Tuli Belarus 820 harraste töihin.

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

severi2
Viestit: 2384
Liittynyt: La Maalis 17, 2007 8:58 am
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Tuli Belarus 820 harraste töihin.

Viesti Kirjoittaja severi2 »

Olen pitkään seurannut keskustelua Belaruksista. Mielipiteet jakaantuu sinne ja tänne. Tuntuu olevan monella vahvat ennakkoluulot, kuten ollut myös itselläkin. Paljon olen ajellut erilaisilla traktoreilla mutta eilen ja tänään olen ajanut ensi kertaa Belaruksella. Olen todella positiivisesti yllättynyt, miten sopiva harraste koneeksi. Tämäkin -82 eli lähes 40 vuotta vanha, neliveto, hyvä näkyväisyys ja voimaa riittää. On myös hyvin todennäköistä että disco valot vilkkuu diskoissa, ei Belaruksen kojetaulussa.
Fordson Major -51, Dexta -60, Steyr 80a -54, 180 -52, 180-53, 180a-56, 185 -54, 280a -70 ja MB Trac 1500 -83, Volvo Boxer 350 -63, Belarus 820 -82
rokkimatti
Viestit: 1611
Liittynyt: La Maalis 10, 2012 8:04 pm
Paikkakunta: kitee
Viesti:

Re: Tuli Belarus 820 harraste töihin.

Viesti Kirjoittaja rokkimatti »

Onnes olkoon!
Meillä on 820 vuosmallia -80.
Onkos tuossa yks keppi munien välissä?
hyvin suunniteltu on täysin alottamatta
Juho M-P
Viestit: 4344
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Tuli Belarus 820 harraste töihin.

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Meillä oli 90-luvulla takaveto Belkku. Valko/punainen oli väritys ja muistelen että 1983 oli vuosmalli. Vesijäähdytteinen moottori ja öljyfiltterinä linko.

Mallinumeroa en muista. Suht riski kuitenkin oli.
Hydrauliikka oli paljon. Ja nostolaite kaksitoiminen.
Voimanottoja oli kolme. 540/1000/ajo. Lattiass oli pikku luukku jonka alta pikku vivusta muutettiin ulosottoa.

Ohjaus oli orbitrolilla mutta se oli maantiellä erittäin epämääräinen ja jatkuva ohjattava. Sen syykin paljastui. Suomessa oli poistettu mekaninen ohjaus ja lisätty orbitroli ohjamaan pienenpientä tehostinsylinteriä. Eihä se sylkky jaksanu pitää ohjausta kohdallaa.

Mutta mitään varsinaista vikaa vehkeessä ei ollut. Mehtätöitä sillä tehtin paljon, kynnettiin peltoja ja tehtiin kuivaheinätyöt.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
t-40
Viestit: 2860
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 7:59 am
Paikkakunta: jyväskylä/muurame
Viesti:

Re: Tuli Belarus 820 harraste töihin.

Viesti Kirjoittaja t-40 »

ohjaus sylinterille ni lystimpi ajella... ja vielä noista päivätöihinki, viimesin 820ppi mihi laitoin etukuormaimen meni kaapeli kelan vetoon ja halin pihan auraamiseen.. ja kyllä toi 825 vm85 vielä ihan hanke käytössä on
t40am turbo vm 82 (belarus 425)
belarus 500 vm 72
belarus 825
belarus 920s turbo
dt75 b
vammas kersantti "nuffi"
sampo 10
scania 86s
lokomo ah145
åker h12b
o&k loader

belarus varaosat.

https://www.suonsyrjantila.net
DexMasZet
Viestit: 7751
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Re: Tuli Belarus 820 harraste töihin.

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

Tuliko Belarus mistäpäin Ilomantsiin? Perjantaina oli siisti 820 kiuruveden abc:n pihassa lavetin päällä, oli niin harvinaisen siisti ja suora kampe, niin piti kuvakin räpätä. Eturenkaat siinä oli jostain maasto kuormaautosta tms, itselläkin yhdet semmoset jemmassa.

Kyllä se ihan ehta työkone on eikä pelkkä harraste raktori. Kokeile vaikka kyntötyössä ja ällisty miten paperilla 80hv kone vetää. 8)
severi2
Viestit: 2384
Liittynyt: La Maalis 17, 2007 8:58 am
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Re: Tuli Belarus 820 harraste töihin.

Viesti Kirjoittaja severi2 »

Kälviältä hain ja kyllä se oli neliakselisen Scanian päällä Kiuruveden abc perjantaina iltapäivällä jotain neljän maissa. Kävin siinä kahvilla. Tosiaankin tuohon on vaihdettu jotkin maasto-auton renkaat eteen, lähellä traktori kuviota.
Ei se 142 Scaniakaan ole ihan uusi pakasta vedetty. On vuosimallia -85. Säilytetään sitä katoksessa, niin ei ole päässyt pahemmin ruoste raiskaamaan. Muutenkin nykyisin hyvä kun kuorma-autoillakin kun saa laittaa seisontaan kjos ei aja.
Fordson Major -51, Dexta -60, Steyr 80a -54, 180 -52, 180-53, 180a-56, 185 -54, 280a -70 ja MB Trac 1500 -83, Volvo Boxer 350 -63, Belarus 820 -82
DexMasZet
Viestit: 7751
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Re: Tuli Belarus 820 harraste töihin.

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

Olisi hoksannut, niin olisin juttusilla käynyt, kuskia ei näkynyt kun pyörähdin siinä. Mieltä lämmitti kun oli Suomen rekkareissa scania, niin tiesi ettei vientiin mene. :D
severi2
Viestit: 2384
Liittynyt: La Maalis 17, 2007 8:58 am
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Re: Tuli Belarus 820 harraste töihin.

Viesti Kirjoittaja severi2 »

DexMasZet kirjoitti: Su Huhti 25, 2021 11:16 am Olisi hoksannut, niin olisin juttusilla käynyt, kuskia ei näkynyt kun pyörähdin siinä. Mieltä lämmitti kun oli Suomen rekkareissa scania, niin tiesi ettei vientiin mene. :D
Joo, olisihan tuo ollut mukava taratella. Olen kanssa miettinyt että kohta kaikki viedään etelä-Eurooppaan ja täältä on vaikea saada.
Fordson Major -51, Dexta -60, Steyr 80a -54, 180 -52, 180-53, 180a-56, 185 -54, 280a -70 ja MB Trac 1500 -83, Volvo Boxer 350 -63, Belarus 820 -82
JariS
Viestit: 878
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 1:57 pm
Paikkakunta: Humppila
Viesti:

Re: Tuli Belarus 820 harraste töihin.

Viesti Kirjoittaja JariS »

Kelpo harrastepeli ja sopii hyvin tuon konerivistösi lisäksi !
Isälläni on välimallin 820 -83 vai oliko -84, uutena meille ostettu urakointi käyttöön sekä uutena asennettu vilske 1405 kuormaaja, välimalli siksi, kun mallinimerkintänä tuo 820 sekä iso hytti, mutta tekniikka on kuitenkin 825 progress-mallin mukaista lisänä paineilma jarrut perävaunulle, jotka kai oli tuossa 820 mallissa, muttei enää 825:sessa.
Oli kova sana -80 luvulla, tällä ajettiin soraa vetävällä kärryllä, kuormattiin paljon sekä talvisin lumitöitä, viimeiset ansiotyöt talvella -94. Sittemmin piha/harrastekäytössä eikä aikomusta luopua.
Ferguson TED -52
Ursus 385 -76
t-40
Viestit: 2860
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 7:59 am
Paikkakunta: jyväskylä/muurame
Viesti:

Re: Tuli Belarus 820 harraste töihin.

Viesti Kirjoittaja t-40 »

tuotaa.. eihän 820,825 ja 826 ole muuta eroa kuin ohjaamo.. tai no 826sessa voi olla jo isommat jarrut yms.. pientä, mutta kone sama d240. 820 kantikas junkkari hytti ja 825 pyöree kulmanen
t40am turbo vm 82 (belarus 425)
belarus 500 vm 72
belarus 825
belarus 920s turbo
dt75 b
vammas kersantti "nuffi"
sampo 10
scania 86s
lokomo ah145
åker h12b
o&k loader

belarus varaosat.

https://www.suonsyrjantila.net
JariS
Viestit: 878
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 1:57 pm
Paikkakunta: Humppila
Viesti:

Re: Tuli Belarus 820 harraste töihin.

Viesti Kirjoittaja JariS »

t-40 kirjoitti: Su Huhti 25, 2021 8:44 pm tuotaa.. eihän 820,825 ja 826 ole muuta eroa kuin ohjaamo.. tai no 826sessa voi olla jo isommat jarrut yms.. pientä, mutta kone sama d240. 820 kantikas junkkari hytti ja 825 pyöree kulmanen
Saattaa näin ollakkin, muistelen vaan noin aikoinaan kehutun, jotta jotain eroja olisi ollut, ehkä myyntipuheita... no kärryjarruja ei 825 ollut, sellainenkin meillä oli -85 vuotinen.
Ferguson TED -52
Ursus 385 -76
tapaniv
Viestit: 1155
Liittynyt: La Tammi 21, 2017 8:20 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Tuli Belarus 820 harraste töihin.

Viesti Kirjoittaja tapaniv »

Pikku Belarusta olen joskus haaveillut. Sellainen ilmajäähdytteinen kuin vironperäällä oli. Olis tyyliä vapunpäivänä päästellä pitkin kylänraittia.
Superdextaaja
Viestit: 12931
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Tuli Belarus 820 harraste töihin.

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

https://www.nettikone.com/en/belarus/820/2038394
Jos tämä, niin onnea ostokselle. Hyvän näköinen peli. Saako kysyä, mitä kustansi? Kuopion seudulla tulikohan motarilla vastaan samanlainen, liekö ollut sama? Ihmettelin, kun yhtä pientä ja hyvän näköistä Belkkua niin isolla kuorma-autolla viedään yksinään lavalla..
Tekemällä virheistä oppii.
t-40
Viestit: 2860
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 7:59 am
Paikkakunta: jyväskylä/muurame
Viesti:

Re: Tuli Belarus 820 harraste töihin.

Viesti Kirjoittaja t-40 »

JariS kirjoitti: Su Huhti 25, 2021 8:54 pm
t-40 kirjoitti: Su Huhti 25, 2021 8:44 pm tuotaa.. eihän 820,825 ja 826 ole muuta eroa kuin ohjaamo.. tai no 826sessa voi olla jo isommat jarrut yms.. pientä, mutta kone sama d240. 820 kantikas junkkari hytti ja 825 pyöree kulmanen
Saattaa näin ollakkin, muistelen vaan noin aikoinaan kehutun, jotta jotain eroja olisi ollut, ehkä myyntipuheita... no kärryjarruja ei 825 ollut, sellainenkin meillä oli -85 vuotinen.
Nee kärry jarrun rojut ollu sekä ja että, samoin kun orkkis käsijarrun rumpuakin näkee ja osasta jätetty pois( vast avm 90 kelpasi suomessa) esikammio koneeliseen 500 sarjaan sitten on eroa. Ja viimeiset esikammiot kasattiin d240 lohkoon, noita melko monta tullu muutettua suorasuihkuksi.
t40am turbo vm 82 (belarus 425)
belarus 500 vm 72
belarus 825
belarus 920s turbo
dt75 b
vammas kersantti "nuffi"
sampo 10
scania 86s
lokomo ah145
åker h12b
o&k loader

belarus varaosat.

https://www.suonsyrjantila.net
rokkimatti
Viestit: 1611
Liittynyt: La Maalis 10, 2012 8:04 pm
Paikkakunta: kitee
Viesti:

Re: Tuli Belarus 820 harraste töihin.

Viesti Kirjoittaja rokkimatti »

Facebookissa jos severi on ,ni kannattaapi liittyy belkkusaitille.
Ja masinisti veli t-40 on mies paikallaan jos tarvetta varaosille sekä tieto/taidolle.
hyvin suunniteltu on täysin alottamatta
severi2
Viestit: 2384
Liittynyt: La Maalis 17, 2007 8:58 am
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Re: Tuli Belarus 820 harraste töihin.

Viesti Kirjoittaja severi2 »

Superdextaaja kirjoitti: Su Huhti 25, 2021 9:08 pm https://www.nettikone.com/en/belarus/820/2038394
Jos tämä, niin onnea ostokselle. Hyvän näköinen peli. Saako kysyä, mitä kustansi? Kuopion seudulla tulikohan motarilla vastaan samanlainen, liekö ollut sama? Ihmettelin, kun yhtä pientä ja hyvän näköistä Belkkua niin isolla kuorma-autolla viedään yksinään lavalla..
Tuopa hyvinkin ja olin Kuopio-Siilinjärvi motarilla perjantaina.
Fordson Major -51, Dexta -60, Steyr 80a -54, 180 -52, 180-53, 180a-56, 185 -54, 280a -70 ja MB Trac 1500 -83, Volvo Boxer 350 -63, Belarus 820 -82
rokkimatti
Viestit: 1611
Liittynyt: La Maalis 10, 2012 8:04 pm
Paikkakunta: kitee
Viesti:

Re: Tuli Belarus 820 harraste töihin.

Viesti Kirjoittaja rokkimatti »

On siisti belkku meijän rutiskoon verrattuna.
Mitä muuta sieltä oikiilta kaarelta hallitaan,ku meillä ei oo kun yks hantaaki siellä korkeuven sääjössä🤔
hyvin suunniteltu on täysin alottamatta
t-40
Viestit: 2860
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 7:59 am
Paikkakunta: jyväskylä/muurame
Viesti:

Re: Tuli Belarus 820 harraste töihin.

Viesti Kirjoittaja t-40 »

rokkimatti kirjoitti: Ma Huhti 26, 2021 8:39 am On siisti belkku meijän rutiskoon verrattuna.
Mitä muuta sieltä oikiilta kaarelta hallitaan,ku meillä ei oo kun yks hantaaki siellä korkeuven sääjössä🤔
tuossa neloveto, säätlkaari ja voan keppi, tuolla hytilllä vanhemissa se neliveto sellai lattia nuppi
t40am turbo vm 82 (belarus 425)
belarus 500 vm 72
belarus 825
belarus 920s turbo
dt75 b
vammas kersantti "nuffi"
sampo 10
scania 86s
lokomo ah145
åker h12b
o&k loader

belarus varaosat.

https://www.suonsyrjantila.net
severi2
Viestit: 2384
Liittynyt: La Maalis 17, 2007 8:58 am
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Re: Tuli Belarus 820 harraste töihin.

Viesti Kirjoittaja severi2 »

rokkimatti kirjoitti: Ma Huhti 26, 2021 12:35 am Facebookissa jos severi on ,ni kannattaapi liittyy belkkusaitille.
Ja masinisti veli t-40 on mies paikallaan jos tarvetta varaosille sekä tieto/taidolle.
Tietoa tuntuu löytyvän. Tilasin sieltä läjän päivitys osia. Tuntimittarin jarrujen ym osia. Ymmärsin käydyistä keskusteluista, että sieltä saa alkuperäis Belarus osia, mikä on todella hyvää.

Meillä on vanha telikärri tuolla sanoisko lepikossa, jossa vanha Fiskars 6000 nosturi. Mietitty pojan kanssa jos soveltais tuohon Belaruksen perään.
Onko kenellä käytössä vetävään kärriin ajovoimanottoa ja onko kestänyt ulosottoakselit ja nivel akselit. Minusta tuo 3,5 kierrosta/m tuntuu pieneltä.Esim Volvossahan on 8 tai10kier./m. Joskus 70-luvun lopulla ajettiin Volvo-350 Metsä Boxerilla kahta vuoroa eli käytännössä ympäri pyöreää ja jossa kärrissä oli myös telat eikä niissä ollut mitään ongelmia. Toki kun katselee nettiä niin siellä on Belaruksia veto kärrissä ja hienosti kulkee, vaikka on välillä aivan säälimätöntä revitystä.
Fordson Major -51, Dexta -60, Steyr 80a -54, 180 -52, 180-53, 180a-56, 185 -54, 280a -70 ja MB Trac 1500 -83, Volvo Boxer 350 -63, Belarus 820 -82
t-40
Viestit: 2860
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 7:59 am
Paikkakunta: jyväskylä/muurame
Viesti:

Re: Tuli Belarus 820 harraste töihin.

Viesti Kirjoittaja t-40 »

niin paljon orkkista kuin pystyy, tarvikeista koetetaan poimia toimivimmat ja loppujen kohdalla suoraan ei oota.

toiset meinaa että rutsin voa ei toimi ku näkeekää ulos oton akselin, mie kyllä pyöritelly suoravetosta linkoa, hakkuria, pyöröpaalainta yms... ihan tylksein ja jos ne ei sitä kestäs ni olisnha mie jo merkkiä vaihtanu. 1.5bar toisessa belkussa kuitenni ahdot työkäytössä
t40am turbo vm 82 (belarus 425)
belarus 500 vm 72
belarus 825
belarus 920s turbo
dt75 b
vammas kersantti "nuffi"
sampo 10
scania 86s
lokomo ah145
åker h12b
o&k loader

belarus varaosat.

https://www.suonsyrjantila.net
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Hardo, Semrush [Bot], Superdexta-64, ylioyja ja 72 vierailijaa