Varavoimakoneen generaattorin käämitys

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

o.b.
Viestit: 45
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2020 6:11 pm
Viesti:

Varavoimakoneen generaattorin käämitys

Viesti Kirjoittaja o.b. »

32kW varavoimakoneesta tuli generaattorin toimintasavut ulos. Uusi generaattoriosa maksaisi reilu 3k€ :shock:

Eli ainoa järkevä vaihtoehto olisi uudelleen käämintä. Onko suosituksia (ja kenties hinta-arvioitakin) missä kannattaisi teettää Mikkeli - Kouvola - Kotka seuduilla?

Painoa generaattoriosalla on 214kg, joten kuparilankaakin menee varmaan kiitettävä määrä.
Jammu
Viestit: 22648
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Varavoimakoneen generaattorin käämitys

Viesti Kirjoittaja Jammu »

voi se käämityskin maksaa tuon verran
Suomi kuuluu länsimaihin
sähömies
Viestit: 1599
Liittynyt: Pe Loka 12, 2007 8:44 am
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Re: Varavoimakoneen generaattorin käämitys

Viesti Kirjoittaja sähömies »

Moottorien käämimisen kannattavuusraja on noin 30kW...
Mika 82
Viestit: 7867
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Varavoimakoneen generaattorin käämitys

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Tuon kokoluokan varavoimaloita on joskus myynnissä hyvinkin edullisesti. Siis luokkaa 1500-3000€. Nekin markkinat kannattaa ehkä tutkia.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Hemppis
Viestit: 9
Liittynyt: La Joulu 30, 2017 12:36 pm
Paikkakunta: Joutsa
Viesti:

Re: Varavoimakoneen generaattorin käämitys

Viesti Kirjoittaja Hemppis »

o.b. kirjoitti: La Huhti 10, 2021 6:46 pm 32kW varavoimakoneesta tuli generaattorin toimintasavut ulos. Uusi generaattoriosa maksaisi reilu 3k€ :shock:

Eli ainoa järkevä vaihtoehto olisi uudelleen käämintä. Onko suosituksia (ja kenties hinta-arvioitakin) missä kannattaisi teettää Mikkeli - Kouvola - Kotka seuduilla?

Painoa generaattoriosalla on 214kg, joten kuparilankaakin menee varmaan kiitettävä määrä.
Aloitetaampa alusta, vähän lisätietoja olisi kiva saada ennen lopullista tuomiota:
Generaattorin merkki/malli?
Onko kyseessä napapyörägeneraattori vai hiiliharjallinen generaattori?
Tuliko savut ulos koneen käydessä?
Tuliko liekkejä/valokaari generaattorin sisältä?
Onko kokeiltu uudestaan käyntiin, tuleeko 230V/400V kun taajuus on 50hz?
Onko generaattorin/varavoimakoneen yhteydessä minkälainen ohjauspaneeli / mahdollisia yli/ali jännitesuojauksia?
Onko staattorin/roottorin käämitys todettu asennustesterillä vialliseksi / palaneeksi? (arvoja verrattu tehdasarvoihin?)

Muutama kuva myös kiinnostaa.

Generaattoria on loppujen lopuksi aika vaikea saada rikki, nämä ovat käytännössä:
- Staattorin ylikuormitus (ylivirta)
- Varistori palanut virhetahdistuksen yhteydessä tai muuten käytön aikana (vika ilmenee ulospäin kipinäsuihkuna ja "sinisenä tulimerenä"
- Diodisilta / diodisillasta mahdollisesti yksi diodi palanut
- Jotain ylimääräistä päässyt pyörivään generaattoriin, joka on vaurioittanut käämitystä paikallisesti siten, että jännitteellisenä lyö läpi mutta pysähdyksissä eristysvastus on kunnossa.

Jos on täysin kusahtanut, käämitys ei ole kannattavaa. Uusia genuja saa luokkaa 1500-3000€ (riippuen genun kVA, yksi vai kaksilaakerinen, valmistusmaa, rahdit yms). Käytettyjä varavoimakoneita tässä kokoluokassa (moottori, genu, jäähytin, runko -paketti) pyörii välillä markkinoilla 500-3000e, riippuen täysin kunnosta. Käytetyn, vanhan ja toimivan generaattorin saattaa saada muutamalla satasella jos on oikeassa paikassa kysymässä oikeaan aikaan.

nimim. juuri tällä viikolla korjannut yhdestä "palaneeksi" -luokitellusta genusta roottorin magnetointikäämin liitosjohdot/tinaukset (ulkopuolinen esine/vaurio joka oli heikentänyt käämilangan paksuutta liitosjohtojen kohdalta -> lanka palanut poikki, sain korjattua mutten kerennyt testaamaan).
Toinen yksilö tuotiin myös pajalle viallisena/palaneena, syyllinen oli löysä liitos jännitesäätökortin liittimessä joka tunnustelee/säätää jännitetasoa, tämä oli taas aiheuttanut jännitteenalenemaa -> magnetoinnin tason nousua jonka jälkeen varistori ampui itsensä taivaan tuuliin (tämän yksilön korjauksen komponentit maksoivat 2€ liittimet + 5€ varistori).
o.b.
Viestit: 45
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2020 6:11 pm
Viesti:

Re: Varavoimakoneen generaattorin käämitys

Viesti Kirjoittaja o.b. »

Hemppis kirjoitti: La Huhti 10, 2021 7:55 pm
o.b. kirjoitti: La Huhti 10, 2021 6:46 pm 32kW varavoimakoneesta tuli generaattorin toimintasavut ulos. Uusi generaattoriosa maksaisi reilu 3k€ :shock:

Eli ainoa järkevä vaihtoehto olisi uudelleen käämintä. Onko suosituksia (ja kenties hinta-arvioitakin) missä kannattaisi teettää Mikkeli - Kouvola - Kotka seuduilla?

Painoa generaattoriosalla on 214kg, joten kuparilankaakin menee varmaan kiitettävä määrä.
Aloitetaampa alusta, vähän lisätietoja olisi kiva saada ennen lopullista tuomiota:
Generaattorin merkki/malli?
Onko kyseessä napapyörägeneraattori vai hiiliharjallinen generaattori?
Tuliko savut ulos koneen käydessä?
Tuliko liekkejä/valokaari generaattorin sisältä?
Onko kokeiltu uudestaan käyntiin, tuleeko 230V/400V kun taajuus on 50hz?
Onko generaattorin/varavoimakoneen yhteydessä minkälainen ohjauspaneeli / mahdollisia yli/ali jännitesuojauksia?
Onko staattorin/roottorin käämitys todettu asennustesterillä vialliseksi / palaneeksi? (arvoja verrattu tehdasarvoihin?)

Muutama kuva myös kiinnostaa.

Generaattoria on loppujen lopuksi aika vaikea saada rikki, nämä ovat käytännössä:
- Staattorin ylikuormitus (ylivirta)
- Varistori palanut virhetahdistuksen yhteydessä tai muuten käytön aikana (vika ilmenee ulospäin kipinäsuihkuna ja "sinisenä tulimerenä"
- Diodisilta / diodisillasta mahdollisesti yksi diodi palanut
- Jotain ylimääräistä päässyt pyörivään generaattoriin, joka on vaurioittanut käämitystä paikallisesti siten, että jännitteellisenä lyö läpi mutta pysähdyksissä eristysvastus on kunnossa.

Jos on täysin kusahtanut, käämitys ei ole kannattavaa. Uusia genuja saa luokkaa 1500-3000€ (riippuen genun kVA, yksi vai kaksilaakerinen, valmistusmaa, rahdit yms). Käytettyjä varavoimakoneita tässä kokoluokassa (moottori, genu, jäähytin, runko -paketti) pyörii välillä markkinoilla 500-3000e, riippuen täysin kunnosta. Käytetyn, vanhan ja toimivan generaattorin saattaa saada muutamalla satasella jos on oikeassa paikassa kysymässä oikeaan aikaan.

nimim. juuri tällä viikolla korjannut yhdestä "palaneeksi" -luokitellusta genusta roottorin magnetointikäämin liitosjohdot/tinaukset (ulkopuolinen esine/vaurio joka oli heikentänyt käämilangan paksuutta liitosjohtojen kohdalta -> lanka palanut poikki, sain korjattua mutten kerennyt testaamaan).
Toinen yksilö tuotiin myös pajalle viallisena/palaneena, syyllinen oli löysä liitos jännitesäätökortin liittimessä joka tunnustelee/säätää jännitetasoa, tämä oli taas aiheuttanut jännitteenalenemaa -> magnetoinnin tason nousua jonka jälkeen varistori ampui itsensä taivaan tuuliin (tämän yksilön korjauksen komponentit maksoivat 2€ liittimet + 5€ varistori).
Mecc alte ECP32-3S/4 on napapyörägeneraattori ja Ivecon 3.2 litrainen dieselmoottori sitä pyörittää.

SR7-2G on säädin (generaattorin kopan sisällä) ja se hoitaa alijännitteen ja herzien tarkkailun. Ohjausyksikkökin löytyy, mutta se ei ohjaa millään muotoa generaattoria. Generaattori siis tuottaa sähköä (jos olisi kunnossa) kunhan vaan pyörii oikealla nopeudella. Ohjausyksikkö hoitaa käsittääkseni lähinnä moottorin toimintaa, generaattoriin sieltä ei mene yhtään johtoa.

Hankin laitteen viallisena ja sähköä se ei tuottanut lainkaan. Diodit mittailin valmistajan ohjeiden mukaan ja kaikki 6kpl on kunnossa.

AVR:lle tuli apukäämiltä vain 3,3 VAC jännite ja valmistajan ohje magnetoinnista ei tuottanut tulosta. Tuon jännitteen pitäisi olla vähintään 40VAC?

Exciteriin (mikä lie suomeksi?) syötin laboratoriovirtalähteestä varovasti virtaa ja jossain puolen ampeerin paikkeilla alkoi taajuusmittari heräillä, jännitteet ei juurikaan nousseet. Jossain vaiheessa (reilu 1A?) alkoi sitten tapahtumaan ja käyntiääni muuttui raskaammaksi. Samalla alkoi tulla julmetusti vaaleaa savua ja palaneen lakan hajua. Jännitteet ei missään vaiheessa noussut yli 100VAC. Eli kyllä siellä on käämejä oikosessa ihan varmasti. Kipinöintejä en nähnyt.

1650€ rahteineen löysin uudemman version tuosta generaattorista. Pitää harkita sen ostamista jos käämintä maksaa kovin paljon. Laite on 12 vuotta vanha, joten kait se kannattaa kunnostaa vielä kun uusi maksaa 15k€ luokkaa. Kiinalaisia tietysti saa halvemmallakin, mutta kiitos, ei kiitos :D
Hemppis
Viestit: 9
Liittynyt: La Joulu 30, 2017 12:36 pm
Paikkakunta: Joutsa
Viesti:

Re: Varavoimakoneen generaattorin käämitys

Viesti Kirjoittaja Hemppis »

o.b. kirjoitti: La Huhti 10, 2021 9:56 pm
Hemppis kirjoitti: La Huhti 10, 2021 7:55 pm
o.b. kirjoitti: La Huhti 10, 2021 6:46 pm 32kW varavoimakoneesta tuli generaattorin toimintasavut ulos. Uusi generaattoriosa maksaisi reilu 3k€ :shock:

Eli ainoa järkevä vaihtoehto olisi uudelleen käämintä. Onko suosituksia (ja kenties hinta-arvioitakin) missä kannattaisi teettää Mikkeli - Kouvola - Kotka seuduilla?

Painoa generaattoriosalla on 214kg, joten kuparilankaakin menee varmaan kiitettävä määrä.
Aloitetaampa alusta, vähän lisätietoja olisi kiva saada ennen lopullista tuomiota:
Generaattorin merkki/malli?
Onko kyseessä napapyörägeneraattori vai hiiliharjallinen generaattori?
Tuliko savut ulos koneen käydessä?
Tuliko liekkejä/valokaari generaattorin sisältä?
Onko kokeiltu uudestaan käyntiin, tuleeko 230V/400V kun taajuus on 50hz?
Onko generaattorin/varavoimakoneen yhteydessä minkälainen ohjauspaneeli / mahdollisia yli/ali jännitesuojauksia?
Onko staattorin/roottorin käämitys todettu asennustesterillä vialliseksi / palaneeksi? (arvoja verrattu tehdasarvoihin?)

Muutama kuva myös kiinnostaa.

Generaattoria on loppujen lopuksi aika vaikea saada rikki, nämä ovat käytännössä:
- Staattorin ylikuormitus (ylivirta)
- Varistori palanut virhetahdistuksen yhteydessä tai muuten käytön aikana (vika ilmenee ulospäin kipinäsuihkuna ja "sinisenä tulimerenä"
- Diodisilta / diodisillasta mahdollisesti yksi diodi palanut
- Jotain ylimääräistä päässyt pyörivään generaattoriin, joka on vaurioittanut käämitystä paikallisesti siten, että jännitteellisenä lyö läpi mutta pysähdyksissä eristysvastus on kunnossa.

Jos on täysin kusahtanut, käämitys ei ole kannattavaa. Uusia genuja saa luokkaa 1500-3000€ (riippuen genun kVA, yksi vai kaksilaakerinen, valmistusmaa, rahdit yms). Käytettyjä varavoimakoneita tässä kokoluokassa (moottori, genu, jäähytin, runko -paketti) pyörii välillä markkinoilla 500-3000e, riippuen täysin kunnosta. Käytetyn, vanhan ja toimivan generaattorin saattaa saada muutamalla satasella jos on oikeassa paikassa kysymässä oikeaan aikaan.

nimim. juuri tällä viikolla korjannut yhdestä "palaneeksi" -luokitellusta genusta roottorin magnetointikäämin liitosjohdot/tinaukset (ulkopuolinen esine/vaurio joka oli heikentänyt käämilangan paksuutta liitosjohtojen kohdalta -> lanka palanut poikki, sain korjattua mutten kerennyt testaamaan).
Toinen yksilö tuotiin myös pajalle viallisena/palaneena, syyllinen oli löysä liitos jännitesäätökortin liittimessä joka tunnustelee/säätää jännitetasoa, tämä oli taas aiheuttanut jännitteenalenemaa -> magnetoinnin tason nousua jonka jälkeen varistori ampui itsensä taivaan tuuliin (tämän yksilön korjauksen komponentit maksoivat 2€ liittimet + 5€ varistori).
Mecc alte ECP32-3S/4 on napapyörägeneraattori ja Ivecon 3.2 litrainen dieselmoottori sitä pyörittää.

SR7-2G on säädin (generaattorin kopan sisällä) ja se hoitaa alijännitteen ja herzien tarkkailun. Ohjausyksikkökin löytyy, mutta se ei ohjaa millään muotoa generaattoria. Generaattori siis tuottaa sähköä (jos olisi kunnossa) kunhan vaan pyörii oikealla nopeudella. Ohjausyksikkö hoitaa käsittääkseni lähinnä moottorin toimintaa, generaattoriin sieltä ei mene yhtään johtoa.

Hankin laitteen viallisena ja sähköä se ei tuottanut lainkaan. Diodit mittailin valmistajan ohjeiden mukaan ja kaikki 6kpl on kunnossa.

AVR:lle tuli apukäämiltä vain 3,3 VAC jännite ja valmistajan ohje magnetoinnista ei tuottanut tulosta. Tuon jännitteen pitäisi olla vähintään 40VAC?

Exciteriin (mikä lie suomeksi?) syötin laboratoriovirtalähteestä varovasti virtaa ja jossain puolen ampeerin paikkeilla alkoi taajuusmittari heräillä, jännitteet ei juurikaan nousseet. Jossain vaiheessa (reilu 1A?) alkoi sitten tapahtumaan ja käyntiääni muuttui raskaammaksi. Samalla alkoi tulla julmetusti vaaleaa savua ja palaneen lakan hajua. Jännitteet ei missään vaiheessa noussut yli 100VAC. Eli kyllä siellä on käämejä oikosessa ihan varmasti. Kipinöintejä en nähnyt.

1650€ rahteineen löysin uudemman version tuosta generaattorista. Pitää harkita sen ostamista jos käämintä maksaa kovin paljon. Laite on 12 vuotta vanha, joten kait se kannattaa kunnostaa vielä kun uusi maksaa 15k€ luokkaa. Kiinalaisia tietysti saa halvemmallakin, mutta kiitos, ei kiitos :D
Tuota apukäämiä käytetään jännitteensäätökortin "käyttöjännitteen" tuottamiseen, se on siis osana pääkäämitystä, mutta galvaanisesti erotettu pääkäämistä. Apukäämin jännite 3,3VAC on hieman alhainen, pääkäämeissä oli vissiin tuolloin 8VAC? (remanenssimagnetointi on juuri tätä luokkaa). Tämä jännite kuuluu olla alhainen kun pääjännitteet ovat ns nollissa (kuitenkin yli 10VAC, muuten jännitteensäätökortti ei herää henkiin). Jännitteensäätökortti tarvitsee tätä apukäämiä vain oikosulkuvirran tuottamiseen, yhdessä genussa aikoinaan paloi juurikin tämä apukäämi, tein tilapäisen ratkaisun kytkemällä jännitteensäätökortille tulevien apukäämien johdot suoraan generaattorin käämien väliulosottoon, tällöin jännitteensäätökortilla tuli "apukäämi" jännitteenä 115VAC (käämistä tähtipisteeseen).

Exciter: magnetointi. Jäi hieman epäselväksi että mitä jännitettä syötit tähän magnetointikäämiin? olihan jännitteensäätökortin magnetoinnin johdot irti kun syötit ulkoisella virtalähteellä jännitettä? 1500rpm/50hz nopeudella, generaattori ilman kuormaa, magnetointikoneiston pitäisi ottaa 0,7A kun syöttöjännite on 10VDC, vaihejännitteiden pitäisi tällöin olla vähän yli 400VAC. Jos lasket jännitteen esim 9VDC pitäisi ulos tulla vaihejännitteinä noin 370VAC, jos taas nostat jännitteen 12VDC tai korkeammaksi, vaihejännitteet nousevat tuolloin 450VAC tai korkeammaksi. Jos tämä kestää pitkään (luokkaa kymmeniä sekunteja) todennäköisesti roottorin käämit ja ehkä myös staattorin käämit palavat. Tämä riippuu käämien jännitekestoisuudesta.

Jos kerta pääjännitteet eivät nousseet ja ymmärtääkseni tuo ulkoisella jännitelähteellä tehty koe saattoi polttaa roottorin magnetointikäämin, pääkäämit saattaa olla ehjät.
Sinuna mittaisin vielä kerran staattorin käämit erikseen (käämivastus + eristysvastus maihin ja muita käämiä vasten) sekä sen lisäksi roottorin käämin vastuksen + eristysvastuksen runkoa vasten.
Apukäämi kannattaa myös mitata, jos se palaa poikki koneen käydessä niin savua tulee reilusti (voi palaa mm. jos jännitteensäätökortti ottaa liikaa tehoa kuormitustilanteessa jolloin käämi kuumenee ja palaa poikki)

Ilmeisesti sinulla oli jo genun korjausopas? https://www.meccalte.com/downloads/Series_ECP_EN.pdf

Kannattaa kysyä Hollolan Sähköautomatiikalta (HSAOY) varaosia, he tuovat meccaltea Suomeen ja myyvät näihin varaosia.

Edit: täsmennetty sanamuotoja ja lauseita
o.b.
Viestit: 45
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2020 6:11 pm
Viesti:

Re: Varavoimakoneen generaattorin käämitys

Viesti Kirjoittaja o.b. »

Jätetään nuo lainaukset edellisistä viesteistä pois.

Manuaalit löytyy ja myös ylempi korkeakoulututkinto alalta :D

Magnentointikäämeihin syötin virtaa ihan oikealta laboratoriovirtalähteeltä, jännitteellähän ei ole siinä väliä varsinaisesti kunhan sitä on tarpeeksi. Virtaa voi siis säätää täysin riippumatta jännitteestä. AVR oli irti piiristä.

HSA:lta kysyin varaosia ja siellä esim. AVR maksaa tarvikkeena about 450€ kun saman osan saa tilattua Kiinasta 29€:lla.

Jännite vaiheiden välillä oli jotain 7VAC luokkaa kun apukäämissä oli se reilu 3VAC. Mutta tuon mittasin vain yhdestä paikasta, eri vaiheiden välillä oli varmaan eroja.

Roottorin magnetointikäämejä tuskin pystyy ryssimään jos tuon testin tekee hallitusti.
Hemppis
Viestit: 9
Liittynyt: La Joulu 30, 2017 12:36 pm
Paikkakunta: Joutsa
Viesti:

Re: Varavoimakoneen generaattorin käämitys

Viesti Kirjoittaja Hemppis »

Jos pääjännitteet ei nouse vaikka magnetointikäämiin syöttää jännitettä sen xx VDC ja se ottaa virtaa sen 1A niin kyllä sen magnetointikoneiston/napapyörän läpi menee silloin jotain kerta sieltä tulee savupilvi ulos testauksen kestäessä x sekuntia...

Taitaa tuo ECP32 napapyörän diodisillalta lähtevät johdot/liittimet tehty latta-abiko liittimillä, niissä on ollut löysiä liitoksia, jotka aiheuttavat juuri tuon ilmiön että roottorin magnetointikäämiin ei pääse jännitettä koska toinen pää käämistä on irti.
Varistorikin kannattaa katsoa, saattaa olla oikosulussa jolloin tilanne on sama (vaikka yleensä tulee kipinäsuihku).

Magnetointikäämeihin syötettävä tasajännite on tosiaan riippuvainen kuormituksesta (10-80VDC riippuen genusta/napapyörästä, harjalliset kompoundigenut saattaa vaatia jopa yli 100VDC jännitteitä toimiakseen), mutta ilman kuormaa sinne ei saa syöttää tuota 12V enempää, koska se menee silloin ylimagnetoinnin puolelle kun mikään ei kuormita generaattoria. Virtaa se ottaa sen minkä ottaa, sitä on turha rajoittaa. Ihan 9V paristo riittää siihen testaukseen että toimiiko magnetointikoneisto, eli nouseeko pääjännitteet sinne 360-380VAC alueella.

Voihan se olla että generaattorissa on käämeissä eristysvaurio, joka on nyt testauksen yhteydessä lyönyt läpi ja tuottanut mukavan kotoisan tuoksun lähiympäristöön savumerkkien voimin. :roll:
Jammu
Viestit: 22648
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Varavoimakoneen generaattorin käämitys

Viesti Kirjoittaja Jammu »

eristysvastusmittaus lie paikallaan
Suomi kuuluu länsimaihin
o.b.
Viestit: 45
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2020 6:11 pm
Viesti:

Re: Varavoimakoneen generaattorin käämitys

Viesti Kirjoittaja o.b. »

Vien varavoimakoneen loppuviikosta mökille, jossa pistän sen pi..un päreiksi. Eiköhän se vika löydy lopulta :D

USB-kameralla kurkin kenttäkäämejä ja mielestäni näin siellä vaurioita. Staattorin oikea vastus on 0,078 Ohm, joten sen mittaaminen ei onnistu nykyisillä mittareillani. No tulossa on mOhm mittari maailmalta.

Saatan mitata eristysvastukset, joskaan siitä ei liene paljoa apuja kun käämitykset on joka tapauksessa uusimisen tarpeessa.

Magnetointikäämien Abiko-liittimet kiristelin heti alkuunsa ja siitä ei apuja. Jotain häikkää niissä eri vaiheiden käämityksissä on ollut kun yhdestä vaiheesta tuli enemmän jännitetä kuin kahdesta muusta kun syötin 30 Ohm vastuksen kautta erilliseltä 12V akulta sähköä.

Ehkä ostan uuden genun tuohon. Ei me olla köyhiä, vaikka onkin huonot vaatteet :D
o.b.
Viestit: 45
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2020 6:11 pm
Viesti:

Re: Varavoimakoneen generaattorin käämitys

Viesti Kirjoittaja o.b. »

No nyt on vähän purettu. Koppa pois päältä ja kyllä siellä näyttää staattorin käämitys kärähtäneen. Jälkimmäisessä kuvassa näkyy hieman palaneita käämejä, en saanut kunnon kuvaa.

Käämityspaikkakin on löytynyt, siitä sitten lisää myöhemmin. Alustava listahinta ALV24% n. 1400€ sisältäen laakeroinnin. Tuossa tosin vain yksi laakeri, joten hinta voi olla hieman pienempi. Uusi generaattori olisi maksanut reilu 1900€, joten päätin tukea kotimaista yrittäjää italialaisten sijaan :)

Kuva

Kuva

loppuviikosta tarkoitus irrottaa generaattoriosa ja toimittaa käämitettäväksi.
o.b.
Viestit: 45
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2020 6:11 pm
Viesti:

Re: Varavoimakoneen generaattorin käämitys

Viesti Kirjoittaja o.b. »

218 kg painava generaattoriosa peräkärryssä 8)

Tässä vielä tarkempi kuva näkyvästä vauriokohdasta. Noita vastaavia on ehkä useampiakin, toisessa päädyssä kun ei ole kunnon näkyvyyttä staattorin käämeihin 11,5" kytkinlaipan takia.

Staattorissa on 6 käämiä, joista kaksi kunnossa (76 mΩ) ja neljä osittain oikosulussa (12 - 17 mΩ). Normiyleismittarilla mitattuna eristysvastus 6,9 MΩ. Regulaattoria syöttävä apukäämi myös osittain oikosulussa (0,27 Ω). Magnetointiosa ainakin staattorin osalta kunnossa (10,50 Ω).

Kuva
Mika 82
Viestit: 7867
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Varavoimakoneen generaattorin käämitys

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Mitään näistä tiedä, mutta toivottavasti tulee kuntoon. Sitä vain mietin, että mikähän sen alunperin poltti? Ettei sitten tuu iso harmitus, kun on uudelleen käämitty...
Ja arvostan, että työllistetään kotimaista käsityöläistä!
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
o.b.
Viestit: 45
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2020 6:11 pm
Viesti:

Re: Varavoimakoneen generaattorin käämitys

Viesti Kirjoittaja o.b. »

Periaatteessa noissa on kaikenlainen suojaus ylikuormaa ja muuta vastaan, joten sen puoleen ei nuo "modernit" varavoimalähteiden generaattorit ei pitäisi hajota. Mutta kautta aikojen on oikosulkumoottoreista ja generaattoreista on käämejä kärähtänyt, ilman ylikuormaakin.
Juho M-P
Viestit: 4344
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Varavoimakoneen generaattorin käämitys

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Tärinä ja ympäristötekijät nakertaneet eristeitä tms. Ja valmistusvaiheessakin voinut tulla eristevaurio joka yhdessä em. seikkojen kanssa aiheutti oikosulun.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Hsippe
Viestit: 943
Liittynyt: To Heinä 26, 2018 10:01 am
Paikkakunta: Raasepori
Viesti:

Re: Varavoimakoneen generaattorin käämitys

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

Ja stten vielä käyttämättömyys...
Eristeet kostuu ja lyö läpi kun genu (tai moottori) täräytetään talven jälkeen tulille.
TuomasTurmiola
Viestit: 51
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2020 1:06 pm
Viesti:

Re: Varavoimakoneen generaattorin käämitys

Viesti Kirjoittaja TuomasTurmiola »

Täältä löytyy APUVA!

https://kaamityo.com/
o.b.
Viestit: 45
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2020 6:11 pm
Viesti:

Re: Varavoimakoneen generaattorin käämitys

Viesti Kirjoittaja o.b. »

No niin, vastoinkäymiset jatkuu. Genu purettu, mutta eivät saaneet selville, miten apukäämitys on tehty :roll: oli kuulemma liian paljon kärtsännyt. No kuulostaa hieman oudolta selitykseltä firmalta, joka on tehnyt noita töitä yli 30v?

Pääkäämitys on selvillä pääpiirteittäin. 4 napaa, puoliurakäämitys 2x0,9 ja 2x1,0 langoilla vyyhtiaskeleella 7. Vastakkaisten puolten puoliurakäämitykset rinnakkain, jolloin jokaisessa kaapelikengässä 8 lankaa. kaapelikenkiä 12kpl, kytkentä sarjatähti.

Tuo on helppo muuttaa täysurakäämitykselle, jolloin kaapelikenkiä jää vain 6 kpl. Ei ole hirveästi tarvetta 115 ja 200V jännitteille, joita tuo 12 käämin kombinaatiolla voisi myös tuottaa.

Nyt varsinaiseen kysymykseen. Miten tuo apukäämitys on yleensä toteutettu? Säädin (SR7-2G) tarvitsee yhden vaiheen ja jännite lienee jotain 50 - 270 VAC välillä.

Laitoin Kuopioon kyselyn käämityksestä. Jos ei onnistu, teen itse. Ei se niin vaikeaa voi olla jos ruotsalaisetkin on noita tehneet :D
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Nest0ri, Pataässä ja 38 vierailijaa