Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo
-
- Viestit: 1016
- Liittynyt: Ma Touko 27, 2013 9:39 am
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo
Ja jos veroista puhutaan niin ne kait menee kokonaispainon mukaan?
Eli ei ole juurikaan eroa sillä onko kuorma-auton kokonaismassa 7490kg vai 7510kg.
Yllä oleva vaikuttaa kuitenkin vahvasti ajokorttiin eli siihen millaisen kortin tarviit jos laitat "jarrullisen" kärryn auton perään.
Edittinä laskurin linkki
https://laskurit.trafi.fi/ajoneuvoverolaskurit
Eli ei ole juurikaan eroa sillä onko kuorma-auton kokonaismassa 7490kg vai 7510kg.
Yllä oleva vaikuttaa kuitenkin vahvasti ajokorttiin eli siihen millaisen kortin tarviit jos laitat "jarrullisen" kärryn auton perään.
Edittinä laskurin linkki
https://laskurit.trafi.fi/ajoneuvoverolaskurit
-
- Viestit: 4325
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo
Kiitos, tämä oli hyvä huomio. Olin jotenkin yhdistänyt nämä kaksi asiaa päässäni.Vallumaister kirjoitti: ↑Su Touko 02, 2021 7:42 am N2 luokan raja on 12 tonnia... Ajoneuvo luokka on eri asia kuin se että c1 kortilla saa ajaa alle 7,5ton autoa
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Viestit: 4325
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo
Vero näyttää olevan 164€ vuoteen tuollaisessa enintään 7500 kokonaispainoltaan olevassa kuormurissa. Mitä pengoin vakuutuksia, niin niissä taitaa olla aivan hulluja eroja. Siis pelkkä pakollinen liikennevakuutus. Netissä ei ollut kuin OP:lla laskuri ja 80% bonuksilla 400€ eli perushinta 2000€. Mitäs kokemuksia tästä vakuutusten hinnoittelusta on muila?
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Viestit: 5667
- Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
- Viesti:
Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo
Itellä pohjolassa ja vuodessa kaikilla "bonuksilla" 3xx euroa pakollinen liikennevakuutus. Vero 74e/ vuosi. Katsastusmaksu hivenen kalliimpi kuin henkilö ja pakettiautossa ja piirturia kun ei tarvitse tarkastuttaa niin säästää senkin saturaisen.jarikos kirjoitti: ↑Su Touko 02, 2021 9:04 am Vero näyttää olevan 164€ vuoteen tuollaisessa enintään 7500 kokonaispainoltaan olevassa kuormurissa. Mitä pengoin vakuutuksia, niin niissä taitaa olla aivan hulluja eroja. Siis pelkkä pakollinen liikennevakuutus. Netissä ei ollut kuin OP:lla laskuri ja 80% bonuksilla 400€ eli perushinta 2000€. Mitäs kokemuksia tästä vakuutusten hinnoittelusta on muila?
Jos ilmajarrut niin niiden sovituksesta/ tarkastuksesta tulee taas lisäkustannuksia vuosittain. Vaaditaanko nuo aina jos ilmajarrut vai vasta yli 7500kg, en tiedä?
-
- Viestit: 820
- Liittynyt: Ti Kesä 20, 2006 11:38 pm
- Paikkakunta: Kalvola
- Viesti:
Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo
Mulla on toi harrastepeli,Iveco-Magirus vm 1986, kok.paino 7490kg(alennettu), dsl-vero sen 164ja risat vuodessa, liikennevakuutus 920€, bonus 80% eli maksettavaa 200€.
Paineilmatoimiset nestejarrut ja jatkuva neliveto, ei jarrusovitusta, ei dynamometrimittausta. Ei rajoitinta, ei piirturia (siksi alennettu kok.massa) Katsastus reilun satasen.
Yrityksellä on 7490kg Atego vm.1999, vakuutuksen hintaa en just muista, vähän kalliimpi kun toi Magirus. Dsl-vero sama. Ilmajarrut, joka vuosi jarrusovitus ja rajoittimen tarkastus, joka toinen vuosi piirturi. Katsastus Raskoneella luokkaa 300€.
Paineilmatoimiset nestejarrut ja jatkuva neliveto, ei jarrusovitusta, ei dynamometrimittausta. Ei rajoitinta, ei piirturia (siksi alennettu kok.massa) Katsastus reilun satasen.
Yrityksellä on 7490kg Atego vm.1999, vakuutuksen hintaa en just muista, vähän kalliimpi kun toi Magirus. Dsl-vero sama. Ilmajarrut, joka vuosi jarrusovitus ja rajoittimen tarkastus, joka toinen vuosi piirturi. Katsastus Raskoneella luokkaa 300€.
-
- Viestit: 603
- Liittynyt: Su Marras 06, 2011 7:22 pm
- Paikkakunta: Etelä-Savo
- Viesti:
Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo
jos on ilma jarrut ja auto on tehty vm-73 jälkeen niin on sovitus tehtävä aina katsastukseen
Ford 5000 Um
Sisu r-142 koneenkuljetusauto
Valmet 605
Susi SM Hiab 650 ja multilift 16t
Valmet 602
Zetor 7745+Ek
scania vabis vm.74 "Vajokki" matkailuauto projekti
http://www.konekansa.net
http://zetormiehet.munfoorumi.com
www.sisua.net
Sisu r-142 koneenkuljetusauto
Valmet 605
Susi SM Hiab 650 ja multilift 16t
Valmet 602
Zetor 7745+Ek
scania vabis vm.74 "Vajokki" matkailuauto projekti
http://www.konekansa.net
http://zetormiehet.munfoorumi.com
www.sisua.net
-
- Viestit: 987
- Liittynyt: La Syys 05, 2015 12:59 pm
- Viesti:
Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo
Säätää kengät "Hiihtämään" ja konttorille, siellä katsovat sovitukset. Ei ilmajarrut ongelma ole.
-
- Viestit: 5667
- Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
- Viesti:
Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo
Ei, mutta maksaa saa siitäkin ilosta.
-
- Viestit: 4325
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo
Onko noissa ilmajarruissa joitain helposti rikkoutuvia ja kalliita osia vai onko ne ns. ikiliikkujia? Katselin Ivecon Eurocargon korjauskäsikirjasta, ertä niissä on ilma+nestejarrut eli paineilmalla kai tehostetaan jarruja vai onko se ohjaus kokonaan paineilmatoiminen ja neste menee jarrusylinterille?
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Viestit: 28021
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo
Raskaissa ajoneuvoissa ne paineilmajarrut on käytössä lähes kaikissa. Suurin "vika" niissä on kosteuden aiheuttamia ja sitten vähäisestä käytöstä johtuvia "vikoja". Nykyään on jo tuo veden kertyminen saatu hoidettua näillä imankuivaimilla, jos vain huollot tehdään ajallaan. Paineilma tehosteisia nestejarruja käytetään kevyemmissä kuorma- ja linja-autoissa.jarikos kirjoitti: ↑Ke Touko 05, 2021 10:19 am Onko noissa ilmajarruissa joitain helposti rikkoutuvia ja kalliita osia vai onko ne ns. ikiliikkujia? Katselin Ivecon Eurocargon korjauskäsikirjasta, ertä niissä on ilma+nestejarrut eli paineilmalla kai tehostetaan jarruja vai onko se ohjaus kokonaan paineilmatoiminen ja neste menee jarrusylinterille?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo
meillä toi cargo .ilmanpaine neste jarruilla eli ilmanpaine kalvosyltyt käyttää neste pää sylintereitä.paine jos katoo käytännössä ei jarruja.
paitsi käsijarru joka avautuu paineilmalla. paineen kadotessa takaset menee lukkoon.
kokonais paino autolla 13000.
puhtaat ilma jarrut toki olis paremmat toi neste puoli on mitäon.mut halvempi katsastus.mut korjaus pienillä ajoilla kalliimpi .2 sylinteriä perkulma. mut toki noilla pärjää.
noi ivecon jarrut taitaa olla saman kaltaset kun cargon ? puljut on ainakin yhdistyneet
paitsi käsijarru joka avautuu paineilmalla. paineen kadotessa takaset menee lukkoon.
kokonais paino autolla 13000.
puhtaat ilma jarrut toki olis paremmat toi neste puoli on mitäon.mut halvempi katsastus.mut korjaus pienillä ajoilla kalliimpi .2 sylinteriä perkulma. mut toki noilla pärjää.
noi ivecon jarrut taitaa olla saman kaltaset kun cargon ? puljut on ainakin yhdistyneet
-
- Viestit: 603
- Liittynyt: Su Marras 06, 2011 7:22 pm
- Paikkakunta: Etelä-Savo
- Viesti:
Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo
Käytännössä jos on pintaa ja rullat pyörii ja räikät pitää, niin idiootti varmoja. Ainakin s-nokalla olevat. Volvon z-jarruista ei ole kokemusta. Pienien mersujen kiila jarrut on kans haasteellisia olivat ne sitten ilmalla tai nesteellä, oma kikkailunsa leimallajarikos kirjoitti: ↑Ke Touko 05, 2021 10:19 am Onko noissa ilmajarruissa joitain helposti rikkoutuvia ja kalliita osia vai onko ne ns. ikiliikkujia? Katselin Ivecon Eurocargon korjauskäsikirjasta, ertä niissä on ilma+nestejarrut eli paineilmalla kai tehostetaan jarruja vai onko se ohjaus kokonaan paineilmatoiminen ja neste menee jarrusylinterille?
Ford 5000 Um
Sisu r-142 koneenkuljetusauto
Valmet 605
Susi SM Hiab 650 ja multilift 16t
Valmet 602
Zetor 7745+Ek
scania vabis vm.74 "Vajokki" matkailuauto projekti
http://www.konekansa.net
http://zetormiehet.munfoorumi.com
www.sisua.net
Sisu r-142 koneenkuljetusauto
Valmet 605
Susi SM Hiab 650 ja multilift 16t
Valmet 602
Zetor 7745+Ek
scania vabis vm.74 "Vajokki" matkailuauto projekti
http://www.konekansa.net
http://zetormiehet.munfoorumi.com
www.sisua.net
-
- Viestit: 4712
- Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
- Paikkakunta: orimattila
- Viesti:
Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo
Asiaa siivuten miten se on jos ostaa tuollaisen vanhan hinurin jossa on liukulava ja takana se nosturi jolla nostetaan auton toinen akseli ilmaan ja sillä tapaa voidaan hinata. saako tuolla takanosturilla hinata pelkällä c kortilla vai pitääkö olla myös e? lähinnä lasketaanko se hinattava auto niinkuin perävaunuksi jolloin tuo e on oltava.
-
- Viestit: 306
- Liittynyt: Su Helmi 04, 2018 5:44 pm
- Paikkakunta: kainuu
- Viesti:
Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo
ilmamehujarrut on syvältä on semmonen sekasikiö että kannattaa välttää. nuiden ilmajarrujen yleisin ongelma on ettei kuivuria vaihdeta riittävän usein senkun hoitaa niin ei sinne vettä tule. vieläkun katsoo että kompuran vapaa (eli kun paine on saavutettu niin aivastaa) toimii niin silloin ollaan jo kuivilla. eli semmonen TSUH jos suhisee pidempään ni vuotaa varosta joka tarkoittaa että kompura tekee kokoajan töitä jolloin kuivain menee hetkessä häneksi ja kosteutta järjestelmään
6400 Valtra, mettäkärry ja pakolliset lumityövarusteet. puutarhakuokkana Hitachi UX75, kuljetuskalustona Volvo FH13 koukkulaitteella
-
- Viestit: 5667
- Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
- Viesti:
Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo
C-kortti riittää.vaniljacreme kirjoitti: ↑Pe Touko 07, 2021 4:14 am Asiaa siivuten miten se on jos ostaa tuollaisen vanhan hinurin jossa on liukulava ja takana se nosturi jolla nostetaan auton toinen akseli ilmaan ja sillä tapaa voidaan hinata. saako tuolla takanosturilla hinata pelkällä c kortilla vai pitääkö olla myös e? lähinnä lasketaanko se hinattava auto niinkuin perävaunuksi jolloin tuo e on oltava.
- Aakku
- Viestit: 8255
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo
Jotenkin tuli mieleen tuo Sulo Vilénin hinausauton osto. "Kun sai niin halvalla"361 kirjoitti: ↑Pe Touko 07, 2021 6:39 amC-kortti riittää.vaniljacreme kirjoitti: ↑Pe Touko 07, 2021 4:14 am Asiaa siivuten miten se on jos ostaa tuollaisen vanhan hinurin jossa on liukulava ja takana se nosturi jolla nostetaan auton toinen akseli ilmaan ja sillä tapaa voidaan hinata. saako tuolla takanosturilla hinata pelkällä c kortilla vai pitääkö olla myös e? lähinnä lasketaanko se hinattava auto niinkuin perävaunuksi jolloin tuo e on oltava.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 4325
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo
Vielä tuosta ajopiirturista, jonkun verran jää tulkintaa eri tapauksissa. Jos ajatellaan niin, että omistan auton yksityishenkilönä mutta joskus tarvitsisin sitä käyttää toiminimelläni ja ajo ei kuitenkaan ole säännöllistä. Voisi olla esimerkiksi joku naapurin betonisäkkien ajokeikka tai muu vastaava kuitenkin laskutettava työ. Tarvitaanko tuolloinkaan ajopiirturia? Kuvitellaan auton vuosimalliksi vaikkapa 1997.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Viestit: 6354
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
- Viesti:
Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo
Liikennelupaako ei vaadi?jarikos kirjoitti: ↑Su Touko 09, 2021 4:08 pm Vielä tuosta ajopiirturista, jonkun verran jää tulkintaa eri tapauksissa. Jos ajatellaan niin, että omistan auton yksityishenkilönä mutta joskus tarvitsisin sitä käyttää toiminimelläni ja ajo ei kuitenkaan ole säännöllistä. Voisi olla esimerkiksi joku naapurin betonisäkkien ajokeikka tai muu vastaava kuitenkin laskutettava työ. Tarvitaanko tuolloinkaan ajopiirturia? Kuvitellaan auton vuosimalliksi vaikkapa 1997.
-
- Viestit: 4325
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo
Niin tarvitaanko tuossa tapauksessa myös ammattiajolupakin?Talumees kirjoitti: ↑Su Touko 09, 2021 4:39 pmLiikennelupaako ei vaadi?jarikos kirjoitti: ↑Su Touko 09, 2021 4:08 pm Vielä tuosta ajopiirturista, jonkun verran jää tulkintaa eri tapauksissa. Jos ajatellaan niin, että omistan auton yksityishenkilönä mutta joskus tarvitsisin sitä käyttää toiminimelläni ja ajo ei kuitenkaan ole säännöllistä. Voisi olla esimerkiksi joku naapurin betonisäkkien ajokeikka tai muu vastaava kuitenkin laskutettava työ. Tarvitaanko tuolloinkaan ajopiirturia? Kuvitellaan auton vuosimalliksi vaikkapa 1997.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Viestit: 7780
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo
Voin olla väärässäkin,mutta mielestäni ei tarvitse.jarikos kirjoitti: ↑Su Touko 09, 2021 4:42 pmNiin tarvitaanko tuossa tapauksessa myös ammattiajolupakin?Talumees kirjoitti: ↑Su Touko 09, 2021 4:39 pmLiikennelupaako ei vaadi?jarikos kirjoitti: ↑Su Touko 09, 2021 4:08 pm Vielä tuosta ajopiirturista, jonkun verran jää tulkintaa eri tapauksissa. Jos ajatellaan niin, että omistan auton yksityishenkilönä mutta joskus tarvitsisin sitä käyttää toiminimelläni ja ajo ei kuitenkaan ole säännöllistä. Voisi olla esimerkiksi joku naapurin betonisäkkien ajokeikka tai muu vastaava kuitenkin laskutettava työ. Tarvitaanko tuolloinkaan ajopiirturia? Kuvitellaan auton vuosimalliksi vaikkapa 1997.
Perusteena väittäisin että auto on yksityinen ja suurempi syy on ettei yrityksen tulosta merkittävää osaa koostu noista ajoista?
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: boxer2000, Meedio, Tumppi 865, xantsa ja 58 vierailijaa