Iveco aifo

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

supru
Viestit: 212
Liittynyt: Su Maalis 18, 2007 8:49 pm
Viesti:

Iveco aifo

Viesti Kirjoittaja supru »

Eli kyseinen moottori veneessä ja käyntiin lähtö on aika huono kylmänä, pyörittää mielestäni vähän huonosti ja vaihdoin startin mutta ei vaikuttanut mitenkään mielestäni, akku on vaihdettu uuteen 225ah ja johdot myös. Perusmoottori on samanlainen kuin 110-90 fiatissa mutta ei oo hehkuja niin voikohan +4 lämpötila vaikuttaa noin paljon koska lämpöisenä lähtee heti ja vaikka aamulla olisi ajettu ja illalla seuraavaksi niin silti lähtee heti ja jaksaa pyörittää normaalisti.
Fordson super major, major???, dexta, harmaa fergu
js
Viestit: 278
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 6:05 pm
Paikkakunta: Inkoo
Viesti:

Re: Iveco aifo

Viesti Kirjoittaja js »

Siinä lienee öljysuosituksena 15W-40? Saattaa olla kylmässä kankeaa.
mauri
Viestit: 6683
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Iveco aifo

Viesti Kirjoittaja mauri »

Katselin vanhoja Bosch'in kirjasia sähkökäynnistimistä.
Moottori lienee n. 6 litran diesel ja sähköjärjestelmä 12 V.
Näyttäisi Bosch'in suositus tuollaiselle startiksi olevan JD 12 V ; 3 kW tai 3,7 kW, starttiakku vaikka 143 Ah,
jos JD 12 V ; 3 kW pyörisi esim 5,5 litran moottori 80 kierr/min ja 4 litrainen 120 kierr/min,
jos on JD 12 V ; 3,7 kW niin 5,9 litrainen 80 kierr ja 4,4 litrainen 120 kierr.
Nämä arvot on annettu -20 C lämpötilassa 20 % puretulle akulle (melkein täysi), öljyn ollessa SAE 10 W.

Jotenkin vaikuttaisi siltä että jotain vikaa olisi. Akku on aivan riittävä jos on ehjä ja oikea käynnistysakku. Miten pitkä on johdotus, entä poikkipinta? Liitokset kunnossa, ei hapettuneet.
Ensin tarkistaisin että nuo on kunnossa. Sitten tekemään lyhyitä (muutama sekunti) koekäynnistuksiä (yrityksiä) kylmälle koneelle niin että polttoaineensyöttö on estetty. Starttiyrityksen lopussa mitataan akun napajännite ja toisella kertaa startin navoista. Näistä selviää onko jossain ylimääräistä jännitehäviötä. Tarkkoja jännitearvoja on vaikea antaa mutta ei noin suuren akun napajännite juuri alle 9 V saisi mennä, startin navoista ehkä 7,5 V.
Kannattaa samalla vaikka sormin tunnustella lämpiääkö jokin starttivirtapiirin liitos, jos niin siihen sitä jännitettä hukkuu.
Voihan se moottori (tyyppi) olla luonnostaankin huono kylmäkäynnistymään, vaikea sanoa kun en tunne.
Sen verran olen kokeillut mm Valmet 411DS ja Volvo TD 12 moottoreilla että varsin heikollakin akulla kunnossa oleva dieselmoottori lähtee käyntiin, kunhan vaan saa pyörähtämään niin että ensimmäinen puristussytytys tapahtuu, sen jälkeen kone kyllä lähtee kiihtymään startilla avustaen, nämä kokeet tein +40 C esilämmitetyille ja +5 C kylmille moottoreille.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Deippa, Google [Bot], Jusi, kkuula, Ratty ja 37 vierailijaa