Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Cyno
Viestit: 1016
Liittynyt: Ma Touko 27, 2013 9:39 am
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja Cyno »

Ja jos veroista puhutaan niin ne kait menee kokonaispainon mukaan?
Eli ei ole juurikaan eroa sillä onko kuorma-auton kokonaismassa 7490kg vai 7510kg.

Yllä oleva vaikuttaa kuitenkin vahvasti ajokorttiin eli siihen millaisen kortin tarviit jos laitat "jarrullisen" kärryn auton perään.

Edittinä laskurin linkki
https://laskurit.trafi.fi/ajoneuvoverolaskurit
jarikos
Viestit: 4323
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Vallumaister kirjoitti: Su Touko 02, 2021 7:42 am N2 luokan raja on 12 tonnia... Ajoneuvo luokka on eri asia kuin se että c1 kortilla saa ajaa alle 7,5ton autoa
Kiitos, tämä oli hyvä huomio. Olin jotenkin yhdistänyt nämä kaksi asiaa päässäni.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
jarikos
Viestit: 4323
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Vero näyttää olevan 164€ vuoteen tuollaisessa enintään 7500 kokonaispainoltaan olevassa kuormurissa. Mitä pengoin vakuutuksia, niin niissä taitaa olla aivan hulluja eroja. Siis pelkkä pakollinen liikennevakuutus. Netissä ei ollut kuin OP:lla laskuri ja 80% bonuksilla 400€ eli perushinta 2000€. Mitäs kokemuksia tästä vakuutusten hinnoittelusta on muila?
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja 361 »

jarikos kirjoitti: Su Touko 02, 2021 9:04 am Vero näyttää olevan 164€ vuoteen tuollaisessa enintään 7500 kokonaispainoltaan olevassa kuormurissa. Mitä pengoin vakuutuksia, niin niissä taitaa olla aivan hulluja eroja. Siis pelkkä pakollinen liikennevakuutus. Netissä ei ollut kuin OP:lla laskuri ja 80% bonuksilla 400€ eli perushinta 2000€. Mitäs kokemuksia tästä vakuutusten hinnoittelusta on muila?
Itellä pohjolassa ja vuodessa kaikilla "bonuksilla" 3xx euroa pakollinen liikennevakuutus. Vero 74e/ vuosi. Katsastusmaksu hivenen kalliimpi kuin henkilö ja pakettiautossa ja piirturia kun ei tarvitse tarkastuttaa niin säästää senkin saturaisen.

Jos ilmajarrut niin niiden sovituksesta/ tarkastuksesta tulee taas lisäkustannuksia vuosittain. Vaaditaanko nuo aina jos ilmajarrut vai vasta yli 7500kg, en tiedä?
JKH
Viestit: 820
Liittynyt: Ti Kesä 20, 2006 11:38 pm
Paikkakunta: Kalvola
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja JKH »

Mulla on toi harrastepeli,Iveco-Magirus vm 1986, kok.paino 7490kg(alennettu), dsl-vero sen 164ja risat vuodessa, liikennevakuutus 920€, bonus 80% eli maksettavaa 200€.
Paineilmatoimiset nestejarrut ja jatkuva neliveto, ei jarrusovitusta, ei dynamometrimittausta. Ei rajoitinta, ei piirturia (siksi alennettu kok.massa) Katsastus reilun satasen.
Yrityksellä on 7490kg Atego vm.1999, vakuutuksen hintaa en just muista, vähän kalliimpi kun toi Magirus. Dsl-vero sama. Ilmajarrut, joka vuosi jarrusovitus ja rajoittimen tarkastus, joka toinen vuosi piirturi. Katsastus Raskoneella luokkaa 300€.
Vallumaister
Viestit: 603
Liittynyt: Su Marras 06, 2011 7:22 pm
Paikkakunta: Etelä-Savo
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja Vallumaister »

361 kirjoitti: Su Touko 02, 2021 10:13 am Jos ilmajarrut niin niiden sovituksesta/ tarkastuksesta tulee taas lisäkustannuksia vuosittain. Vaaditaanko nuo aina jos ilmajarrut vai vasta yli 7500kg, en tiedä?

jos on ilma jarrut ja auto on tehty vm-73 jälkeen niin on sovitus tehtävä aina katsastukseen
Ford 5000 Um
Sisu r-142 koneenkuljetusauto
Valmet 605
Susi SM Hiab 650 ja multilift 16t
Valmet 602
Zetor 7745+Ek
scania vabis vm.74 "Vajokki" matkailuauto projekti

http://www.konekansa.net
http://zetormiehet.munfoorumi.com
www.sisua.net
Esa Markku
Viestit: 987
Liittynyt: La Syys 05, 2015 12:59 pm
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja Esa Markku »

Säätää kengät "Hiihtämään" ja konttorille, siellä katsovat sovitukset. Ei ilmajarrut ongelma ole.
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja 361 »

Ei, mutta maksaa saa siitäkin ilosta.
jarikos
Viestit: 4323
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Onko noissa ilmajarruissa joitain helposti rikkoutuvia ja kalliita osia vai onko ne ns. ikiliikkujia? Katselin Ivecon Eurocargon korjauskäsikirjasta, ertä niissä on ilma+nestejarrut eli paineilmalla kai tehostetaan jarruja vai onko se ohjaus kokonaan paineilmatoiminen ja neste menee jarrusylinterille?
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Ajomies
Viestit: 28017
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

jarikos kirjoitti: Ke Touko 05, 2021 10:19 am Onko noissa ilmajarruissa joitain helposti rikkoutuvia ja kalliita osia vai onko ne ns. ikiliikkujia? Katselin Ivecon Eurocargon korjauskäsikirjasta, ertä niissä on ilma+nestejarrut eli paineilmalla kai tehostetaan jarruja vai onko se ohjaus kokonaan paineilmatoiminen ja neste menee jarrusylinterille?
Raskaissa ajoneuvoissa ne paineilmajarrut on käytössä lähes kaikissa. Suurin "vika" niissä on kosteuden aiheuttamia ja sitten vähäisestä käytöstä johtuvia "vikoja". Nykyään on jo tuo veden kertyminen saatu hoidettua näillä imankuivaimilla, jos vain huollot tehdään ajallaan. Paineilma tehosteisia nestejarruja käytetään kevyemmissä kuorma- ja linja-autoissa.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
jiba

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja jiba »

meillä toi cargo .ilmanpaine neste jarruilla eli ilmanpaine kalvosyltyt käyttää neste pää sylintereitä.paine jos katoo käytännössä ei jarruja.
paitsi käsijarru joka avautuu paineilmalla. paineen kadotessa takaset menee lukkoon.
kokonais paino autolla 13000.
puhtaat ilma jarrut toki olis paremmat toi neste puoli on mitäon.mut halvempi katsastus.mut korjaus pienillä ajoilla kalliimpi .2 sylinteriä perkulma. mut toki noilla pärjää.
noi ivecon jarrut taitaa olla saman kaltaset kun cargon ? puljut on ainakin yhdistyneet
Vallumaister
Viestit: 603
Liittynyt: Su Marras 06, 2011 7:22 pm
Paikkakunta: Etelä-Savo
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja Vallumaister »

jarikos kirjoitti: Ke Touko 05, 2021 10:19 am Onko noissa ilmajarruissa joitain helposti rikkoutuvia ja kalliita osia vai onko ne ns. ikiliikkujia? Katselin Ivecon Eurocargon korjauskäsikirjasta, ertä niissä on ilma+nestejarrut eli paineilmalla kai tehostetaan jarruja vai onko se ohjaus kokonaan paineilmatoiminen ja neste menee jarrusylinterille?
Käytännössä jos on pintaa ja rullat pyörii ja räikät pitää, niin idiootti varmoja. Ainakin s-nokalla olevat. Volvon z-jarruista ei ole kokemusta. Pienien mersujen kiila jarrut on kans haasteellisia olivat ne sitten ilmalla tai nesteellä, oma kikkailunsa leimalla
Ford 5000 Um
Sisu r-142 koneenkuljetusauto
Valmet 605
Susi SM Hiab 650 ja multilift 16t
Valmet 602
Zetor 7745+Ek
scania vabis vm.74 "Vajokki" matkailuauto projekti

http://www.konekansa.net
http://zetormiehet.munfoorumi.com
www.sisua.net
vaniljacreme
Viestit: 4711
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

Asiaa siivuten miten se on jos ostaa tuollaisen vanhan hinurin jossa on liukulava ja takana se nosturi jolla nostetaan auton toinen akseli ilmaan ja sillä tapaa voidaan hinata. saako tuolla takanosturilla hinata pelkällä c kortilla vai pitääkö olla myös e? lähinnä lasketaanko se hinattava auto niinkuin perävaunuksi jolloin tuo e on oltava.
mh jkl
Viestit: 305
Liittynyt: Su Helmi 04, 2018 5:44 pm
Paikkakunta: kainuu
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja mh jkl »

ilmamehujarrut on syvältä on semmonen sekasikiö että kannattaa välttää. nuiden ilmajarrujen yleisin ongelma on ettei kuivuria vaihdeta riittävän usein senkun hoitaa niin ei sinne vettä tule. vieläkun katsoo että kompuran vapaa (eli kun paine on saavutettu niin aivastaa) toimii niin silloin ollaan jo kuivilla. eli semmonen TSUH jos suhisee pidempään ni vuotaa varosta joka tarkoittaa että kompura tekee kokoajan töitä jolloin kuivain menee hetkessä häneksi ja kosteutta järjestelmään
6400 Valtra, mettäkärry ja pakolliset lumityövarusteet. puutarhakuokkana Hitachi UX75, kuljetuskalustona Volvo FH13 koukkulaitteella
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja 361 »

vaniljacreme kirjoitti: Pe Touko 07, 2021 4:14 am Asiaa siivuten miten se on jos ostaa tuollaisen vanhan hinurin jossa on liukulava ja takana se nosturi jolla nostetaan auton toinen akseli ilmaan ja sillä tapaa voidaan hinata. saako tuolla takanosturilla hinata pelkällä c kortilla vai pitääkö olla myös e? lähinnä lasketaanko se hinattava auto niinkuin perävaunuksi jolloin tuo e on oltava.
C-kortti riittää.
Avatar
Aakku
Viestit: 8253
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja Aakku »

361 kirjoitti: Pe Touko 07, 2021 6:39 am
vaniljacreme kirjoitti: Pe Touko 07, 2021 4:14 am Asiaa siivuten miten se on jos ostaa tuollaisen vanhan hinurin jossa on liukulava ja takana se nosturi jolla nostetaan auton toinen akseli ilmaan ja sillä tapaa voidaan hinata. saako tuolla takanosturilla hinata pelkällä c kortilla vai pitääkö olla myös e? lähinnä lasketaanko se hinattava auto niinkuin perävaunuksi jolloin tuo e on oltava.
C-kortti riittää.
Jotenkin tuli mieleen tuo Sulo Vilénin hinausauton osto. "Kun sai niin halvalla" :)
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
jarikos
Viestit: 4323
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Vielä tuosta ajopiirturista, jonkun verran jää tulkintaa eri tapauksissa. Jos ajatellaan niin, että omistan auton yksityishenkilönä mutta joskus tarvitsisin sitä käyttää toiminimelläni ja ajo ei kuitenkaan ole säännöllistä. Voisi olla esimerkiksi joku naapurin betonisäkkien ajokeikka tai muu vastaava kuitenkin laskutettava työ. Tarvitaanko tuolloinkaan ajopiirturia? Kuvitellaan auton vuosimalliksi vaikkapa 1997.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Talumees
Viestit: 6352
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja Talumees »

jarikos kirjoitti: Su Touko 09, 2021 4:08 pm Vielä tuosta ajopiirturista, jonkun verran jää tulkintaa eri tapauksissa. Jos ajatellaan niin, että omistan auton yksityishenkilönä mutta joskus tarvitsisin sitä käyttää toiminimelläni ja ajo ei kuitenkaan ole säännöllistä. Voisi olla esimerkiksi joku naapurin betonisäkkien ajokeikka tai muu vastaava kuitenkin laskutettava työ. Tarvitaanko tuolloinkaan ajopiirturia? Kuvitellaan auton vuosimalliksi vaikkapa 1997.
Liikennelupaako ei vaadi?
jarikos
Viestit: 4323
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Talumees kirjoitti: Su Touko 09, 2021 4:39 pm
jarikos kirjoitti: Su Touko 09, 2021 4:08 pm Vielä tuosta ajopiirturista, jonkun verran jää tulkintaa eri tapauksissa. Jos ajatellaan niin, että omistan auton yksityishenkilönä mutta joskus tarvitsisin sitä käyttää toiminimelläni ja ajo ei kuitenkaan ole säännöllistä. Voisi olla esimerkiksi joku naapurin betonisäkkien ajokeikka tai muu vastaava kuitenkin laskutettava työ. Tarvitaanko tuolloinkaan ajopiirturia? Kuvitellaan auton vuosimalliksi vaikkapa 1997.
Liikennelupaako ei vaadi?
Niin tarvitaanko tuossa tapauksessa myös ammattiajolupakin?
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja zukka »

jarikos kirjoitti: Su Touko 09, 2021 4:42 pm
Talumees kirjoitti: Su Touko 09, 2021 4:39 pm
jarikos kirjoitti: Su Touko 09, 2021 4:08 pm Vielä tuosta ajopiirturista, jonkun verran jää tulkintaa eri tapauksissa. Jos ajatellaan niin, että omistan auton yksityishenkilönä mutta joskus tarvitsisin sitä käyttää toiminimelläni ja ajo ei kuitenkaan ole säännöllistä. Voisi olla esimerkiksi joku naapurin betonisäkkien ajokeikka tai muu vastaava kuitenkin laskutettava työ. Tarvitaanko tuolloinkaan ajopiirturia? Kuvitellaan auton vuosimalliksi vaikkapa 1997.
Liikennelupaako ei vaadi?
Niin tarvitaanko tuossa tapauksessa myös ammattiajolupakin?
Voin olla väärässäkin,mutta mielestäni ei tarvitse.
Perusteena väittäisin että auto on yksityinen ja suurempi syy on ettei yrityksen tulosta merkittävää osaa koostu noista ajoista?
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Kuuskakkone, povk, Semrush [Bot] ja 45 vierailijaa