Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

jarikos
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Kaikenlaista kuljetustarvetta tuntuu olevan ja vähän painavampaakin. Tulevina vuosina tarve tulee vielä lisääntymään ja auto-peräkärry-yhdistelmä ei ole enää järkevä. Alkanut sitten pohtia kevyt kuorma-autoa näihin tarpeisiin. Mitä olen itse arvioinut kuljetuskapasiteettia, niin lavan pitäisi olla jossain viiden metrin hujakoilla ja kantavuus kolmessa tonnissa. Todennäköisemmin avo-lava olisi käyttökelpoisempi. Minua ei haittaa vaikka pitäisi jotain remonttiakin autoon tehdä kunhan ei ole täysi pommi. Budjetti voisi liikkua jossain viiden - kuuden tonnin tuntumassa. Kymppitonnin hankintaa en pysty itselleni perustelemaan koska kuitenkaan ajoilla ei tienata. Tienesti tulee siitä, ettei tarvitse vieraalla ajattaa ja on aina auto lähtövalmiina tarvittaessa. Jotenkin mieltäisin niin, että auto saisi enemmän muistuttaa kuorma-autoa kuin pakettiautoa.

Mitä tuossa katsellut, niin kotimaassa markkina näyttää melko suppealta. Euroopasta tuntuu löytyvän paremmin valikoimaa. En ole edes verotusasioita tuontiautosta selvitellyt. Muutenhan näissä N2-luokan vehkeissä verot on olemattomia. Onko täällä kokemusta tuosta tuomisesta N2-luokan ajoneuvojen osalta? Entä sitten jos umpikorisen ostaa ja pudottaa siitä kopin pois ja tekee pelkän kuljetusritilän. Pitääkö muutoskatsastaa tai jotain?

Jonkinlaisia vaihtoehtoja on seuraavat mitä olen katsellut: Volkswagen LT 45, Iveco 75E14 ja 65E12. Minkän merkin ja mallin puolesta ei ole ennakkoluuloja. Kilometrejä ei kovin paljon kerry vuosittain, puhutaan muutamista tuhansista.

Ivecohan on fiiatti ja jotkut puoltaa sitä ja toiset taas haukkuu vikoja. Volkkarit taas omansa ja luultavasti melko ongelmattomia. Jarruasia mietityttää, isommissa on ilmajarrut mutta onko niissä jotain huomioitavaa tai murhetta? Entä jos on avolava niin voihan siihen kai päälle nostaa minkä tahansa kopperon jos on suojattavaa kuskattavaa?

Entä onko noissa ylipäätään jotain sellaista, jota en osaa henkilöauto, pakettiauto ja traktori -maailmojen näkökulmasta edes kysyä?

Ja asiallahan ei ole kiire, ehkä olisi realisoitumassa vasta keväällä 2022 mutta eihän sitä koskaan tiedä. Nyt vaan tuntuu olevan aika niin kortilla, ettei hirveästi haluaisi kuluttaa aikaa. Äkkiähän ne hyvät päätökset syntyvät sitten kun kaikki loksahtaa kohdalleen.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Mika72
Viestit: 510
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2011 7:28 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja Mika72 »

Kevyt kuorma-autosta ei mene autoveroa EU:n sisältä tuotaessa, koska on kuormuri, jos oikein olen asian ymmärtänyt :roll: :roll: Muita kuluja ei ole, kuin shippaus tänne ja maahantuonti katsastus.
1995 JCB Robot 150
trahata
Viestit: 811
Liittynyt: Su Joulu 30, 2012 11:20 am
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja trahata »

Itsellä on Mitsu Cantteri sähkökipillä 2000 mallinen ja on kyllä ollut ongelmaton auto ,ajopiirturi on muttei tarvii käyttää yksityisliikenteessä ja nopeuden rajoitinta ei siin ole
Juho M-P
Viestit: 4344
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Mika72 kirjoitti: Ti Huhti 27, 2021 12:40 pm Kevyt kuorma-autosta ei mene autoveroa EU:n sisältä tuotaessa, koska on kuormuri, jos oikein olen asian ymmärtänyt :roll: :roll: Muita kuluja ei ole, kuin shippaus tänne ja maahantuonti katsastus.
Yksityiskäyttöön tulee arvonlisävero mielestäni. Ei muuta.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Juho M-P
Viestit: 4344
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

trahata kirjoitti: Ti Huhti 27, 2021 1:00 pm Itsellä on Mitsu Cantteri sähkökipillä 2000 mallinen ja on kyllä ollut ongelmaton auto ,ajopiirturi on muttei tarvii käyttää yksityisliikenteessä ja nopeuden rajoitinta ei siin ole
Cantteri on hyvä. Mutta se uudempi Fuso Canter railikoneella ja DPF:llä on todella hankala.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
jarikos
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Cantereita myös katselin, osa on rekisteröity pakettiautoksi. Niissä N2 rekisteröidyissä lienee jotain eri malleja koska kantavuuksia on laidasta laitaan. En oikein saanut selvää kuvaa kantavuuksista ja ilmoituksissa on heikosti ilmoitettu tietoja.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Kippo86
Viestit: 135
Liittynyt: La Heinä 06, 2019 6:54 am
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja Kippo86 »

Mb vario voisi olla myös vaihtoehto?
jarikos
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Äkkiseltään katsottuna Variossa vähänkään järkevässä hinnat karkaa. Man L2000 sarjasta löytyy näköjään tarjontaa N2 luokkaan mahtuvia. Niissä hinnoittelukin vaikuttaa maltilliselta mutta mitenhän ne sitten muuten on.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
VD5
Viestit: 1857
Liittynyt: Su Joulu 13, 2009 11:58 am
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja VD5 »

Variossa taitaa olla ilmajarrut? Jostain muistan lukeneeni, että jotkut osat juuri Varion jarruihin ovat hinnoissaan tai vaikeita saada. Muistanko väärin?
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja 361 »

Ivecolle iso plussa ainakin sen suhteen että on C- palkki runko ja on hyvä kulkuinen auto.
Cyno
Viestit: 1016
Liittynyt: Ma Touko 27, 2013 9:39 am
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja Cyno »

Osta multa mb817 ja muutoskatsasta kevyt kuorkiksi 😁
tapaniv
Viestit: 1153
Liittynyt: La Tammi 21, 2017 8:20 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja tapaniv »

Tuonti auton saa ostettua alvittomana ulkomailta, kun hankkii verottajalta todistuksen suomalaisesta alv. verovelvollisuudesta. Saksassa noita N2 luokan autoja on paljon enemmän käytössä verrattuna suomeen. Täällä paku on pop.
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja 361 »

Ja sitten kannattaa miettiä sitä vuosimallia. Rajoitin sekä mahdolliset lisäpenkit. Jopa piirturien tarkastuspakkoon tuntuu vaikuttavan ..... Mitä uudempi niin kaikki hankalampaa.
jarikos
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Yksityiskäytössä piirturi ei ilmeisesti ole pakollinen vaikka olisi uudempikin. Kaistavahti on muuttunut pakolliseksi oliko 2015 tai sitten muistan väärin. Vikakoodeja ilmeisesti ainakin uudemmista saa luettua ihan OBD2 lukijalla, näin tulkitsin ja onkohan se tullut joskus 2000-luvun alussa myös näihin pakolliseksi.

Tosiaan uudemmissa saattaa ilmaantua lisähärpäkkeiden myötä enemmän vikoja ja voivat olla jopa kalliitakin. Mitä vikoja yleisesti pidetään tuollaisissa kalleimpina ja hankalimpina vikoina jos vertaa kokemukseen h-auto, p-auto ja traktori maailmasta?

Edit: kaistavahti on pakollinen 1.11.2015 jälkeen euroopassa ensirekisteröiyihin N2-luokan autoihin.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Kippo86
Viestit: 135
Liittynyt: La Heinä 06, 2019 6:54 am
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja Kippo86 »

jarikos kirjoitti: Ke Huhti 28, 2021 12:23 pm Yksityiskäytössä piirturi ei ilmeisesti ole pakollinen vaikka olisi uudempikin. Kaistavahti on muuttunut pakolliseksi oliko 2015 tai sitten muistan väärin. Vikakoodeja ilmeisesti ainakin uudemmista saa luettua ihan OBD2 lukijalla, näin tulkitsin ja onkohan se tullut joskus 2000-luvun alussa myös näihin pakolliseksi.

Tosiaan uudemmissa saattaa ilmaantua lisähärpäkkeiden myötä enemmän vikoja ja voivat olla jopa kalliitakin. Mitä vikoja yleisesti pidetään tuollaisissa kalleimpina ja hankalimpina vikoina jos vertaa kokemukseen h-auto, p-auto ja traktori maailmasta?

Edit: kaistavahti on pakollinen 1.11.2015 jälkeen euroopassa ensirekisteröiyihin N2-luokan autoihin.
Ei ole piirturi pakollinen alle 7500kgn autoissa, oli sitten yksityis- tai yrityskäytössä.
vaniljacreme
Viestit: 4712
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

reilu vuosi sitten tästä kyselin ja toi kuljetuskorin vaihto toiseen ei ole ihan simppeli. riippuu paljon katsastusmiehestä, eli jos on suhteet kunnossa ongelmia tuskin muutoskatsastukseen tulee, mutta jos ei ole niin voi joutua hommaamaan tollasen todistuksen.

Kuorma-autoon kiinnitettävä kuormakori on kiinnitettävä perusajoneuvon valmistajan antamien ohjeiden mukaisesti. Hyväksynnän hakijan tulee esittää kuormakorin
asentajan allekirjoittama todistus valmistajan ohjeiden mukaan suoritetusta asennuksesta. Todistuksessa tulee yksilöidä sovelletut ohjeet ja ne on esitettävä pyydettäessä ajoneuvon hyväksyntää haettaessa.


Kuormakorin kiinnityksen autoon, joka on otettu käyttöön ennen 1.1.2005, saa hyväksyä rekisteröinti- ja muutoskatsastuksessa myös kuormakorin asennuksen suorittaneen tahon antaman todistuksen perusteella. Todistuksesta tulee käydä ilmi
käytetty testausmenetelmä ja tulokset tai tiivistelmä laskennallisesta selvityksestä.
Kuormakorin kiinnityksen tulee kestää suurimpaan sallittuun massaan kuormattuna
14 m/s2 hidastuvuus eteenpäin ja 7 m/s2 hidastuvuus taakse ja sivuille päin.

https://www.traficom.fi/sites/default/f ... versio.pdf

tuolta voi lukea lisää.
jarikos
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Pressukate lienee sitten järkevä vaihtoehto jos on laidat lavassa. Pressukatteelle on varmaankin sallittua tehdä irrotettavat korokepylväät tms kehikko? Silloin kuorma sidotaan vain alustaan mutta ei tueta kehikkoon näin loogisesti ajateltuna.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja 361 »

Kippo86 kirjoitti: Ke Huhti 28, 2021 2:09 pm
jarikos kirjoitti: Ke Huhti 28, 2021 12:23 pm Yksityiskäytössä piirturi ei ilmeisesti ole pakollinen vaikka olisi uudempikin. Kaistavahti on muuttunut pakolliseksi oliko 2015 tai sitten muistan väärin. Vikakoodeja ilmeisesti ainakin uudemmista saa luettua ihan OBD2 lukijalla, näin tulkitsin ja onkohan se tullut joskus 2000-luvun alussa myös näihin pakolliseksi.

Tosiaan uudemmissa saattaa ilmaantua lisähärpäkkeiden myötä enemmän vikoja ja voivat olla jopa kalliitakin. Mitä vikoja yleisesti pidetään tuollaisissa kalleimpina ja hankalimpina vikoina jos vertaa kokemukseen h-auto, p-auto ja traktori maailmasta?

Edit: kaistavahti on pakollinen 1.11.2015 jälkeen euroopassa ensirekisteröiyihin N2-luokan autoihin.
Ei ole piirturi pakollinen alle 7500kgn autoissa, oli sitten yksityis- tai yrityskäytössä.
Ei mutta jos se on asennettu niin vuosimallilla on väliä vaaditaanko katsastuksessa myös sen tarkastus.
Ajomies
Viestit: 28021
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Ne kun on kaksi eriasiaa, piirturin käyttö ja piirturin tarkistukset. Käyttö ei yksityiskäytössä ole pakollista, mutta jos se piirturi siinä autossa on, on se myös tarkastettava!
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja 361 »

Ajomies kirjoitti: Ke Huhti 28, 2021 5:08 pm Ne kun on kaksi eriasiaa, piirturin käyttö ja piirturin tarkistukset. Käyttö ei yksityiskäytössä ole pakollista, mutta jos se piirturi siinä autossa on, on se myös tarkastettava!
Tätä olen selvittänyt taannoin paikalliselta konttorilta kun täällä ei asiaan tullut varmuutta. Auton vuosimalli vaikuttaa ainakin heillä, vaaditaanko piirturista voimassaoleva tarkastusmerkintä.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Make ja 49 vierailijaa