900 1967-1973 kytkimen korjaus katkaisematta kuinka

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Miksa
Viestit: 314
Liittynyt: Ma Huhti 19, 2010 12:03 am
Viesti:

900 1967-1973 kytkimen korjaus katkaisematta kuinka

Viesti Kirjoittaja Miksa »

Valmet 900 se rusehtavampi malli. Siinä ajokytkin luistaa ja voa polkimessa tuntuu vain palautusjousen voima. On teollisuusetukuormaajalla valtra vl2000, mutta traktorissa on nostolaitteet ja voimanotto. Lisätankki kuskin jalkojen edessä vieläpä tiellä.

Korjausopasta on etsitty. Tälläkin palstalla on samanaikaseen 700 mk2 ja 702 ohjeistusta ja hiukan korjauskäsikirjan otteita. Niissähän on lähes sama kytkinasetelma tai lähes. Uutena myydäänkin samaa asetelmaa. Alunperin levyissä ja lautasjousessa on varaosakirjojen mukaan eroa. Tehon mukaan varmaan järeys ja jäykkyys ollu hiukan eri. Kytkimen käyttölaitteissa onkin jo enempi eroja. Kaupallinen turkulainen palvelukaan ei ole toiminnassa nyt en saa hankittua kirjallisuutta sitä kautta ja kohta alkavalla talvilomalla tarkoitus remonttiin alkaa.
Leukkumies
Viestit: 761
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:58 pm
Viesti:

Re: 900 1967-1973 kytkimen korjaus katkaisematta kuinka

Viesti Kirjoittaja Leukkumies »

viewtopic.php?t=33346

Elikkä peräreppu pitää ottaa irti niin ei tarvi katkaista. Lisätankin akkutelineet ja ehkä orbitroolin purattaa pois kytkinkopan päältä.
Miksa
Viestit: 314
Liittynyt: Ma Huhti 19, 2010 12:03 am
Viesti:

Re: 900 1967-1973 kytkimen korjaus katkaisematta kuinka

Viesti Kirjoittaja Miksa »

Tämä projekti selvisi ny sillä et käpälät säädettiin oikeisiin arvoihin. Edellinen seppä oli Joko laittanut uuden asetelman säätämättä tai sitten säätänyt ihan väärin. Voa käpälät oli ihan liian kaukana ja ajon käpälät kantoi niin kytkin luisti mäessä ja rasituksessa. Ilmeisesti oli huomattu ja koneella ei oltu remontin jälkeen ajettu kun kytkin oli vielä uuden mitoissa. Sääli kun tuota asiaa ei pääse kurkkaamaan helposti.
SPS1975
Viestit: 2246
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: 900 1967-1973 kytkimen korjaus katkaisematta kuinka

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Tuo Valmetin kytkimenasetelman säätö ei olekaan aina ihan läpi huuto juttu.Minä ostin 702 Valmetin ja monen muun vian lisäksi siinä ei voimanulosoton kytkin irroittanut lainkaan,purin kytkimen ja huomasin että siellä on uudet levyt ja asetelma,voimanoton kytkinlevyssä näkyi kulutuspinnassa vielä teksti Valeo,joten eipä ollut paljon luistanut missään vaiheessa..Vein asetelman levyineen paikalliselle Valmet-korjaamolle ja siellä vanhanliiton Valmetasentaja laittoi sen säätöjigiin ja sääti kohdalleen.Laitoin kytkimen paikalleen ja edelleen tilanne oli se ettei voimanoton kytkin irroita lainkaan.Mittailin että painelaakerin ja käpälien väliin jäi n.18mm tyhjä liikevara,säädin käpäliä n.15mm lähemmäs työntömitalla mitaten ja kytkin alkoi pelaamaan.Myöhemmin keskustelin asiasta tämän säädön tehneen Valmetasentajan kanssa ja silloin hänkin muisti että joidenkin valmistajien tarvikeasetelmat ovat eri paksuisia kuin alkuperäiset ja siksi säätö meni nyt pieleen ja oli varmaan mennyt edellisessäkin kytkinremontissa.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: beejii, farmeri, jäähdyttelijä, korsteeni, Mikkot81, P.A, retsi, Rh-, Tessu85 ja 81 vierailijaa