Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

vaniljacreme
Viestit: 4740
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

piirturia ei tarvitse tarkastaa yksityiskäytössä. ei ainakaan 80-luvun vehkeissä. kyselin tuostakin muinoin.
zukka
Viestit: 7795
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja zukka »

vaniljacreme kirjoitti: Ke Huhti 28, 2021 7:50 pm piirturia ei tarvitse tarkastaa yksityiskäytössä. ei ainakaan 80-luvun vehkeissä. kyselin tuostakin muinoin.
Näissä kevytkuorkeissa ei tarvitse,isommissa tarvitsee.
Esa Markku
Viestit: 987
Liittynyt: La Syys 05, 2015 12:59 pm
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja Esa Markku »

361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja 361 »

vaniljacreme kirjoitti: Ke Huhti 28, 2021 7:50 pm piirturia ei tarvitse tarkastaa yksityiskäytössä. ei ainakaan 80-luvun vehkeissä. kyselin tuostakin muinoin.
Ei tarvitse 80-luvun vehkeissä eikä 90- luvunkaan. 2005 oli maaginen raja jonka jälkeen tarkastus on oltava tehtynä.

Itsellä on vahva epäilys että on konttorikohtaisia eroja mutta aivan sama, läpi meni tarkastamattomana.

Ja toisaalta sama vaikka ei olisi mennytkään, olisin ajanut ilman leimaa jos hylkäyksen syy olisi ollut tarkastamaton piirturi
Kuuskakkone
Viestit: 748
Liittynyt: To Helmi 12, 2015 11:48 pm
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja Kuuskakkone »

2001 transiitti löytyy pihasta kuorkkina. Piirturi löytyy kojelaudasta ja toimii, kalibroinnista ei ole koskaan kyselty. Nopeudenrajoitinta ei ole, eikä toi 90hv versio välttämättä tarviskaan :mrgreen:
MF 4355 -02
MF 399 -96
MF 165S -78
Ford 655C -89
Deutz-Fahr M1080 -83
Kippo86
Viestit: 136
Liittynyt: La Heinä 06, 2019 6:54 am
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja Kippo86 »

Jos piirturi on fyysisesti paikallaan, on se tarkastettava joka vuosi katsastuksen yhteydessä.
Jos sitä ei tarvi esim ytityksen autossa, niin se on poistettava. Tämä koskee ainakin -06 vuoteen asti rekisteröityjä. Muuttu tollein joskus pari vuotta sitten.

Meille tuli 2017 ka sprinter, ja alkuun tarvi piirturista ja rajottimesta lappu. Nyt ei oo kahteen vuoteen tarvinnu ku rajottimesta lappu toimittaa. Syynä nimen omaan kun on alle 7500kg värkki, ja ei ajeta kaupallista ajoa niin ei tarvi piirturia.
Esa Markku
Viestit: 987
Liittynyt: La Syys 05, 2015 12:59 pm
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja Esa Markku »

Esa Markku kirjoitti: Ke Huhti 28, 2021 8:12 pm Piirturi on pakollinen 1993 alkaen. https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1993/19931569
Käytössä poikkeuksia 7§ https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2018/20180507
Edit. Suomessa piirturipakko astui voimaan vuonna 1978. 1. toukokuuta 2006 jälkeen rekisteröidyissä kuorma- ja linja-autoissa pitää olla vanhan pahviselle kiekolle piirtävän ajopiirturin sijaan digitaalinen ajopiirturi. Tämä alle 12t eli N2 tuli käyttöön myöhemmin 2002 vuonna ja kuuluu piirturi pakon alaisuuteen.
MTZ
Viestit: 1232
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 11:10 pm
Paikkakunta: Nyby
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja MTZ »

Ja yksityiskäytössä olevissa ei tarvi olla piirturia,mulle insinööri sanoi että vaihda kojelauta on niin ruma toi tossa kun -78 vania konttorilla käytin.
penttiko
Viestit: 188
Liittynyt: Ke Helmi 01, 2006 5:42 pm
Paikkakunta: Paltamo
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja penttiko »

Nopeuden rajoittimen joutuu tarkastuttamaan joka vuosi ja piirturin joka toinen vuosi, vaikka onkin yksityiskäytössä. Piirturin käyttö ei tietenkään ole pakollista yksityiskäytössä. Sitä en tiedä, että vaikuttaako auton vuosimalli tuohon, mutta ihmettelisin, jos olisi merkitystä.
samiko
Viestit: 1208
Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 8:22 pm
Paikkakunta: pirkanmaa
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja samiko »

Omassa 8.6t kokonaispainon Mannissa vm.-95 rajoitinta ei ole eikä tarvita. Piirturi löytyy, käyttää ei tarvitse mutta tarkastus kahden vuoden välein. Yksityiskäytössä. Ei oo kallis tuo tarkastus.
jarikos
Viestit: 4381
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Näyttää tuosta piirturista olevan useampaa kokemusta, vaaditaanko sen tarkastus vai ei. Jotain tekemistä ilmeisesti on vuosimallilla vaikka se olisikin epäloogista, vai onko. Tai sitten eri konttoreilla on erilainen tietämys asiasta.

Selvää on se, ettei sitä yksityiskäytössä tarvitse käyttää. Eikä tietyin rajoituksin maatalous tai yrittäjätoiminnassakaan jos ajo ei ole pääasiallinen tehtävä.

Näissä useimmissa taitaa olla jarrut ihan hydrauliset ja tehostajalla kuten henkilöautoissakin? Entä sitten ilmajarrut, niitä moni vieroksuu mutta onko syynä huoltokustannukset vai mikä?
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Varvikello
Viestit: 1821
Liittynyt: Su Loka 26, 2014 2:35 pm
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja Varvikello »

https://m.nettikone.com/mercedes-benz/914/2039863
Käviskö toi? Speksit lienee kysyttyjä. Vastaavalla Lapin kiertäneellä vanhalla kalja-autolla tienasin leipää sen aikaa kun vakikuski sairasti ja lomaili. Ei tommosesta mitenkään hyvät muistot jääneet. Rajoitinta ei ollut, sillä pelastettiin kerran sopimussakot kun aikataulu näytti muuten mahdottomalta. Työkaluna en tykännyt verraten omaan kuitti-volvoon. Olinhan korttinikin ajanut volvolla. Volvossa löysi sentään pykälät, mursussa toi pidempi keppi samalla kaaviolla oli täysi soppakauha. Samasta kokoluokasta huolimatta mursu oli laiska, oliko sit ahtamaton vai ehtoopuolelle ajettu.
Jonatoisessakin tapauksessa tossa vois olla ketjun aloittajan tarpeisiin passeli speksit huomioon ottaen. Mikään Sarkolan mäen tykki toi ei ole. Tolla perus-5v. vaihteistolla sekin tuli kiivettyä.
Hinta lie kohdallaan. Ilmajarruja joutuu "sovittamaan" kun niissä on joku lakisääteinen vaatimus. Kuvista nyt ei piirturia nähnyt ja rajoitinta tuskin on.
Jos pikku-rahtien hinnan siirtää itselleen niin tommoinen ois ihan ok.
Isompaan mennessä, 4-sarjan scania ja jos saa vielä koukkulaitteilla. Vanha yhdistelmäveturi josta purkaa koukun pois verojen takia. Muka-loppuun-ajettu 360 hv tjsp. Saattoi olla 460. tuli meille piha-autoksi kun "huonommasta" päästä poistettiin myymättä ulos tai romuksi. Yhtä juhlaa oli se auto. Joka suhteessa parempi. Hyvä ajaa, voimaa, helpompi vaihteisto ja ennenkaikkea piha-käyttöön voimakas koukku ja hyvät konstit lukkojen ja telin kanssa.
Vastaavaa ei nyt sattunut silmiin mut siinä oli auto jonka kelpuuttaisin omaksi. Hintaa tommosella olis ehkä alle 10k€. Koukkulaite ja lisähydrauliikka oli hyviä.
Komsii, komsaa,alkuperäiseen kysymykseen toi nettikoneen mersu vois toimia
Magia
Viestit: 262
Liittynyt: Ma Tammi 13, 2020 6:50 pm
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja Magia »

jarikos kirjoitti: Pe Huhti 30, 2021 4:07 pm
Näissä useimmissa taitaa olla jarrut ihan hydrauliset ja tehostajalla kuten henkilöautoissakin? Entä sitten ilmajarrut, niitä moni vieroksuu mutta onko syynä huoltokustannukset vai mikä?
Ilmajarrut on sovitettava joka leimalle, ilmatehosteiset nestejarrut on melko painajaismaiset kun heittää pelaamasta. Pienemmissä normi nestejarrut näin tällä vuosituhannella.
samiko
Viestit: 1208
Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 8:22 pm
Paikkakunta: pirkanmaa
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja samiko »

jarikos kirjoitti: Pe Huhti 30, 2021 4:07 pm Näyttää tuosta piirturista olevan useampaa kokemusta, vaaditaanko sen tarkastus vai ei. Jotain tekemistä ilmeisesti on vuosimallilla vaikka se olisikin epäloogista, vai onko. Tai sitten eri konttoreilla on erilainen tietämys asiasta.

Selvää on se, ettei sitä yksityiskäytössä tarvitse käyttää. Eikä tietyin rajoituksin maatalous tai yrittäjätoiminnassakaan jos ajo ei ole pääasiallinen tehtävä.

Näissä useimmissa taitaa olla jarrut ihan hydrauliset ja tehostajalla kuten henkilöautoissakin? Entä sitten ilmajarrut, niitä moni vieroksuu mutta onko syynä huoltokustannukset vai mikä?
Kokonaispaino ratkasee. Sanottiinkohan että 7,5t on raja?
Ja todistus on voimassa kaksi vuotta, kohta selviää itsellekkin pitikö paikkansa kun leimalle vien vanhalla lapulla. Tämäkin auto joutas myyntiin todella vähäisen käytön johdosta Man 8.153 -95 vaihtolavalaitteilla ja kolme lavaa. On ollu todella edullinen käyttökuluiltaan, väittäsin että halvempi kuin T4 Transporter.
jarikos
Viestit: 4381
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Tosiaan nuo pari ehdotusta MB ja Man ei ole N2-luokassa koska kokonaispaino ylittää 7,5 tonnia.

huutokaupat.comissa päättyi eilen yksi mielenkiintoinen vaihtoehto.

https://huutokaupat.com/2689234/iveco-e ... 4-l-diesel

Millaisia ajatuksia tuollainen Iveco herättää? Tuollainen olisi tarpeisiini sopiva mutta näyttää olevan kotimaassa niukasti myynnissä.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
samiko
Viestit: 1208
Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 8:22 pm
Paikkakunta: pirkanmaa
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja samiko »

jarikos kirjoitti: Pe Huhti 30, 2021 10:59 pm Tosiaan nuo pari ehdotusta MB ja Man ei ole N2-luokassa koska kokonaispaino ylittää 7,5 tonnia.

huutokaupat.comissa päättyi eilen yksi mielenkiintoinen vaihtoehto.

https://huutokaupat.com/2689234/iveco-e ... 4-l-diesel

Millaisia ajatuksia tuollainen Iveco herättää? Tuollainen olisi tarpeisiini sopiva mutta näyttää olevan kotimaassa niukasti myynnissä.
Kyllä ainakin mun Man:nin rek.otteessa ajoneuvoluokka on N2
Ajomies
Viestit: 28099
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

89 vm Iveco on pojalla, ja ainakin siihen on osien saaminen Suomesta vaikeaa. Italiasta on jotain löytynyt, ja sitten Puolasta löystyisi, mutta kieliongelmia sieltä ostaa niitä. Tehokkaamman tuntuinen kuin samoilla tehoilla ilmoitettu mersu, mutta ei ihan yhtä sitkeävääntöinen.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
jarikos
Viestit: 4381
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Yritin haeskella löytyisikö kuormureista samanlaista tietokantaa mitä esimerkiksi konedata kertoo traktoreista. Onko jollain tiedossa tuollaista?
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
jarikos
Viestit: 4381
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Ajomies kirjoitti: La Touko 01, 2021 12:59 pm 89 vm Iveco on pojalla, ja ainakin siihen on osien saaminen Suomesta vaikeaa. Italiasta on jotain löytynyt, ja sitten Puolasta löystyisi, mutta kieliongelmia sieltä ostaa niitä. Tehokkaamman tuntuinen kuin samoilla tehoilla ilmoitettu mersu, mutta ei ihan yhtä sitkeävääntöinen.
Onko jotkin tietyt osat aiheuttaneet hankaluuksia löytää vaiko lähes kaikki?
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Vallumaister
Viestit: 611
Liittynyt: Su Marras 06, 2011 7:22 pm
Paikkakunta: Etelä-Savo
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja Vallumaister »

jarikos kirjoitti: Pe Huhti 30, 2021 10:59 pm Tosiaan nuo pari ehdotusta MB ja Man ei ole N2-luokassa koska kokonaispaino ylittää 7,5 tonnia.

huutokaupat.comissa päättyi eilen yksi mielenkiintoinen vaihtoehto.

https://huutokaupat.com/2689234/iveco-e ... 4-l-diesel

Millaisia ajatuksia tuollainen Iveco herättää? Tuollainen olisi tarpeisiini sopiva mutta näyttää olevan kotimaassa niukasti myynnissä.
N2 luokan raja on 12 tonnia... Ajoneuvo luokka on eri asia kuin se että c1 kortilla saa ajaa alle 7,5ton autoa
Ford 5000 Um
Sisu r-142 koneenkuljetusauto
Valmet 605
Susi SM Hiab 650 ja multilift 16t
Valmet 602
Zetor 7745+Ek
scania vabis vm.74 "Vajokki" matkailuauto projekti

http://www.konekansa.net
http://zetormiehet.munfoorumi.com
www.sisua.net
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: A-P, Bing [Bot], heijo, Jiitek, maukka, trantor ja 50 vierailijaa