Kumijoustoakselin hyppelyn vähentäminen
-
- Viestit: 2156
- Liittynyt: Ma Touko 19, 2008 1:33 pm
- Viesti:
Kumijoustoakselin hyppelyn vähentäminen
Tuli ostettua uusi Aku jarrullinen 1600kg 185x365 kokoinen kuomukärry. Vanhaan lehtijousitettuun Majavaan verrattuna toki iso ja tukeva jne, mutta jonkin verran nyppii tuo pomppiminen. Omamassaltaan kuomun kanssa liki puolitonninen kärry pomppaa mielestäni turhan herkästi ja toki lasti samaten. Nyt tuntuu, ettei kärryssä säily ehjänä mikään, jos ei köytä älyttömästi ja suojaa. Ennenkin toki sidottu kuorma kiinni, mutta nyt aika iso ero entiseen.
Voiko tuota pomppimistaipumusta vähentää mitenkään? Renkaissa ilmaa 4,5baria.
Voiko tuota pomppimistaipumusta vähentää mitenkään? Renkaissa ilmaa 4,5baria.
-
- Viestit: 28021
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Kumijoustoakselin hyppelyn vähentäminen
Kyllä lähtisin pudottamalla rengaspaineita. Ellei aivan pienet renkaat ole? Tyhjällä kärryllä voisi huoletta pudottaa puoleen, mutta jos menee kuormaa hakemaan pitäisi sitten pystyä lisäämään ilmaa renkaisiin.Valmet-20 kirjoitti: ↑Su Huhti 18, 2021 11:08 am Tuli ostettua uusi Aku jarrullinen 1600kg 185x365 kokoinen kuomukärry. Vanhaan lehtijousitettuun Majavaan verrattuna toki iso ja tukeva jne, mutta jonkin verran nyppii tuo pomppiminen. Omamassaltaan kuomun kanssa liki puolitonninen kärry pomppaa mielestäni turhan herkästi ja toki lasti samaten. Nyt tuntuu, ettei kärryssä säily ehjänä mikään, jos ei köytä älyttömästi ja suojaa. Ennenkin toki sidottu kuorma kiinni, mutta nyt aika iso ero entiseen.
Voiko tuota pomppimistaipumusta vähentää mitenkään? Renkaissa ilmaa 4,5baria.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 2156
- Liittynyt: Ma Touko 19, 2008 1:33 pm
- Viesti:
Re: Kumijoustoakselin hyppelyn vähentäminen
Voisi kokeilla vähän pienemmillä paineilla. Iskarit tms ei taida lyhyen ja jäykän jouston takia auttaa?
-
- Viestit: 15608
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
Re: Kumijoustoakselin hyppelyn vähentäminen
Uutuuttaan se pomppii. Kunhan pari talvea on ajettu, on se jousituksen vipuvarsi niin jäykkä, että se kestää täydenkin kuorman painumatta. Silloin kyllä kärry tulee perässä tasaisesti. Pyörät kun tasapainottaa ja varmistaa, että vanteet ovat suorat, niin ei pitäisi olla ongelmaa.
Yksilehtijousessa on sitä ongelmaa, että se kärry lelluu ja kyntää syvällä, jos laittaa paljon kuormaa. Monilehtiset jouset saa ruostuttamalla aika hyvään kuosiin.
-SS-
-
- Viestit: 3834
- Liittynyt: Ma Maalis 15, 2010 12:30 pm
- Paikkakunta: Keskeinen Pohojammaa
- Viesti:
Re: Kumijoustoakselin hyppelyn vähentäminen
4,5 ilmaa... huhuh, jos pienillä kuormilla ajetaan, niin 2,5 riittää.
Raskaammille kuormille sitte enemmän, mutta tuskin 4 enempää tarttee milloinkaan.
Raskaammille kuormille sitte enemmän, mutta tuskin 4 enempää tarttee milloinkaan.
-
- Viestit: 5847
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
- Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
- Viesti:
Re: Kumijoustoakselin hyppelyn vähentäminen
Pomppiminen on monen tekijän summa. Aisan jousto ja akselin etäisyys vetokoukustakin vaikuttaa.
-
- Viestit: 2156
- Liittynyt: Ma Touko 19, 2008 1:33 pm
- Viesti:
Re: Kumijoustoakselin hyppelyn vähentäminen
Niin siis kärry on erittäin vakaa vedettävä maantiellä. Lähinnä siis pomppaa kunnolla töyssyissä ja kuopissa, ei muuten. Vanha majava ei pompannut hidastetöyssyssä, kuten tämä. Töyssyyn tultava kävelyvauhtia, jos ei halua 500kg kärryn pomppaavan ilmaan. Lasken vähän paineita renkaista.
-
- Viestit: 3113
- Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
- Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
- Viesti:
Re: Kumijoustoakselin hyppelyn vähentäminen
Joo. Tuo 4.5 Bar on itsellä käytössä kun kyydissä on Bobbari.
Tuohon lienee sopivat jossain 1.8-2.2 välillä.
Vaan kunhan kokeilet. Aikamoinen rymistelijä tuo minunkin kärri on pienellä kuormalla jos on nuo rahtipaineet.
Tuohon lienee sopivat jossain 1.8-2.2 välillä.
Vaan kunhan kokeilet. Aikamoinen rymistelijä tuo minunkin kärri on pienellä kuormalla jos on nuo rahtipaineet.
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ
Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...
0500-752101 / Antsa
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ
Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...
0500-752101 / Antsa
-
- Viestit: 358
- Liittynyt: Su Huhti 13, 2008 9:45 am
- Viesti:
Re: Kumijoustoakselin hyppelyn vähentäminen
Nyt en heti hoksaa mitä tarkoitat ?-SS- kirjoitti: ↑Su Huhti 18, 2021 1:45 pmUutuuttaan se pomppii. Kunhan pari talvea on ajettu, on se jousituksen vipuvarsi niin jäykkä, että se kestää täydenkin kuorman painumatta. Silloin kyllä kärry tulee perässä tasaisesti. Pyörät kun tasapainottaa ja varmistaa, että vanteet ovat suorat, niin ei pitäisi olla ongelmaa.
Yksilehtijousessa on sitä ongelmaa, että se kärry lelluu ja kyntää syvällä, jos laittaa paljon kuormaa. Monilehtiset jouset saa ruostuttamalla aika hyvään kuosiin.
-SS-
-
- Viestit: 15608
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
Re: Kumijoustoakselin hyppelyn vähentäminen
Monilehtiset jouset menevät jäykemmäksi paketiksi vanhuuttaan kun ruoste etenee jousien väliin, sitten sitä pientä liukumaliikettä siellä jousilehtien välissä ei enää esiinny, eikä kärry keiku eikä painu kovin helposti. No, voihan siinä niinkin käydä, että kuormattaessa toinen puoli vaan narahtaa alas, toinen pysyy ryhdikkäästi ylhäällä. Tämmästäkin on esiintynyt oikein suolaisilla teillä pitkään käytetyn kärryn kanssa, kun metsänreunasta ongitaan käyttöön.
-SS-
-
- Viestit: 358
- Liittynyt: Su Huhti 13, 2008 9:45 am
- Viesti:
Re: Kumijoustoakselin hyppelyn vähentäminen
Selkes,-SS- kirjoitti: ↑Su Huhti 18, 2021 5:33 pmMonilehtiset jouset menevät jäykemmäksi paketiksi vanhuuttaan kun ruoste etenee jousien väliin, sitten sitä pientä liukumaliikettä siellä jousilehtien välissä ei enää esiinny, eikä kärry keiku eikä painu kovin helposti. No, voihan siinä niinkin käydä, että kuormattaessa toinen puoli vaan narahtaa alas, toinen pysyy ryhdikkäästi ylhäällä. Tämmästäkin on esiintynyt oikein suolaisilla teillä pitkään käytetyn kärryn kanssa, kun metsänreunasta ongitaan käyttöön.
-SS-
Kumma laite tuo päänuppi, Joskus ei vaan millään saa langan päästä kiinni.
-
- Viestit: 2007
- Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 3:36 pm
- Paikkakunta: Satakunta, Köyliö
- Viesti:
Re: Kumijoustoakselin hyppelyn vähentäminen
Omassa Sariksessa kummeissa painetta 6,2 bar. Tyhjänä vähän kovahko.
Viritys voidaan katsoa onnituneeksi jollei teho laske enempää kuin 10%
-
- Viestit: 15608
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
-
- Viestit: 2007
- Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 3:36 pm
- Paikkakunta: Satakunta, Köyliö
- Viesti:
Re: Kumijoustoakselin hyppelyn vähentäminen
Ihan kärrynvalmistajan suositus tuo 6,2bar.
Viritys voidaan katsoa onnituneeksi jollei teho laske enempää kuin 10%
-
- Viestit: 2390
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 4:47 pm
- Paikkakunta: Oulun seutu
- Viesti:
Re: Kumijoustoakselin hyppelyn vähentäminen
-
- Viestit: 2007
- Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 3:36 pm
- Paikkakunta: Satakunta, Köyliö
- Viesti:
Re: Kumijoustoakselin hyppelyn vähentäminen
195/50-13C
Viritys voidaan katsoa onnituneeksi jollei teho laske enempää kuin 10%
-
- Viestit: 10655
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Kumijoustoakselin hyppelyn vähentäminen
En huomannut ketjun aloittajan kärryn rengaskokoa mainitun, mutta varmasti kulku tyhjänä ja osakuormalla paranee renkaiden painetta kohtuullisemmaksi laskemalla. Bj Andy ehdotti jo haarukkaa, mistä itsekin alkaisin kokeilemaan.
Vaihdoin omaan 2-akseliseen lavettikärryyn nuo matalaprofiiliset kokoon 175R13C, kun mahtuvat alle täydellä kuormalla ja kantavuus riittää 2700 kg kärryyn. Vetokytkimen alta piti poistaa madalluspalat, joilla kärryn runko oli laskettu matalaprofiilisten renkaiden tasolle, eli sen verran lava nousi ylemmäs. Tuli huomattavasti mukavampi vedettävä tyhjänä, eikä kulku täydellä kuormallakaan ole ollut oman maun mukaan heikompi. Riittävä kantavuus saadaan pienemmällä paineella ja korkeampi renkaan profiili joustaa töyssyissä ja kuopissa enemmän.
Noiden 50-sarjan "vanteensuojien" kovuuteen paineen laskeminen vaikuttaa vähemmän kuin korkeampiprofiilisiin.
Vaihdoin omaan 2-akseliseen lavettikärryyn nuo matalaprofiiliset kokoon 175R13C, kun mahtuvat alle täydellä kuormalla ja kantavuus riittää 2700 kg kärryyn. Vetokytkimen alta piti poistaa madalluspalat, joilla kärryn runko oli laskettu matalaprofiilisten renkaiden tasolle, eli sen verran lava nousi ylemmäs. Tuli huomattavasti mukavampi vedettävä tyhjänä, eikä kulku täydellä kuormallakaan ole ollut oman maun mukaan heikompi. Riittävä kantavuus saadaan pienemmällä paineella ja korkeampi renkaan profiili joustaa töyssyissä ja kuopissa enemmän.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
-
- Viestit: 2156
- Liittynyt: Ma Touko 19, 2008 1:33 pm
- Viesti:
Re: Kumijoustoakselin hyppelyn vähentäminen
Renkaat tässä on nämä: 185 R14C 104N 5 x 112 M+S
Taitaa tuo 4,5bar olla maksimi paine. Pudottelen siitä
Taitaa tuo 4,5bar olla maksimi paine. Pudottelen siitä
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Jiitek ja 26 vierailijaa