Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Avatar
Aakku
Viestit: 8292
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja Aakku »

zukka kirjoitti: Su Touko 09, 2021 4:56 pm
jarikos kirjoitti: Su Touko 09, 2021 4:42 pm
Talumees kirjoitti: Su Touko 09, 2021 4:39 pm
jarikos kirjoitti: Su Touko 09, 2021 4:08 pm Vielä tuosta ajopiirturista, jonkun verran jää tulkintaa eri tapauksissa. Jos ajatellaan niin, että omistan auton yksityishenkilönä mutta joskus tarvitsisin sitä käyttää toiminimelläni ja ajo ei kuitenkaan ole säännöllistä. Voisi olla esimerkiksi joku naapurin betonisäkkien ajokeikka tai muu vastaava kuitenkin laskutettava työ. Tarvitaanko tuolloinkaan ajopiirturia? Kuvitellaan auton vuosimalliksi vaikkapa 1997.
Liikennelupaako ei vaadi?
Niin tarvitaanko tuossa tapauksessa myös ammattiajolupakin?
Voin olla väärässäkin,mutta mielestäni ei tarvitse.
Perusteena väittäisin että auto on yksityinen ja suurempi syy on ettei yrityksen tulosta merkittävää osaa koostu noista ajoista?
Entäs ammattipätevyys?
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Universal Four
Viestit: 1202
Liittynyt: To Maalis 20, 2014 6:14 pm
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja Universal Four »

mh jkl kirjoitti: Pe Touko 07, 2021 6:05 am ilmamehujarrut on syvältä on semmonen sekasikiö että kannattaa välttää. nuiden ilmajarrujen yleisin ongelma on ettei kuivuria vaihdeta riittävän usein senkun hoitaa niin ei sinne vettä tule. vieläkun katsoo että kompuran vapaa (eli kun paine on saavutettu niin aivastaa) toimii niin silloin ollaan jo kuivilla. eli semmonen TSUH jos suhisee pidempään ni vuotaa varosta joka tarkoittaa että kompura tekee kokoajan töitä jolloin kuivain menee hetkessä häneksi ja kosteutta järjestelmään
Minulla on oli erilaisia Mersun 813...1013 paineilmatehosteisia mehujarrullisia autoja parikymmentä vuotta.
Niissä ei jarrujen puolesta ollut koskaan ongelmia. Yhteen vaihdoin pääsylinterin kumit.
Käyttämättömyys on noille myrkkyä...niin kuin kaikille mekaanisille systeemeille. Mutta jos autolla liikkui edes kerran kuukauteen, niissä ei ollut koskaan jarruongelmia.
Sattuma on aina valmiina murskaamaan hienoimmatkin suunnitelmat.
Esa Markku
Viestit: 987
Liittynyt: La Syys 05, 2015 12:59 pm
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja Esa Markku »

Aakku kirjoitti: Su Touko 09, 2021 5:41 pm
zukka kirjoitti: Su Touko 09, 2021 4:56 pm
jarikos kirjoitti: Su Touko 09, 2021 4:42 pm
Talumees kirjoitti: Su Touko 09, 2021 4:39 pm
jarikos kirjoitti: Su Touko 09, 2021 4:08 pm Vielä tuosta ajopiirturista, jonkun verran jää tulkintaa eri tapauksissa. Jos ajatellaan niin, että omistan auton yksityishenkilönä mutta joskus tarvitsisin sitä käyttää toiminimelläni ja ajo ei kuitenkaan ole säännöllistä. Voisi olla esimerkiksi joku naapurin betonisäkkien ajokeikka tai muu vastaava kuitenkin laskutettava työ. Tarvitaanko tuolloinkaan ajopiirturia? Kuvitellaan auton vuosimalliksi vaikkapa 1997.
Liikennelupaako ei vaadi?
Niin tarvitaanko tuossa tapauksessa myös ammattiajolupakin?
Voin olla väärässäkin,mutta mielestäni ei tarvitse.
Perusteena väittäisin että auto on yksityinen ja suurempi syy on ettei yrityksen tulosta merkittävää osaa koostu noista ajoista?
Entäs ammattipätevyys?
Tarvitaan ammattipätevyys, kaupallinen ajo.
cimmo
Viestit: 25
Liittynyt: Su Touko 09, 2021 4:54 pm
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja cimmo »

Magia kirjoitti: Pe Huhti 30, 2021 6:38 pm
jarikos kirjoitti: Pe Huhti 30, 2021 4:07 pm
Näissä useimmissa taitaa olla jarrut ihan hydrauliset ja tehostajalla kuten henkilöautoissakin? Entä sitten ilmajarrut, niitä moni vieroksuu mutta onko syynä huoltokustannukset vai mikä?
Ilmajarrut on sovitettava joka leimalle, ilmatehosteiset nestejarrut on melko painajaismaiset kun heittää pelaamasta. Pienemmissä normi nestejarrut näin tällä vuosituhannella.
[
Mikä tää "jarrusovitus" homma oikein on. Mulla on ollus 6 vuotta MAN l2000 8.153 kuorma-auto yksityis käytössa
joka vuosi on katsastettu ilman ongelmia mitään sovituksia ei oo ikinä tehty? eikä sellaisia kukaan koskaan kysyny!
Viimeksi katsastettu noin 1kk sitten ! Vein aaamulla konttorin pihalle . Hain iltapäivällä pois ! Hyväksytty katsastuspäätös
Ajopiirturin tarkastus vaaditaan joka toinen vuosi 65€ maksoi
jarikos
Viestit: 4399
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Tuo ammattipätevyys on se hankala tulkittava. Jostain luin ettei edes kaverin muuttokuormaa saisi kuskata. Omia työkaluja ja muuta saa kuskata mielin määrin käsittääkseni. Jos tosiaan on noin tiukkaa, niin veikkaan tuon olevan yksi rikotuimpia sääntöjä.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
jiba

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja jiba »

tossa purin cargon takajarun kun sylinteritten kumit pitää vaihtaa ja käsijarru herkistellä.tää siis ilmanpaine/neste jarruilla,
niin takanna yhdessa jarrussa on 100 yksittäistä osaa.siis jokainen osa on purettu irti putsaukseen ja herkistelyyn.
laskettu siin kaikki ja tosiaan niitä on 100 kpl.ja tässä ei ole rummun ulkopuolisia osia mukanna.
Ajomies
Viestit: 28146
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

jiba kirjoitti: Ma Touko 10, 2021 2:51 pm tossa purin cargon takajarun kun sylinteritten kumit pitää vaihtaa ja käsijarru herkistellä.tää siis ilmanpaine/neste jarruilla,
niin takanna yhdessa jarrussa on 100 yksittäistä osaa.siis jokainen osa on purettu irti putsaukseen ja herkistelyyn.
laskettu siin kaikki ja tosiaan niitä on 100 kpl.ja tässä ei ole rummun ulkopuolisia osia mukanna.
Johan on sitten nippeleitä, kun omalle kohdalle on osunut noita jarrusysteemejä, niin joku 30 irtonaista osaa on suurin määrä. Tuollainen 100 osan kokonaisuus tuntuu jo sellaiselta että siellä on osa ihan turhia. :)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
jarikos
Viestit: 4399
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Onko nuo 100kpl osia vain yhdestä vai useammasta pyörästä?

Edit: tarkemmin kun luki, niin taisi tosiaan olla yhden pyörän osalta 100 osaa. Ruuvit ja prikatkin on laskettu mukaan?
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Ajomies
Viestit: 28146
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

100 osaa tuntuu paljolta vaikka laskisi jarruniititkin mukaan.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
jiba

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja jiba »

ei laskettu niittejä eikä hihnoja.niistähän tulee se parikymmentä osaa lisää,
eli yksittäisiä osia onkin 120 kpl ja tosiaan yhestä kulmasta. rikat pultit ja mutterit laskettu mukaan.
tässä on jo tossa käsijarru paisutin systeemissä enempi osia kun tavan ilmajarrullisen kaikissa kulmissa osia.
jiba

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja jiba »

rupes itteekin hirvittään tää nippeleitten mää ja epäilys oonko laskennu samat osat moneen kertaan .latasin osat parraalle liinalle levälleen ja laskutoimitusta tekemään . ja karu ttuus oli yksittäisiä osia on 140 kpl.
onne ennen osanneet työllistää.
jarikos
Viestit: 4399
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Ilmeisesti nuo paineilma+nestejarrut ei kuitenkaan ole mitenkään erityisen vikaherkkiä vaan enemmänkin vikakohteet on niitä samoja, mitä muutenkin. Eli enempi sylinterin jumituksia ja kuluneisuutta. Miten tuo jarruremppa vertautuu kustannuksiltaan henkilöauton jarruremppaan? Onko hinta moninkertainen?
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Ajomies
Viestit: 28146
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

jarikos kirjoitti: Ti Touko 11, 2021 5:10 pm Ilmeisesti nuo paineilma+nestejarrut ei kuitenkaan ole mitenkään erityisen vikaherkkiä vaan enemmänkin vikakohteet on niitä samoja, mitä muutenkin. Eli enempi sylinterin jumituksia ja kuluneisuutta. Miten tuo jarruremppa vertautuu kustannuksiltaan henkilöauton jarruremppaan? Onko hinta moninkertainen?
Onhan siinä hintaeroa jo ihan koko erosta johtuenkin. Mutta jos ei tarvitse kivijalkamyymälästä hakea niin ei ne ihan kamalan arvokkaita ole. Mersuunkin saa hihnat merkkiliikkeestä suhteellisen halvalla, mutta sitten pomppaa hinta kun niitit maksaa sen euron kappale. Ja jos rumpu on sellainen jossa napa tulee mukana niin sitten on kallista lystiä, kun taas ne joissa rumpu on erillinen, on hintakin huomattavasti halvempi.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
jarikos
Viestit: 4399
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Ajomies kirjoitti: Ti Touko 11, 2021 6:43 pm Onhan siinä hintaeroa jo ihan koko erosta johtuenkin. Mutta jos ei tarvitse kivijalkamyymälästä hakea niin ei ne ihan kamalan arvokkaita ole. Mersuunkin saa hihnat merkkiliikkeestä suhteellisen halvalla, mutta sitten pomppaa hinta kun niitit maksaa sen euron kappale. Ja jos rumpu on sellainen jossa napa tulee mukana niin sitten on kallista lystiä, kun taas ne joissa rumpu on erillinen, on hintakin huomattavasti halvempi.
Mitä katselin maailmalta esimerkiksi Ivecon 75E14 jarruosia, niin kulutusosat hinnaltaan noin kaksinkertaiset henkilöauton vaataaviin nähden. Siinä näyttää levyt olevan erilliset ja napa omansa.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
jiba

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja jiba »

onhan noissa kuormureitten jarru osissa oma hintansa.tohon meille tilasin eilen turun jarruosalta.uudet sylinterikumit niin 10€ kpl
toki takasiin menee 8 kumia. no tänään tulivat ja rahteineen 100 €. onneks menee vanhoilla syltyillä uus syltty 100 puntaa kappale.
cimmo
Viestit: 25
Liittynyt: Su Touko 09, 2021 4:54 pm
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja cimmo »

Edelleen kiinnostaa tää"sovitus"

Mikä tää "jarrusovitus" homma oikein on. Mulla on ollus 6 vuotta MAN l2000 8.153 kuorma-auto yksityis käytössa
joka vuosi on katsastettu ilman ongelmia mitään sovituksia ei oo ikinä tehty? eikä sellaisia kukaan koskaan kysyny!
Viimeksi katsastettu noin 1kk sitten ! Vein aaamulla konttorin pihalle . Hain iltapäivällä pois ! Hyväksytty katsastuspäätös
Ajopiirturin tarkastus vaaditaan joka toinen vuosi 65€ maksoi

Jonakin päivänä poliisi pysäyttää, ja toteaa ei ole tehty "sovitusta" !! Kilvet lähti,ajoneuvovero 15,kertaistui ,vakuutus... 30 kertaistui ?? Kuinka nää sit hinnoitellaan ? KUN EI OLE TEHTY JARRU SOVITUSTA !!!

Yksinkertainen kysymys ?? Kuinka tehdään JARRU SOVITUS ??? (virallinen)
Ajomies
Viestit: 28146
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Jarrusovitus tehdään jos kuorma-autoa käytetään perävaunun vetämiseen.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
samiko
Viestit: 1208
Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 8:22 pm
Paikkakunta: pirkanmaa
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja samiko »

No ei ihan noin nuo ajatukset jarrusovituksista.
Eiköhän se ole sovitus Manniinkin tehty,käsittääkseni ei liity mitenkään kärryn vetoon. Tarkoittaa käytännössä sitä että setä laittaa painelähettimet sinne jarrujen ohjauspainelinjoihin ja polkiessaan jarruja tietokoneen ohjeistuksella hän näkee ohjauspaineet sekä etu- että taka-akselille. Sit autossa on oleva taulukko kyseisille arvoille ja akselimassoille joilla setä sitten laskee jarruvoimat. Itsellä kerran 8.153:ssa setä laski väärin ja oli kuulemma jarruvoimiensäätöventtiilissä vikaa, no korjaamo ei vikaa löytäny eikä toinen katsurikaan sitten uusinnassa. Ja minun 8.153 Mannissa ei ole minkään sortin vetokoukkua.
Avatar
Aakku
Viestit: 8292
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Liitteessä jotain Trafin katsastusohjeita liittyen paineilmajarruihin.

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... V1lpeGX4ck
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Vallumaister
Viestit: 611
Liittynyt: Su Marras 06, 2011 7:22 pm
Paikkakunta: Etelä-Savo
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja Vallumaister »

Ajomies kirjoitti: Pe Touko 14, 2021 11:22 pm Jarrusovitus tehdään jos kuorma-autoa käytetään perävaunun vetämiseen.
Kyllä se pitää tehdä ihan kaikille nuoremmille autoille kun 1973 jos on täys ilma jarrut, myös linja autoille ja matkailu busseille. Nupille tehdään ns. suppea sovitus ja jos vedetään kärriä niin laaja.
Ford 5000 Um
Sisu r-142 koneenkuljetusauto
Valmet 605
Susi SM Hiab 650 ja multilift 16t
Valmet 602
Zetor 7745+Ek
scania vabis vm.74 "Vajokki" matkailuauto projekti

http://www.konekansa.net
http://zetormiehet.munfoorumi.com
www.sisua.net
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Jeppex3 ja 54 vierailijaa