Alapallo

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Tjsal
Viestit: 843
Liittynyt: Su Syys 21, 2014 11:52 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Alapallo

Viesti Kirjoittaja Tjsal »

Juu, propussa on joku ..tanan n.8 millin neliö mihin ei mikään oma työkalu tietenkään sopinut ja kun semmoiset sitten illan jo pimetessä rälläköin hylsysarjan jatkovarsista niin eihän se niilläkään auennut, eka vääntyi, toinen napsahti poikki.
Ajomies
Viestit: 28017
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Alapallo

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Minulla on vuoden 2000 Carisma, ja ainakin siinä on ihan normaalirakenne noissa vetareissa. Eli laatikossa on vetopyörästössä boorit johon vetarin sisäpää menee.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Tjsal
Viestit: 843
Liittynyt: Su Syys 21, 2014 11:52 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Alapallo

Viesti Kirjoittaja Tjsal »

Mun Carismassa on semmoinen vetarijärjestely kuin olen kuvaillut ja neulat on ilmeisesti laatikon pohjalla Kaikkia ei varmaan löydy, eli alkuperäiset kysymykset uudestaan:
Saako neuloja jostain irtotavarana?
Jos sinne jää neuloja, hajoaako laatikko?
Ajomies
Viestit: 28017
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Alapallo

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Neulojen saatavuudesta en tiedä, ellei jostain ristikosta löytyisi vastaavia, mutta kyllä siellä jotain "kipeetä" voi rattaisiin tulla jos ne haulit siellä vaikka kylmän öljyn mukana lähtee liikkeelle.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Alapallo

Viesti Kirjoittaja zukka »

Öljyroppu jollain konstilla irti ja siihen tekee vaikka sisäpuolelle ulottuvaa jatkoa johon laittaa super magneetin kiinni.
Onhan tuossa vaarana neulojen joutua rattaiden tai siirtäjien väliin.
Tjsal
Viestit: 843
Liittynyt: Su Syys 21, 2014 11:52 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Alapallo

Viesti Kirjoittaja Tjsal »

Mistä supermagneetti? Mulla vaan tavallisia
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Alapallo

Viesti Kirjoittaja zukka »

Tjsal kirjoitti: Ma Huhti 12, 2021 6:49 pm Mistä supermagneetti? Mulla vaan tavallisia
Googlella löytyy, tässä yksi vaihtoehto:
https://www.ikh.fi/fi/magneetti-super-22x8mm-ikh6206
Voi olla ettei tämä mahdu öljyropusta,mutta noita on eri muotoisia ja kokoisia saatavilla. Ikh tarjontaa en tiedä mitä kaikkia sieltä löytyy.
RS
Viestit: 852
Liittynyt: To Loka 02, 2008 2:38 pm
Viesti:

Re: Alapallo

Viesti Kirjoittaja RS »

Aika monta vetaria on tullut autoista purettua,mutta yhtään tuollaista mikä voi oksentaa osat laatikon sisään en ole nähnyt.
Mutta asiaan. Tehokkaalla magneetilla vois koittaa siitä laatikon ulkopuolelta vetää niitä sinne ropun reikää kohti.
Ajomies
Viestit: 28017
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Alapallo

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Löytyihän tuollainen laatikko korjausoppaasta tyyppi F5MR1 tai F5MR2 jossa tosiaan on tuo "viisas" toteutus. :)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
transit
Viestit: 952
Liittynyt: Pe Elo 30, 2019 8:52 pm
Viesti:

Re: Alapallo

Viesti Kirjoittaja transit »

Jossain vanhassa pösön , ehkä 309 laatikossa oli kanssa oma juttunsa.
Eli jos veti molemmat vetoakselit yhtäaikaa ulos vaihteistosta, oli se iiiisoooo virhe :lol:
Osat ropisivat siellä laatikon pohjalle.
Tjsal
Viestit: 843
Liittynyt: Su Syys 21, 2014 11:52 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Alapallo

Viesti Kirjoittaja Tjsal »

Ei ollut propussa magneettia. Yläkautta sain tikulla, jossa magneetti, ongittua 14 haulia ylös. Loput noin 10 noin on vielä jossain siellä. Taidan kaataa löpöä yläkautta lootaan jos vaikka haulit ajelehtisivat öljyn mukana propunreiästä ulos. Onko hyvä idea?Magneettia kokeilen myös.
Tjsal
Viestit: 843
Liittynyt: Su Syys 21, 2014 11:52 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Alapallo

Viesti Kirjoittaja Tjsal »

On kyllä tyhmä rakenne. Sisemmän nivelen suojakumi siis pitää öljyt laatikossa.
Ajomies
Viestit: 28017
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Alapallo

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Tjsal kirjoitti: Ti Huhti 13, 2021 9:25 am On kyllä tyhmä rakenne. Sisemmän nivelen suojakumi siis pitää öljyt laatikossa.
Fiateista matkittu systeemi. :)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
TunturiPappa
Viestit: 5767
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Alapallo

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Hermoja korjaukseen! Toivottavasti saat ajokkisi kuntoon. Vaan on inssi keksinnä iljettävän systeemin.

Itse valelisin koko keksinnön dieselillä ja....
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Tjsal
Viestit: 843
Liittynyt: Su Syys 21, 2014 11:52 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Alapallo

Viesti Kirjoittaja Tjsal »

No niin, Carisma on taas pyörillään. Tuntuu pelittävän normaalisti.
Neuloja ei löytynyt lisää huuhtelemalla eikä magneeteilla. Kokosin sitten sen tripodin yhden sakaran vajaalla neulamäärällä, eiköhän se silläkin kestä.
Melkoinen mysteeri oli koko tapaus. Miten h.tissä on mahdollista että yksi kolmesta laakerin ulkokehästä on voinut päätyä työn touhussa sinne maljan pohjalle poikittain, neulat oksentaneena? Eikä se ollut homman alussa siellä, koska kasaamisvaiheessa oli juuri se ongelma, että vetari ei mennyt tarpeeksi syvälle eikä alapallon tappia saanut menemään reikäänsä.
Ajomies
Viestit: 28017
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Alapallo

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Onko niin ettei niiden laakerikuppien kiinnityksessä ole mitään lukitusta?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Tjsal
Viestit: 843
Liittynyt: Su Syys 21, 2014 11:52 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Alapallo

Viesti Kirjoittaja Tjsal »

On, semmoiset rinkulat joissa reunoilla on kaksi pykälää vastakkaisilla puolilla. Kuppi mahtuu menemään justiinsa niiden ohi mutta ei tule helposti ulos. Vaikea selittää. Ja tapausta käsittää
BHN
Viestit: 615
Liittynyt: To Touko 14, 2020 9:17 pm
Viesti:

Re: Alapallo

Viesti Kirjoittaja BHN »

Vielä aloituksen aiheeseen.. Minä olen käsityksessä että tukivarsia ei saisi lämmittää? voi olla ihan huhua.. Prässi on ihan välttämätön, sama ilmiö kävi itsellä, että miten sitä on pärjännytkin ilman.
Jiitek
Viestit: 5847
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Alapallo

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Ei sellaista yleistä kategorista lämmityskieltoa ole.

Mutta toki ymmärrystä pitää asiasta olla jos lämpöä käyttää.
Ajomies
Viestit: 28017
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Alapallo

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Kyllähän siinä muutoksia metalleissa tapahtuu jos sitä lämpöä liikaa annetaan. Silloin aikanaan kun ammattikoulua kävin, se lämmittäminen oli kiellettyjen toimenpiteiden listalla. Mutta kyllä se tahtoo monessa kohdassa olla paras keino jumiintuneiden osien irrottamiseen. Ja silloin jos se kuumentaminen kohdistuu siihen vaihdettavaksi menevään osaan, niin ei se silloin aiheuta ongelmia. Mutta kun "seppiä" on niin monenlaisia, niin on ihan hyvä jos tuo lämmittäminen onkin vähemmän suositeltavaa!
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Superdexta-64, Timo Tyhjäkäynti, volvo500 ja 58 vierailijaa