Kumijoustoakselin hyppelyn vähentäminen

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Valmet-20
Viestit: 2156
Liittynyt: Ma Touko 19, 2008 1:33 pm
Viesti:

Kumijoustoakselin hyppelyn vähentäminen

Viesti Kirjoittaja Valmet-20 »

Tuli ostettua uusi Aku jarrullinen 1600kg 185x365 kokoinen kuomukärry. Vanhaan lehtijousitettuun Majavaan verrattuna toki iso ja tukeva jne, mutta jonkin verran nyppii tuo pomppiminen. Omamassaltaan kuomun kanssa liki puolitonninen kärry pomppaa mielestäni turhan herkästi ja toki lasti samaten. Nyt tuntuu, ettei kärryssä säily ehjänä mikään, jos ei köytä älyttömästi ja suojaa. Ennenkin toki sidottu kuorma kiinni, mutta nyt aika iso ero entiseen.

Voiko tuota pomppimistaipumusta vähentää mitenkään? Renkaissa ilmaa 4,5baria.
Ajomies
Viestit: 28021
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Kumijoustoakselin hyppelyn vähentäminen

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Valmet-20 kirjoitti: Su Huhti 18, 2021 11:08 am Tuli ostettua uusi Aku jarrullinen 1600kg 185x365 kokoinen kuomukärry. Vanhaan lehtijousitettuun Majavaan verrattuna toki iso ja tukeva jne, mutta jonkin verran nyppii tuo pomppiminen. Omamassaltaan kuomun kanssa liki puolitonninen kärry pomppaa mielestäni turhan herkästi ja toki lasti samaten. Nyt tuntuu, ettei kärryssä säily ehjänä mikään, jos ei köytä älyttömästi ja suojaa. Ennenkin toki sidottu kuorma kiinni, mutta nyt aika iso ero entiseen.

Voiko tuota pomppimistaipumusta vähentää mitenkään? Renkaissa ilmaa 4,5baria.
Kyllä lähtisin pudottamalla rengaspaineita. Ellei aivan pienet renkaat ole? Tyhjällä kärryllä voisi huoletta pudottaa puoleen, mutta jos menee kuormaa hakemaan pitäisi sitten pystyä lisäämään ilmaa renkaisiin.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Valmet-20
Viestit: 2156
Liittynyt: Ma Touko 19, 2008 1:33 pm
Viesti:

Re: Kumijoustoakselin hyppelyn vähentäminen

Viesti Kirjoittaja Valmet-20 »

Voisi kokeilla vähän pienemmillä paineilla. Iskarit tms ei taida lyhyen ja jäykän jouston takia auttaa?
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Kumijoustoakselin hyppelyn vähentäminen

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Valmet-20 kirjoitti: Su Huhti 18, 2021 1:31 pm Voisi kokeilla vähän pienemmillä paineilla. Iskarit tms ei taida lyhyen ja jäykän jouston takia auttaa?
Uutuuttaan se pomppii. Kunhan pari talvea on ajettu, on se jousituksen vipuvarsi niin jäykkä, että se kestää täydenkin kuorman painumatta. Silloin kyllä kärry tulee perässä tasaisesti. Pyörät kun tasapainottaa ja varmistaa, että vanteet ovat suorat, niin ei pitäisi olla ongelmaa.

Yksilehtijousessa on sitä ongelmaa, että se kärry lelluu ja kyntää syvällä, jos laittaa paljon kuormaa. Monilehtiset jouset saa ruostuttamalla aika hyvään kuosiin.

-SS-
masankp
Viestit: 3834
Liittynyt: Ma Maalis 15, 2010 12:30 pm
Paikkakunta: Keskeinen Pohojammaa
Viesti:

Re: Kumijoustoakselin hyppelyn vähentäminen

Viesti Kirjoittaja masankp »

4,5 ilmaa... huhuh, jos pienillä kuormilla ajetaan, niin 2,5 riittää.
Raskaammille kuormille sitte enemmän, mutta tuskin 4 enempää tarttee milloinkaan.
Jiitek
Viestit: 5847
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Kumijoustoakselin hyppelyn vähentäminen

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Pomppiminen on monen tekijän summa. Aisan jousto ja akselin etäisyys vetokoukustakin vaikuttaa.
Valmet-20
Viestit: 2156
Liittynyt: Ma Touko 19, 2008 1:33 pm
Viesti:

Re: Kumijoustoakselin hyppelyn vähentäminen

Viesti Kirjoittaja Valmet-20 »

Niin siis kärry on erittäin vakaa vedettävä maantiellä. Lähinnä siis pomppaa kunnolla töyssyissä ja kuopissa, ei muuten. Vanha majava ei pompannut hidastetöyssyssä, kuten tämä. Töyssyyn tultava kävelyvauhtia, jos ei halua 500kg kärryn pomppaavan ilmaan. Lasken vähän paineita renkaista.
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Kumijoustoakselin hyppelyn vähentäminen

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Joo. Tuo 4.5 Bar on itsellä käytössä kun kyydissä on Bobbari.

Tuohon lienee sopivat jossain 1.8-2.2 välillä.

Vaan kunhan kokeilet. Aikamoinen rymistelijä tuo minunkin kärri on pienellä kuormalla jos on nuo rahtipaineet.
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
rämä
Viestit: 358
Liittynyt: Su Huhti 13, 2008 9:45 am
Viesti:

Re: Kumijoustoakselin hyppelyn vähentäminen

Viesti Kirjoittaja rämä »

-SS- kirjoitti: Su Huhti 18, 2021 1:45 pm
Valmet-20 kirjoitti: Su Huhti 18, 2021 1:31 pm Voisi kokeilla vähän pienemmillä paineilla. Iskarit tms ei taida lyhyen ja jäykän jouston takia auttaa?
Uutuuttaan se pomppii. Kunhan pari talvea on ajettu, on se jousituksen vipuvarsi niin jäykkä, että se kestää täydenkin kuorman painumatta. Silloin kyllä kärry tulee perässä tasaisesti. Pyörät kun tasapainottaa ja varmistaa, että vanteet ovat suorat, niin ei pitäisi olla ongelmaa.

Yksilehtijousessa on sitä ongelmaa, että se kärry lelluu ja kyntää syvällä, jos laittaa paljon kuormaa. Monilehtiset jouset saa ruostuttamalla aika hyvään kuosiin.

-SS-
Nyt en heti hoksaa mitä tarkoitat ?
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Kumijoustoakselin hyppelyn vähentäminen

Viesti Kirjoittaja -SS- »

rämä kirjoitti: Su Huhti 18, 2021 5:26 pm
-SS- kirjoitti: Su Huhti 18, 2021 1:45 pm
Yksilehtijousessa on sitä ongelmaa, että se kärry lelluu ja kyntää syvällä, jos laittaa paljon kuormaa. Monilehtiset jouset saa ruostuttamalla aika hyvään kuosiin.

-SS-
Nyt en heti hoksaa mitä tarkoitat ?
Monilehtiset jouset menevät jäykemmäksi paketiksi vanhuuttaan kun ruoste etenee jousien väliin, sitten sitä pientä liukumaliikettä siellä jousilehtien välissä ei enää esiinny, eikä kärry keiku eikä painu kovin helposti. No, voihan siinä niinkin käydä, että kuormattaessa toinen puoli vaan narahtaa alas, toinen pysyy ryhdikkäästi ylhäällä. Tämmästäkin on esiintynyt oikein suolaisilla teillä pitkään käytetyn kärryn kanssa, kun metsänreunasta ongitaan käyttöön.

-SS-
rämä
Viestit: 358
Liittynyt: Su Huhti 13, 2008 9:45 am
Viesti:

Re: Kumijoustoakselin hyppelyn vähentäminen

Viesti Kirjoittaja rämä »

-SS- kirjoitti: Su Huhti 18, 2021 5:33 pm
rämä kirjoitti: Su Huhti 18, 2021 5:26 pm
-SS- kirjoitti: Su Huhti 18, 2021 1:45 pm
Yksilehtijousessa on sitä ongelmaa, että se kärry lelluu ja kyntää syvällä, jos laittaa paljon kuormaa. Monilehtiset jouset saa ruostuttamalla aika hyvään kuosiin.

-SS-
Nyt en heti hoksaa mitä tarkoitat ?
Monilehtiset jouset menevät jäykemmäksi paketiksi vanhuuttaan kun ruoste etenee jousien väliin, sitten sitä pientä liukumaliikettä siellä jousilehtien välissä ei enää esiinny, eikä kärry keiku eikä painu kovin helposti. No, voihan siinä niinkin käydä, että kuormattaessa toinen puoli vaan narahtaa alas, toinen pysyy ryhdikkäästi ylhäällä. Tämmästäkin on esiintynyt oikein suolaisilla teillä pitkään käytetyn kärryn kanssa, kun metsänreunasta ongitaan käyttöön.

-SS-
Selkes,
Kumma laite tuo päänuppi, Joskus ei vaan millään saa langan päästä kiinni.
Paalari
Viestit: 2007
Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 3:36 pm
Paikkakunta: Satakunta, Köyliö
Viesti:

Re: Kumijoustoakselin hyppelyn vähentäminen

Viesti Kirjoittaja Paalari »

Omassa Sariksessa kummeissa painetta 6,2 bar. Tyhjänä vähän kovahko.
Viritys voidaan katsoa onnituneeksi jollei teho laske enempää kuin 10%
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Kumijoustoakselin hyppelyn vähentäminen

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Paalari kirjoitti: Su Huhti 18, 2021 6:10 pm Omassa Sariksessa kummeissa painetta 6,2 bar. Tyhjänä vähän kovahko.
Eikös noissa C-renkaissa pidetä 4-5 bar painetta, ja tavallisissa kevyissä kärryrenkaissa vain 2,5 bar.

-SS-
Paalari
Viestit: 2007
Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 3:36 pm
Paikkakunta: Satakunta, Köyliö
Viesti:

Re: Kumijoustoakselin hyppelyn vähentäminen

Viesti Kirjoittaja Paalari »

-SS- kirjoitti: Su Huhti 18, 2021 6:15 pm
Paalari kirjoitti: Su Huhti 18, 2021 6:10 pm Omassa Sariksessa kummeissa painetta 6,2 bar. Tyhjänä vähän kovahko.
Eikös noissa C-renkaissa pidetä 4-5 bar painetta, ja tavallisissa kevyissä kärryrenkaissa vain 2,5 bar.

-SS-
Ihan kärrynvalmistajan suositus tuo 6,2bar.
Viritys voidaan katsoa onnituneeksi jollei teho laske enempää kuin 10%
Tureq
Viestit: 2390
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 4:47 pm
Paikkakunta: Oulun seutu
Viesti:

Re: Kumijoustoakselin hyppelyn vähentäminen

Viesti Kirjoittaja Tureq »

Paalari kirjoitti: Su Huhti 18, 2021 6:36 pm
-SS- kirjoitti: Su Huhti 18, 2021 6:15 pm
Paalari kirjoitti: Su Huhti 18, 2021 6:10 pm Omassa Sariksessa kummeissa painetta 6,2 bar. Tyhjänä vähän kovahko.
Eikös noissa C-renkaissa pidetä 4-5 bar painetta, ja tavallisissa kevyissä kärryrenkaissa vain 2,5 bar.

-SS-
Ihan kärrynvalmistajan suositus tuo 6,2bar.
Mahtaa olla kymppituumainen tai matala 13" rengaskoko noilla paineilla?

14" pakunrattailla 4-4,5 kiloa riittänee isollekkin lastille.
Paalari
Viestit: 2007
Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 3:36 pm
Paikkakunta: Satakunta, Köyliö
Viesti:

Re: Kumijoustoakselin hyppelyn vähentäminen

Viesti Kirjoittaja Paalari »

195/50-13C
Viritys voidaan katsoa onnituneeksi jollei teho laske enempää kuin 10%
jiipee
Viestit: 10655
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Kumijoustoakselin hyppelyn vähentäminen

Viesti Kirjoittaja jiipee »

En huomannut ketjun aloittajan kärryn rengaskokoa mainitun, mutta varmasti kulku tyhjänä ja osakuormalla paranee renkaiden painetta kohtuullisemmaksi laskemalla. Bj Andy ehdotti jo haarukkaa, mistä itsekin alkaisin kokeilemaan.
Paalari kirjoitti: Su Huhti 18, 2021 7:18 pm195/50-13C
Noiden 50-sarjan "vanteensuojien" kovuuteen paineen laskeminen vaikuttaa vähemmän kuin korkeampiprofiilisiin.

Vaihdoin omaan 2-akseliseen lavettikärryyn nuo matalaprofiiliset kokoon 175R13C, kun mahtuvat alle täydellä kuormalla ja kantavuus riittää 2700 kg kärryyn. Vetokytkimen alta piti poistaa madalluspalat, joilla kärryn runko oli laskettu matalaprofiilisten renkaiden tasolle, eli sen verran lava nousi ylemmäs. Tuli huomattavasti mukavampi vedettävä tyhjänä, eikä kulku täydellä kuormallakaan ole ollut oman maun mukaan heikompi. Riittävä kantavuus saadaan pienemmällä paineella ja korkeampi renkaan profiili joustaa töyssyissä ja kuopissa enemmän.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
Valmet-20
Viestit: 2156
Liittynyt: Ma Touko 19, 2008 1:33 pm
Viesti:

Re: Kumijoustoakselin hyppelyn vähentäminen

Viesti Kirjoittaja Valmet-20 »

Renkaat tässä on nämä: 185 R14C 104N 5 x 112 M+S

Taitaa tuo 4,5bar olla maksimi paine. Pudottelen siitä :oops:
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Jiitek ja 26 vierailijaa