OSTETTU ::: Husqvarna k750 - laikkaleikkuri - käytettynä ostaminen?

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Construction King
Viestit: 542
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

OSTETTU ::: Husqvarna k750 - laikkaleikkuri - käytettynä ostaminen?

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Tällaista olen hankkimassa, käytettynä.

Onko jotain mitä pitäisi tietää?

Laite on ilman laikkaa. Suhteellisen siistin näköinen. Tiedän laikat maksavat 150-300 eur.
- ilman laikkaa mietityttää, tarkoittaako se myyjä tarvitsee laikan toiseen (ehjään?) laitteeseen? Miksi suurin osa käytetyistä laitteista on ilman laikkaa?

Miten tällaisen testaus ostotilanteessa?
- Otan mukaan 2T pienkonebensaa, kuulosuojaimet, vaatteet jotka saavat mennä likaiseksi
- Hankin jostain jonkun käytetyn laikan, jossa olisi sopiva keskireikä, ja otan mukaan neliskanttisen puupöllin kokoa 20cm x 20cm x 50cm ja sahaan sitä vasten 3 minuuttia täyskaasulla? Ei varmaankaan syty palamaan pölli? Ajattelin vähemmän sotkua kuin kiveä sahaamalla.
- Varmistan saha on kylmä ennen aloitusta ja katson starttaa suhteellisen helposti (muutama veto narusta?)

Onko tässä olennainen? Pienkoneista en tiedä juuri mitään, mutta yhden Stihl -2T raivaussahan olen ostanut. Myyjä möi kotoaan (vain) Stihl -merkkisiä ketjusahoja ilmeisesti huomattavan paljon, mistä lie sai niitä, valmiiksi lämpimänä hän sai niksejä käyttämällä käyntiin, mutta sen jälkeen käynnistys olikin melkein mahdotonta. Laitetta oli juuri ja juuri "käyntikuntoinen", mutta ei työkuntoinen. Jäänyt vedätetyksi/juksatuksi tulleen fiilis tuosta, eri myyjä toki kuin tällä kertaa, mutta taas ollaan käytettyä ostamassa.. vinkkejä?
Viimeksi muokannut Construction King, La Huhti 17, 2021 1:35 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
Woodsman
Viestit: 3951
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:25 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Husqvarna k750 - laikkaleikkuri - käytettynä ostaminen?

Viesti Kirjoittaja Woodsman »

Voithan ostaa metallileikkuulaikan ja kokeilla sillä. Ne ei maksa niin paljoa.
Pakoputken irrottaminen ja kurkkaus pakoaukkoon kertoo paljon koneen sisäosien kunnosta.
Leikkuupöly voi tehdä pahaa tuhoa. Koneen puristukset kertoo tietysti heti jotakin.
Tuota samaa myytiin aiemmin myös Partnerina.
-52..... and still kicking !
Jammu
Viestit: 22648
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Husqvarna k750 - laikkaleikkuri - käytettynä ostaminen?

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Jos ei tiedä 2 tahtisista pienkoneista paljoa niin ei kannata käytettyä ostaa, ainakaan jobbarilta
Suomi kuuluu länsimaihin
Construction King
Viestit: 542
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Husqvarna k750 - laikkaleikkuri - käytettynä ostaminen?

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Niin, huolena mulla on, että mahdollisesti olen ostamassa esimerkiksi huoltoon tuotua viallista laitetta, joka olisi todettu ei kannata korjata.

Hinta on 300e, joten ei kovin paha(?), mutta tosiaan ilman laikkaa. Ostoilmoitukseen sain vastauksen.

Harmittaa todeta, mutta kyllähän sen tiesinkin, 2T pienkoneiden ostaminen käytettynä on mulle liian vaativa laji, myyjiä on kovin erilaisia.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Husqvarna k750 - laikkaleikkuri - käytettynä ostaminen?

Viesti Kirjoittaja NH »

Kuten Woodsman ehdotti, niin halpa metallinleikkuulaikka mukaan ja se kiinni.
Kertoo myyjälle, että moottorin on oltava täysin kylmä koekäyttöä varten. Mikäli edes vähän hailea, niin kauppoja ei tule.
Sitten pyytää myyjän käynnistämään laitteen ja mikäli ei mitään hälyttävää ilmene, niin itse pilkkoo betoniraudan pätkiä ( itse tuotuja paksuja ).
Mikäli ainoa mikä antautuu on betonirauta, niin kauppojen hierontaan.
Mika 82
Viestit: 7867
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Husqvarna k750 - laikkaleikkuri - käytettynä ostaminen?

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Mä käynnistäisin kyllä itse, kun ostajahan sitä jatkossakin käynnistelee. Kysyy ensin, onko jotain huomioitavaa käynnistyksessä. Mutta kai tuo menee niin kuin moottorisahatkin? Ryyppy päällä, kunnes hörähtää, ryyppy pois, mutta puolikaasu päällä käymään.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
PS
Viestit: 972
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:55 pm
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Husqvarna k750 - laikkaleikkuri - käytettynä ostaminen?

Viesti Kirjoittaja PS »

Mihin käyttöön olet laikkaleikkuria ostamassa? Mulla on Partner K1200, Husqvarna K1270 ja Hilti dsh900 leikkurit. Partner on 300mm laikalla ja nuo kaksi tuoreempaa 400mm. Partner ei yletä yksinkertaisen eli puolenkiven tiiliseinän läpi. Siksi suosittelen 400mm laikalla olevaa.

Moottorin kunnon kyllä huomaa jo käynnistyksestä ja ryntäytyksestä ihan niinkuin moottorisahankin. Mutta kannattaa varautua, ettei tuolla hinnalla mitään uudenveroista laikkaleikkuria varmaan saa. Timanttilaikkoja löytyy harrastekäyttöön alle satasella ja metallilaikkoja alle kympillä.
PS
Construction King
Viestit: 542
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Husqvarna k750 - laikkaleikkuri - käytettynä ostaminen?

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Vastauksena kysymykseen, mulla olisi tarkoitus sahata uraa kallioon, kodin etupuolella. Kallio viettää maan alla taloa kohti ja vesi valuu sitä pitkin talon alle.

Olin hakemassa 400-500mm laikalla olevaa laitetta, myyjä kertoi 350mm laikka olisi ollut koneessa. Mielestäni kuvassa näkyy teräsuojassa tekstit 5100 rpm ja 300mm, joten arvelen laite on 300mm laikalle.

Isompi laikka olisi iso etu, epäilen 300mm laikalla ei syvimmilläänkään saa kuin jotain 7-8cm uraa ehkä. Toivoisin kyllä syvempää uraa.

Onko näissä hyvä käynti? Omasta mielestäni :
# Ei hyvä käynti?
http://www.youtube.com/watch?v=ioPM8UjSr2g&t=1m45s

# Parempi käynti? Ainakin kierroksilla?
https://www.youtube.com/watch?v=uCE0MfASGBU

# Hyvä käynti?
https://www.youtube.com/watch?v=W-DzudehzEc

2T Stihl raivaussahani - joka oli huono ostos - mielestäni on huono käynti, koska se on vaikea saada käymään tyhjäkäyntiä. Kun koettaa ryntäyttää, saha epäröi, meinaa sammua kun laitetta kallistaa vähän jne. Käynnistyvyys on äärimmäisen huono kylmänä, ja lämpimänäkin tosi huono. Sähköporalla on tullut käynnisteltyä ja kaikenlaisia niksejä, tulppaa irti, kiinni, polttoaineletkua irti, kiinni juuri oikealla hetkellä..
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
Varvikello
Viestit: 1821
Liittynyt: Su Loka 26, 2014 2:35 pm
Viesti:

Re: Husqvarna k750 - laikkaleikkuri - käytettynä ostaminen?

Viesti Kirjoittaja Varvikello »

Raivurin kokemuksia lukeneena... olisiko syytä käyttää se pienkonehuollossa jos ei omat taidot riitä?
Laikkaleikkurista. Rahalla voi saada mitä vaan, vaikka kätensä täyteen sontaa. Onko sen pakko oĺa oma? 300 saa jo moneksi päiväksi vuokrakoneen.
Ennakoiden kaivuut ja suunnitelmat niin vkl/viikossa on jo ajellut vuokrakoneella vaikka kilometrin.
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Husqvarna k750 - laikkaleikkuri - käytettynä ostaminen?

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Missäpäin uraa kaipaava kallio sijaitsee?
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
Woodsman
Viestit: 3951
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:25 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Husqvarna k750 - laikkaleikkuri - käytettynä ostaminen?

Viesti Kirjoittaja Woodsman »

Construction King kirjoitti: Ke Huhti 14, 2021 10:31 pm Vastauksena kysymykseen, mulla olisi tarkoitus sahata uraa kallioon, kodin etupuolella. Kallio viettää maan alla taloa kohti ja vesi valuu sitä pitkin talon alle.
Olen vastaavaa uraa tehnyt kallioon ja on pirun työläs homma.
Itse tein rälläkällä ja timanttilaikalla agrekaatin kanssa.
-52..... and still kicking !
PS
Viestit: 972
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:55 pm
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Husqvarna k750 - laikkaleikkuri - käytettynä ostaminen?

Viesti Kirjoittaja PS »

Jos ei laikkakoneelle muuta käyttöä niin vuokrakonetta suosittelen minäkin. Maksat päivävuokran ja laikasta kulutuksen mukaan. Tai sitten urakoitsija hommiin, timanttisahureita löytyy joka kylältä.

Ja raivuri tosiaan huoltoon.
PS
Construction King
Viestit: 542
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Husqvarna k750 - laikkaleikkuri - käytettynä ostaminen?

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Bj Andy kirjoitti: To Huhti 15, 2021 9:51 am Missäpäin uraa kaipaava kallio sijaitsee?
Kallio sijaitsee Vantaalla ja samoin laite minkä hakisin lauantai -päivänä. Jos joku voi lähteä tueksi, maksan korvauksen, kovin kaukaa ei kannata matkustaa, koska laitteen hintaluokka on suhteellisen pieni (300e). Koronatilanteen vuoksi olen ollut eristyksissä niin paljon kuin mahdollista ja etätöissä, joten minut olisi suhteellisen turvallista nähdä.
Woodsman kirjoitti: To Huhti 15, 2021 12:10 pm Olen vastaavaa uraa tehnyt kallioon ja on pirun työläs homma.
Itse tein rälläkällä ja timanttilaikalla agrekaatin kanssa.

Mulla on kanssa sellainen kuva, että työlästä on. Ajatuksissa on, että mahdollisesti poraamalla+murtolaastilla + sahan avulla saisin tehtyä työt. Paikkoja mistä pitäisi tehdä lienee useampia, selviää tarkemmin kaivun yhteydessä, se tekee vuokrauksesta ja ulkoistuksesta haastavampaa. Myöhemmin toiveena olisi kiveyksien laitto, jossa (toimiva) kivisaha olisi avuksi.
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
Construction King
Viestit: 542
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: Husqvarna k750 - laikkaleikkuri - käytettynä ostaminen?

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Masinistilla on taas yksi työkalu lisää, kävin hakemassa polttomoottorileikkurin.

En ottanut lopulta mitään laikkaa edes mukaan - pähkäilin ehkä myyjäkään ei olisi innoissaan alan leikkaamaan pihassa. Funtsin myös, että tää on elämää, ei voi aina tietää mitä saa, onpahan yhtä kokemusta rikkaampi, vaikka menisi syteen tai saveen. Ei tässä kovin korkealta tipu.

Laite oli valmiiksi kylmä, vedin alkuun pari hiljaista vetoa narusta ja huomasin puristukset tuntuvat terävinä - hyvältä tuntui. Pari-kolme melko laimeaa vetoa - laite lähti käyntiin. Kuulosti hyvältä tyhjäkäynnillä ja ryntäytin moottoria muutaman kerran. Huoli pois, on se soiva peli, ei enää epäilytä yhtään.

Vaikka mulla ei laikkaa ollutkaan laite tuntuu käsissä tukevalta ja turvalliselta. Aikaisemmin olin ajatellut miten joku uskaltaa käyttää niin isolla terällä, mutta vaikkapa moottorisahaan verrattuna tuntuu turvallisemmalta laitteelta.

Kiitos kaikille vinkeistä!
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
Kardaani
Viestit: 2143
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 7:21 pm
Viesti:

Re: OSTETTU ::: Husqvarna k750 - laikkaleikkuri - käytettynä ostaminen?

Viesti Kirjoittaja Kardaani »

Onnea! Koneita ei ole koskaan liikaa.

Laikkakone on ehkä moottorisahaa turvallisempi, mutta kannattaa silti tutustua aiheeseen takapotku, ellei ennestään jo tuttua?
Construction King
Viestit: 542
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:10 pm
Viesti:

Re: OSTETTU ::: Husqvarna k750 - laikkaleikkuri - käytettynä ostaminen?

Viesti Kirjoittaja Construction King »

Kiitos takapotku -varoituksesta. Olin lukenut se on mahdollinen, mutta en tiennyt miten se voisi käytännössä tulla laikkaleikkurilla.

Katsoin tän videon ja nyt tiedän
https://www.youtube.com/watch?v=V24AXmQVpO8

Meinaan vielä katsoa videot uudestaan ennen kuin alan sahaamaan mitään. Pyörivien laitteiden kanssa pitäisi aina olla hyvin perehtynyt turvallisuuteen ja kokemustakin olis hyvä olla.

Mulla ei ole kovin hyvät turvavarusteet, mutta täytyy katsoa jos sais jostain vaikka käytetyt turvakengät, ja kasvoihin + silmiin erityinen suojaus. Ajattelin jos vanhalla tiukalla nahkatakilla sahais ja pitää katsoa housuissa eikä missään ole mitään roikkuvia lankoja tms. mihin terä vois tarttua.

Aikoja sitten oli porakoneessani teräsharjalaikka ja sillä kenkien vieressä puhdistelin jotain auton osaa, poran ilmavirrasta nappasi housujen lepattavan lahkeen ja pora veti lahkeen ympärilleen. Se oli yllätys miten rajusti "vain" 750w laite nappasi, jalat lensi alta kuin kampittamalla ja meni painiksi laitteen kanssa.

Telakalla ikänsä työskennellyt tuttava sanoi vastaavasta syystä pitää mm. pikkurälläkässä aina pitää teräsuoja, ilman teräsuojaa kun laite nappaa lahkeeseen, tai paidanhelmaan, pikkurälläkkä ei pysähdy mihinkään, vetää raajan poikki. Kaverilla näin tallilla rälläkän ilman suojaa, kysyin missä suoja on, sanoi ei ole, sovittiin rikotaan laite ja yhteisymmärryksessä heitettiin roskikseen.

Vähän off-topic, mutta kun laitteita on itsellänikin enemmän kuin taitoa niin hyvä muistuttaa.

Mutta joo mukavaa aina saada (itselle) uusi laite. :D
Case 580G (12/1985, David Brown 1390 -moottorilla), 4x4
Mika 82
Viestit: 7867
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: OSTETTU ::: Husqvarna k750 - laikkaleikkuri - käytettynä ostaminen?

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Turvallisuus on aina hyvä pitää mielessä. Mutta en nyt sanoisi, että pikkurälläkkä raajoja vie. Joskus muksuna hion mopon tankkia lamellilaikalla ja nappasi verkkariin kiinni. Tiukan solmun teki nivusten kohdille, mutta siitäkin selvittiin säikähdyksellä.
Tosin luultavasti joku 500-600w halpis kone. Onhan niissä paremmissa toista kilowattia tehoa.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: OSTETTU ::: Husqvarna k750 - laikkaleikkuri - käytettynä ostaminen?

Viesti Kirjoittaja zukka »

100-150€ saat hinnat alkaen suojavarusteet.
Kengät, housut, maski, kuulosuojaimet.
Hetken selailet lähistöllä olevien halpakauppojen tarjontaa jos et netistä halua tilata, vantaalla niitä kauppojakin löytyy tarpeeksi.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Depa, Google [Bot], korsteeni, nuc-64, povk, rokkimatti ja 45 vierailijaa