Öljyn vaihto syöttöpumppuun (Minimec)

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Nest0ri
Viestit: 77
Liittynyt: To Helmi 28, 2019 9:13 am
Paikkakunta: Etelä-Savo
Viesti:

Öljyn vaihto syöttöpumppuun (Minimec)

Viesti Kirjoittaja Nest0ri »

Meinasin vaihtaa öljyt syöttöpumppuun (Minimec, rivipumppu), mutta rakvaattorini syöttöpumppu ei vastaakaan ohjekirjaa. Siinä ei ole lainkaan tarkistus- eikä pohjaroppua; pelkkä täyttöaukko vain (tai ainakin täyttöaukoksi päällä olevaa isoa pulttia luulen). Onko tämä nyt arvon masinistit sellainen malli, että se saa voitelun suoraan moottoriöljystä, eikä siihen tarvii öljyjä vaihtaakaan. Pumpun päästä menee putki lohkon kupeeseen, joka olis ehkä paluu? Liekö edell. omistaja vaihtanut siihen jonkin toisen pumpun. Pari kuvaa siitä nappasin
https://aijaa.com/VmRhzy
https://aijaa.com/k6cUPu
- Parempi olla onnellinen kuin aina oikeassa -
Ford 5610-4 MKII
Valmet 604
Superdexta-64
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Öljyn vaihto syöttöpumppuun (Minimec)

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

Näyttäis että tyhjennys- ja tarkistuspropun kohdat on valettu umpeen, siis tehtaan jäljiltä. Taitaa olla tuollainen moottoriöljystä voitelunsa saava rivipumppu. Kuvista en nähnyt mutta pitäisi mennä öljyputki koneen kylkeen tuosta pumpusta.
Ford 6610 -88
Mekaanikko 2
Viestit: 142
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2020 2:40 pm
Viesti:

Re: Öljyn vaihto syöttöpumppuun (Minimec)

Viesti Kirjoittaja Mekaanikko 2 »

Minkälainen numero on pumpun kilvessä suutinputkien alapuolella ilmausruuvin vieressä, P5597-, P5598- vai jotain ihan muuta?
Noissa yllä mainituissa pumppunumeroissa pitäisi olla vielä vaihdettavat öljyt, mutta osiakin on voitu vaihtaa risteyttäen.

Myös kuva koko pumpusta helpottaa ruotimista.

-M2-
Todistetusti laadukkaat diesellaitteet ja dieselvaraosat noin 300 kone- ja venemerkkiin.
Verkkokauppamme https://dieselkauppa.com on avoinna 24/7. Tervetuloa ostoksille!
Uutiset ja tilapäivitykset osoitteessa https://www.facebook.com/dieselkauppacom
Nest0ri
Viestit: 77
Liittynyt: To Helmi 28, 2019 9:13 am
Paikkakunta: Etelä-Savo
Viesti:

Re: Öljyn vaihto syöttöpumppuun (Minimec)

Viesti Kirjoittaja Nest0ri »

Pumpun kylkeen on stanssattu tyyppikoodi P5719/1, jonka googlekin tunnistaa. Päästä tosiaan lähtee metalliputki joka menee lohkon kupeeseen (näkyy toisessa kuvassa), eli siinä mennee öljykierto. Hieman vaan ihmettelen, mikä tuon täyttöaukon merkitys on, jos tyhjennysproppua ei ole. Pitäis jossakin vaiheessa ottaa tuo pumppu irti, kun mehii öljyä ilm. jakopäästä lohkon kupeeseen.
- Parempi olla onnellinen kuin aina oikeassa -
Ford 5610-4 MKII
Valmet 604
Superdexta-64
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Öljyn vaihto syöttöpumppuun (Minimec)

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

Se täyttöaukon korkki on monessa jäänyt nohin vastaaviin pumppuihin, olisko ollut joku tuotannollinen juttu. Voitu siis koneistaa kaikkiin noihin pumppumalleihin tuo täyttökorkki ja vasta sen jälkeen eri linjalle ne joihin koneistetaan tyhjennys- ja tarkistus reiät, kierteet...
Ford 6610 -88
Mekaanikko 2
Viestit: 142
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2020 2:40 pm
Viesti:

Re: Öljyn vaihto syöttöpumppuun (Minimec)

Viesti Kirjoittaja Mekaanikko 2 »

Nest0ri kirjoitti: To Huhti 08, 2021 9:52 pm Pumpun kylkeen on stanssattu tyyppikoodi P5719/1, jonka googlekin tunnistaa. Päästä tosiaan lähtee metalliputki joka menee lohkon kupeeseen (näkyy toisessa kuvassa), eli siinä mennee öljykierto. Hieman vaan ihmettelen, mikä tuon täyttöaukon merkitys on, jos tyhjennysproppua ei ole. Pitäis jossakin vaiheessa ottaa tuo pumppu irti, kun mehii öljyä ilm. jakopäästä lohkon kupeeseen.
Näissä tuoreemmissa kymppisarjalaisissa - sekä nelosissa että etenkin kuutosissa - on sellaisia pumppuja, joissa pumpun voitelu tapahtuu moottoriöljyllä. Näin on tässä sinunkin pumpussa P5719/1. Vanhemmissa on oma vaihdettava öljy pumpussa.

Tuo täyttöproppu on hyödyllinen dieselhuollon kannalta, koska ennen pumpun lähettämistä dieselfirmaan tai ennen pumpun purkamista voi pumpun sisällä olevat öljyt lorkotella hallitusti pumpusta ulos. Samoin siitä on hyvä täyttää pumppuun muutama desi öljyä pumppupenkissä pyörittämistä varten, sekä sitten myös traktoriin asennettaessa pumppuremontin jälkeen. Eipähän pyöri pumppu hetkeäkään ilman voitelua.

Jos sulla on öljyvuoto pumpun ja jakopään välissä, niin siinä on yleensä paperitiiviste. Ja samoin pumpun akselilla on stefatiiviste. Ne uusaamalla alkaa vuoto siltä kohalta asettua.

-M2-
Todistetusti laadukkaat diesellaitteet ja dieselvaraosat noin 300 kone- ja venemerkkiin.
Verkkokauppamme https://dieselkauppa.com on avoinna 24/7. Tervetuloa ostoksille!
Uutiset ja tilapäivitykset osoitteessa https://www.facebook.com/dieselkauppacom
Nest0ri
Viestit: 77
Liittynyt: To Helmi 28, 2019 9:13 am
Paikkakunta: Etelä-Savo
Viesti:

Re: Öljyn vaihto syöttöpumppuun (Minimec)

Viesti Kirjoittaja Nest0ri »

Kiitos kommenteista ja erityisesti @Mekaanikko 2! Tämä valaisi asiaa ja poisti epäilykseni, että traktoriini olis vaihdettu jokin vanhemman painoksen syöttöpumppu. Kyse on tosiaankin 5610 MKII:n Fordista. Itse asiassa kävin katsomassa teidän hyviä fb-sivuja, ja heräsi mielenkiinto, josko jossakin vaiheessa toimittaisin teille pumpun + suuttimet huollatettavaksi. En tiedä, johtuuko polttoainepuolen ongelmista vai jo väsähtäneestä pannusta, mutta käyntiinlähdössä on sanottavaa. Kun ulkolämpömittari menee miinuksen puolelle, on käynnistyminen ärsyttävän nihkeää ilman lohkolämmittelyä. Ilman hehkutteluja on melkein turha yrittää. Kesälläkin kun käynnistää päivässä ensimmäistä kertaa, saa starttia pyörittää ihan jonkun verran. Veljellä on 6 vuotta vanhempi 5600, joka on jakajapumpulla, ja se lähtee käyntiin lähes aina melkein ensi pyöräytyksellä, kun keli on plussan puolella, ja kylmäkäynnistyvyyskin on siinä paljon parempi. Olenkin vain pähkäillyt, josko tämä on vain rivipumpusta johtuva ominaisuus, Traktori ei pahemmin savuta, eikä myöskään mielestäni huohota normaalia Fordin konetta enempää. Mutta selvisipihän tämäkin asia masinistit -palstan kautta ja nopeasti; Kiitos!
- Parempi olla onnellinen kuin aina oikeassa -
Ford 5610-4 MKII
Valmet 604
Mekaanikko 2
Viestit: 142
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2020 2:40 pm
Viesti:

Re: Öljyn vaihto syöttöpumppuun (Minimec)

Viesti Kirjoittaja Mekaanikko 2 »

Kiitos vaan itsellesi @Nest0ri kommentistasi ja mielenkiinnosta :)
Kertomasi oireet viittaavat siihen, että isompi pumppuhuolto voisi tulla tarpeeseen. Elementtien ohivuoto heikentää käyntiinlähtöä, kun kasvaneempi osa polttoaineesta ei menekään suuttimelle.

Ota yhteyttä kun pumppuremontille on sopiva ajankohta. Meidän kautta löytyy apu niin pumppu- kuin suutinvaivoihin.
Ja halutessanne saadaan Fordiin hieman suorituskykyäkin lisättyä :D

-M2-
Todistetusti laadukkaat diesellaitteet ja dieselvaraosat noin 300 kone- ja venemerkkiin.
Verkkokauppamme https://dieselkauppa.com on avoinna 24/7. Tervetuloa ostoksille!
Uutiset ja tilapäivitykset osoitteessa https://www.facebook.com/dieselkauppacom
havi
Viestit: 823
Liittynyt: To Syys 01, 2011 9:51 pm
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Re: Öljyn vaihto syöttöpumppuun (Minimec)

Viesti Kirjoittaja havi »

Nest0ri kirjoitti: Pe Huhti 09, 2021 9:07 am Kiitos kommenteista ja erityisesti @Mekaanikko 2! Tämä valaisi asiaa ja poisti epäilykseni, että traktoriini olis vaihdettu jokin vanhemman painoksen syöttöpumppu. Kyse on tosiaankin 5610 MKII:n Fordista. Itse asiassa kävin katsomassa teidän hyviä fb-sivuja, ja heräsi mielenkiinto, josko jossakin vaiheessa toimittaisin teille pumpun + suuttimet huollatettavaksi. En tiedä, johtuuko polttoainepuolen ongelmista vai jo väsähtäneestä pannusta, mutta käyntiinlähdössä on sanottavaa. Kun ulkolämpömittari menee miinuksen puolelle, on käynnistyminen ärsyttävän nihkeää ilman lohkolämmittelyä. Ilman hehkutteluja on melkein turha yrittää. Kesälläkin kun käynnistää päivässä ensimmäistä kertaa, saa starttia pyörittää ihan jonkun verran. Veljellä on 6 vuotta vanhempi 5600, joka on jakajapumpulla, ja se lähtee käyntiin lähes aina melkein ensi pyöräytyksellä, kun keli on plussan puolella, ja kylmäkäynnistyvyyskin on siinä paljon parempi. Olenkin vain pähkäillyt, josko tämä on vain rivipumpusta johtuva ominaisuus, Traktori ei pahemmin savuta, eikä myöskään mielestäni huohota normaalia Fordin konetta enempää. Mutta selvisipihän tämäkin asia masinistit -palstan kautta ja nopeasti; Kiitos!
Oletko laittanut pakkosyötön päälle kylmäkäynnistyksessä?
Siis sammutin pois päältä ja kaasuvipu noin puoleenväliin. Paina sammutin vivun keskellä olevaa nuppia sisäänpäin. Pitäisi kuulua kloks. Sitten vaan starttaus. Kone ottaa hetkeksi jonkin verran kierroksia ennenkuin pakkosyöttö laukeaa pois.
Nest0ri
Viestit: 77
Liittynyt: To Helmi 28, 2019 9:13 am
Paikkakunta: Etelä-Savo
Viesti:

Re: Öljyn vaihto syöttöpumppuun (Minimec)

Viesti Kirjoittaja Nest0ri »

Olen käyttänyt pakkosyöttöä, jos on pitänyt muutaman asteen pakkasessa laittaa käyntiin ilman lohkolämmitysmahdollisuutta. Ja se kyllä auttaa asiassa, mutta siltikään en kehu traktoriani hyväksi käynnistymään. Lohkolämmitintä käytän talvella aina, kun siihen vain on mahdollisuus, mutta kesäaikana pitäisi terve kone mielestäni tärähtää käyntiin ilman pakkosyöttöä tai hehkutteluja. Onneksi tuttavapiirissä on myös traktoreita, mitkä ovat vielä huonompia käynnistymään :)
- Parempi olla onnellinen kuin aina oikeassa -
Ford 5610-4 MKII
Valmet 604
Superdexta-64
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Öljyn vaihto syöttöpumppuun (Minimec)

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

Ootko venttiilit säätänyt koska viimeksi? Saattaa johtua niistäkin tuo huono käynnistyvyys mutta siltikin kyllä pumppu kannattaa huollattaa jos vuotoja ilmenee.
Ford 6610 -88
Nest0ri
Viestit: 77
Liittynyt: To Helmi 28, 2019 9:13 am
Paikkakunta: Etelä-Savo
Viesti:

Re: Öljyn vaihto syöttöpumppuun (Minimec)

Viesti Kirjoittaja Nest0ri »

Itse asiassa venttiilien säätö on suunnitelmissa lähitulevaisuudessa; uusi venakopan tiiviste odottelee jo hyllyssä, mutta pitää odotella kelien lämpenemistä, kun joutuu touhuamaan taivasalla. Tuli aikanaan autotallin oviaukko tehtyä liian pieneksi, ettei sinne traktoria mahdu ajamaan. Pitää vielä myös kasvattaa omaa tietotaitoa, että osaan varmasti myös niiden säätämisen tehdä oikein. Tuumin, josko siinä samassa olis myös tarkastanut suuttimet, muttei niiden tiivisteitä ole vielä tullut hommattua. Ko. traktori tuli hommattua vajaat pari vuotta sitten, ja tässä pikku hiljaa olen sitä sipistellyt harrasteena. Oli edell. omistajalta vähän huonolla pidolla, mutta jospa siitä saisi pikku hiljaa ehostettua toimivan mökkitraktorin.
- Parempi olla onnellinen kuin aina oikeassa -
Ford 5610-4 MKII
Valmet 604
Superdexta-64
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Öljyn vaihto syöttöpumppuun (Minimec)

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

No se voi parantua jo paljon noilla venttiilien säädöillä. Kun laitat kopan takaisin paikoilleen niin älä kiristä pultteja liikaa, se koppa vääntyy äkkiä eikä pidä sen jälkeen hyvin vaan voi vuotaa saumasta. Itse olen laittanut sen momenttiavaimella kiinni, jos en väärin muista niin jotain 3 kilon luokkaa oli se momentti...
Haulla kannattaa hakea, laitoin joskus jollekin oppaan jakoon, joka laitto linkin jakoon. Kyseessä siis tuo 6610 mk2 korjausopas. Samassa oppaassa on myös 5610 mk2 tiedot. Siinä on ainakin tuo venttiilien säätö kerrottu.
Ford 6610 -88
Nest0ri
Viestit: 77
Liittynyt: To Helmi 28, 2019 9:13 am
Paikkakunta: Etelä-Savo
Viesti:

Re: Öljyn vaihto syöttöpumppuun (Minimec)

Viesti Kirjoittaja Nest0ri »

Joo, linkkijako löytyi. Minulla on yksi korjausopas ennestään, pitää tsekata onko sama. Kiitos @Superdexta-64!
- Parempi olla onnellinen kuin aina oikeassa -
Ford 5610-4 MKII
Valmet 604
Superdexta-64
Viestit: 3521
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Öljyn vaihto syöttöpumppuun (Minimec)

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

Superdexta-64 kirjoitti: La Huhti 10, 2021 12:53 am No se voi parantua jo paljon noilla venttiilien säädöillä. Kun laitat kopan takaisin paikoilleen niin älä kiristä pultteja liikaa, se koppa vääntyy äkkiä eikä pidä sen jälkeen hyvin vaan voi vuotaa saumasta. Itse olen laittanut sen momenttiavaimella kiinni, jos en väärin muista niin jotain 3 kilon luokkaa oli se momentti...
Haulla kannattaa hakea, laitoin joskus jollekin oppaan jakoon, joka laitto linkin jakoon. Kyseessä siis tuo 6610 mk2 korjausopas. Samassa oppaassa on myös 5610 mk2 tiedot. Siinä on ainakin tuo venttiilien säätö kerrottu.
Tarkistin tuon venakopan kiinnitysmuttereiden kiristysmomentit, täsmennetään ne tähän, eli tarkka arvo on 2 kpm, 18Nm.
Ford 6610 -88
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ahrefs [Bot], Aloittelija, Google [Bot], Mazaman, Rustaaja ja 43 vierailijaa