Nissan Vanette

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Jiitek
Viestit: 5847
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Nissan Vanette

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

korsteeni kirjoitti: La Huhti 24, 2021 11:36 pm Kun en ole vaggeja harrastanut niin kysyn, eikö saman ikäluokan a6 audi quattrossa ole sopivaa apurunkoa? :oops:
Ihan erinlainen.

Jos jostain vähän ajetusta kolariautosta sellainen Passatin apurunko markkinoille putkahtaa on ostajia sille suunnilleen sata. Kuivemmissa maissa ei noilla enää juurikaan ajeta ja alunperinkään ei nelikko ole ollut kovin yleinen.

Harmi sinänsä koska 3B(G) Passatti on varsinkin nelikkona aivan loistava auto vielä vanhanakin.

Mutta hieno homma, että jo vähiksi käyneet yksilöt voidaan kovalla työllä vielä pitää liikenteessä kun oma hommansa siinä apurungon irroittamisessa ja korjaamisessakin kyllä on.
steami

Re: Nissan Vanette

Viesti Kirjoittaja steami »

8400 kirjoitti: La Huhti 24, 2021 8:16 pm Maaliskuusta lähtien on saanut korjata.
Kaveri teki uskomattoman tempun. Heillä on perheessä liikenteessä 3 kpl 90-luvun alkupuolen Carinaa.
Hän otti wanhasta romusta takapalkin kaikkine päivineen ja kunnosti sen niin hyväksi, että ei uudesta hävennyt.
Vaihtoi kunnostetun takapalkin ensin omaansa ja katsasti. Kunnosti vaihdetun, laittoi seuraavaan Carinaan ja katsasti... jne..
Hän oli vähällä ensin romuttaa kaikki Carinat. Onneksi ei sitä tehnyt. .. :-)
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Nissan Vanette

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

steami kirjoitti: Su Huhti 25, 2021 9:12 am
8400 kirjoitti: La Huhti 24, 2021 8:16 pm Maaliskuusta lähtien on saanut korjata.
Kaveri teki uskomattoman tempun. Heillä on perheessä liikenteessä 3 kpl 90-luvun alkupuolen Carinaa.
Hän otti wanhasta romusta takapalkin kaikkine päivineen ja kunnosti sen niin hyväksi, että ei uudesta hävennyt.
Vaihtoi kunnostetun takapalkin ensin omaansa ja katsasti. Kunnosti vaihdetun, laittoi seuraavaan Carinaan ja katsasti... jne..
Hän oli vähällä ensin romuttaa kaikki Carinat. Onneksi ei sitä tehnyt. .. :-)
Tuossa on kyllä Aimo ripaus suomalais-ugrilaista nuukuudesta ja köyhyydestä kumpuavaa kekseliäisyyttä... Joku pykälää rehvakkaampi kaveri olisi kehittänyt ekan osan perusteella itselle sopivan korjaus menetelmän, ja sepittänyt loputkin kuntoon....:mrgreen:

Tuon kun saisi jalostettua vientituotteeksi.
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
korsteeni
Viestit: 3568
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Nissan Vanette

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

Jiitek kirjoitti: Su Huhti 25, 2021 7:33 am
korsteeni kirjoitti: La Huhti 24, 2021 11:36 pm Kun en ole vaggeja harrastanut niin kysyn, eikö saman ikäluokan a6 audi quattrossa ole sopivaa apurunkoa? :oops:
Ihan erinlainen.

Jos jostain vähän ajetusta kolariautosta sellainen Passatin apurunko markkinoille putkahtaa on ostajia sille suunnilleen sata. Kuivemmissa maissa ei noilla enää juurikaan ajeta ja alunperinkään ei nelikko ole ollut kovin yleinen.

Harmi sinänsä koska 3B(G) Passatti on varsinkin nelikkona aivan loistava auto vielä vanhanakin.

Mutta hieno homma, että jo vähiksi käyneet yksilöt voidaan kovalla työllä vielä pitää liikenteessä kun oma hommansa siinä apurungon irroittamisessa ja korjaamisessakin kyllä on.
Ok.

Pikkuveljellä kauan sitten oli tuollainen v6 ”synkro” passatti ja muistelen takarungon olleen pyöreää putkea. Jos näin oli, niin mikä temppu se nyt olisi taivutella automaattikoneella vaikka kymmenen apurunkoa, hitsailla nippuun, eikä siinä niin montaa korvaakaan ole etteikö niillekkin jikin tekisi...viitsimisestä eniten kiinni :wink:
jiipee
Viestit: 10654
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Nissan Vanette

Viesti Kirjoittaja jiipee »

8400 kirjoitti: La Huhti 24, 2021 8:16 pm Maaliskuusta lähtien on saanut korjata.
Maaliskuun alusta lukien on ollut tällainen voimassa (https://www.finlex.fi/data/normit/46612 ... aminen.pdf)
Traficom kirjoitti: 3.1 Runko

3.1.1 Itsekantava kori

Itsekantavaan korikehikkoon saa tehdä lujuutta vahvistavia muutoksia hitsaamalla
tai ruuviliitoksilla.

Ruuviliitoksin ajoneuvon koriin kiinnitetyn apurungon korjaaminen tai muokkaami-
nen hitsaamalla vähintään alkuperäistä lujuutta vastaavaksi on sallittua. Muutoskat-
sastuksessa on esitettävä hitsausselvitys, jota katsastaja hyödyntää muutostyön asi-
anmukaisuutta arvioidessaan
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Nissan Vanette

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Jep. Hyvin dokumentoi tai vaikka käy hitsauksen jälkeen näyttämässä runkoa. No ohjeet saa varmasti konttorilta mitä vaaditaan. Onhan se nyt selvää että hyvin korjattu on huomattavasti parempi kuin se vielä kasassa mutta reilusti ruostunut.
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Nissan Vanette

Viesti Kirjoittaja 361 »

steami kirjoitti: Pe Huhti 23, 2021 7:34 pm Olen tässä määritellyt 3-auton tarvetta. Sillä pitäisi kyetä vetämään 1500 kg massaa perässä. (minikaivuri)

Yksi hyvistä vaihtoehdoista, johon tykästyin on Nissan Vanette. Pieni dieselpaku. Nuorimmat lienee vm. 2001.(vai onko nuorempia)
Hinnat pyörii tonnin kieppeillä. Ajoa tullee n. 2000 km/vuosi, joten seisonta-aika on ainakin puoli vuotta vuodesta.

Nyt kaipaan kommentteja? Hyvät ja huonot puolet. Saako hyvin varaosia?
Sen tiedän, että joistakin on lasahtanut vaihdelaatikko... Onko tyyppivika?

P.S. Älkää alkako tyrkyttää minulle kaikenmaailman Transporttereita, Ooppeleita, Transitteja ja Jumppereita. Ei kelpaa. Ne on parhaat päivänsä nähneet jo aikoja sitten tässä hintaluokassa.. :-)
Toyotahan olisi paras, mutta niin on hintakin kova..
Ei kannata välttämättä sulkea Vanettea pois, jos kohtuu korisen yksilön jostain löydät. Kaikki tuonikäiset pakut ovat suurimmalta osin enemmän tai vähemmän romuja.
Tukivarsien kiinnitykset kannattaa vanetesta ainakin tarkistaa, ei mikään mukavin paikka hitsata ja aika ikävää jos tukivarsi repeää irti.

Vanette on oikeastaan keskimoottorinen auto eikä ainakaan hiacea huonompi etenijä. Jopa varsin hauska ajettava talvella jos on yhtään "lapsen mielinen" (lue tosimies) ratissa.

Tehonpuuteessa kannattaa perehtyä sen viskoflektin toimintaan ettei ole jumissa ja tarpeellisuuteen muutenkin koska osassa on ed mainitun lisäksi myös sähköflektit. Pieni syöttöruuvvin kierto sekä vielä tarvittaessa ruiskutuksen hiuksen hieno aikaistaminen saa ainakin hiacekuskit katselemaan takavaloja. Rakettia tuosta tosin ei saa kuin pudottamalla kalliolta.

Peräöljyt noissa tahtoo karata takajarruihin suht usein.

Jotenkin on näiltä kommonrail naureskelijoilta unohtunut tuo perinteisten dieselien sitkeys. Vaikka niillä ei saa kumia kiihdytyksessä palamaan niin kyllä ne nopeuden saa kuormallakin ylläpidettyä yllättävän hyvin.

Ja kertokaapa joku perinteisellä tekniikalla oleva ahtamaton dieselpaku jossa on kunnolla löylyä? Onko se transitti vai kenties transportterin 1.9D?
steami

Re: Nissan Vanette

Viesti Kirjoittaja steami »

361 kirjoitti: Su Huhti 25, 2021 8:50 pm
steami kirjoitti: Pe Huhti 23, 2021 7:34 pm Olen tässä määritellyt 3-auton tarvetta. Sillä pitäisi kyetä vetämään 1500 kg massaa perässä. (minikaivuri)

Yksi hyvistä vaihtoehdoista, johon tykästyin on Nissan Vanette. Pieni dieselpaku. Nuorimmat lienee vm. 2001.(vai onko nuorempia)
Hinnat pyörii tonnin kieppeillä. Ajoa tullee n. 2000 km/vuosi, joten seisonta-aika on ainakin puoli vuotta vuodesta.

Nyt kaipaan kommentteja? Hyvät ja huonot puolet. Saako hyvin varaosia?
Sen tiedän, että joistakin on lasahtanut vaihdelaatikko... Onko tyyppivika?

P.S. Älkää alkako tyrkyttää minulle kaikenmaailman Transporttereita, Ooppeleita, Transitteja ja Jumppereita. Ei kelpaa. Ne on parhaat päivänsä nähneet jo aikoja sitten tässä hintaluokassa.. :-)
Toyotahan olisi paras, mutta niin on hintakin kova..
Ei kannata välttämättä sulkea Vanettea pois, jos kohtuu korisen yksilön jostain löydät. Kaikki tuonikäiset pakut ovat suurimmalta osin enemmän tai vähemmän romuja.
Tukivarsien kiinnitykset kannattaa vanetesta ainakin tarkistaa, ei mikään mukavin paikka hitsata ja aika ikävää jos tukivarsi repeää irti.

Vanette on oikeastaan keskimoottorinen auto eikä ainakaan hiacea huonompi etenijä. Jopa varsin hauska ajettava talvella jos on yhtään "lapsen mielinen" (lue tosimies) ratissa.

Tehonpuuteessa kannattaa perehtyä sen viskoflektin toimintaan ettei ole jumissa ja tarpeellisuuteen muutenkin koska osassa on ed mainitun lisäksi myös sähköflektit. Pieni syöttöruuvvin kierto sekä vielä tarvittaessa ruiskutuksen hiuksen hieno aikaistaminen saa ainakin hiacekuskit katselemaan takavaloja. Rakettia tuosta tosin ei saa kuin pudottamalla kalliolta.

Peräöljyt noissa tahtoo karata takajarruihin suht usein.

Jotenkin on näiltä kommonrail naureskelijoilta unohtunut tuo perinteisten dieselien sitkeys. Vaikka niillä ei saa kumia kiihdytyksessä palamaan niin kyllä ne nopeuden saa kuormallakin ylläpidettyä yllättävän hyvin.

Ja kertokaapa joku perinteisellä tekniikalla oleva ahtamaton dieselpaku jossa on kunnolla löylyä? Onko se transitti vai kenties transportterin 1.9D?
Luulempa, että nämä kommonrail naureskelijat ovat varsin nuorta porukkaa. Testosteronit koholla, ym.... 8)
Keskusteluista päätellen lähestulkoon kaikilla kokemukset kertyneet firman autoista. Tämä ihmetyttää vieläkin enemmän. Mihin ihmeeseen voi olla niin kiire? Firmahan sen palkan maksaa? Kannattaako firmankaan ostaa työautoksi paku, jolla rengas palaa?
transit
Viestit: 952
Liittynyt: Pe Elo 30, 2019 8:52 pm
Viesti:

Re: Nissan Vanette

Viesti Kirjoittaja transit »

Ei taida ilman turboa löytyä oikein kuin transit ja hiace sen aikakauden laitteista, portterin 1.9 on turbolla.
Kärryn vetoon voisi oikeastaan suositella transitia vaikka -95 -00 väliltä ja jos haluaa pitää kulut minimissä ja hyvän toimintavarmuuden niin juurikin ilman turboa olevan mallin.
On todella hyvä raskaan kuorman kanssa liikkeelle lähdöissä ja peruutteluissa, ei tarvitse kytkintä luistatella.
Toki transut ruostuu kovasti myös.
steami

Re: Nissan Vanette

Viesti Kirjoittaja steami »

transit kirjoitti: Ma Huhti 26, 2021 9:16 am
On todella hyvä raskaan kuorman kanssa liikkeelle lähdöissä ja peruutteluissa, ei tarvitse kytkintä luistatella.
Toki transut ruostuu kovasti myös.
Höh! No eihän 150 hv tarvitse olla liikkeellelähtöön ja peruuttamiseen. Enempihän se on kiinni vaihteiston välityksistä.
Minulla on 50 hv traktori, painaa 2000 kg. Olen liikutellut sillä 6000 kg sorakuormia. Ei ongelmaa liikkeelle lähdössä, eikä peruuttamisessa. Voima riittää hyvin..
Tehoja tarvitaan silloin, kun raskaan kuorman kanssa ollaan tien päällä kahdeksankympin vauhdissa..
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Nissan Vanette

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Höh! No eihän 150 hv tarvitse olla liikkeellelähtöön ja peruuttamiseen. Enempihän se on kiinni vaihteiston välityksistä.
Niin on, mut jos nyt ihan autoissa pysytää, niin sillä nyky 150 heppasella voi olla tuskasempaa liikkeelle lähöt ja peruuttelut, kun vanhalla 50 heppasella!?
jiipee
Viestit: 10654
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Nissan Vanette

Viesti Kirjoittaja jiipee »

361 kirjoitti: Su Huhti 25, 2021 8:50 pm Ja kertokaapa joku perinteisellä tekniikalla oleva ahtamaton dieselpaku jossa on kunnolla löylyä? Onko se transitti vai kenties transportterin 1.9D?
Olisiko Chevy Van 6.2 tai Ford Econoline 7.3 vapari? Suuri massa toki rauhoittaa menoa.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
SamiT
Viestit: 6788
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Nissan Vanette

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Tiedä sitten tehon tarpeesta mutta omissa pakuissa ollut 49-134 hevosvoimaa ja yllätys: tehokkain on ollut mukavin ajaa kun on vääntöä ja voimaa tarjolla enemmän. Ehtii moottoritien rampista kivasti liikenteen väliin kun edes hiukan puhtia. Kaikilla on pärjätty voiman puolesta ja perille aikanaan ehditty.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
Ajomies
Viestit: 28018
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Nissan Vanette

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Sitä kun ajelee kuorma-autolla niin oppii siihen 80 km/h vauhtiin niin ei tule paineita kovempaan kyytiin kun pakulla ajelee. 70 hv transitillakin pysyy liikenteen mukana vaikka on traileri jossa joku auton roju kyydissä. Nopeammat menee ohi ja vauhtiin tyytyväiset sitten seuraa perässä. Ammattikuljettajat ison auton ratin takana joskus tuntuu häiriintyvän, vaikka niillekin tilaa annetaan kun paikka tulee. Sitä vaan ei tahdo tajutakaan, kuinka hätäistä nykyään ihmisten meno onkaan, nopeusrajoitukset on miniminopeus, oli sitten keli mikä tahansa, tai liikenne kuinka vilkasta tahansa, eikä välitetä vähääkään siitä että liikenteessä on sellaisiakin laitteita joilla ei saa ajaa edes sitä 80 km/h satasesta puhumattakaan.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Avatar
Aakku
Viestit: 8253
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Nissan Vanette

Viesti Kirjoittaja Aakku »

SamiT kirjoitti: Ma Huhti 26, 2021 1:18 pm Tiedä sitten tehon tarpeesta mutta omissa pakuissa ollut 49-134 hevosvoimaa ja yllätys: tehokkain on ollut mukavin ajaa kun on vääntöä ja voimaa tarjolla enemmän. Ehtii moottoritien rampista kivasti liikenteen väliin kun edes hiukan puhtia. Kaikilla on pärjätty voiman puolesta ja perille aikanaan ehditty.
Mulla mukavin oli eka paku VW T1 huimalla 40 hevosvoimalla. Uusimmassa pakussa on 180 hevosvoimaa, mutta ei se mitään tunteita herätä edes kiihdytyskaistalla.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Nissan Vanette

Viesti Kirjoittaja 361 »

transit kirjoitti: Ma Huhti 26, 2021 9:16 am Ei taida ilman turboa löytyä oikein kuin transit ja hiace sen aikakauden laitteista, portterin 1.9 on turbolla.
Kärryn vetoon voisi oikeastaan suositella transitia vaikka -95 -00 väliltä ja jos haluaa pitää kulut minimissä ja hyvän toimintavarmuuden niin juurikin ilman turboa olevan mallin.
On todella hyvä raskaan kuorman kanssa liikkeelle lähdöissä ja peruutteluissa, ei tarvitse kytkintä luistatella.
Toki transut ruostuu kovasti myös.
Vai että transhit :lol: kyllä on sellainen traktori ettei paremmasta väliä....

Ja transitilla on tosiaan pakko peruuttaa kytkintä luistattamatta. Se kytkin meinaan useimmiten ravistaa niin että hampaista tippuu paikat ja takaovista pakkelit

Ja portterin 1.9 ei ole turbolla........ välttämättä.
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Nissan Vanette

Viesti Kirjoittaja 361 »

Tumppi 865 kirjoitti: Ma Huhti 26, 2021 11:43 am
Höh! No eihän 150 hv tarvitse olla liikkeellelähtöön ja peruuttamiseen. Enempihän se on kiinni vaihteiston välityksistä.
Niin on, mut jos nyt ihan autoissa pysytää, niin sillä nyky 150 heppasella voi olla tuskasempaa liikkeelle lähöt ja peruuttelut, kun vanhalla 50 heppasella!?
Erittäin hyvä huomio.

Se 230 heppainen madallettu superpaku kyykkää heti kun trailerilla peruuttaessa tasamaa muttuu ylöspäin viettäväksi pinnaksi. Joku 207 Mersu mennä ryskyttää kaasupolkimeen koskematta vaikkei satasen kiihdytykseen tahdo työvuoro riittää.....
transit
Viestit: 952
Liittynyt: Pe Elo 30, 2019 8:52 pm
Viesti:

Re: Nissan Vanette

Viesti Kirjoittaja transit »

No se transu nyt vaan on budjetin kannalta aika hyvä valinta, jos pystyy itse hitsata.
Kyllä sen kytkimen saa toimimaan ihan hyvin.
Eikä oo kuin ehkä 75-80hp.
Mutta kyse on siitä väännöstä joka löytyy tyhjäkäynnillä.
Ehdottomasti hyvä juuri kärryn kanssa toimimiseen.
Toki ylämäissä ei pysy vauhti yllä kun ei sitä tehoa ole.
Mutta mukava kun pystyy aivan kaiken huoltamaan ja korjaamaan itse. Myös suuttimet.
Ajomies
Viestit: 28018
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Nissan Vanette

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Kolme transittia joista yksi ajossa, eikä kytkimen kanssa niissä yhdessäkään ole mitään ravistelu ongelmia. Kahdessa on vaihteetkin niin jäpäkät ja helposti päälle menevät, eivätkä ahdista yhtään, kun yksi on sellainen "tahmea" vaihdettava, varmaan johtuu siitä kun on vasta reilu 200 000 km mittarissa.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Nissan Vanette

Viesti Kirjoittaja 361 »

transit kirjoitti: Ma Huhti 26, 2021 3:18 pm No se transu nyt vaan on budjetin kannalta aika hyvä valinta, jos pystyy itse hitsata.
Kyllä sen kytkimen saa toimimaan ihan hyvin.
Eikä oo kuin ehkä 75-80hp.
Mutta kyse on siitä väännöstä joka löytyy tyhjäkäynnillä.
Ehdottomasti hyvä juuri kärryn kanssa toimimiseen.
Toki ylämäissä ei pysy vauhti yllä kun ei sitä tehoa ole.
Mutta mukava kun pystyy aivan kaiken huoltamaan ja korjaamaan itse. Myös suuttimet.
No juu huoltamaan kyllä pystyy se on totta ja kytkimenkin voi saada hetkeksi aikaa jopa siedettäväksi. Jos transitin tarjoamalle suuremmalle kuljetus kapasiteetille ei ole tarvetta valitsisin vanetten ennemmin ja senkin jälkeen kävisin fiat, pösö ym ym vaihtoehdot läpi ennen Kölnin kötöstyksiä.

Ja jos transittiin kuitenkin päätyy, kannattaa se jättää parkkiin vähintään kilometrin päähän kaikista rakennuksista ja silloinkin mielellään vaihde vapaalle. Niillä kun on tapana lähteä itsestään startin avulla liikkeelle ja lopuksi palaa jonkun rakennuksen seinään törmätessään poroksi.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Morkkis, Mutteri Matti ja 50 vierailijaa