Hihnapyörä ongelmaa..
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: Ma Touko 03, 2021 4:58 pm
- Viesti:
Hihnapyörä ongelmaa..
Tervehdys masinistit.
Elikkä ongelmana vanha majorin kone veneessä, mihin pitäisi löytää laturin hihnapyörä. Hihna 22mm leveä ja akseli halk. 17mm. Jonkun verran on tullut jo nettikaupoista etsittyä ja soiteltua vaan eipä ole löytynyt.
Onko olemassakaan moista tekelettä vai pitääkö vaan kääntyä jonkun sorvarin puoleen.
Elikkä ongelmana vanha majorin kone veneessä, mihin pitäisi löytää laturin hihnapyörä. Hihna 22mm leveä ja akseli halk. 17mm. Jonkun verran on tullut jo nettikaupoista etsittyä ja soiteltua vaan eipä ole löytynyt.
Onko olemassakaan moista tekelettä vai pitääkö vaan kääntyä jonkun sorvarin puoleen.
- mike
- Viestit: 5324
- Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
- Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
- Viesti:
Re: Hihnapyörä ongelmaa..
Onko vaihtovirta laturi? Niissä on nykyään koottavia hihnapyöriä, prikkoja väliin lisäämällä leveys muuttuu.
Kuulostaa tuo leveys sellaiselta, ettei valmiita ole.
Kuulostaa tuo leveys sellaiselta, ettei valmiita ole.
Pitkä on pilalla, mutta lyhyen voi jatkaa.....
-
- Viestit: 3834
- Liittynyt: Ma Maalis 15, 2010 12:30 pm
- Paikkakunta: Keskeinen Pohojammaa
- Viesti:
Re: Hihnapyörä ongelmaa..
Löytyy niitä vaikka minkä kokosia taberlockpyöriä laakeriliikkeistä, esim. vuorenmaalta.
-
- Viestit: 4367
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Hihnapyörä ongelmaa..
22mm hihna laturille!
Noin iso hihna ei taitu kovin pienen pyörän ympäri. Eli et saa laturille tarpeeksi nopeutta kun joudut käyttämään iso pyörää.
Miksi 22mm eli B hihna? B hihna olisi paljon parempi.
Noin iso hihna ei taitu kovin pienen pyörän ympäri. Eli et saa laturille tarpeeksi nopeutta kun joudut käyttämään iso pyörää.
Miksi 22mm eli B hihna? B hihna olisi paljon parempi.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 3834
- Liittynyt: Ma Maalis 15, 2010 12:30 pm
- Paikkakunta: Keskeinen Pohojammaa
- Viesti:
Re: Hihnapyörä ongelmaa..
Jos se on hammastettu tuulettajan hihna niin kyllä se aika pienelle rattaalle taittuu, toisin kuin joku teollisuushihna.
-
- Viestit: 2704
- Liittynyt: Ma Loka 02, 2006 12:11 pm
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Re: Hihnapyörä ongelmaa..
Ei kyllä helpolla löydy 1- uraisia C/SPC pyöriä, minulla on tuossa hyllyssä 6 kpl eri toimittajien luetteloita, pienin SPC-pyörä on 200 mm 2 urainen. Toisaalta enpä ole törmännyt kyllä noin järeään remmiin tuollaisessa käytössä. B/SPB hihna riittää kyllä.
Minkä huollamme sen korjaamme.
-
- Viestit: 4367
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Hihnapyörä ongelmaa..
A hihnakin riittäisi ihan täysin.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: Ma Touko 03, 2021 4:58 pm
- Viesti:
Re: Hihnapyörä ongelmaa..
Kiitoksia vastauksista.
Juu siinä on tuo prikoilla säädettävä pyörä mutta luistaa teki mitä vaan.. Ehkäpä se johtuukin just tuosta liian pienestä pyörästä. Halkaisija muistaakseni noin 70mm.
Olisikohan mitään järkeä kokeilla 17mm hihnaa?
Tosin menisi syvemmälle kampiakselin ja vesipumpun pyöriin mutta haittaisko tuo mitään.
Niin ja se hihna on noin levee ihan alunperin, moottori vm-54.
Enkä tiedä että sattuuko uudempien pyörät heittämällä tilalle.
Juu siinä on tuo prikoilla säädettävä pyörä mutta luistaa teki mitä vaan.. Ehkäpä se johtuukin just tuosta liian pienestä pyörästä. Halkaisija muistaakseni noin 70mm.
Olisikohan mitään järkeä kokeilla 17mm hihnaa?
Tosin menisi syvemmälle kampiakselin ja vesipumpun pyöriin mutta haittaisko tuo mitään.
Niin ja se hihna on noin levee ihan alunperin, moottori vm-54.
Enkä tiedä että sattuuko uudempien pyörät heittämällä tilalle.
-
- Viestit: 4367
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Hihnapyörä ongelmaa..
Ei varmasti ole majurissa 22mm hihnaa ollut ikinä. Olisiko hihnapyörä levinnyt tms.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: Ma Touko 03, 2021 4:58 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 8190
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Hihnapyörä ongelmaa..
Aika leveä on kuitenkin ollu, ja mitalla mitaten ainakin siellä parinkympin luokkaa näyttäs olevan!? 17mm hihna menee pohjaamatta tuolle pyörälle, mut melko syvälle uraan painuu.Ei varmasti ole majurissa 22mm hihnaa ollut ikinä.
Oisko ollu aikoinaa jokin 3/4" mitta, vai oikeasti tuo nykymittane 22mm?!
-
- Viestit: 4367
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Hihnapyörä ongelmaa..
Google löytää 20mm leveän hihnan majuriin. Saattas olla just 3/4” peruja. Eipä oo meidän kartanolle moista ikinä sattunu vaikka Majureita on ollut toista kymmentä.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: Ma Touko 03, 2021 4:58 pm
- Viesti:
Re: Hihnapyörä ongelmaa..
Ja jossain sivuilla tarjotaan 22mm hihnaa.. Noh eipä onnistunu tuo 17mm hihnakokeilu, pohjaan putoaa. Muistin ne pyörät jotenkin paljon syvemmiksi.
Kai se vaan täytyy kääntyä jonkun sorvarin puoleen ja teettää vähän isompi pyörä.
Kai se vaan täytyy kääntyä jonkun sorvarin puoleen ja teettää vähän isompi pyörä.
-
- Viestit: 7892
- Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
- Paikkakunta: Karuna
- Viesti:
Re: Hihnapyörä ongelmaa..
Jotenkin muistelisin, että omassa majorissa olis ollut 1/2" leveä hihna?
Mites jos lähestyis toisesta suunnasta ongelmaa, vaihtais vesipumpulle ja kampiakselille tuollaiset puolen tuuman pyörät? Varmasti löytyy vaikka tämän palstan kautta?
Löytyis tulevaisuudessa hihnakin helpommalla.
Mites jos lähestyis toisesta suunnasta ongelmaa, vaihtais vesipumpulle ja kampiakselille tuollaiset puolen tuuman pyörät? Varmasti löytyy vaikka tämän palstan kautta?
Löytyis tulevaisuudessa hihnakin helpommalla.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
-
- Viestit: 4367
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Hihnapyörä ongelmaa..
Minäkin vaihtasin kapeat pyörät ja sitten laturille pieni hihnapyörä.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 129
- Liittynyt: Ke Syys 24, 2014 3:29 pm
- Viesti:
Re: Hihnapyörä ongelmaa..
Oliskohan ihan alkuperäinen Englantilainen Merimoottori (tm)? Jossa on alunperin ollut pätkäpalahihna? Siis sellainen pätkä-niitti-pätkä-niitti-pätkä.... Nahkaa alunperin (silloin Viktorian aikaan), myöhemmin balataa tai gummikautsua. Sellaisissa tavallinen koko oli 7/8".
Pätkäremmin etu oli hyvä taipuvuus, kävi melko pienellekin pyörälle. Ja toinen etu oli, että kaikki pituudet saattoi kasata kokoamalla, jos vain paloja ja niittejä (oikeastaan nappuloita) oli käsillä. Vaikka missä autiolla saarella...
Ehkä olisi helpompi etsiä romulasta A tai B remmille passeli kampuran pyörä ja laitella laturille (ja vesipumpulle) vastaavat pyörät? Tai piipahtaa sorvarilla, syventämässä uraa niin, että B-remmi ei pohjaa.
Palaremmiäkin saa ehkä vielä, mutta mistä ja paljonko pitää kerralla ostaa, kysymys hyvä...
Pätkäremmin etu oli hyvä taipuvuus, kävi melko pienellekin pyörälle. Ja toinen etu oli, että kaikki pituudet saattoi kasata kokoamalla, jos vain paloja ja niittejä (oikeastaan nappuloita) oli käsillä. Vaikka missä autiolla saarella...
Ehkä olisi helpompi etsiä romulasta A tai B remmille passeli kampuran pyörä ja laitella laturille (ja vesipumpulle) vastaavat pyörät? Tai piipahtaa sorvarilla, syventämässä uraa niin, että B-remmi ei pohjaa.
Palaremmiäkin saa ehkä vielä, mutta mistä ja paljonko pitää kerralla ostaa, kysymys hyvä...
-
- Viestit: 3968
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:25 pm
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Re: Hihnapyörä ongelmaa..
Mörkössä on leveä hihna, taitaa olla tuon 7/8", Majorihan sekin on.
-52..... and still kicking !
-
- Viestit: 129
- Liittynyt: Ke Syys 24, 2014 3:29 pm
- Viesti:
Re: Hihnapyörä ongelmaa..
Jos se on Mörkön kone, niin silloin se on bensa-petrooli. Perkins-Mörkössä (6-syl diesel) taitaa olla B-profiilin hihna, kuten aikansa muissakin Perkinseissä.
C-profiilin (22 mm) palahihnaa saa Etralta metritavarana, tuotekoodi 10500021213, tuote C/22 Fenner Pronto.
Palojen liitokset ovat tuossa hihnassa ilman erillisiä metallisia liitostappeja, kiinnitys ovelasti pujottamalla.
Hihnan voi liittää myös paikallaan koneessa. Iso etu, jos joku vesipumppu tms. pitäisi purkaa tietä.
HOX: nokkapumppukoneiden omistajat! Purattaako paljon kun vaihtaa laturinremmiä? Samaa hihnaa löytyy myös Z- A- ja B-profiileissa. Olisiko helpompi asentaa kun voi liittää paikallaan!
C-profiilin (22 mm) palahihnaa saa Etralta metritavarana, tuotekoodi 10500021213, tuote C/22 Fenner Pronto.
Palojen liitokset ovat tuossa hihnassa ilman erillisiä metallisia liitostappeja, kiinnitys ovelasti pujottamalla.
Hihnan voi liittää myös paikallaan koneessa. Iso etu, jos joku vesipumppu tms. pitäisi purkaa tietä.
HOX: nokkapumppukoneiden omistajat! Purattaako paljon kun vaihtaa laturinremmiä? Samaa hihnaa löytyy myös Z- A- ja B-profiileissa. Olisiko helpompi asentaa kun voi liittää paikallaan!
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: Ma Touko 03, 2021 4:58 pm
- Viesti:
Re: Hihnapyörä ongelmaa..
Joo on se kaikkien pyörien vaihtokin mielessä käynyt mutta, vähän hankalasti pilssissä tuo kampiakselin pyörä.
No nyt on isompi tilattu laturille, saas nähdä miten äijän käy. Ensi viikolla selviää..
No nyt on isompi tilattu laturille, saas nähdä miten äijän käy. Ensi viikolla selviää..