Alapallo

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Tjsal
Viestit: 844
Liittynyt: Su Syys 21, 2014 11:52 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Alapallo

Viesti Kirjoittaja Tjsal »

Saako prässättävän alapallonivelen vaihdettua ilman prässiä, siis esim.lämmöllä ja lekalla? Auto on Mitsu Carisma -98.
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Alapallo

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Tjsal kirjoitti: To Huhti 08, 2021 9:42 pm Saako prässättävän alapallonivelen vaihdettua ilman prässiä, siis esim.lämmöllä ja lekalla? Auto on Mitsu Carisma -98.
Lämmöllä se pallo osaa tulla aika napakasti sieltä kolostaan ulos. Kokeiltu on. Ihan sekunneista oli kiinni ettei tullut otsaan.
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
Ajomies
Viestit: 28021
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Alapallo

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Missä päin tuo touhu olisi? Minulta löytyy kyllä puristimet tuohon touhuun, saisit lainaan.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Alapallo

Viesti Kirjoittaja zukka »

Bj Andy kirjoitti: To Huhti 08, 2021 10:02 pm
Tjsal kirjoitti: To Huhti 08, 2021 9:42 pm Saako prässättävän alapallonivelen vaihdettua ilman prässiä, siis esim.lämmöllä ja lekalla? Auto on Mitsu Carisma -98.
Lämmöllä se pallo osaa tulla aika napakasti sieltä kolostaan ulos. Kokeiltu on. Ihan sekunneista oli kiinni ettei tullut otsaan.
Sama käynyt täällä kun isäni lämmitti joskus.
Jos tekisi nivelen pohjaan reiän ennen lämmitystä?

Kyllä tuo usein onnistuu lämmöllä ja moskalla.
Kolo uudelle nivelelle saattaa ajan myötä väljistyä jos liikaa lämmittää ja on jo useampi nivel vaihdettu samaan tukivarteen.
Juho M-P
Viestit: 4344
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Alapallo

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Sopiva putki vasteeksi ja sitten lekalla päälle.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
TunturiPappa
Viestit: 5767
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Alapallo

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Eikös tämä ole sama alusta V40 Volvon kanssa. Niiden tukivarsiin on noita palloja tullut vaihdettua kassillinen.

Vanhan kun polttaa pillillä läpi, tulee se ulos parilla lyönnillä. Sopivat putkenpätkät katsottuna valmiiksi, itsellä on ainesputki alasimena, menee uusi samoilla lämmöillä paikoilleen. Lopuksi vielä seegeri uraansa.

Ja helpoin tie irroittaa koko tukivarsi autosta. Alapallon pultin mahtui muistaakseni avaamaan mirkelillä jos ei suosiolla lähde. Ainakin hapan kierre kannattaa katkaista mitä näkyvissä on. Hanturna tukivarressa olevaan reikään ja nappaa kartion kylkeen pari tälliä 1,5-2 kg vasaralla niin putoaa pois. Sitten koripuslien pultit pois, taisi olla jollain 18mm kannalla.

Edit.

Kattelin vielä mätänetin sivuilta niin samat rojuthan siellä on. Alatukivarren kumitollo oli tosiaan kahdella pystypultilla, jotka menee koriin. Ja toinen korva on yhdellä läpipultilla.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Tjsal
Viestit: 844
Liittynyt: Su Syys 21, 2014 11:52 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Alapallo

Viesti Kirjoittaja Tjsal »

Ajomies kirjoitti: To Huhti 08, 2021 10:15 pm Missä päin tuo touhu olisi? Minulta löytyy kyllä puristimet tuohon touhuun, saisit lainaan.
Länsi-Suomessa kaukana
Ajomies
Viestit: 28021
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Alapallo

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Tjsal kirjoitti: Pe Huhti 09, 2021 9:08 am
Ajomies kirjoitti: To Huhti 08, 2021 10:15 pm Missä päin tuo touhu olisi? Minulta löytyy kyllä puristimet tuohon touhuun, saisit lainaan.
Länsi-Suomessa kaukana
Länsi-Suomi kun on niin laaja. Siihen tämä Äänekoskikin kuuluu. :)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Nikke
Viestit: 437
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 3:02 pm
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Alapallo

Viesti Kirjoittaja Nikke »

Tästä tuli heti mieleen omat kokemukset pallonivelen kuumennuksesta: :shock:

viewtopic.php?f=4&t=57559&p=604387&hili ... ra#p604387
korjailija
Viestit: 5516
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Alapallo

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Nykyään vaihdan aina koko tukivarren mikäli suinkin pysytään järkevissä hinnoissa. Ulkomailta tai verkkokaupoista tilaamalla usein tukivarren hinta on satasen kieppeillä mallista ja merkistä riippuen.
On noista alapallojen kuumentamisistakin kokemusta ja yksi lensi ihan muutaman sentin päästä otsasta kun en amatöörinä osannut varoa.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
tomiix
Viestit: 49
Liittynyt: Ke Heinä 27, 2011 12:17 pm
Viesti:

Re: Alapallo

Viesti Kirjoittaja tomiix »

Yhden alapallon kanssa taistelin pari vuotta sitten. Oli vähän yli vuoden vanha tukivarsi, joten en viitsinyt sitä vaihtaa. Ei lähtenyt vaikka lämmitti ja takoi.

Kävin hakemassa puuilosta 20t prässin muutamalla satasella. Sen jälkeen ei ole alapallot vaatineet lämmitystä. Ainoastaan harmittaa, kun ei tullut hankittua tuota prässiä aiemmin. Isohan tuo on säilytellä, mutta toisaalta iso on apukin, kun miettii niitä hommia, johon tuota tarvitsee.
Tjsal
Viestit: 844
Liittynyt: Su Syys 21, 2014 11:52 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Alapallo

Viesti Kirjoittaja Tjsal »

Alapallonivel lähti aika helposti, kun annoin vähän tohoa ja vasaraa. Hoonasin aukkoa sitten hieman pyöreällä palikalla ja hiekkapaperilla. Ja taas kuumahkoksi. Aika jännä, miten paljon laajenee. Oli ihan holo ainakin puoli minuuttia ennen kuin saatto edes irrottaa otetta nivelestä. Siinä olikin homman helppo osa.

Vetari olin ottanut irti tilan saamiseksi. Kasatessa oli outoa, että alapallon tappi ei mennyt reikäänsä, vetari ahdisti ja sitä kun pyörittelin, oli klappia. No ei muuta kun vetari irti. Öljyproppuun ei ollut sopivaa avainta, joten päästin öljyt ulos vetarin reiästä. Siellähän oli yksi niistä kolmesta "kuulasta" (mikälie oikea nimitys) kupin perällä poikittain. Jostain syystä liukunut pois neulojen päältä. Ja kaikki neulat ilmeisesti lootan pohjalla, paitsi kaksi. Muut kaksi kuulaa neuloineen olivat nätisti koossa.

Mitäs mä nyt teen? Jos ja kun saan propun auki, sieltä ei varmaankaan tule kaikki neulat ulos.
Saako neuloja irtomyynnistä?
Mitä ne sinne jäävät neulat tekee? Pysyvät laatikon pohjalla eivätkä aiheuta ongelmia? Saako ne jollain konstilla ulos?
SPS1975
Viestit: 2210
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Alapallo

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Tjsal kirjoitti: Su Huhti 11, 2021 9:06 pm Alapallonivel lähti aika helposti, kun annoin vähän tohoa ja vasaraa. Hoonasin aukkoa sitten hieman pyöreällä palikalla ja hiekkapaperilla. Ja taas kuumahkoksi. Aika jännä, miten paljon laajenee. Oli ihan holo ainakin puoli minuuttia ennen kuin saatto edes irrottaa otetta nivelestä. Siinä olikin homman helppo osa.

Vetari olin ottanut irti tilan saamiseksi. Kasatessa oli outoa, että alapallon tappi ei mennyt reikäänsä, vetari ahdisti ja sitä kun pyörittelin, oli klappia. No ei muuta kun vetari irti. Öljyproppuun ei ollut sopivaa avainta, joten päästin öljyt ulos vetarin reiästä. Siellähän oli yksi niistä kolmesta "kuulasta" (mikälie oikea nimitys) kupin perällä poikittain. Jostain syystä liukunut pois neulojen päältä. Ja kaikki neulat ilmeisesti lootan pohjalla, paitsi kaksi. Muut kaksi kuulaa neuloineen olivat nätisti koossa.

Mitäs mä nyt teen? Jos ja kun saan propun auki, sieltä ei varmaankaan tule kaikki neulat ulos.
Saako neuloja irtomyynnistä?
Mitä ne sinne jäävät neulat tekee? Pysyvät laatikon pohjalla eivätkä aiheuta ongelmia? Saako ne jollain konstilla ulos?
Minkähän mallinen vetoakselin sisäpää moisessa Mitsussa oikein on?Minustahan yleisin rakenne on että sisäpäässä on "malja" josta menee booriakseli laatikon sisälle ja nuo mainitsemasi kolme laakeripallukkaa on siellä maljan sisällä eikä missään yhteydessä laatikon sisuksiin.Joskohan se vetarinpää olisi vaan tullut liikaa ulos maljasta tukivarren irroituksen yhteydessä ja se yksi laakeri on tällöin muljahtanut irti ja mennyt väärässä asennossa "pesäänsä" ja kateissa olevat neulat löytyisivät sieltä nivelen suojakumista vaseliinin seasta..
Ajomies
Viestit: 28021
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Alapallo

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Ei ne haulit laatikkoon pääse, kun se vetarin sisempi nivel on umpinainen jonka sisällä tuo kolme "tappinen" osa on. Mutta yleensä niiden laakerikuppien päissä on seegerilukitus, mutta mitsussa ei.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Alapallo

Viesti Kirjoittaja zukka »

Siinä on sitten varmaan tälläinen tripodi mallinen jos kasa neuloja tippui johonkin?
https://www.google.com/search?q=vetoaks ... 6&dpr=2.63
En aikoihin ole mitsua korjannut,mutta en tiedä miten nuo saisi laatikon sisälle tippumaan. Vetarin suojakumin sisälle onnistuu hyvinkin.
Kai täällä joku mitsumekaanikkokin löytyy joka tietää millainen systeemi tuollaisessa on.
Tjsal
Viestit: 844
Liittynyt: Su Syys 21, 2014 11:52 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Alapallo

Viesti Kirjoittaja Tjsal »

Sisemmän kumin irroituksen aluksi lähti öljyt valumaan ulos. Laitoin kipon alle. Öljyä tuli litra tai kaksi. Kirjassa mainitaan muuten ton vehkeen v-öljyn määräksi 3,4l. Malja ei ole siis umpinainen eikä vaseliinissa. Maljan pohjalta näkyi lootan sisään, joku tanko kulkee siellä diagonaalisesti.
Neuloja löysin kaksi. Sen maljan ulkoreunalla, etureunassa, oli kolo joka ymmärtääkseni johtaa laatikon pohjalle. Tongin sieltä mitä pystyin magneetin kanssa mutta yhtään neulaa lisää ei tullut sieltä maljasta eikä siitä kolosta ylös. Siksi arvelen että neulat ovat lootan pohjalla, tyhjennystulpan magneetissa toivottavasti. Jota en vielä saanut auki.
Tjsal
Viestit: 844
Liittynyt: Su Syys 21, 2014 11:52 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Alapallo

Viesti Kirjoittaja Tjsal »

Yhdessä kolmesta laakerikupista oli sitä paikallaan pitävä hintelä peltinen rinkula pettänyt ja kuppi oli irti ja neulat missä lie
Jiitek
Viestit: 5847
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Alapallo

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Laatikon sisällä käy kyllä sellaiset virtaukset, että neulat ovat joko pohjalla tai sitten eivät.
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Alapallo

Viesti Kirjoittaja zukka »

Nyt tosiaan muistui mieleen joku japanilainen jossa oli myös että sisäpää jää laatikon sisälle ja jos vetari on muuten irti niin pelkän sisäpään suojakumin irrottamalla vetarin saa vedettyä ulos.

Jos saisit ropun auki niin sieltä voisi koittaa noukkia lisää ja lopuksi liimaisi super magneetin tyhjennysroppuun.

Yhtäkään roppua ei ole tainnut jäädä avaamatta jos sen on auki halunnut, jotkut vaan on vaatineet ison mutterin hitsauksen parikin kertaa.
Esim yhdessä nissanissa on vieläkin mutteri ropussa hitsattuna johon käy muistaakseni 32mm avain :mrgreen:
SPS1975
Viestit: 2210
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Alapallo

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Tjsal kirjoitti: Ma Huhti 12, 2021 7:20 am Sisemmän kumin irroituksen aluksi lähti öljyt valumaan ulos. Laitoin kipon alle. Öljyä tuli litra tai kaksi. Kirjassa mainitaan muuten ton vehkeen v-öljyn määräksi 3,4l. Malja ei ole siis umpinainen eikä vaseliinissa. Maljan pohjalta näkyi lootan sisään, joku tanko kulkee siellä diagonaalisesti.
Neuloja löysin kaksi. Sen maljan ulkoreunalla, etureunassa, oli kolo joka ymmärtääkseni johtaa laatikon pohjalle. Tongin sieltä mitä pystyin magneetin kanssa mutta yhtään neulaa lisää ei tullut sieltä maljasta eikä siitä kolosta ylös. Siksi arvelen että neulat ovat lootan pohjalla, tyhjennystulpan magneetissa toivottavasti. Jota en vielä saanut auki.
Jep.Tämä taitaakin olla niitä "sekasikiö" Mitsuja,joissa on ranskalainen vaihdelaatikko,öljyproppukin on sellainen neliö- tai kolmiotapilla avattava.Ostin Motonetista vuosia sitten sellaisen öljyproppuavain sarjan,siitä löytyy sopivat tapit noidenkin avaamiseen.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 28 vierailijaa