Archimedes / Volvo-Penta 2-tahtiperämoottori 45 hv

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

jiipee
Viestit: 10655
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Archimedes / Volvo-Penta 2-tahtiperämoottori 45 hv

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Morjens.

Onko tällainen vanhempi 45 hv 3-pyttyinen 2-tahtari jollekin tuttu? Tutkittiin pojan kanssa käyntivikaista konetta ja näyttäisi sytkäpuolella olevan jotakin mystistä. Ei anna kipinää mihinkään tulppaan ja jäi meille kysymysmerkiksi, missä vika (yllätys?). Kone tuli käyntivikaisena.

Tutkittiin potilasta sen mitä osattiin ja pääteltiin toimintaperiaatetta. Tässä on kärjetön sytkä kolmella sytytyspuolalla. Magneetossa on "valopuolan" lisäksi kuusi korkeajännitekäämiä, jotka on jaettu kolmeen kahden käämin ryhmään, jotka tuottavat energiaa sylinterien sytkäyksiköille (3 kpl). Sytytyksen energia tehdään magneetossa, koska tämä on mahdollista käynnistää myös narulla.


(kuva lainattu "netistä")

Magneetossa on omana kehänään myös ajastuskäämit jokaiselle sytkäyksikölle, 1/3 kierroksen välein. Tällä kohdalla vauhtipyörää on vain yksi magneetti. Energiaa tuottavalla kehällä on useampi magneetti.

Jokaiselle sytkäyksikölle on magneetossa siis energiapuolella 2 toisiinsa kytkettyä käämiä ja lisäksi yksi erillinen käämi kipinän ajoitusta varten. Sytkäyksiköt on johdotettu yhdellä johdolla puolien ensiökäämeille. Sytkäyksiköt sisältävät varmaankin tasasuuntauksen ja jonkin ajastuskäämiltä tulevaan liipaisuun reagoivan, virran katkaisun tuottavan osan, jotta katkojan kärkiä vastaava toiminta saadaan aikaan. Puolan ensiökäämin virran katketessa magneettikenttään varautunut energia purkautuu korkean jännitteen tuottavan toisiokämin kautta sytytystulppaan.

Mitä luokkaa vaihtojännite pitäisi olla magneeton "sytkäpuolan" ja sytkäyksikön välisessä johdossa? Mitattiin startilla pyörittäen (tulpat irti) 2-7 volttia eri sylinterien yksiköistä. Yksi käämi mitattiin ilman kuormaa (sytkäyksikön johto irti) ja se antoi mittariin lukeman 170 volttia. Olisiko vika sytkäyksiköissä vai onko magneeton käämit kypsyneet? Magneetit ottavat kyllä terhakkaasti rautaan kiinni. Tuntuisi oudolta, jos kaikki kolme käämiparia tai sytkäyksikköä vikaantuisvat kerralla. Salaman isku lähelle venettä voisi toki rikkoa kaikki sytkäyksiköt.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
Mika 82
Viestit: 7867
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Archimedes / Volvo-Penta 2-tahtiperämoottori 45 hv

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Ei archimedeksesta kokemusta, mutta jotain pelannut peräputkujen kanssa. Kyllä ne staattorien jännitteet kymmeniä/satoja voltteja ac yleensä on. Mutta ihan ekana tuli mieleen, onko kaukosäädin paikoillaan ja onko tappokatkaisija paikallaan?
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
jiipee
Viestit: 10655
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Archimedes / Volvo-Penta 2-tahtiperämoottori 45 hv

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Tutkittiin sitä sammutustakin samalla. Tuossa on sammutus toteutettu maadoittamalla sytytysyksikön virransyöttö. Magneetosta tuleva johto yhtyy liitinrimassa sytytysyksikölle menevään johtoon. Se liitos on johdotettu sammutusnapille, eli joka sylinterille on oma sammutusjohdin. Ne kolme johdinta yhtäaikaisesti maadoittamalla kone sammuu. Mitattiin kelojen tuotttamaa jännitettä kun ne johdot oli irrallaan.

Saattaa olla staattorissa vikaa, kun kuormitettu jännite oli noin alhainen ja kelakohtaista eroakin oli paljon. Pitää tutkia lisää, kun päästään taas koneen ääreen.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
jiipee
Viestit: 10655
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Archimedes / Volvo-Penta 2-tahtiperämoottori 45 hv

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Tänään näkyi staattori olevan koneen päällä irrallaan, joten kävin mittaamassa ne kelat. Ei ne olekaan kytketty 3x2 vaan 2x3. Tämän olisi tosin voinut jo päätellä ylle linkitetystä kuvasta, sen johdoista. Siinä on kaikki kuusi käämiä sarjassa ja keskeltä väliulosotto. Nämä kolme johtoa on kytketty kukin omaan sytkäyksikköönsä. Tasavirtavastukset paketin puolikkaissa oli 385 ja 382 ohmia, eli aika tasaiset. Jos ne on yhtään oikealla "hehtaarilla", niin vika lienee sytkäyksiköissä.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
jiipee
Viestit: 10655
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Archimedes / Volvo-Penta 2-tahtiperämoottori 45 hv

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Tänään tutkittiin lisää, kun juniori oli paikalla. Se sytkäyksiköitä syöttävä staattori vaikuttaa olevan kunnossa. Sen puolikkaat on ilmeiseti käämitty vastakkaisvaiheisiksi ja sitä johtuu hieman erikoiselta vaikuttavat jännitearvot. Koko käämin päiden välille ei tule kuin muutaman voltin jännite, mutta keskiulosoton ja käämin päiden välille tulee narukäynnistyksessä noin sadan voltin jännite.

Purettiin osia toisesta, toimivasta koneesta, että saa haarukoitua vian paikkaa. Sytkäyksikön vaihtamalla alkoi se puola tuottamaan kipinää, muut pimeinä. Erikoinen vika, kun on kaikki kolme sytkäyksikköä menneet mykiksi.

Seuraavaksi etsimään toimivia sytkäyksiköitä.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
jiipee
Viestit: 10655
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Archimedes / Volvo-Penta 2-tahtiperämoottori 45 hv

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Tämä kipinäongelma ratkesi varaosakoneen avulla. Itse asiassa varaosakoneesta tulikin "pääkone", eli juniori kokosi siitä uuden koneen veneen perään. Kummassakin oli vikoja ja puutteita, mutta nyt on yksi toimiva.

Koeajot järvellä on suoritettu. Vastaa kaasuun hyvin, mutta hieman kuulemma rötää kaasu pohjassa. Ilmeisesti sytystysennakkoa ei ole ihan tarpeeksi yläkierroksilla, mutta se on säädettävissä.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
Mika 82
Viestit: 7867
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Archimedes / Volvo-Penta 2-tahtiperämoottori 45 hv

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

jiipee kirjoitti: Ma Touko 31, 2021 10:42 am Tämä kipinäongelma ratkesi varaosakoneen avulla. Itse asiassa varaosakoneesta tulikin "pääkone", eli juniori kokosi siitä uuden koneen veneen perään. Kummassakin oli vikoja ja puutteita, mutta nyt on yksi toimiva.

Koeajot järvellä on suoritettu. Vastaa kaasuun hyvin, mutta hieman kuulemma rötää kaasu pohjassa. Ilmeisesti sytystysennakkoa ei ole ihan tarpeeksi yläkierroksilla, mutta se on säädettävissä.
Pystyy kattomaan laiturissa ajoituslampulla. Kytkee vain kaasuttimet irti vivustoista, niin ei tarvitse rajoittajalle laiturissa huudattaa.
Tai itseasiassa ennakon säätövipu irto ja käsin kiertää sitten topparille asti tai minne asti meneekään normaalisti.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa