Valmet 1102 - Vaihdelaatikkoremonttia
-
- Viestit: 229
- Liittynyt: La Joulu 12, 2020 11:50 am
- Viesti:
Valmet 1102 - Vaihdelaatikkoremonttia
Tässä topikissa asiasta kiinnostuneille keräilen remonttivaiheita Valmetin lootarempasta.
Itse kun aina näitä "remontti" aiheita seuraan mielenkiinnolla, joten jospa tästä joku irti jotain saisi. Vapaa maa, joten ei pakko seurata, mutta ne seurailee / kommentoi ketä asia kiinnostaa....
Pääpaino, kuten muussakin "ammattikirjallisuudessa", pyritään kuitenkin pitämään asiallisissa värikuvissa. (Kuvat aukeaa isompana klikkailemalla)
ASIAAN:
Tuli jokin aika sitten hankittua vanha Valmetti ja kuten olettaa saattaa niin teknisesti pikku sanomista siellä täällä.
Isoin ongelma ehkäpä vaihdelaatikon takkuaminen, kun 3-4 yhdistelmä ei pysy päällä. Ajatuksena, että "pärjäähän sillä", mutta niin siinä sitten taas kävi, että nälkä kasvaa syödessä ja alkoi *tuttamaan kun ei isomies muka saa asiaa kuntoon. Ja siitä se ajatus sitten taas lähti....
Penkki, lattiat ja takaikkunat pois
Ja potilas pesulle
Hyd. öljyt ulos ja nostokoneikko pois
Laatikon ja nostokoneikon välissä pelti....
....ja pellin alla tässä tapauksessa itse pääkohde.
keskellä pääkseli, H/L alueet + Pakki (peräreunassa, kuvassa ylhäälä)
Vas sivussa, nimensä mukaisesti, sivuakseli. Vaihteen 1/2 + 3/4 (joka tässä tapauksessa pääpotilas)
Oikealla ajovoiman ulosotto + 4 vedon kulmavaihde
Ja lopuksi varoittavana esimerkkinä, että muistakaa huoltaa niitä vehkeitänne.
Laatikon öljyropun magneettitanko, ennen-jälkeen. Kaikki saa arvata kumpi on kumpi.
Ei ihme, että on loota sökönä....
Laatikon laakereita odotellaan, joten jatkoa seuraa.....
Itse kun aina näitä "remontti" aiheita seuraan mielenkiinnolla, joten jospa tästä joku irti jotain saisi. Vapaa maa, joten ei pakko seurata, mutta ne seurailee / kommentoi ketä asia kiinnostaa....
Pääpaino, kuten muussakin "ammattikirjallisuudessa", pyritään kuitenkin pitämään asiallisissa värikuvissa. (Kuvat aukeaa isompana klikkailemalla)
ASIAAN:
Tuli jokin aika sitten hankittua vanha Valmetti ja kuten olettaa saattaa niin teknisesti pikku sanomista siellä täällä.
Isoin ongelma ehkäpä vaihdelaatikon takkuaminen, kun 3-4 yhdistelmä ei pysy päällä. Ajatuksena, että "pärjäähän sillä", mutta niin siinä sitten taas kävi, että nälkä kasvaa syödessä ja alkoi *tuttamaan kun ei isomies muka saa asiaa kuntoon. Ja siitä se ajatus sitten taas lähti....
Penkki, lattiat ja takaikkunat pois
Ja potilas pesulle
Hyd. öljyt ulos ja nostokoneikko pois
Laatikon ja nostokoneikon välissä pelti....
....ja pellin alla tässä tapauksessa itse pääkohde.
keskellä pääkseli, H/L alueet + Pakki (peräreunassa, kuvassa ylhäälä)
Vas sivussa, nimensä mukaisesti, sivuakseli. Vaihteen 1/2 + 3/4 (joka tässä tapauksessa pääpotilas)
Oikealla ajovoiman ulosotto + 4 vedon kulmavaihde
Ja lopuksi varoittavana esimerkkinä, että muistakaa huoltaa niitä vehkeitänne.
Laatikon öljyropun magneettitanko, ennen-jälkeen. Kaikki saa arvata kumpi on kumpi.
Ei ihme, että on loota sökönä....
Laatikon laakereita odotellaan, joten jatkoa seuraa.....
Ääntä pitäviä savuttavia laitteita:
Nuffi universal 3, vm 59
Volvo bm lusikkahaarukka, vm 67
Valmet 1102, vm 76
Nuffi universal 3, vm 59
Volvo bm lusikkahaarukka, vm 67
Valmet 1102, vm 76
-
- Viestit: 1865
- Liittynyt: Su Joulu 13, 2009 11:58 am
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Re: Valmet 1102 - Vaihdelaatikkoremonttia
Kuvallisia projektikertomuksia on aina mukava lukea. Paljon mukavampaa, kuin projekteista tehtyjen, sinänsä kiinnostavien, mutta huonosti leikattujen tai leikkaamattomien, pitkäveteistä jaarittelua sisältävien juutuuppivideoiden katselu...
-
- Viestit: 229
- Liittynyt: La Joulu 12, 2020 11:50 am
- Viesti:
Re: Valmet 1102 - Vaihdelaatikkoremonttia
OSA2:
Vaihdelaatikon laakereita odotellessa.
Nostokosylinterin - ja hydrauliikkalohkojen huolto, kun nostovarret nyt muutenkin ärsyttävästi laski alas aina kun koneen sammutti ja lohkot "hikoili" ja merkkasi reviiriä.
Joten, nostokoneikko työn alle
Nostosylinteri irti, mäntä pöydälle ja uudet tiivisteet
Lohkopakka levälleen ja uudet välitiivistesarjat, joka käytännössä on 3x O-renkaita. (kuvassa vanhat tiivisteet)
Ja sitten toivoa sopii, että sylinteri alkoi pitämään ja allekuseskelu loppui.
#Muita valmistelevia toimenpiteitä osia odotellessa.#
Vaihdesiirrin koneikon tutkintaa ja siivoilua. Eipä tuossa paljoa ihmeteltävää ole. Pari liikkuvaa vipua..... Tärkeä osa toki kokonaisuuden kannalta vaikka vähän tylsä onkin.
Riukuakselin poisto
TEORIA:
Kierrä metrijenka riukuakselin päässä olevalle kierteelle ja vedä akseli ulos.
Akselin pitäisi tulla pihalle holkin ja laakerin kanssa
KÄYTÄNTÖ:
Kun olet menettänyt hermosi noin 100x ja menettänyt kaikki lopullisetkin mahdollisuudet vähäiseenkin taivaspaikkaan pelkän kielenkäytön vuoksi, kun ei se prkl akseli tule sieltä pois muuta kuin osina, niin nosta peräreppu pois....
....ja vedä kahdella sormella riukuakseli pois
HUOM: ÄLÄ koske VO kytkimeen tämän jälkeen tai alkaa talkoot!
Seuraavassa osassa Pää- ja Sivuakselin poisto, sekä niiden neulalaakereiden laakereiden vaihto.
Vaihdelaatikon laakereita odotellessa.
Nostokosylinterin - ja hydrauliikkalohkojen huolto, kun nostovarret nyt muutenkin ärsyttävästi laski alas aina kun koneen sammutti ja lohkot "hikoili" ja merkkasi reviiriä.
Joten, nostokoneikko työn alle
Nostosylinteri irti, mäntä pöydälle ja uudet tiivisteet
Lohkopakka levälleen ja uudet välitiivistesarjat, joka käytännössä on 3x O-renkaita. (kuvassa vanhat tiivisteet)
Ja sitten toivoa sopii, että sylinteri alkoi pitämään ja allekuseskelu loppui.
#Muita valmistelevia toimenpiteitä osia odotellessa.#
Vaihdesiirrin koneikon tutkintaa ja siivoilua. Eipä tuossa paljoa ihmeteltävää ole. Pari liikkuvaa vipua..... Tärkeä osa toki kokonaisuuden kannalta vaikka vähän tylsä onkin.
Riukuakselin poisto
TEORIA:
Kierrä metrijenka riukuakselin päässä olevalle kierteelle ja vedä akseli ulos.
Akselin pitäisi tulla pihalle holkin ja laakerin kanssa
KÄYTÄNTÖ:
Kun olet menettänyt hermosi noin 100x ja menettänyt kaikki lopullisetkin mahdollisuudet vähäiseenkin taivaspaikkaan pelkän kielenkäytön vuoksi, kun ei se prkl akseli tule sieltä pois muuta kuin osina, niin nosta peräreppu pois....
....ja vedä kahdella sormella riukuakseli pois
HUOM: ÄLÄ koske VO kytkimeen tämän jälkeen tai alkaa talkoot!
Seuraavassa osassa Pää- ja Sivuakselin poisto, sekä niiden neulalaakereiden laakereiden vaihto.
Ääntä pitäviä savuttavia laitteita:
Nuffi universal 3, vm 59
Volvo bm lusikkahaarukka, vm 67
Valmet 1102, vm 76
Nuffi universal 3, vm 59
Volvo bm lusikkahaarukka, vm 67
Valmet 1102, vm 76
-
- Viestit: 2240
- Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
- Viesti:
Re: Valmet 1102 - Vaihdelaatikkoremonttia
Tuosta vaihdekepin siirtäjäkotelosta kannattaa tarkistaa se keppiä keskittävä jousi,ettei se ole poikki,702:sissa niitä ainakin joskus katkeilee,omaani kun tein loota remontin,niin jouduin sen jousen vaihtamaan,kuten melko monta muutakin osaa vaihteistossa..Tuossa 1102:ssa on hyvin pitkälti sama systeemi laatikossa kuin 702:ssakin,mutta on nuo rattaat 1102:ssa jonkin verran tukevampaa tekoa.
-
- Viestit: 12974
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Valmet 1102 - Vaihdelaatikkoremonttia
Olis kiikarissa sama kone metsäkäytöstä. Mikä on todennäköisyys, että loota on siinäkin sökö tai ainakin samalla tavalla remonttia vailla kuluneena? Myynti-ilmoituksessa pahaenteisesti maininta, että laatikko öljyt juuri vaihdettu..
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 5523
- Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
- Paikkakunta: Länsi-Suomi
- Viesti:
Re: Valmet 1102 - Vaihdelaatikkoremonttia
Kai sen nyt uskaltaa ostaa kun tässä ketjussa näkyy tulevan loistavat korjausohjeet kuvien kera.Superdextaaja kirjoitti: ↑Pe Touko 07, 2021 7:43 pm Olis kiikarissa sama kone metsäkäytöstä. Mikä on todennäköisyys, että loota on siinäkin sökö tai ainakin samalla tavalla remonttia vailla kuluneena? Myynti-ilmoituksessa pahaenteisesti maininta, että laatikko öljyt juuri vaihdettu..
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
-
- Viestit: 1860
- Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 2:00 am
- Viesti:
Re: Valmet 1102 - Vaihdelaatikkoremonttia
Hieman vitsaillen vastatakseni:Superdextaaja kirjoitti: ↑Pe Touko 07, 2021 7:43 pm Olis kiikarissa sama kone metsäkäytöstä. Mikä on todennäköisyys, että loota on siinäkin sökö tai ainakin samalla tavalla remonttia vailla kuluneena? Myynti-ilmoituksessa pahaenteisesti maininta, että laatikko öljyt juuri vaihdettu..
Keltainen/sinappi valmetti, ja ehjä laatikko.
Onnistumisen mahdollisuus 0%.
No on kai nuo isommat vähän topakampia.
-
- Viestit: 229
- Liittynyt: La Joulu 12, 2020 11:50 am
- Viesti:
Re: Valmet 1102 - Vaihdelaatikkoremonttia
korjailija kirjoitti: ↑Pe Touko 07, 2021 7:51 pmKai sen nyt uskaltaa ostaa kun tässä ketjussa näkyy tulevan loistavat korjausohjeet kuvien kera.Superdextaaja kirjoitti: ↑Pe Touko 07, 2021 7:43 pm Olis kiikarissa sama kone metsäkäytöstä. Mikä on todennäköisyys, että loota on siinäkin sökö tai ainakin samalla tavalla remonttia vailla kuluneena? Myynti-ilmoituksessa pahaenteisesti maininta, että laatikko öljyt juuri vaihdettu..
Homma menee kyllä tässä hommassa kuin Savossa konsanaan, että vastuu on kuulijalla.
Mutta mikäs siinä kun testaa kunnon testilenkillä ja rynkyttelee kaasulla, että vaihteet pysyy silmässä.
Ja vaihteet menee ylös ja alaspäin ilman rutinoita. Ml. iso ja pieni puoli, kun kaikki on synkronoitua, joten ei PITÄISI tarvita mitään "sisumiehen sydroomaa", että joutuu ottaan kävellessä aina kaksi askelta vasemmalla ja yhden oikeella.
Mutta vanhat vehkeet, joten mistä pirusta nää tietää. Herran haltuun. Se ei pelaa joka pelkää.
Ääntä pitäviä savuttavia laitteita:
Nuffi universal 3, vm 59
Volvo bm lusikkahaarukka, vm 67
Valmet 1102, vm 76
Nuffi universal 3, vm 59
Volvo bm lusikkahaarukka, vm 67
Valmet 1102, vm 76
-
- Viestit: 229
- Liittynyt: La Joulu 12, 2020 11:50 am
- Viesti:
Re: Valmet 1102 - Vaihdelaatikkoremonttia
Kiitokset vinkistä.SPS1975 kirjoitti: ↑Pe Touko 07, 2021 7:18 pm Tuosta vaihdekepin siirtäjäkotelosta kannattaa tarkistaa se keppiä keskittävä jousi,ettei se ole poikki,702:sissa niitä ainakin joskus katkeilee,omaani kun tein loota remontin,niin jouduin sen jousen vaihtamaan,kuten melko monta muutakin osaa vaihteistossa..Tuossa 1102:ssa on hyvin pitkälti sama systeemi laatikossa kuin 702:ssakin,mutta on nuo rattaat 1102:ssa jonkin verran tukevampaa tekoa.
Ilmeisesti kyseessä tämä jousi? Vaikuttaisi olevan ok.
Ääntä pitäviä savuttavia laitteita:
Nuffi universal 3, vm 59
Volvo bm lusikkahaarukka, vm 67
Valmet 1102, vm 76
Nuffi universal 3, vm 59
Volvo bm lusikkahaarukka, vm 67
Valmet 1102, vm 76
-
- Viestit: 2240
- Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
- Viesti:
Re: Valmet 1102 - Vaihdelaatikkoremonttia
1102:n vaihdelaatikko on huomattavasti kestävämpi kuin 702,703,802,803 ja 903 malleissa käytetty laatikko,näissä jälkimmäisissä,eritoten (ruuvatuissa) turbo-versioissa,tuppaa olemaan liikaa voimaa ja vääntöä laatikon kestokykyyn nähden.Noissa laatikoissa on hieman mitätön tuo öljyä kierrättävä pumppu,jota kytkinakseli pyörittää,sitten kun noissa suolla ja metsässä käytetyissä versioissa on monesti ryömintävaihde ja se on ennen laatikkoa kytkinakselilla, kun sitä käytetään niin silloin laatikon sisällä kytkinakselin pyörintä nopeus tippuu n.yhteen neljäsosaan normaalista(moottorin kierroksista),eli öljypumpunkin kierrokset putoaa saman verran joten silloin laatikko pyörii toki hitaasti,mutta todella huonolla voitelulla,kun ei se pumppu ole paras mahdollinen pumppaaja edes normaali kierroksillakaan.Valmetin laatikko ja voimansiirto ulisee aina jonkin verran,joten sitä ei pidä säikähtää,mutta sitten on remonttia tuloillaan jos kuuluu naputusta ajaessa,se viittaa hammasrikkoon tai vaihdekeppi tahtoo juuttua johonkin asentoon ja yrittää kytkeä kahta vaihdetta yhtä aikaa,silloin sieltä on yhden kytkentäholkin kolme pientä käpälää kuluneet huonoiksi ja nousevat pois paikaltaan tai sitten sivuakselin laakerointi alkaa antautua ja näissä tapauksissa on tutustuttava laatikon sisuskaluihin hieman perustellisemmin.Nämä kokemukset siis 702 mallista,mutta tuo ryömintävaihde on ihan sama systeemi 1102:kin.Superdextaaja kirjoitti: ↑Pe Touko 07, 2021 7:43 pm Olis kiikarissa sama kone metsäkäytöstä. Mikä on todennäköisyys, että loota on siinäkin sökö tai ainakin samalla tavalla remonttia vailla kuluneena? Myynti-ilmoituksessa pahaenteisesti maininta, että laatikko öljyt juuri vaihdettu..
-
- Viestit: 2240
- Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
- Viesti:
Re: Valmet 1102 - Vaihdelaatikkoremonttia
Juu,tuo jousi se on ja ehjältä näyttää.karnie kirjoitti: ↑Pe Touko 07, 2021 8:13 pmKiitokset vinkistä.SPS1975 kirjoitti: ↑Pe Touko 07, 2021 7:18 pm Tuosta vaihdekepin siirtäjäkotelosta kannattaa tarkistaa se keppiä keskittävä jousi,ettei se ole poikki,702:sissa niitä ainakin joskus katkeilee,omaani kun tein loota remontin,niin jouduin sen jousen vaihtamaan,kuten melko monta muutakin osaa vaihteistossa..Tuossa 1102:ssa on hyvin pitkälti sama systeemi laatikossa kuin 702:ssakin,mutta on nuo rattaat 1102:ssa jonkin verran tukevampaa tekoa.
Ilmeisesti kyseessä tämä jousi? Vaikuttaisi olevan ok.
-
- Viestit: 229
- Liittynyt: La Joulu 12, 2020 11:50 am
- Viesti:
Re: Valmet 1102 - Vaihdelaatikkoremonttia
SPS1975 kirjoitti: ↑Pe Touko 07, 2021 8:26 pm1102:n vaihdelaatikko on huomattavasti kestävämpi kuin 702,703,802,803 ja 903 malleissa käytetty laatikko,näissä jälkimmäisissä,eritoten (ruuvatuissa) turbo-versioissa,tuppaa olemaan liikaa voimaa ja vääntöä laatikon kestokykyyn nähden.Noissa laatikoissa on hieman mitätön tuo öljyä kierrättävä pumppu,jota kytkinakseli pyörittää,sitten kun noissa suolla ja metsässä käytetyissä versioissa on monesti ryömintävaihde ja se on ennen laatikkoa kytkinakselilla, kun sitä käytetään niin silloin laatikon sisällä kytkinakselin pyörintä nopeus tippuu n.yhteen neljäsosaan normaalista(moottorin kierroksista),eli öljypumpunkin kierrokset putoaa saman verran joten silloin laatikko pyörii toki hitaasti,mutta todella huonolla voitelulla,kun ei se pumppu ole paras mahdollinen pumppaaja edes normaali kierroksillakaan.Valmetin laatikko ja voimansiirto ulisee aina jonkin verran,joten sitä ei pidä säikähtää,mutta sitten on remonttia tuloillaan jos kuuluu naputusta ajaessa,se viittaa hammasrikkoon tai vaihdekeppi tahtoo juuttua johonkin asentoon ja yrittää kytkeä kahta vaihdetta yhtä aikaa,silloin sieltä on yhden kytkentäholkin kolme pientä käpälää kuluneet huonoiksi ja nousevat pois paikaltaan tai sitten sivuakselin laakerointi alkaa antautua ja näissä tapauksissa on tutustuttava laatikon sisuskaluihin hieman perustellisemmin.Nämä kokemukset siis 702 mallista,mutta tuo ryömintävaihde on ihan sama systeemi 1102:kin.Superdextaaja kirjoitti: ↑Pe Touko 07, 2021 7:43 pm Olis kiikarissa sama kone metsäkäytöstä. Mikä on todennäköisyys, että loota on siinäkin sökö tai ainakin samalla tavalla remonttia vailla kuluneena? Myynti-ilmoituksessa pahaenteisesti maininta, että laatikko öljyt juuri vaihdettu..
Ööö, tuota tuota....
ainakin 1102:n laatikossa laatikon öljypumppu on suoraan kiinni pääakselin persauksessa, joten se pyörii aina tasan samaa nopeutta kuin moottori (kunhan kytkin on ylhäällä)
Ääntä pitäviä savuttavia laitteita:
Nuffi universal 3, vm 59
Volvo bm lusikkahaarukka, vm 67
Valmet 1102, vm 76
Nuffi universal 3, vm 59
Volvo bm lusikkahaarukka, vm 67
Valmet 1102, vm 76
-
- Viestit: 2240
- Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
- Viesti:
Re: Valmet 1102 - Vaihdelaatikkoremonttia
Kun hidastava Hi-Trac tai ryömintä vaihde on ennen vaihdelaatikkoa ja se kytketään käyttöön,niin se pudottaa sen pääakselin kierrokset,siihen sen hidastus perustuu,riukuakseli sen sisällä pyörii sittenkin moottorin nopeudella,siihen ei ryöminnät vaikuta.karnie kirjoitti: ↑Pe Touko 07, 2021 8:40 pmSPS1975 kirjoitti: ↑Pe Touko 07, 2021 8:26 pm1102:n vaihdelaatikko on huomattavasti kestävämpi kuin 702,703,802,803 ja 903 malleissa käytetty laatikko,näissä jälkimmäisissä,eritoten (ruuvatuissa) turbo-versioissa,tuppaa olemaan liikaa voimaa ja vääntöä laatikon kestokykyyn nähden.Noissa laatikoissa on hieman mitätön tuo öljyä kierrättävä pumppu,jota kytkinakseli pyörittää,sitten kun noissa suolla ja metsässä käytetyissä versioissa on monesti ryömintävaihde ja se on ennen laatikkoa kytkinakselilla, kun sitä käytetään niin silloin laatikon sisällä kytkinakselin pyörintä nopeus tippuu n.yhteen neljäsosaan normaalista(moottorin kierroksista),eli öljypumpunkin kierrokset putoaa saman verran joten silloin laatikko pyörii toki hitaasti,mutta todella huonolla voitelulla,kun ei se pumppu ole paras mahdollinen pumppaaja edes normaali kierroksillakaan.Valmetin laatikko ja voimansiirto ulisee aina jonkin verran,joten sitä ei pidä säikähtää,mutta sitten on remonttia tuloillaan jos kuuluu naputusta ajaessa,se viittaa hammasrikkoon tai vaihdekeppi tahtoo juuttua johonkin asentoon ja yrittää kytkeä kahta vaihdetta yhtä aikaa,silloin sieltä on yhden kytkentäholkin kolme pientä käpälää kuluneet huonoiksi ja nousevat pois paikaltaan tai sitten sivuakselin laakerointi alkaa antautua ja näissä tapauksissa on tutustuttava laatikon sisuskaluihin hieman perustellisemmin.Nämä kokemukset siis 702 mallista,mutta tuo ryömintävaihde on ihan sama systeemi 1102:kin.Superdextaaja kirjoitti: ↑Pe Touko 07, 2021 7:43 pm Olis kiikarissa sama kone metsäkäytöstä. Mikä on todennäköisyys, että loota on siinäkin sökö tai ainakin samalla tavalla remonttia vailla kuluneena? Myynti-ilmoituksessa pahaenteisesti maininta, että laatikko öljyt juuri vaihdettu..
Ööö, tuota tuota....
ainakin 1102:n laatikossa laatikon öljypumppu on suoraan kiinni pääakselin persauksessa, joten se pyörii aina tasan samaa nopeutta kuin moottori (kunhan kytkin on ylhäällä)
-
- Viestit: 229
- Liittynyt: La Joulu 12, 2020 11:50 am
- Viesti:
Re: Valmet 1102 - Vaihdelaatikkoremonttia
Ahaa, juu no tuo voi olla eri juttu joo ...SPS1975 kirjoitti: ↑Pe Touko 07, 2021 8:47 pmKun hidastava Hi-Trac tai ryömintä vaihde on ennen vaihdelaatikkoa ja se kytketään käyttöön,niin se pudottaa sen pääakselin kierrokset,siihen sen hidastus perustuu,riukuakseli sen sisällä pyörii sittenkin moottorin nopeudella,siihen ei ryöminnät vaikuta.karnie kirjoitti: ↑Pe Touko 07, 2021 8:40 pmSPS1975 kirjoitti: ↑Pe Touko 07, 2021 8:26 pm1102:n vaihdelaatikko on huomattavasti kestävämpi kuin 702,703,802,803 ja 903 malleissa käytetty laatikko,näissä jälkimmäisissä,eritoten (ruuvatuissa) turbo-versioissa,tuppaa olemaan liikaa voimaa ja vääntöä laatikon kestokykyyn nähden.Noissa laatikoissa on hieman mitätön tuo öljyä kierrättävä pumppu,jota kytkinakseli pyörittää,sitten kun noissa suolla ja metsässä käytetyissä versioissa on monesti ryömintävaihde ja se on ennen laatikkoa kytkinakselilla, kun sitä käytetään niin silloin laatikon sisällä kytkinakselin pyörintä nopeus tippuu n.yhteen neljäsosaan normaalista(moottorin kierroksista),eli öljypumpunkin kierrokset putoaa saman verran joten silloin laatikko pyörii toki hitaasti,mutta todella huonolla voitelulla,kun ei se pumppu ole paras mahdollinen pumppaaja edes normaali kierroksillakaan.Valmetin laatikko ja voimansiirto ulisee aina jonkin verran,joten sitä ei pidä säikähtää,mutta sitten on remonttia tuloillaan jos kuuluu naputusta ajaessa,se viittaa hammasrikkoon tai vaihdekeppi tahtoo juuttua johonkin asentoon ja yrittää kytkeä kahta vaihdetta yhtä aikaa,silloin sieltä on yhden kytkentäholkin kolme pientä käpälää kuluneet huonoiksi ja nousevat pois paikaltaan tai sitten sivuakselin laakerointi alkaa antautua ja näissä tapauksissa on tutustuttava laatikon sisuskaluihin hieman perustellisemmin.Nämä kokemukset siis 702 mallista,mutta tuo ryömintävaihde on ihan sama systeemi 1102:kin.Superdextaaja kirjoitti: ↑Pe Touko 07, 2021 7:43 pm Olis kiikarissa sama kone metsäkäytöstä. Mikä on todennäköisyys, että loota on siinäkin sökö tai ainakin samalla tavalla remonttia vailla kuluneena? Myynti-ilmoituksessa pahaenteisesti maininta, että laatikko öljyt juuri vaihdettu..
Ööö, tuota tuota....
ainakin 1102:n laatikossa laatikon öljypumppu on suoraan kiinni pääakselin persauksessa, joten se pyörii aina tasan samaa nopeutta kuin moottori (kunhan kytkin on ylhäällä)
Minun tapauksessa ei mitään noita hienouksia ole edes olemassa. Kytkinakseli on suoraan holkilla pääakselissa kiinni, eikä siinä ole mitään välissä
Ääntä pitäviä savuttavia laitteita:
Nuffi universal 3, vm 59
Volvo bm lusikkahaarukka, vm 67
Valmet 1102, vm 76
Nuffi universal 3, vm 59
Volvo bm lusikkahaarukka, vm 67
Valmet 1102, vm 76
-
- Viestit: 861
- Liittynyt: Ti Joulu 25, 2007 12:02 am
- Viesti:
Re: Valmet 1102 - Vaihdelaatikkoremonttia
Aiempaan viestiin viitaten, jatka vaan samaan malliin ja laita kuvia remontin edistymisestä. Maailma on täynnä YouTube-videoita, joissa ei tapahdu juuri mitään. Eli yksi kuva hyvin selitettynä vastaa x minuuttia videota.
-
- Viestit: 229
- Liittynyt: La Joulu 12, 2020 11:50 am
- Viesti:
Re: Valmet 1102 - Vaihdelaatikkoremonttia
OSA 3: Laakerit saapui, akselien irroitus ja takaisin asentaminen
Nonniin, laakerit saapui, joten homma etenee.
Pääakselin irroitus
Sokat irti molemmista päistä
Erikoistyökalua ETV892420 käytetään pääaakselin ulosvetoon.
Meillä toki nuo hienostotyökalut tunnetaan nimellä "metrijenka ja lankun pätkä, jossa on 20 mm reikä"
Ja kunhan peräpään laakeri tippuu pois paikaltaan, niin akseli alkaa purkaantuun sijoilleen ja sen pystyy kantamaan tallin pöydälle
Sivuakselin irroitus
Etupäästä sokat irti ja rattaan siirto akselin kaulalle ja kupin alta mutteri irti
Peräpään laakerin siirto niin taakse kuin menee.
Remoitajan huomio: Tämä on S**tanan keksintö! Takapään laakeria ei pysty vaihtaan ilman, että konetta katkoo. Lautaspyörä estää takaa poiston ja vetoakseli toiseen suuntaan, joten jos laakeri on pilalle, niin homma menee isolleen
Jonka jälkeen sivuakselinkin voi kantaa talliin
Pääakselin neulalaakereiden vaihto
isopuoli ja vaihteensiirtäjä
Pikkupuoli
Riukuakselin laakeri ja tiiviste
Pääkseli ja vanhat sisuskalut
Sivuakselin neulalaakereiden vaihto
Ykkönen ja vaihteen siirtäjä
Kakkonen
Sivuakseli ja vanhat sisuskalut
Takaisin laittaminen
No joo, sen verran alkoi pännimään, että jää hetkeen myöhempään. Jospa sitten seuraavassa osassa.
Nonniin, laakerit saapui, joten homma etenee.
Pääakselin irroitus
Sokat irti molemmista päistä
Erikoistyökalua ETV892420 käytetään pääaakselin ulosvetoon.
Meillä toki nuo hienostotyökalut tunnetaan nimellä "metrijenka ja lankun pätkä, jossa on 20 mm reikä"
Ja kunhan peräpään laakeri tippuu pois paikaltaan, niin akseli alkaa purkaantuun sijoilleen ja sen pystyy kantamaan tallin pöydälle
Sivuakselin irroitus
Etupäästä sokat irti ja rattaan siirto akselin kaulalle ja kupin alta mutteri irti
Peräpään laakerin siirto niin taakse kuin menee.
Remoitajan huomio: Tämä on S**tanan keksintö! Takapään laakeria ei pysty vaihtaan ilman, että konetta katkoo. Lautaspyörä estää takaa poiston ja vetoakseli toiseen suuntaan, joten jos laakeri on pilalle, niin homma menee isolleen
Jonka jälkeen sivuakselinkin voi kantaa talliin
Pääakselin neulalaakereiden vaihto
isopuoli ja vaihteensiirtäjä
Pikkupuoli
Riukuakselin laakeri ja tiiviste
Pääkseli ja vanhat sisuskalut
Sivuakselin neulalaakereiden vaihto
Ykkönen ja vaihteen siirtäjä
Kakkonen
Sivuakseli ja vanhat sisuskalut
Takaisin laittaminen
No joo, sen verran alkoi pännimään, että jää hetkeen myöhempään. Jospa sitten seuraavassa osassa.
Ääntä pitäviä savuttavia laitteita:
Nuffi universal 3, vm 59
Volvo bm lusikkahaarukka, vm 67
Valmet 1102, vm 76
Nuffi universal 3, vm 59
Volvo bm lusikkahaarukka, vm 67
Valmet 1102, vm 76
-
- Viestit: 2240
- Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
- Viesti:
Re: Valmet 1102 - Vaihdelaatikkoremonttia
Kyllä sulla on vielä todella hyvä kuntoinen vaihteisto,rattaat on niin siistit hampailtaan ja vanhoissakin neulalaakereissa pysyy neulat vielä paikoillaan.Mulla oli 702:n askissa muutamissa rattaissa hampaiden kosketuspinta kulunut oikein isolle kuopalle,melkein puolet hampaista pois ja kun laatikko oli pyörinyt kai kuiviltaan,niin neulalaakerit olivat sulaneet ja tarttuneet sivuakselin laakeripintaan kiinni.Tuota takalaakeria jotkut ovat vaihtaneet,ainakin 702:ssa, katkaisematta konetta,tekemällä kolon perän isoon lautaspyörään,minusta se temppu vaikuttaa hieman arveluttavalta ja minulla tuo laakeri oli ehjä,joten sitä ei tarvinut vaihtaa.Neulalaakereiden lisäksi ainoastaan sivuakselin etulaakeri meni mulla uusiksi,kun se hajosi irrottaessa,jälkeen päin paikallinen Valmet huoltaja sanoi että hän olisi voinut lainata erikoistyökalua jolla sen saa helposti irti ehjänä..702:n laatikkoa kasatessa pääakselin rattaiden akseliin pujottamisessa ongelmaksi muodostui sellainen messinkinen prikka,joissa on boori sisäpinnassa,se tuli vielä jotenkin jonkun rattaan/holkin sisälle ja oli todella työläs saada menemään akselille,sen kanssa tuli painittua tovi jos toinenkin ennekuin sai osumaan boorin kohdalleen.Jälkeen päin huomasin että korjaamokäsikirjassa oli sille neuvottu sellainen niksi että tekee 2-3mm rautalangasta justiin booriin mahtuvan U-muotoisen ja laittaa sen edellisen palikan boorin uraan ja messinkiprikan samaan rautalankaan,jolloin se boori menee automaattisesti kohdalleen ja rautalanka U tulee akselin edellä sieltä sitten ulos.En ole varma onko 1102:ssa samaa prikkaa,mutta jos on, niin tuo niksi säästää aikaa(jopa tunteja) ja hermoja.
-
- Viestit: 817
- Liittynyt: Su Joulu 30, 2012 11:20 am
- Viesti:
Re: Valmet 1102 - Vaihdelaatikkoremonttia
Jos lautapyörän irrottaa tasauspyörästöstä eikö se käänny sivuun sitä vertaa että laakeri mahtuu tulemaan pois reiästään.
-
- Viestit: 12974
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Valmet 1102 - Vaihdelaatikkoremonttia
Onko tuo porrastus vetokierukassa pitkulaisten hampaiden pinnoissa koneistettu noin vai kuluman aiheuttamaa?
https://i.imgur.com/aT5V19P.jpeg
https://i.imgur.com/aT5V19P.jpeg
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 2240
- Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
- Viesti:
Re: Valmet 1102 - Vaihdelaatikkoremonttia
Lautaspyörä ei juurikaan mahdu liikkumaan vaikka pultit irroittaakin,joten ei onnistu,kaverini kokeli tuonkin tempun 903:n voimansiirron kanssa painiessaan.Teki sitten pienen kolon laakerille lautaspyörään rälläkällä,niin säästyi katkaisemiselta.Korjaamokäsikirjakin neuvoo kaikki laatikko remontit tehtäväksi siten että vaihdelaatikko on kokonaisuudessaan irroitettu ja nostettu pöydälle.Kaksi ylimmäistä akseliahan saa purettua askin paikallaan ollessa,mutta sitä alimmaista akselia sieltä ei pysty purkamaan ilman katkaisuhoitoa.Paikallinen Valmet huoltaja oli sitä mieltä että siinä alimmassa akselissa on harvoin vikaa,vaikka olisi ajettu vähillä öljyilläkin,kun se akseli on öljypinnan alapuolella ja siksi ei niin arka vaurioille.Tähän kokemuksen syvään rinta-ääneen luottaen minäkin tein askiremontin katkaisematta konetta ja ihan kelvollinen siitä tuli.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 48 vierailijaa