Ford 4610

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Mpaseppä
Viestit: 245
Liittynyt: To Touko 14, 2020 8:31 am
Viesti:

Ford 4610

Viesti Kirjoittaja Mpaseppä »

Onko arvon masinisteilla teorioita fordin vikaan? Eli itselle tuli tämmöinen konevikainen ford. Edellisen omistajan mukaan vanhassa traktorissa meni aina aikansa käynistyksen jälkeen että käynti tasaantuu. Erään kerran ei tasaantunutkaan, syttyi öljynpaine valo ja lataus valo. Peli sammuksiin ja sen jälkeen ei kone ole pyörinyt. Itsekkin yritin kampuran päästä pyörittää mutta ei liiku. Öljypohjan irrotan jahka kerkiän. Ideoita?
jouto
Viestit: 2138
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2006 6:01 pm
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Ford 4610

Viesti Kirjoittaja jouto »

Öljypohja irti niin jotain ilmenee. Menikö kone jumiin pyöriessään vai eikö lähtenyt enää pyörimään sammutuksen jälkeen? Katsoiko kukaan missään välissä öljytikkua? Haastattele edellinen omistaja kaikista moottorille tehdyistä toimenpiteistä ja koneen käyttäytymisestä (huohottiko, oliko kolinoita kilinöitä tms. ääniä) ja käytöstä.
t. Kauko Ollila
Mpaseppä
Viestit: 245
Liittynyt: To Touko 14, 2020 8:31 am
Viesti:

Re: Ford 4610

Viesti Kirjoittaja Mpaseppä »

Ilmeisesti sammutuksen jälkeen ei enää pyörinyt, öljyn taso oli normaali
jarikos
Viestit: 4323
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Ford 4610

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Kuulostaa siltä, että on leikannut kiinni. Voi olla ettei edes pahasti mutta kyllä yleensä kampuran laakeripinnat kärsii tuosta. Öljynpainevalon syttyminen viittaa siihen, että jotain ikävämpää on tapahtunut, joko syy tai seuraus. Ei kai noista ole kampuroita katkeillut? Purattaa ainakin alakerran ja yläkerran, jotta pääsee selvyyteen.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Mpaseppä
Viestit: 245
Liittynyt: To Touko 14, 2020 8:31 am
Viesti:

Re: Ford 4610

Viesti Kirjoittaja Mpaseppä »

Toivottavasti ei ole kampura entinen. Putkitetaanko näiden lohkoja?
jouto
Viestit: 2138
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2006 6:01 pm
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Ford 4610

Viesti Kirjoittaja jouto »

Kyllä on putkiteltu sekä jo tehtaalla että perästäkäsin. Asiasta on paljohkosti puhetta ollut tällä palstasella. Kuten: viewtopic.php?f=4&t=96055&p=1063085&hil ... t#p1063085
ja
viewtopic.php?t=6576

t. Kauko Ollila
Mpaseppä
Viestit: 245
Liittynyt: To Touko 14, 2020 8:31 am
Viesti:

Re: Ford 4610

Viesti Kirjoittaja Mpaseppä »

Onhan oikein huoltomiehen unelma tuo ford. Öljypohjan irrotukseenkin joutuu siirtää etukehtoa eteenpäin, ja jotta sen pystyy tekemään joutuu purkamaan aika paljon että pääsee kehdon vasta muttereihin käsiksi. No nyt öljypohja on irti ja ei mitään metalli silppua ollut. Huomenna kiertokanget irti jos jotain selviäisi.
Superdexta-64
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Ford 4610

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

Ajatuksia mitä tuli tuosta mieleen. Tuo latausvalon syttyminen, tippuiko kierrokset niin paljon, että latausvalo syttyi? Onko laturi voinut hirttää kiinni, se on ahdistanut kierrokset liian alas jolloin öljynpainevalo voinut syttyä? Kävikö traktori vielä kun öljynpaine ja latausvalo syttyivät, mitkä olivat kierrokset silloin? Voi tietysti olla että kampuroitten laakeriliuskat päässyt pois paikoltaan tai kuluneet niin paljon. Voitelu ollut jostain syystä (roska öljykanavassa) puutteellista ja laakeriliuskat hirttänyt pikkuhiljaa kiinni? Mikäli siis käynti ollut jotenkin epätasaista aikaisemmin, niin joku on ahdistanut pyörimistä.
Ford 6610 -88
Mpaseppä
Viestit: 245
Liittynyt: To Touko 14, 2020 8:31 am
Viesti:

Re: Ford 4610

Viesti Kirjoittaja Mpaseppä »

Kiertokangen laakerit oli hirttänyt kiinni, runkolaakerit oli ehjät
poweri
Viestit: 3110
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: Ford 4610

Viesti Kirjoittaja poweri »

Mitä ikinä teetkin niin tee se oikeesti kuntoon. Pieni 3 syl onnistuu käsipelillä autotallissa, koko paska osiksi ja koneistamoon. Uudet kulutusosat huolella kasaan, jokin syy tuohon oltava. Tuskin on niin paljon ajettu epäilen syy seurausta. Rahaa menee mutta mitä sitten, tiedät luultavasti mihin ryhdyt.
Superdexta-64
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Ford 4610

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

Juu, jokin syy on että ei ole saanut voitelua. Öljypumppu ja varoventtiili siihen kannattaa ehdottomasti vaihtaa ja öljykanavien avonaisuus tarkistaa.
Ford 6610 -88
Mpaseppä
Viestit: 245
Liittynyt: To Touko 14, 2020 8:31 am
Viesti:

Re: Ford 4610

Viesti Kirjoittaja Mpaseppä »

Olisiko jollain heittää moottorin osien kiristys arvoja? En äkkiseltään googlettamalla löytänyt. Kone lyödään kasaan mahdollisimman pienellä vaivalla, koska haluan koe ajaa tämän pelin ennen täyttä moottori remonttia( jonka kyllä teen), että näkee oikeasti että onko jossain muuallakin jotain vikaa. Hulluhan tässä on kun täysin toimivan traktorin tähän vaihdoin :twisted:
Mpaseppä
Viestit: 245
Liittynyt: To Touko 14, 2020 8:31 am
Viesti:

Re: Ford 4610

Viesti Kirjoittaja Mpaseppä »

Tänään kokeilin pyörittää fordilla nokka pilkekonetta, parin ohuehkon rangan kanssa jymähti jumiin. En ole juurikaan voiman ulosottojen kanssa pelannut ja ei ole fordin ohje kirjasta. Eli kun käyttää ulosottoa pitääkö tehdä muuta kuin lyödä vehkeet kiinni ja kääntää ulosoton vivusta. Pitääkö esim aluevaihde olla päällä tms? Vai luistaako ulosoton kytkin?
2xford4000
Viestit: 6505
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Re: Ford 4610

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 »

hydraulinen pakka, ei vaadi muuta kuin vipu päälle.. onhan perässä tarpeeks öljyä? voihan se pakka luistaa. loppu, painepuuttuu jne..
ford 4000 major vm66
ford4000 vm75
+paljon muuta
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat
Mpaseppä
Viestit: 245
Liittynyt: To Touko 14, 2020 8:31 am
Viesti:

Re: Ford 4610

Viesti Kirjoittaja Mpaseppä »

Öljyt on alarajalla, laitan huomenna lisää. Mietin että olisinko huolimattomasti laittanut ulosoton päälle kun myöhemmin illalla toimi maksimi paksuisilla puilla hienosti. Vai voiko tääkin olla näitä käytön puutteesta johtuvia asioita? Edellinen omistaja ei ollut ikinä käyttänyt ulosottoa
Mpaseppä
Viestit: 245
Liittynyt: To Touko 14, 2020 8:31 am
Viesti:

Re: Ford 4610

Viesti Kirjoittaja Mpaseppä »

Mikä vipu on hydrauliikan käyttö ja nostolaite vipujen välissä missä on s nuoli f merkintä?
Fred Scuttle
Viestit: 2064
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 7:41 pm
Viesti:

Re: Ford 4610

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Mpaseppä kirjoitti: To Syys 09, 2021 5:57 pm Mikä vipu on hydrauliikan käyttö ja nostolaite vipujen välissä missä on s nuoli f merkintä?
Taidat tarkoittaa nostonopeuden säätövipua.
SPS1975
Viestit: 2209
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Ford 4610

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Fred Scuttle kirjoitti: To Syys 09, 2021 9:19 pm
Mpaseppä kirjoitti: To Syys 09, 2021 5:57 pm Mikä vipu on hydrauliikan käyttö ja nostolaite vipujen välissä missä on s nuoli f merkintä?
Taidat tarkoittaa nostonopeuden säätövipua.
Ja oletettavasti S on slow=hidas ja F on fast=nopea.
Mpaseppä
Viestit: 245
Liittynyt: To Touko 14, 2020 8:31 am
Viesti:

Re: Ford 4610

Viesti Kirjoittaja Mpaseppä »

Liikkumaan sitä en kylläkään saa
Fred Scuttle
Viestit: 2064
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 7:41 pm
Viesti:

Re: Ford 4610

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Mpaseppä kirjoitti: To Syys 09, 2021 9:26 pm Liikkumaan sitä en kylläkään saa
Jumiin meni minullakin, kun kerran kippi nousi vauhdilla ääriasentoon; missäköhän vika; olisko joku o-rengas hajonnut ja kiilautunut?
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Agripower, Ajomies, Google [Bot], Joope, seppo1 ja 35 vierailijaa