Valmet 1102 - Vaihdelaatikkoremonttia

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

karnie
Viestit: 229
Liittynyt: La Joulu 12, 2020 11:50 am
Viesti:

Re: Valmet 1102 - Vaihdelaatikkoremonttia

Viesti Kirjoittaja karnie »

SPS1975 kirjoitti: Ke Touko 12, 2021 8:49 am 702:n laatikkoa kasatessa pääakselin rattaiden akseliin pujottamisessa ongelmaksi muodostui sellainen messinkinen prikka,joissa on boori sisäpinnassa,se tuli vielä jotenkin jonkun rattaan/holkin sisälle ja oli todella työläs saada menemään akselille,sen kanssa tuli painittua tovi jos toinenkin ennekuin sai osumaan boorin kohdalleen.Jälkeen päin huomasin että korjaamokäsikirjassa oli sille neuvottu sellainen niksi että tekee 2-3mm rautalangasta justiin booriin mahtuvan U-muotoisen ja laittaa sen edellisen palikan boorin uraan ja messinkiprikan samaan rautalankaan,jolloin se boori menee automaattisesti kohdalleen ja rautalanka U tulee akselin edellä sieltä sitten ulos.En ole varma onko 1102:ssa samaa prikkaa,mutta jos on, niin tuo niksi säästää aikaa(jopa tunteja) ja hermoja.
Joo sama homma on myös 1102ssa. Lähdin takkiauki liikkeelle, että minä en mitään rautalankapatentteja tartte, mutta ½ tunnin nysväämisen jälkeen laitoin u-lenkin akselin päähän ja homma alkoi toimimaan.
Ääntä pitäviä savuttavia laitteita:
Nuffi universal 3, vm 59
Volvo bm lusikkahaarukka, vm 67
Valmet 1102, vm 76
karnie
Viestit: 229
Liittynyt: La Joulu 12, 2020 11:50 am
Viesti:

Re: Valmet 1102 - Vaihdelaatikkoremonttia

Viesti Kirjoittaja karnie »

Superdextaaja kirjoitti: Ke Touko 12, 2021 6:31 pm Onko tuo porrastus vetokierukassa pitkulaisten hampaiden pinnoissa koneistettu noin vai kuluman aiheuttamaa?
https://i.imgur.com/aT5V19P.jpeg
taitaa olla jokin optinen harha kyseessä. Joku valo heijastuu rattaan pinnasta.. Rattaat on ihan normaalin oloiset, eikä ole mitään monttuja silmämääräisesti havaittavissa
Ääntä pitäviä savuttavia laitteita:
Nuffi universal 3, vm 59
Volvo bm lusikkahaarukka, vm 67
Valmet 1102, vm 76
jiipee
Viestit: 10655
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Valmet 1102 - Vaihdelaatikkoremonttia

Viesti Kirjoittaja jiipee »

SPS1975 kirjoitti: Ke Touko 12, 2021 8:49 am Kyllä sulla on vielä todella hyvä kuntoinen vaihteisto,rattaat on niin siistit hampailtaan ja vanhoissakin neulalaakereissa pysyy neulat vielä paikoillaan.Mulla oli 702:n askissa muutamissa rattaissa hampaiden kosketuspinta kulunut oikein isolle kuopalle,melkein puolet hampaista pois...
Jotakin tuon kaltaista, ehkä? Kuvassa on 702 laatikkomallin ratas laatikkoremonttia tehdessä.

Kuva
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
SPS1975
Viestit: 2210
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Valmet 1102 - Vaihdelaatikkoremonttia

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

jiipee kirjoitti: Ke Touko 12, 2021 9:11 pm
SPS1975 kirjoitti: Ke Touko 12, 2021 8:49 am Kyllä sulla on vielä todella hyvä kuntoinen vaihteisto,rattaat on niin siistit hampailtaan ja vanhoissakin neulalaakereissa pysyy neulat vielä paikoillaan.Mulla oli 702:n askissa muutamissa rattaissa hampaiden kosketuspinta kulunut oikein isolle kuopalle,melkein puolet hampaista pois...
Jotakin tuon kaltaista, ehkä? Kuvassa on 702 laatikkomallin ratas laatikkoremonttia tehdessä.

Kuva
No juu,mutta mulla kulumat oli sitä luokkaa että joidenkin rattaiden hampaiden harjatkin oli kuluneet teräviksi.Mulla on niistä jonkinlaisia kuviakin olemassa,mutta en taida osata laittaa niitä kuvia tänne.
Tuttavani teki Valmet 20:n askiin pidemmän välityksen 3-vaihteelle ja lähetti koneistamansa rattaat karkaistavaksi,karkaisupaja pyysi alkuperäisetkin rattaat mukaan,jotta voivat niistä tutkia kuinka kovaksi rattaat tulisi karkaista,ilmoittivat sieltä tutkinnan jälkeen että alkuperäisiä rattaita ei ollut karkaistu lainkaan,tulee vain mieleen että onkohan sama toiminta malli säilynyt myös näihin vähän uudempiin Valmetteihin,kun aika monissa sinappi- ja ylioppilas-Valmeteissa tuppaa vaihteiston rattaat kulumaan kovasti..
Esa Markku
Viestit: 987
Liittynyt: La Syys 05, 2015 12:59 pm
Viesti:

Re: Valmet 1102 - Vaihdelaatikkoremonttia

Viesti Kirjoittaja Esa Markku »

jiipee kirjoitti: Ke Touko 12, 2021 9:11 pm
SPS1975 kirjoitti: Ke Touko 12, 2021 8:49 am Kyllä sulla on vielä todella hyvä kuntoinen vaihteisto,rattaat on niin siistit hampailtaan ja vanhoissakin neulalaakereissa pysyy neulat vielä paikoillaan.Mulla oli 702:n askissa muutamissa rattaissa hampaiden kosketuspinta kulunut oikein isolle kuopalle,melkein puolet hampaista pois...
Jotakin tuon kaltaista, ehkä? Kuvassa on 702 laatikkomallin ratas laatikkoremonttia tehdessä.

Kuva
Kosketuskulma ja kohtaamiskulma hampaassa väärä. Eli noi laatikot on olleet susia jo syntyessään. Huoltamalla ei voi välttää ratas vaurioita, ne vaan yksinkeraisesti loppuun kuluvat.
RH 6
Viestit: 457
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 10:52 pm
Viesti:

Re: Valmet 1102 - Vaihdelaatikkoremonttia

Viesti Kirjoittaja RH 6 »

Vai onko vain tuossa pintapaine ollut liian kova? Öljyt menneet ohkaiseksi ja kova kuormitus, niin tarvitseeko muuta. Liian hentohan se on tuon 702:sen loota ainakin S-versiolle, mutta pienellä tuunaamisella ja hyvällä huollolla olisi varmaan jollain lailla toiminut. Kuten joskus johonkin ketjuun kirjoitin, niin huollossa töissä ollut kaveri sanoi aika usein laatikkoremontin yhteydessä vaihdettiin suodatinkin ensimmäisen kerran pitkään aikaan. Oman kokemuksen perusteella tuossa olisi jäähdytin paikallaan, jos maantieajoa on paljon. 1102:sen laatikko on kai ihan ok kestämään vääntöä.

Törmäsin itsekin tuohon pääakselin kasausongelmaan teini-iässä vaihtelaatikkoremonttia tehdessä. Silloin ei ollut ehkä samaa kärsivällisyyttäkään ja kokemusta, mutta jäi mieleen se, että useampana iltana tuli koeteltua hermojen keston rajoissa osien pujottelua pääakseliin. Ei ollut korjaamokirjaa eikä nettiä mistä neuvoa katsoa. Lopulta osat luiskahtivat paikoilleen ja onhan tuo nyt reilun 30 vuotta toiminut. Silloin soranajossa yhdessä kohdin oli vähän hankala paikka ja jokin ratas tms. pääakselilta leikkasi muistaakseni päittäin kiinni. Vaihdetta ei meinannut saada pois päältä, jos oikein muistan. Taisin hioa osat, kun olin silloin ammattikoulussa ja niillä samoilla se tuli kasattua. Kun pääakseli oli kerran auki, niin laakerit siihen kuitenkin uusittiin. Sellainenkin moka sattui, että riukuakselia paikoilleen tökätessä sen stefa lähti irti ja sen huomasin vasta kun totesin rehunteossa ensimmäisen kierroksen jälkeen öljyä valuvan kytkinkopasta. Sinne meni ne hyvät erikoisöljyt.

Kiitokset vaan ketjun aloittajalle. Tällaisia remonttikertomuksia on mukava lukea. Ja vaikka Fordson miesten keskuudessa 02 Valmetit eivät herätä arvostusta, niin hyvä, että joku niitäkin korjaa ja huoltaa. Moni etenkin isompi vanha Valmetti on kovan elämän nähnyt urakkakäytössä, joten hyvä vaan että niitäkin säilyy jälkipolville.
trahata
Viestit: 811
Liittynyt: Su Joulu 30, 2012 11:20 am
Viesti:

Re: Valmet 1102 - Vaihdelaatikkoremonttia

Viesti Kirjoittaja trahata »

Kyllä 1102 laatikko kesti ihan hyvin kaivurin alla vaikka oli ylipitkät telat samoin samoin metsä puolelle CK Valmetissa ja Farmeteissa maantie ajo huonot oljyt ja lämpiäminen oli myrkkyä .öljypumppu varmaan alitehoinen ja putsarin olemassa olosta ei moni edes tiennyt saati vaihtanut.Sivuakselin neulalaakerit kovilla.Tässä jutussa hyvät kuvat ja muutenkin asiallista tarinaa KIITOS ja lisää näitä
Antsuko
Viestit: 1384
Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
Viesti:

Re: Valmet 1102 - Vaihdelaatikkoremonttia

Viesti Kirjoittaja Antsuko »

trahata kirjoitti: To Touko 13, 2021 10:08 am Kyllä 1102 laatikko kesti ihan hyvin kaivurin alla vaikka oli ylipitkät telat samoin samoin metsä puolelle CK Valmetissa ja Farmeteissa maantie ajo huonot oljyt ja lämpiäminen oli myrkkyä .öljypumppu varmaan alitehoinen ja putsarin olemassa olosta ei moni edes tiennyt saati vaihtanut.Sivuakselin neulalaakerit kovilla.Tässä jutussa hyvät kuvat ja muutenkin asiallista tarinaa KIITOS ja lisää näitä
Maantieajossa neljällä pienimmällä vaihteella voiman siirtävä sivuakseli pyörii vissiin ainakin 8000 r/min. Sen päälle on (neula)laakeroitu toinen sivuakseli, jonka kautta neljän suurimman vaihteen voima kulkee. Erään huoltomiehen kertoman mukaan sivuakselin takapään laakerina kesti parhaiten venäläinen rullalaakeri, jonka rullanpidin oli messingistä.
karnie
Viestit: 229
Liittynyt: La Joulu 12, 2020 11:50 am
Viesti:

Re: Valmet 1102 - Vaihdelaatikkoremonttia

Viesti Kirjoittaja karnie »

Osa 4: Sössintää


Varoituksen sananen, että jos olet allerginen voimasanoille, niin jätä lukematta.



Laatikon kasaamista, sivu- ja pääkaselit kiinni ja vaihteensiirtäjät ja maailma oli pinkki ja ihqu, kunnes alkoi ihmetyttään, että nyt ei kaikki ihan täsmää.

Aluevaihtajan siirrin jää vapaalla synkronrenkaan päälle


Pikkupuolella jää 4-5 mm vajaaksi, eikä mene kunnolla hampaille


ja tämä muutaman, noin 5 mm perseily jatkui läpi koko laatikon.
  • 2 vaihde tarttis mennä pidemmälle, jää hampaille
  • Pakki sama peli, ei mene päälle, muutama mm vajaa, jää hampaalle
  • Pääakselin laakeri ei mene ihan niin kuin strömsössä, jää muutaman mm irti akselin olkapäästä mihin pitäisi nojata
  • Kartaaniakselin ja sivuakseli rattaiden hampaat raputtaa, eikä ole niin kuin toivoisi, raputtaa muutaman mm
  • jne, tuntui, että kaikki on 4-5 milliä päin persettä....
Ja käsinkosketeltava vitutus oli valmis! Työkalut tippui käsistä siihen paikkaan, kalja auki ja sauna lämpiään. Asian pohtimista mikä tässä nyt maksaa ja ei oikein tullut nukkumisestakaan vitutukselta mitään....

Vakavassa harkinnassa harrastuksen vaihto "lippalakin päässä pitämistä ja koivun lehtien kasvun tarkkailua" tyyliseen vähemmän vaativaan aktiviteettiin.


:evil: :evil: :evil:






Paskasti nukutun yön jälkeen, aamulla heti ensimmäisenä kahvikuppi kädessä talliin, että mites se nyt kaikki taas olikaan, ja mikä on tallin pöydällä vastassa:



Voi helvetti! Sivuakselin etulaakerin holkin vastakappale, jonka pitäisi olla sivuakselin ja laakerin välissä. Paino sanalla pitäisi.

Ja arvata saattaa kuinka paksu tuo kyseinen holkki on.....


Tänään onkin sitten, itseruoskinnan väliajoilla, purettu pääakseli pois, vaihteen siirrin pois, sivuakselin pois.... Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.
Ääntä pitäviä savuttavia laitteita:
Nuffi universal 3, vm 59
Volvo bm lusikkahaarukka, vm 67
Valmet 1102, vm 76
Mkin
Viestit: 676
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 9:14 pm
Viesti:

Re: Valmet 1102 - Vaihdelaatikkoremonttia

Viesti Kirjoittaja Mkin »

Aijjaijai kun koettelee...

Mut noin se _yleensä_ harrastajalta menee, kun ei päivittäin tarvi samoja asioita toistaa. Omalla kohdalla onneksi ei ihan noin massiivista "kämmiä" ole käynyt, muistaakseni. Voi olla että kovalevy on armeliaasti corruptoitunut juuri sillä sectorilla.

Kannustukseksi: toisella yrittämällä voi tulla jo toimiva ja kolmannella ihan täysin toimiva jossei parempi kuin tehtaalta.

No nyt muistui mieleen seitinohuesti aihetta liippaava tapaus teinivuosilta... Tunturi Tiger Puch -koneella, siihen sovituksessa 65 cc sylinteri, joka vaati lohkon kepeää avartamista. No mikäpä tuossa, kairataan. Vaihteisto levälleen ja liiat pois, sitten takas kasaan. Hyvin sujuneen remontin jälkeen laitteessa toimii ykkönen ja kakkonen. Kulki tuo riittävän lujaa omiksi tarpeiksi. Joku shimmi luultavasti jäi tarpeettomana kasauksen jälkeen ylimääräiseksi.
aarne
Viestit: 1839
Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 2:00 am
Viesti:

Re: Valmet 1102 - Vaihdelaatikkoremonttia

Viesti Kirjoittaja aarne »

Tunnen tuskan, meinaa olla kiinnostus etsinnässä tuollaisen homman sattuessa.
Jos jotain hyvää, niin mitään ei särkynyt, saa vain harjoitella uudestaan.
Jiitek
Viestit: 5847
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Valmet 1102 - Vaihdelaatikkoremonttia

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Paaljon nopeampi purkaa ja kasata toisella kertaa.. 😉
Teemu K
Viestit: 476
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:39 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Valmet 1102 - Vaihdelaatikkoremonttia

Viesti Kirjoittaja Teemu K »

Miten osien saatavuus näihin?

Omassa 802:ssa moottori remontoitiin ensin, vaihdelaatikko vielä avaamaton.
karnie
Viestit: 229
Liittynyt: La Joulu 12, 2020 11:50 am
Viesti:

Re: Valmet 1102 - Vaihdelaatikkoremonttia

Viesti Kirjoittaja karnie »

Teemu K kirjoitti: Pe Touko 14, 2021 3:30 pm Miten osien saatavuus näihin?

Omassa 802:ssa moottori remontoitiin ensin, vaihdelaatikko vielä avaamaton.
Laakerit on ihan std kamaa.
Rattaiden ja akselien kanssa ollaankin sitten jo vähän enemmän ongelmissa, jos jotain tarttee uusia.
Ääntä pitäviä savuttavia laitteita:
Nuffi universal 3, vm 59
Volvo bm lusikkahaarukka, vm 67
Valmet 1102, vm 76
karnie
Viestit: 229
Liittynyt: La Joulu 12, 2020 11:50 am
Viesti:

Re: Valmet 1102 - Vaihdelaatikkoremonttia

Viesti Kirjoittaja karnie »

OSA 5: Kämmeistä toipumista ja kasailua

"OSA 4" ja edellä olevaan kommenttiinkin viitaten, niin otti hetken kun keräili motivaatiota jatkaa homman kanssa. Tympeetä hommaa tehdä sama asia moneen kertaan.
Mutta niin vaan pikku sössinnän jälkien paikkailujen jälkeen, homma alkoi taas etenemään.

Sivuakseli takaisin, kun etulaakerin kanssa oli ensin nujuttua melkoinen tovi, että sai uuden laakerin ilman vaurioita pihalle ja tallin pöydälle unohtuneen holkin asennettua paikoilleen

Mutta jo vain alkoi rattaat olemaan linjassa kartaaniakselin kanssa






Ja pääakselin aluevaihtaja menee vaihteille ja vapaalle niin hyvin, että en usko että on ollut edes uutena parempi. Vapaallakin on millilleen oikeassa kohdassa ja rattaat menee sivuakselin kanssa jämptisti linjassa.


Vaihteensiirtäjät takaisin ja pakkikin toimii, kuin filmeissä



Öljypumpun "huolto".
Ei paljoa huoltamista ole. Uusi tiiviste riukuakselin läpiviennille ja o-rengas laippojen väliin


Pumppu ja riukuakseli paikoilleen


Öljyputkien "veto" pumpulta.
Yksi putki ruiskuttaa öljyä perärepulle (toinen vielä puuttuu, joka ruiskuttaa öljyä sivuakselille. Pääakseli saa öljynsä suoraan pumpun sisältä)


Peräreppu takaisin



Ja sitten odotellaan tovi sadetta ja tiivistemassojen kuivumista ennen kuin laitetaan öljyt. Periaatteessa laatikon voisi koekäyttää ennen kuin kasaa enempää, että näkee alkaako öljyt kiertämään.

Eli jos lisää postauksia ei tule, niin kone räjähti koekäytössä ja poltin koko roskan ja vaihdoin harrastukset "lippalakin pitämiseen".
Ääntä pitäviä savuttavia laitteita:
Nuffi universal 3, vm 59
Volvo bm lusikkahaarukka, vm 67
Valmet 1102, vm 76
SPS1975
Viestit: 2210
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Valmet 1102 - Vaihdelaatikkoremonttia

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

karnie kirjoitti: Pe Touko 14, 2021 4:58 pm
Teemu K kirjoitti: Pe Touko 14, 2021 3:30 pm Miten osien saatavuus näihin?

Omassa 802:ssa moottori remontoitiin ensin, vaihdelaatikko vielä avaamaton.
Laakerit on ihan std kamaa.
Rattaiden ja akselien kanssa ollaankin sitten jo vähän enemmän ongelmissa, jos jotain tarttee uusia.
Ainakin Marjakankaalta ja Purkupojilta saa jonkin verran rattaita ja sivuakselinkin ihan uutena,samoin messinkiset synkrorenkaat,Marjakankaalta saa myös tuon parjatun öljypumpun kaikki osat.Minä kasasin 702:n laatikon neljän eri laatikon käytetyistä osista,uutta tuli vain sivuakselin etulaakeri ja kaikki stefat.Laatikko pitää kyllä ihan Valmetille ominaista jolinaa ja jonkin verran oli pohjaproppuun laittamani magneetti kerännyt rautaa,kun putsasin sen vuoden ajon jälkeen,kun rattaat ovat siellä hioutuneet hammaskosketuksiltaan toisiinsa sopiviksi.Toimii muutoin hyvin,mutta se harmittaa kun säästin väärässä paikassa ja jätin synkrot uusimatta,nyt muutama vaihde menaa vähän rusahtaa,jos nopeasti yrittää vaihtaa.No,jossainhan se on persaukisen säästettävä,jos olisi ollut reilumpi budjetti traktorin hankintaan,niin silloin olisin ostanut ehjän koneen.Näillä mennään ja olen oikein tyytyväinen koneeseeni tuollaisenaankin.
Aloittajalle onnittelut hyvin tehdystä remontista ja kiitokset mielenkiintoisesta värikuvia sisältävästä selostuksesta.
karnie
Viestit: 229
Liittynyt: La Joulu 12, 2020 11:50 am
Viesti:

Re: Valmet 1102 - Vaihdelaatikkoremonttia

Viesti Kirjoittaja karnie »

SPS1975 kirjoitti: Pe Touko 14, 2021 5:55 pm
karnie kirjoitti: Pe Touko 14, 2021 4:58 pm
Teemu K kirjoitti: Pe Touko 14, 2021 3:30 pm Miten osien saatavuus näihin?

Omassa 802:ssa moottori remontoitiin ensin, vaihdelaatikko vielä avaamaton.
Laakerit on ihan std kamaa.
Rattaiden ja akselien kanssa ollaankin sitten jo vähän enemmän ongelmissa, jos jotain tarttee uusia.
Ainakin Marjakankaalta ja Purkupojilta saa jonkin verran rattaita ja sivuakselinkin ihan uutena,samoin messinkiset synkrorenkaat,Marjakankaalta saa myös tuon parjatun öljypumpun kaikki osat.Minä kasasin 702:n laatikon neljän eri laatikon käytetyistä osista,uutta tuli vain sivuakselin etulaakeri ja kaikki stefat.Laatikko pitää kyllä ihan Valmetille ominaista jolinaa ja jonkin verran oli pohjaproppuun laittamani magneetti kerännyt rautaa,kun putsasin sen vuoden ajon jälkeen,kun rattaat ovat siellä hioutuneet hammaskosketuksiltaan toisiinsa sopiviksi.Toimii muutoin hyvin,mutta se harmittaa kun säästin väärässä paikassa ja jätin synkrot uusimatta,nyt muutama vaihde menaa vähän rusahtaa,jos nopeasti yrittää vaihtaa.No,jossainhan se on persaukisen säästettävä,jos olisi ollut reilumpi budjetti traktorin hankintaan,niin silloin olisin ostanut ehjän koneen.Näillä mennään ja olen oikein tyytyväinen koneeseeni tuollaisenaankin.
Aloittajalle onnittelut hyvin tehdystä remontista ja kiitokset mielenkiintoisesta värikuvia sisältävästä selostuksesta.

Jaa?.... Saako koko vielä koko akselia uutena. No sepäs hyvä homma. Toki pelottaa hinta, että miten tolkuton se on. Pelkät sivuakselin synkrot 530€ kpl. Joten vanhoilla minunkin loota kasaan meni. Näytti kyllä enemmän kuin hyviltä, joten puolustaun sillä.... Mutta, jos rutisee, niin sen verran minäkin Fullerillä olen ajanut, että kerkiän kyllä kytkinpoljinta potkiin yhden ylimääräisen kerran. En puolta traktorin hintaa maksa parista metallilenkistä... Pääakselin kupariset kuulemma vähän maltillisemmissa hinnoissa.
Ääntä pitäviä savuttavia laitteita:
Nuffi universal 3, vm 59
Volvo bm lusikkahaarukka, vm 67
Valmet 1102, vm 76
SPS1975
Viestit: 2210
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Valmet 1102 - Vaihdelaatikkoremonttia

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Nämä mun osien saatavuustiedot koskee 702:n vaihteiston osia,jotka sopivat myös tuohon kysyjän 802:seen,sivuakseli,siis pelkkä akseli,hinta n.620€ ja pääakselin messinki/kupari synkrot n.65-85€/kpl,näin ulkomuistista kun muistelen.1102:n vaihteiston osien saatavuuudesta mulla ei ole tietoa.
karnie
Viestit: 229
Liittynyt: La Joulu 12, 2020 11:50 am
Viesti:

Re: Valmet 1102 - Vaihdelaatikkoremonttia

Viesti Kirjoittaja karnie »

OSA 6: Kasaamista ja testaamista.

Öljypumpun tarkistus, että alkaa oikeasti pumppaamaan öljyä ennen kuin kasataan pidemmälle.
Kone käyntiin ja yksi putki irti pumpun perästä ja öljyä vaikuttaa tulevan runsaasti vaikka kierroksia vain n. 500




Putket kiinni ja aluevaihtaja päälle ja tarkastetaan, että laatikko lähtee ensinnäkin pyörimään ja rutinoita ei kuulu.
(Ei kovan kauaa voi pyörittää tai öljyä on koko kapiini täynnä, kun öljyä alkaa lentään melkoisesti)




Ja kun hyvältä vaikuttaa, niin väriä kulmiin ennen kuin lähdetään kirkolle :wink:



toiselle puolelle kanssa



Ja nostokoneikkoa ja takalaseja paikkalleen...



Kone liikkuu eteen ja taakse kaikilla vaihteilla hitaasti ja nopeesti ja nostovarretkin pysyy taas ylhäällä vaikka koneen sammuttaa, joten yhteenvetona voitaneen todeta remontin tavoitteiden täyttyneen.
  • 3/4 yhdistelmä ei pysynyt päällä ==> Remontin jälkeen pysyy
  • Nostovarret laski kun koneen sammutti ==> Ei laske enää



Seuraavassa vaiheessa kajuutan kasaamista. Se on kuitenkin niin tylsä aihe, että ketään ei kiinnosta, joten näilstä osin "virallinen" osuus päättyy tähän.

Kiitokset positiivisista kommenteista ja mielenkiinnosta aiheeseen! Laittakaahan omista remonteistanne kokemuksia tulemaan.
Ääntä pitäviä savuttavia laitteita:
Nuffi universal 3, vm 59
Volvo bm lusikkahaarukka, vm 67
Valmet 1102, vm 76
Jiitek
Viestit: 5847
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Valmet 1102 - Vaihdelaatikkoremonttia

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Olipa mainio kertomus.

Eli se 3-4-vaihteiden päälläpysymättömyys johtui kytkentärenkaan kuluneesta laakeroinnista? Rengas pääsi lonkkaseen sen verran vinoon, että joltain reunalta kytkentähampaat työnsi renkaan pois, ilmeisesti näin?
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: DexMasZet, Google [Bot], riikkinen ja 46 vierailijaa