Latauksen merkkivalo ja teho (w)

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Huutokoski
Viestit: 51
Liittynyt: To Elo 09, 2018 7:17 pm
Paikkakunta: kUOPIO
Viesti:

Latauksen merkkivalo ja teho (w)

Viesti Kirjoittaja Huutokoski »

Perkinssin latauksen merkkivalon teho.
Tarvitsisi asentaa uusi latauksen merkkivalo. Kanta ja poltin.
Sen tehoista löysin oheisen tekstin:

"Lampun kokoa tutkin muutamasta korjausoppaasta, Mitsubishi 12V 3,4W ja Chevrolet 12V 2W. Mini 12V 2,2W. Sisu 24V 3W. En usko että oleellinen toiminnan kannalta. Tein aikanaan koekytkennän jossa merkkivalona oli ns. virtakynä, ja hyvin toimi silläkin. Joku 10W saattaa silti olla jo liikaa.. Laturi toimii varmasti ilman".

Uusi käytetty laturi on Mitsubishi.
Kävin Motonetistä ostamassa merkkivaloa mutta ne kaikki oli ledejä ja tehot (w) aivan liianpienet.
Mistä osaisi kysellä merkkilamppua?
lukke
Viestit: 2408
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 7:57 am
Viesti:

Re: Latauksen merkkivalo ja teho (w)

Viesti Kirjoittaja lukke »

Meillä on muutamassa rotiskossa 10w vanha jarruvalo poltin on toiminut ainakin sen kymmenenvuotta (väliaikainen kytkentä)
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Latauksen merkkivalo ja teho (w)

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Kuopion Motonetista juurikin ostin tavallisen pienen parin watin polttimon hyllystä vanhaan amppeerimittariin. Käynee latausvalolle myös samanlainen kuppiin paikoilleen työnnettävä eli ei kierteitä. Muistelen jostakin lukeneeni, että joillekin latureille latausvalo pitää olla wateiltaan tarpeeksi pieni, että herkeää palamasta ja vasta sitten laturin käynnistytyy. Onko näin?
Tekemällä virheistä oppii.
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Latauksen merkkivalo ja teho (w)

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Muistelen jostakin lukeneeni, että joillekin latureille latausvalo pitää olla wateiltaan tarpeeksi pieni, että herkeää palamasta ja vasta sitten laturin käynnistytyy. Onko näin?
Yleensä toisinpäin. 2w vaatii koneen ryntäyttämistä, kun 4w herää heti tyhjäkäynnilätä.
sportswgn

Re: Latauksen merkkivalo ja teho (w)

Viesti Kirjoittaja sportswgn »

Vaikkapa Jussinmäeltä pohja
https://www.jussinmaki.net/autosahko/me ... /p/738200/
ja siihen polttimo
https://www.jussinmaki.net/ajoneuvovala ... p/10-3796/

Motonetistä valon pohjaksi peräkärryn äärivalo, siihen polttimoksi vaikkapa 3 wattinen lasikantapolttimo
https://www.motonet.fi/fi/tuote/481139/ ... -keltainen
https://www.motonet.fi/fi/tuote/432256/ ... 3W-W3W-T10
ZET
Viestit: 2713
Liittynyt: Ke Heinä 12, 2006 5:29 pm
Paikkakunta: Petäjävesi
Viesti:

Re: Latauksen merkkivalo ja teho (w)

Viesti Kirjoittaja ZET »

Kyllähän vaikka motonetista löytyy sopiva poltin. Muu kuin ledi tietty. Polttimon kokoa en osaa suoraan sanoa. Vaihtelee tosiaan varmasti "optimikoko" laturista riippuen. Mutta 3-4W kuulostaa hyvältä. Oma kokemus aiheesta kolmenkymmenen vuoden takaa: Lucaksen laturi vanhassa autossa. Auton täysremontin jälkeen toimi hienosti. Meni muutama viikko ja lataus herkesi heräämästä. Kauhea ihmettely tuloksena. Voiko toisaan laturi olla rikki? Laturi lopulta palasiksi ja kaikki mahdollinen mitaten vaikutti ehjältä. Entistä suurempi ihmetys. Merkkivalon polttimon vaihto tehokkaampaan poisti ongelman ja sen jälkeen toiminut 30 vuotta. Miksi ihmeessä pelasi pari viikkoa ja sitten ei? Ei mitään käsitystä. Palautin vielä tuon pienempitehoisen polttimon ja se ei edelleenkään toiminut. Eli kosketushäiriö ei ole selitys.
Jammu
Viestit: 22648
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Latauksen merkkivalo ja teho (w)

Viesti Kirjoittaja Jammu »

"laturi on Mitsubishi"

Siis onko tämä laturi toiminut ko perkinsissä?

Japsilaturien kytkentä poikkeaa, ainakin itsellä Denso jossa heräte menee suoraan ja valolle tulee erikseen laturilta. Väärä kytkentä rikkoo säätimen.

4 wattista lamppua olen itse käyttänyt niissä missä herätevirta kulkee virtalukolta lampun läpi laturin säätimelle
Suomi kuuluu länsimaihin
JiiSPee
Viestit: 1906
Liittynyt: Su Touko 19, 2013 12:41 am
Paikkakunta: JKL
Viesti:

Re: Latauksen merkkivalo ja teho (w)

Viesti Kirjoittaja JiiSPee »

Jos laturissa tarpeeksi "jäännösmagneettikenttää" niin lähtee lataamaan ilman lamppuakin ainakin kun antaa kierroksia, eli ZETinkin tapauksessa voinut tämän kentän suuruus vaikuttaa
Osmo_
Viestit: 8606
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Latauksen merkkivalo ja teho (w)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Jammu kirjoitti: Ke Touko 05, 2021 9:37 am "laturi on Mitsubishi"

Siis onko tämä laturi toiminut ko perkinsissä?

Japsilaturien kytkentä poikkeaa, ainakin itsellä Denso jossa heräte menee suoraan ja valolle tulee erikseen laturilta. Väärä kytkentä rikkoo säätimen.

4 wattista lamppua olen itse käyttänyt niissä missä herätevirta kulkee virtalukolta lampun läpi laturin säätimelle
Ittellä oli 584:ssa Mitsubishin valmistama laturi, minkä laitoin Satsumaan. Siinähän on B+, mikä lähtee akulle. Samaisesta nastasta lähtee johto säätimen S (sense) -napaan. L (lamp) menee merkkivalolle.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Juho M-P
Viestit: 4343
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Latauksen merkkivalo ja teho (w)

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Jammu kirjoitti: Ke Touko 05, 2021 9:37 am "laturi on Mitsubishi"

Siis onko tämä laturi toiminut ko perkinsissä?

Japsilaturien kytkentä poikkeaa, ainakin itsellä Denso jossa heräte menee suoraan ja valolle tulee erikseen laturilta. Väärä kytkentä rikkoo säätimen.

4 wattista lamppua olen itse käyttänyt niissä missä herätevirta kulkee virtalukolta lampun läpi laturin säätimelle
Densossa on tosiaan kolme johtoa. I L ja S. Ignition, Lamp ja Sense. Kaikkiin tulee ~12V joten väärä kytkentä ei pitäs rikkoa mitään.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Jammu
Viestit: 22648
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Latauksen merkkivalo ja teho (w)

Viesti Kirjoittaja Jammu »

No 40 ampeerin Denso hajosi kyn käytin laturin mukana tullutta väärin kytkettyä piuhaa
Suomi kuuluu länsimaihin
ZET
Viestit: 2713
Liittynyt: Ke Heinä 12, 2006 5:29 pm
Paikkakunta: Petäjävesi
Viesti:

Re: Latauksen merkkivalo ja teho (w)

Viesti Kirjoittaja ZET »

""""Jos laturissa tarpeeksi "jäännösmagneettikenttää" niin lähtee lataamaan ilman lamppuakin ainakin kun antaa kierroksia, eli ZETinkin tapauksessa voinut tämän kentän suuruus vaikuttaa""""

Joo, siis varmaan noin juuri, mutta miksi meni noinpäin, että aluksi toimi ja vähän ajan kuluttua ei toiminut....olisi jotenkin arvannut että remanenssia ei ole pitkän seisomisen jälkeen.....
Kuuskakkone
Viestit: 738
Liittynyt: To Helmi 12, 2015 11:48 pm
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Latauksen merkkivalo ja teho (w)

Viesti Kirjoittaja Kuuskakkone »

Mulla on Fordin 655c kaivurissa kans sellanen ongelma, että startin jälkeen täytyy kierroksia polkaista noin 1400 jotta valo sammuu. Tämän jälkeen kyllä pysyy poissa.

Olisko tuohon siis joku joskus laittanu liian pienen lampun?
MF 4355 -02
MF 399 -96
MF 165S -78
Ford 655C -89
Deutz-Fahr M1080 -83
Jammu
Viestit: 22648
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Latauksen merkkivalo ja teho (w)

Viesti Kirjoittaja Jammu »

ei välttämättä, laturin kierrosluku voi olla liian alas välitetty
Suomi kuuluu länsimaihin
Juho M-P
Viestit: 4343
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Latauksen merkkivalo ja teho (w)

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Jammu kirjoitti: Ke Touko 05, 2021 4:52 pm ei välttämättä, laturin kierrosluku voi olla liian alas välitetty
Erittäin yleistä varsinkin ”vanhan tekniikan” koneissa.
Moniuravehkeissä tilanne on korjattu.

Omassa Zetorissa pienensin laturin pyörää reilun 10mm(halkaisija). Johan alkoi ladata tyhjäkäynnilläkin ja kaasun polkasun sai unohtaa myös.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Jammu
Viestit: 22648
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Latauksen merkkivalo ja teho (w)

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Joo, tuttu ilmiö, isän 434 natikassa aina polkaistava kaasua tarvike acr laturin kanssa.

Ja niin oli omassa 276:ssa myös.

Kunnes ostin tarvike vesipumpun joka merkinnällä "alternator" eli siinä on laturille isompi siiva. Nyt ei merkkivalo hehku enää vaikka tyhjäkäynnin pudottaa alle 600rpm
Suomi kuuluu länsimaihin
jarikos
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Latauksen merkkivalo ja teho (w)

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Ainakin minulla tuli tarvikelaturin mukana mittaustulokset ja alin kierrosnopeus, millä lataus alkaa, oli myös tiedoissa. Sen mukaan mitoitin laturin hihnapyörän ja startin jälkeen lähtee lataamaan oikein.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Huutokoski
Viestit: 51
Liittynyt: To Elo 09, 2018 7:17 pm
Paikkakunta: kUOPIO
Viesti:

Re: Latauksen merkkivalo ja teho (w)

Viesti Kirjoittaja Huutokoski »

Löysin miljoonapakista hehkulanka merkkivalon ja siihen kävi Motonetistä 1.2 watin hehkulanka polttimo lasikannalla. Sillä lähtee lataamaan.
Joku sanoi että 10watin lamppu taitaa olla liikaa.
Kokeissa tein niin että raapasin herätevirran johtoa akun plusnavassa niin lähti lataamaan.
Kiitos viesteistä!
Tommi H.
Viestit: 21
Liittynyt: Su Tammi 13, 2019 12:28 pm
Viesti:

Re: Latauksen merkkivalo ja teho (w)

Viesti Kirjoittaja Tommi H. »

Noni, minoon ny laittanu joulun pyhinä 165:een uuren Ac-laturin vanhan dc:n tilalle ja ennakkoon oon jo vuosia sitten hommannu hienon Led-mallisen merkkivalon muistaakseni Ebaystä ja tuossa sitten uuren vuoren kunniaksi kokeelin laittaa koneen käyntiin ja niinhän siinä kävi jotta ei larannu ja valo paloo kyllä. No koska tänä päivänä ei hehkulankamerkkivaloja hirveesti oo tarjolla niin voisko tuota jollain kikkakolmosella saara toimimaan?? 🤷🏼‍♂️
Massey Ferguson 165 MP AD4.203 vm-66
mauri
Viestit: 6624
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Latauksen merkkivalo ja teho (w)

Viesti Kirjoittaja mauri »

Voi sen polttimon rinnalle kytkeä vastuksen.
Mitähän sen resistanssi olisi että vastaisi vaikka 3 W hehkulamppua, lasketaan.
3 W/12 V = 0,25 A
12 V/0,25 A = 48 ohmia
Vastuksen tehoarvo voisi olla esimerkiksi 5 W, ei se kauan siinä lämpene kun laturi herää mutta varoiksi kuitenkin. Vastusarvo on suunnilleen tuo, ei se niin tarkkaa ole, voi herätä suuremmallakin ohmimäärällä tai ilmankin kun vähän kierroksia moottorille antaa.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 45 vierailijaa