkäytön vuoksi, kun ei se prkl akseli tule sieltä pois muuta kuin osina, niin nosta peräreppu pois....




....ja vedä kahdella sormella riukuakseli pois
HUOM: ÄLÄ koske VO kytkimeen tämän jälkeen tai alkaa talkoot!





Seuraavassa osassa Pää- ja Sivuakselin poisto, sekä niiden neulalaakereiden laakereiden vaihto.
Ääntä pitäviä savuttavia laitteita:
Nuffi universal 3, vm 59
Volvo bm lusikkahaarukka, vm 67
Valmet 1102, vm 76
SPS1975
Viestit: 2237
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Valmet 1102 - Vaihdelaatikkoremonttia

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Tuosta vaihdekepin siirtäjäkotelosta kannattaa tarkistaa se keppiä keskittävä jousi,ettei se ole poikki,702:sissa niitä ainakin joskus katkeilee,omaani kun tein loota remontin,niin jouduin sen jousen vaihtamaan,kuten melko monta muutakin osaa vaihteistossa..Tuossa 1102:ssa on hyvin pitkälti sama systeemi laatikossa kuin 702:ssakin,mutta on nuo rattaat 1102:ssa jonkin verran tukevampaa tekoa.
Superdextaaja
Viestit: 12965
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Valmet 1102 - Vaihdelaatikkoremonttia

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Olis kiikarissa sama kone metsäkäytöstä. Mikä on todennäköisyys, että loota on siinäkin sökö tai ainakin samalla tavalla remonttia vailla kuluneena? Myynti-ilmoituksessa pahaenteisesti maininta, että laatikko öljyt juuri vaihdettu..
Tekemällä virheistä oppii.
korjailija
Viestit: 5523
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Valmet 1102 - Vaihdelaatikkoremonttia

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Superdextaaja kirjoitti: Pe Touko 07, 2021 7:43 pm Olis kiikarissa sama kone metsäkäytöstä. Mikä on todennäköisyys, että loota on siinäkin sökö tai ainakin samalla tavalla remonttia vailla kuluneena? Myynti-ilmoituksessa pahaenteisesti maininta, että laatikko öljyt juuri vaihdettu..
Kai sen nyt uskaltaa ostaa kun tässä ketjussa näkyy tulevan loistavat korjausohjeet kuvien kera.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
aarne
Viestit: 1859
Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 2:00 am
Viesti:

Re: Valmet 1102 - Vaihdelaatikkoremonttia

Viesti Kirjoittaja aarne »

Superdextaaja kirjoitti: Pe Touko 07, 2021 7:43 pm Olis kiikarissa sama kone metsäkäytöstä. Mikä on todennäköisyys, että loota on siinäkin sökö tai ainakin samalla tavalla remonttia vailla kuluneena? Myynti-ilmoituksessa pahaenteisesti maininta, että laatikko öljyt juuri vaihdettu..
Hieman vitsaillen vastatakseni:
Keltainen/sinappi valmetti, ja ehjä laatikko.
Onnistumisen mahdollisuus 0%. :D

No on kai nuo isommat vähän topakampia.
karnie
Viestit: 229
Liittynyt: La Joulu 12, 2020 11:50 am
Viesti:

Re: Valmet 1102 - Vaihdelaatikkoremonttia

Viesti Kirjoittaja karnie »

korjailija kirjoitti: Pe Touko 07, 2021 7:51 pm
Superdextaaja kirjoitti: Pe Touko 07, 2021 7:43 pm Olis kiikarissa sama kone metsäkäytöstä. Mikä on todennäköisyys, että loota on siinäkin sökö tai ainakin samalla tavalla remonttia vailla kuluneena? Myynti-ilmoituksessa pahaenteisesti maininta, että laatikko öljyt juuri vaihdettu..
Kai sen nyt uskaltaa ostaa kun tässä ketjussa näkyy tulevan loistavat korjausohjeet kuvien kera.
:D
Homma menee kyllä tässä hommassa kuin Savossa konsanaan, että vastuu on kuulijalla. :lol:


Mutta mikäs siinä kun testaa kunnon testilenkillä ja rynkyttelee kaasulla, että vaihteet pysyy silmässä.
Ja vaihteet menee ylös ja alaspäin ilman rutinoita. Ml. iso ja pieni puoli, kun kaikki on synkronoitua, joten ei PITÄISI tarvita mitään "sisumiehen sydroomaa", että joutuu ottaan kävellessä aina kaksi askelta vasemmalla ja yhden oikeella.

Mutta vanhat vehkeet, joten mistä pirusta nää tietää. Herran haltuun. Se ei pelaa joka pelkää.
Ääntä pitäviä savuttavia laitteita:
Nuffi universal 3, vm 59
Volvo bm lusikkahaarukka, vm 67
Valmet 1102, vm 76
karnie
Viestit: 229
Liittynyt: La Joulu 12, 2020 11:50 am
Viesti:

Re: Valmet 1102 - Vaihdelaatikkoremonttia

Viesti Kirjoittaja karnie »

SPS1975 kirjoitti: Pe Touko 07, 2021 7:18 pm Tuosta vaihdekepin siirtäjäkotelosta kannattaa tarkistaa se keppiä keskittävä jousi,ettei se ole poikki,702:sissa niitä ainakin joskus katkeilee,omaani kun tein loota remontin,niin jouduin sen jousen vaihtamaan,kuten melko monta muutakin osaa vaihteistossa..Tuossa 1102:ssa on hyvin pitkälti sama systeemi laatikossa kuin 702:ssakin,mutta on nuo rattaat 1102:ssa jonkin verran tukevampaa tekoa.
Kiitokset vinkistä.

Ilmeisesti kyseessä tämä jousi? Vaikuttaisi olevan ok.

Ääntä pitäviä savuttavia laitteita:
Nuffi universal 3, vm 59
Volvo bm lusikkahaarukka, vm 67
Valmet 1102, vm 76
SPS1975
Viestit: 2237
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Valmet 1102 - Vaihdelaatikkoremonttia

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Superdextaaja kirjoitti: Pe Touko 07, 2021 7:43 pm Olis kiikarissa sama kone metsäkäytöstä. Mikä on todennäköisyys, että loota on siinäkin sökö tai ainakin samalla tavalla remonttia vailla kuluneena? Myynti-ilmoituksessa pahaenteisesti maininta, että laatikko öljyt juuri vaihdettu..
1102:n vaihdelaatikko on huomattavasti kestävämpi kuin 702,703,802,803 ja 903 malleissa käytetty laatikko,näissä jälkimmäisissä,eritoten (ruuvatuissa) turbo-versioissa,tuppaa olemaan liikaa voimaa ja vääntöä laatikon kestokykyyn nähden.Noissa laatikoissa on hieman mitätön tuo öljyä kierrättävä pumppu,jota kytkinakseli pyörittää,sitten kun noissa suolla ja metsässä käytetyissä versioissa on monesti ryömintävaihde ja se on ennen laatikkoa kytkinakselilla, kun sitä käytetään niin silloin laatikon sisällä kytkinakselin pyörintä nopeus tippuu n.yhteen neljäsosaan normaalista(moottorin kierroksista),eli öljypumpunkin kierrokset putoaa saman verran joten silloin laatikko pyörii toki hitaasti,mutta todella huonolla voitelulla,kun ei se pumppu ole paras mahdollinen pumppaaja edes normaali kierroksillakaan.Valmetin laatikko ja voimansiirto ulisee aina jonkin verran,joten sitä ei pidä säikähtää,mutta sitten on remonttia tuloillaan jos kuuluu naputusta ajaessa,se viittaa hammasrikkoon tai vaihdekeppi tahtoo juuttua johonkin asentoon ja yrittää kytkeä kahta vaihdetta yhtä aikaa,silloin sieltä on yhden kytkentäholkin kolme pientä käpälää kuluneet huonoiksi ja nousevat pois paikaltaan tai sitten sivuakselin laakerointi alkaa antautua ja näissä tapauksissa on tutustuttava laatikon sisuskaluihin hieman perustellisemmin.Nämä kokemukset siis 702 mallista,mutta tuo ryömintävaihde on ihan sama systeemi 1102:kin.
SPS1975
Viestit: 2237
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Valmet 1102 - Vaihdelaatikkoremonttia

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

karnie kirjoitti: Pe Touko 07, 2021 8:13 pm
SPS1975 kirjoitti: Pe Touko 07, 2021 7:18 pm Tuosta vaihdekepin siirtäjäkotelosta kannattaa tarkistaa se keppiä keskittävä jousi,ettei se ole poikki,702:sissa niitä ainakin joskus katkeilee,omaani kun tein loota remontin,niin jouduin sen jousen vaihtamaan,kuten melko monta muutakin osaa vaihteistossa..Tuossa 1102:ssa on hyvin pitkälti sama systeemi laatikossa kuin 702:ssakin,mutta on nuo rattaat 1102:ssa jonkin verran tukevampaa tekoa.
Kiitokset vinkistä.

Ilmeisesti kyseessä tämä jousi? Vaikuttaisi olevan ok.

Juu,tuo jousi se on ja ehjältä näyttää.
karnie
Viestit: 229
Liittynyt: La Joulu 12, 2020 11:50 am
Viesti:

Re: Valmet 1102 - Vaihdelaatikkoremonttia

Viesti Kirjoittaja karnie »

SPS1975 kirjoitti: Pe Touko 07, 2021 8:26 pm
Superdextaaja kirjoitti: Pe Touko 07, 2021 7:43 pm Olis kiikarissa sama kone metsäkäytöstä. Mikä on todennäköisyys, että loota on siinäkin sökö tai ainakin samalla tavalla remonttia vailla kuluneena? Myynti-ilmoituksessa pahaenteisesti maininta, että laatikko öljyt juuri vaihdettu..
1102:n vaihdelaatikko on huomattavasti kestävämpi kuin 702,703,802,803 ja 903 malleissa käytetty laatikko,näissä jälkimmäisissä,eritoten (ruuvatuissa) turbo-versioissa,tuppaa olemaan liikaa voimaa ja vääntöä laatikon kestokykyyn nähden.Noissa laatikoissa on hieman mitätön tuo öljyä kierrättävä pumppu,jota kytkinakseli pyörittää,sitten kun noissa suolla ja metsässä käytetyissä versioissa on monesti ryömintävaihde ja se on ennen laatikkoa kytkinakselilla, kun sitä käytetään niin silloin laatikon sisällä kytkinakselin pyörintä nopeus tippuu n.yhteen neljäsosaan normaalista(moottorin kierroksista),eli öljypumpunkin kierrokset putoaa saman verran joten silloin laatikko pyörii toki hitaasti,mutta todella huonolla voitelulla,kun ei se pumppu ole paras mahdollinen pumppaaja edes normaali kierroksillakaan.Valmetin laatikko ja voimansiirto ulisee aina jonkin verran,joten sitä ei pidä säikähtää,mutta sitten on remonttia tuloillaan jos kuuluu naputusta ajaessa,se viittaa hammasrikkoon tai vaihdekeppi tahtoo juuttua johonkin asentoon ja yrittää kytkeä kahta vaihdetta yhtä aikaa,silloin sieltä on yhden kytkentäholkin kolme pientä käpälää kuluneet huonoiksi ja nousevat pois paikaltaan tai sitten sivuakselin laakerointi alkaa antautua ja näissä tapauksissa on tutustuttava laatikon sisuskaluihin hieman perustellisemmin.Nämä kokemukset siis 702 mallista,mutta tuo ryömintävaihde on ihan sama systeemi 1102:kin.

Ööö, tuota tuota....
ainakin 1102:n laatikossa laatikon öljypumppu on suoraan kiinni pääakselin persauksessa, joten se pyörii aina tasan samaa nopeutta kuin moottori (kunhan kytkin on ylhäällä)
Ääntä pitäviä savuttavia laitteita:
Nuffi universal 3, vm 59
Volvo bm lusikkahaarukka, vm 67
Valmet 1102, vm 76
SPS1975
Viestit: 2237
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Valmet 1102 - Vaihdelaatikkoremonttia

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

karnie kirjoitti: Pe Touko 07, 2021 8:40 pm
SPS1975 kirjoitti: Pe Touko 07, 2021 8:26 pm
Superdextaaja kirjoitti: Pe Touko 07, 2021 7:43 pm Olis kiikarissa sama kone metsäkäytöstä. Mikä on todennäköisyys, että loota on siinäkin sökö tai ainakin samalla tavalla remonttia vailla kuluneena? Myynti-ilmoituksessa pahaenteisesti maininta, että laatikko öljyt juuri vaihdettu..
1102:n vaihdelaatikko on huomattavasti kestävämpi kuin 702,703,802,803 ja 903 malleissa käytetty laatikko,näissä jälkimmäisissä,eritoten (ruuvatuissa) turbo-versioissa,tuppaa olemaan liikaa voimaa ja vääntöä laatikon kestokykyyn nähden.Noissa laatikoissa on hieman mitätön tuo öljyä kierrättävä pumppu,jota kytkinakseli pyörittää,sitten kun noissa suolla ja metsässä käytetyissä versioissa on monesti ryömintävaihde ja se on ennen laatikkoa kytkinakselilla, kun sitä käytetään niin silloin laatikon sisällä kytkinakselin pyörintä nopeus tippuu n.yhteen neljäsosaan normaalista(moottorin kierroksista),eli öljypumpunkin kierrokset putoaa saman verran joten silloin laatikko pyörii toki hitaasti,mutta todella huonolla voitelulla,kun ei se pumppu ole paras mahdollinen pumppaaja edes normaali kierroksillakaan.Valmetin laatikko ja voimansiirto ulisee aina jonkin verran,joten sitä ei pidä säikähtää,mutta sitten on remonttia tuloillaan jos kuuluu naputusta ajaessa,se viittaa hammasrikkoon tai vaihdekeppi tahtoo juuttua johonkin asentoon ja yrittää kytkeä kahta vaihdetta yhtä aikaa,silloin sieltä on yhden kytkentäholkin kolme pientä käpälää kuluneet huonoiksi ja nousevat pois paikaltaan tai sitten sivuakselin laakerointi alkaa antautua ja näissä tapauksissa on tutustuttava laatikon sisuskaluihin hieman perustellisemmin.Nämä kokemukset siis 702 mallista,mutta tuo ryömintävaihde on ihan sama systeemi 1102:kin.

Ööö, tuota tuota....
ainakin 1102:n laatikossa laatikon öljypumppu on suoraan kiinni pääakselin persauksessa, joten se pyörii aina tasan samaa nopeutta kuin moottori (kunhan kytkin on ylhäällä)
Kun hidastava Hi-Trac tai ryömintä vaihde on ennen vaihdelaatikkoa ja se kytketään käyttöön,niin se pudottaa sen pääakselin kierrokset,siihen sen hidastus perustuu,riukuakseli sen sisällä pyörii sittenkin moottorin nopeudella,siihen ei ryöminnät vaikuta.
karnie
Viestit: 229
Liittynyt: La Joulu 12, 2020 11:50 am
Viesti:

Re: Valmet 1102 - Vaihdelaatikkoremonttia

Viesti Kirjoittaja karnie »

SPS1975 kirjoitti: Pe Touko 07, 2021 8:47 pm
karnie kirjoitti: Pe Touko 07, 2021 8:40 pm
SPS1975 kirjoitti: Pe Touko 07, 2021 8:26 pm
Superdextaaja kirjoitti: Pe Touko 07, 2021 7:43 pm Olis kiikarissa sama kone metsäkäytöstä. Mikä on todennäköisyys, että loota on siinäkin sökö tai ainakin samalla tavalla remonttia vailla kuluneena? Myynti-ilmoituksessa pahaenteisesti maininta, että laatikko öljyt juuri vaihdettu..
1102:n vaihdelaatikko on huomattavasti kestävämpi kuin 702,703,802,803 ja 903 malleissa käytetty laatikko,näissä jälkimmäisissä,eritoten (ruuvatuissa) turbo-versioissa,tuppaa olemaan liikaa voimaa ja vääntöä laatikon kestokykyyn nähden.Noissa laatikoissa on hieman mitätön tuo öljyä kierrättävä pumppu,jota kytkinakseli pyörittää,sitten kun noissa suolla ja metsässä käytetyissä versioissa on monesti ryömintävaihde ja se on ennen laatikkoa kytkinakselilla, kun sitä käytetään niin silloin laatikon sisällä kytkinakselin pyörintä nopeus tippuu n.yhteen neljäsosaan normaalista(moottorin kierroksista),eli öljypumpunkin kierrokset putoaa saman verran joten silloin laatikko pyörii toki hitaasti,mutta todella huonolla voitelulla,kun ei se pumppu ole paras mahdollinen pumppaaja edes normaali kierroksillakaan.Valmetin laatikko ja voimansiirto ulisee aina jonkin verran,joten sitä ei pidä säikähtää,mutta sitten on remonttia tuloillaan jos kuuluu naputusta ajaessa,se viittaa hammasrikkoon tai vaihdekeppi tahtoo juuttua johonkin asentoon ja yrittää kytkeä kahta vaihdetta yhtä aikaa,silloin sieltä on yhden kytkentäholkin kolme pientä käpälää kuluneet huonoiksi ja nousevat pois paikaltaan tai sitten sivuakselin laakerointi alkaa antautua ja näissä tapauksissa on tutustuttava laatikon sisuskaluihin hieman perustellisemmin.Nämä kokemukset siis 702 mallista,mutta tuo ryömintävaihde on ihan sama systeemi 1102:kin.

Ööö, tuota tuota....
ainakin 1102:n laatikossa laatikon öljypumppu on suoraan kiinni pääakselin persauksessa, joten se pyörii aina tasan samaa nopeutta kuin moottori (kunhan kytkin on ylhäällä)
Kun hidastava Hi-Trac tai ryömintä vaihde on ennen vaihdelaatikkoa ja se kytketään käyttöön,niin se pudottaa sen pääakselin kierrokset,siihen sen hidastus perustuu,riukuakseli sen sisällä pyörii sittenkin moottorin nopeudella,siihen ei ryöminnät vaikuta.
Ahaa, juu no tuo voi olla eri juttu joo ...
Minun tapauksessa ei mitään noita hienouksia ole edes olemassa. Kytkinakseli on suoraan holkilla pääakselissa kiinni, eikä siinä ole mitään välissä
Ääntä pitäviä savuttavia laitteita:
Nuffi universal 3, vm 59
Volvo bm lusikkahaarukka, vm 67
Valmet 1102, vm 76
Dude76
Viestit: 861
Liittynyt: Ti Joulu 25, 2007 12:02 am
Viesti:

Re: Valmet 1102 - Vaihdelaatikkoremonttia

Viesti Kirjoittaja Dude76 »

Aiempaan viestiin viitaten, jatka vaan samaan malliin ja laita kuvia remontin edistymisestä. Maailma on täynnä YouTube-videoita, joissa ei tapahdu juuri mitään. Eli yksi kuva hyvin selitettynä vastaa x minuuttia videota.
karnie
Viestit: 229
Liittynyt: La Joulu 12, 2020 11:50 am
Viesti:

Re: Valmet 1102 - Vaihdelaatikkoremonttia

Viesti Kirjoittaja karnie »

OSA 3: Laakerit saapui, akselien irroitus ja takaisin asentaminen

Nonniin, laakerit saapui, joten homma etenee.

Pääakselin irroitus
Sokat irti molemmista päistä



Erikoistyökalua ETV892420 käytetään pääaakselin ulosvetoon.
Meillä toki nuo hienostotyökalut tunnetaan nimellä "metrijenka ja lankun pätkä, jossa on 20 mm reikä"



Ja kunhan peräpään laakeri tippuu pois paikaltaan, niin akseli alkaa purkaantuun sijoilleen ja sen pystyy kantamaan tallin pöydälle







Sivuakselin irroitus
Etupäästä sokat irti ja rattaan siirto akselin kaulalle ja kupin alta mutteri irti





Peräpään laakerin siirto niin taakse kuin menee.
Remoitajan huomio: Tämä on S**tanan keksintö! Takapään laakeria ei pysty vaihtaan ilman, että konetta katkoo. Lautaspyörä estää takaa poiston ja vetoakseli toiseen suuntaan, joten jos laakeri on pilalle, niin homma menee isolleen




Jonka jälkeen sivuakselinkin voi kantaa talliin




Pääakselin neulalaakereiden vaihto

isopuoli ja vaihteensiirtäjä



Pikkupuoli



Riukuakselin laakeri ja tiiviste



Pääkseli ja vanhat sisuskalut



Sivuakselin neulalaakereiden vaihto

Ykkönen ja vaihteen siirtäjä






Kakkonen



Sivuakseli ja vanhat sisuskalut





Takaisin laittaminen
No joo, sen verran alkoi pännimään, että jää hetkeen myöhempään. Jospa sitten seuraavassa osassa.
Ääntä pitäviä savuttavia laitteita:
Nuffi universal 3, vm 59
Volvo bm lusikkahaarukka, vm 67
Valmet 1102, vm 76
SPS1975
Viestit: 2237
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Valmet 1102 - Vaihdelaatikkoremonttia

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Kyllä sulla on vielä todella hyvä kuntoinen vaihteisto,rattaat on niin siistit hampailtaan ja vanhoissakin neulalaakereissa pysyy neulat vielä paikoillaan.Mulla oli 702:n askissa muutamissa rattaissa hampaiden kosketuspinta kulunut oikein isolle kuopalle,melkein puolet hampaista pois ja kun laatikko oli pyörinyt kai kuiviltaan,niin neulalaakerit olivat sulaneet ja tarttuneet sivuakselin laakeripintaan kiinni.Tuota takalaakeria jotkut ovat vaihtaneet,ainakin 702:ssa, katkaisematta konetta,tekemällä kolon perän isoon lautaspyörään,minusta se temppu vaikuttaa hieman arveluttavalta ja minulla tuo laakeri oli ehjä,joten sitä ei tarvinut vaihtaa.Neulalaakereiden lisäksi ainoastaan sivuakselin etulaakeri meni mulla uusiksi,kun se hajosi irrottaessa,jälkeen päin paikallinen Valmet huoltaja sanoi että hän olisi voinut lainata erikoistyökalua jolla sen saa helposti irti ehjänä..702:n laatikkoa kasatessa pääakselin rattaiden akseliin pujottamisessa ongelmaksi muodostui sellainen messinkinen prikka,joissa on boori sisäpinnassa,se tuli vielä jotenkin jonkun rattaan/holkin sisälle ja oli todella työläs saada menemään akselille,sen kanssa tuli painittua tovi jos toinenkin ennekuin sai osumaan boorin kohdalleen.Jälkeen päin huomasin että korjaamokäsikirjassa oli sille neuvottu sellainen niksi että tekee 2-3mm rautalangasta justiin booriin mahtuvan U-muotoisen ja laittaa sen edellisen palikan boorin uraan ja messinkiprikan samaan rautalankaan,jolloin se boori menee automaattisesti kohdalleen ja rautalanka U tulee akselin edellä sieltä sitten ulos.En ole varma onko 1102:ssa samaa prikkaa,mutta jos on, niin tuo niksi säästää aikaa(jopa tunteja) ja hermoja.
trahata
Viestit: 817
Liittynyt: Su Joulu 30, 2012 11:20 am
Viesti:

Re: Valmet 1102 - Vaihdelaatikkoremonttia

Viesti Kirjoittaja trahata »

Jos lautapyörän irrottaa tasauspyörästöstä eikö se käänny sivuun sitä vertaa että laakeri mahtuu tulemaan pois reiästään.
Superdextaaja
Viestit: 12965
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Valmet 1102 - Vaihdelaatikkoremonttia

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Onko tuo porrastus vetokierukassa pitkulaisten hampaiden pinnoissa koneistettu noin vai kuluman aiheuttamaa?
https://i.imgur.com/aT5V19P.jpeg
Tekemällä virheistä oppii.
SPS1975
Viestit: 2237
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Valmet 1102 - Vaihdelaatikkoremonttia

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

trahata kirjoitti: Ke Touko 12, 2021 10:19 am Jos lautapyörän irrottaa tasauspyörästöstä eikö se käänny sivuun sitä vertaa että laakeri mahtuu tulemaan pois reiästään.
Lautaspyörä ei juurikaan mahdu liikkumaan vaikka pultit irroittaakin,joten ei onnistu,kaverini kokeli tuonkin tempun 903:n voimansiirron kanssa painiessaan.Teki sitten pienen kolon laakerille lautaspyörään rälläkällä,niin säästyi katkaisemiselta.Korjaamokäsikirjakin neuvoo kaikki laatikko remontit tehtäväksi siten että vaihdelaatikko on kokonaisuudessaan irroitettu ja nostettu pöydälle.Kaksi ylimmäistä akseliahan saa purettua askin paikallaan ollessa,mutta sitä alimmaista akselia sieltä ei pysty purkamaan ilman katkaisuhoitoa.Paikallinen Valmet huoltaja oli sitä mieltä että siinä alimmassa akselissa on harvoin vikaa,vaikka olisi ajettu vähillä öljyilläkin,kun se akseli on öljypinnan alapuolella ja siksi ei niin arka vaurioille.Tähän kokemuksen syvään rinta-ääneen luottaen minäkin tein askiremontin katkaisematta konetta ja ihan kelvollinen siitä tuli.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Saapiska, zukka ja 40 vierailijaa