Valmet 6300 lonkottaa/ääntää

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

6300js
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Maalis 02, 2021 1:35 pm
Viesti:

Valmet 6300 lonkottaa/ääntää

Viesti Kirjoittaja 6300js »

Hei,

Eli Valmet 6300, vm. -91 ja tunteja mittarin mukaan n. 7600h. Tyhjäkäynnillä sekä kierroksia nostattaessa pitää syklistä "lonkotusta", eli ääni ei itsessään ole terävää mutta kuulee selvästi ohjaamossa kun istuu. Ääni tuntuu hieman kovenevan/syvenevän kun painaa kytkimen pohjaan, sekä kytkimessä tuntuu selvästi pientä "iskua" äänen tahdittamana. Ääni kuuluu sekä vaihde päällä että vapaalla.
Moottori muuten starttaa sekä käy hyvin, nostaa kierroksia nätisti eikä savuta tai syö öljyä.

Vaihdettu seuraavat osat:
-kytkinlevy, paineasetelma, pumppuakselin ja voimansiirtoakselin "välinen" laakeri, painelaakeri, vauhtipyörän boorikappale sekä vielä startin kehä samaan pakettiin.

Ajatuksia? Antaa kolista ja kovaa ajoa?
Kiitos!
karnie
Viestit: 229
Liittynyt: La Joulu 12, 2020 11:50 am
Viesti:

Re: Valmet 6300 lonkottaa/ääntää

Viesti Kirjoittaja karnie »

En nyt ole ko. mallin super asiantuntija, mutta aihe on mielenkiintoinen.

Heti itelle tulee kysymys mieleen, että koska nuo kytkimen hilut on vaihdettu? Kiihtyykö ääni kierroksien myötä?

Lähinnä itse haen, että voiko olla että paineasetelma jäänyt löysään ja alkanut rempan jälkeen?
Ääntä pitäviä savuttavia laitteita:
Nuffi universal 3, vm 59
Volvo bm lusikkahaarukka, vm 67
Valmet 1102, vm 76
6300js
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Maalis 02, 2021 1:35 pm
Viesti:

Re: Valmet 6300 lonkottaa/ääntää

Viesti Kirjoittaja 6300js »

Tere! Remontti tehty ihan hiljattain, piti ääntä siis kytkinremppaa ennen ja sama ääni jatkui vielä lähes identtisenä rempan jälkeen.

Sinällään ei hukkaan mennyt koska levy aika lopussa että eteen olisi muutenkin tullut. Jonkin verran sieltä myös välystä ja muuta löytyi rempan yhteydessä joten toivottiin että ois ollu siinä.

Ääni kiihtyy kierroksien myötä, korkeilla kierroksilla sitä ei enään niin huomaa kuin matalilla. Videota yritin kanssa ottaa mutta ei tällä puhelimella ihan tullut selkeää..
karnie
Viestit: 229
Liittynyt: La Joulu 12, 2020 11:50 am
Viesti:

Re: Valmet 6300 lonkottaa/ääntää

Viesti Kirjoittaja karnie »

Ja ääni tulee koneesta?
Vähän kaukaa haettu, mutta voiko venttiilit olla niin löysällä että alkaa paukuttaan? Menee kylläkin mieluummin enemmän rallatus ja naputus puolelle, jos venttiilit liian isolla välyksellä...
Ääntä pitäviä savuttavia laitteita:
Nuffi universal 3, vm 59
Volvo bm lusikkahaarukka, vm 67
Valmet 1102, vm 76
6300js
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Maalis 02, 2021 1:35 pm
Viesti:

Re: Valmet 6300 lonkottaa/ääntää

Viesti Kirjoittaja 6300js »

Välykset myös säädetty tämän vuoden puolella, eli ei oikein sieltäkään tunnu johtuvan. Äänen tarkkaa sijaintia vaikea sanoa, voisin kepin kanssa käydä hieman kokeilemassa joko se paikantuisi edes johonkin päin
Avatar
mike
Viestit: 5311
Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
Viesti:

Re: Valmet 6300 lonkottaa/ääntää

Viesti Kirjoittaja mike »

Onko suuttimet tarkastettu? Nämähän ei savua ja lähtee käyntiin hyvin, vaikka kärjet finaalissa.
Ilman konepeltejä ei tottumattoman kärsi kuunnella kovin tarkkaan, kuulostaa särkyvän justiinsa :lol:
Pitkä on pilalla, mutta lyhyen voi jatkaa.....
jarikos
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Valmet 6300 lonkottaa/ääntää

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Eihän tuossa voi olla kampiakselilla niin hurjat välykset, että se tekisi tuon? Yksi kuseva suutin voisi myös tehdä tuollaisen eli yhdessä pytyssä palaisi enemmän ainetta. Tuhoaa kyllä ajan mittaan koneen oli sitten kummasta tahansa kyse.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
D25
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Tammi 30, 2006 9:40 am
Viesti:

Re: Valmet 6300 lonkottaa/ääntää

Viesti Kirjoittaja D25 »

Kyllä oireet viittaa laakerivikaan. Tarkemmin kampiakselin pitkittäislaakerin liialliseen välykseen ja sen myötä mekaaniseen kontaktiin väärässä paikassa. Jos kerran viestittää kytkimeen painettaessa, niin kampi pääsee liiaksi eteen ja veivi tai limppu hipoo väärää kohdetta. Öljynpaine ei katoa, koska kanavat keskellä liuskoja ja säteittäisvälys alueella. Olisi säteittäisvika, jos naputtaisi jollain kierroksella(matalilla) ja sitten katoaisi kierroksilla ja öljymäärän/paineen lisääntyessä. Tässä tapauksessa myös öljynpaine tipahtaisi ainakin tyhjäkäynnillä.
Nyt pääset jopa pelkällä liuskanvaihdolla alakautta. Jos muhjua on liikenteessä enemmin, niin on kone tsekattava tarkemmin. Onkö moottoriöljyn suotimessa laakerimetallimuhjua? Suodatin halki siis ja tutkimaan. kammen pitkittäisvälyksen pääsee tutkimaan kohtuutarkkuudella, jos saa apumiehen ja sopivan kankiviritelmän aikaiseksi ja painaa kampea taakse ja sitten kytkimellä eteen. Liike saisi olla kymmenyksiä, ei millejä. itse kaivaisin vian heti esille isomman rempan pelossa.

-Hanski
SamiT
Viestit: 6788
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Valmet 6300 lonkottaa/ääntää

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Näitä on tullut useampaa versiota remontoitua vuosien varrella kytkimestä. Ja nyt kyseessä -91 mallin kone eli siis mekaaninen kytkimen käyttö ja ehkä vielä ihan vanhimpia versioita jollei ole päivitetty aikanaan parempiin systeemeihin. Eihän vaan kytkimestä tai vauhtipyörästä joku osa töki kiinni jotenkin lerpahtaneeseen mekaaniseen kytkimen käyttöön? Ei kai se muuten polkimeen tököttäisi. Se on kone laitettava poikki uudelleen niin luulisi näkyvän että mikä on ottanut kiinni. Ohjaamon vaimenninkumit etupäästä jos päästäneet hytin alas niin voi olla kytkinmekanismit tippuneet liian alas ja ottavat ehkä kiinni jonnekin. Tuo mekanismi päivittyi varmaan kaksi-kolme kertaa ennenkuin ymmärsivät laittaa hydrausen käytön jossakin 96-97 paikkeilla jossa työsylinterin päässä painelaakeri, se on hyvä systeemi.

En kyllä haluaisi millään uskoa että noilla tunneilla olisi mitään mahdollisuuttakaan päittäislaakerivikaan moottorissa jollei nyt jotakin aivan kummallista mahdu koneyksilön historiaan.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
Jammu
Viestit: 22648
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Valmet 6300 lonkottaa/ääntää

Viesti Kirjoittaja Jammu »

onkos tuossalin mallissa joku jousi kevennyshässäkkä polkimelle
Suomi kuuluu länsimaihin
6300js
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Maalis 02, 2021 1:35 pm
Viesti:

Re: Valmet 6300 lonkottaa/ääntää

Viesti Kirjoittaja 6300js »

Kiitos vastauksista ja vinkeistä! Tässä turinaa:
mike kirjoitti: Ke Huhti 07, 2021 8:21 am Onko suuttimet tarkastettu? Nämähän ei savua ja lähtee käyntiin hyvin, vaikka kärjet finaalissa.
Ilman konepeltejä ei tottumattoman kärsi kuunnella kovin tarkkaan, kuulostaa särkyvän justiinsa :lol:
Tästä innostuneena kävin näppäämässä suuttimet irti ja huoltoon kun ei tietoa ole millon ja miten on huollettu. Kyllähän niissä paskaa ja jos jonkinmoista karstaa oli kaverina, 1 pytty oli pahiten ummessa mutta en siitä kuvaa napannu. Jotakuinkin kaikki näytti tältä:
Kuva

Samalla pyöriteltiin ykk:t käsin ja katottiin että olisiko tapeissa väljyyttä, mutta lampulla katsoen näytti oikein hyvältä tilanne. Öljynpaineet myös katsottiin ja hyviltä näytti, moka tuli siinä ettei ihan kuumilla öljyillä katottu vaan semilämpimillä, mutta niilläkin tyhjäkäynti 4bar ja kierroksilla yli 5bar.
D25 kirjoitti: Ke Huhti 07, 2021 2:29 pm ... Jos muhjua on liikenteessä enemmin, niin on kone tsekattava tarkemmin. Onkö moottoriöljyn suotimessa laakerimetallimuhjua? Suodatin halki siis ja tutkimaan. kammen pitkittäisvälyksen pääsee tutkimaan kohtuutarkkuudella, jos saa apumiehen ja sopivan kankiviritelmän aikaiseksi ja painaa kampea taakse ja sitten kytkimellä eteen. Liike saisi olla kymmenyksiä, ei millejä. itse kaivaisin vian heti esille isomman rempan pelossa.

-Hanski
1000h huolto tehtiin tuossa tammikuussa, ja muistaakseni siellä nuo moottoriöljyt ei kovin helmiäiseltä näyttäneet, eli ihan hyvän mustaa. Keskustelen kytkinrempan tehneen huoltomiehen kanssa että millä aseilla lähdetään seuraavaksi, ehkä se olisi sinällään hyvä tiputtaa öljypohja pois ja katsoa samalla että mitä se alakerta on syönyt ja löytyykö mujua. Samalla sitten nuo laakerit vaihtaisi niin näkisi kangenkin pinnat.
SamiT kirjoitti: Ke Huhti 07, 2021 2:34 pm ...Eihän vaan kytkimestä tai vauhtipyörästä joku osa töki kiinni jotenkin lerpahtaneeseen mekaaniseen kytkimen käyttöön? Ei kai se muuten polkimeen tököttäisi. Se on kone laitettava poikki uudelleen niin luulisi näkyvän että mikä on ottanut kiinni. Ohjaamon vaimenninkumit etupäästä jos päästäneet hytin alas niin voi olla kytkinmekanismit tippuneet liian alas ja ottavat ehkä kiinni jonnekin. Tuo mekanismi päivittyi varmaan kaksi-kolme kertaa ennenkuin ymmärsivät laittaa hydrausen käytön jossakin 96-97 paikkeilla jossa työsylinterin päässä painelaakeri, se on hyvä systeemi.

En kyllä haluaisi millään uskoa että noilla tunneilla olisi mitään mahdollisuuttakaan päittäislaakerivikaan moottorissa jollei nyt jotakin aivan kummallista mahdu koneyksilön historiaan.
Tuo meillä oli kanssa ihan täysin ajatuksena kun kytkinremppaan lähdettiin että siellä jokin on löysällä/tökkii mutta mitä käytiin tuo kytkinkoppa läpi niin ihan siinä mielessä "puhtaalta" näytti että mikään ei ollut mihinkään hangannut tai muutenkaan ottanut kiinni. Löysyyttä toki löytyi mm. levystä ja vauhtipyörän boorikappaleesta joten toivottiin jo että olisi siinä. Tuo vaimenninkumi asia sinällään mietityttää, että voiko esim. tästä sitten hydraulipumpun akselin tai voimansiirron akselin takapään laakeri tai vastaava kolista, jos esim. murroksella on? Itse en ihan ekspertti ole näissä niin en osaa sanoa.. Perushuollot onnistuu taitojen ja tilojen puitteissa mutta isommat remontit jää lähikorjaamolle.
Jammu kirjoitti: Ke Huhti 07, 2021 5:33 pm onkos tuossalin mallissa joku jousi kevennyshässäkkä polkimelle
On, ostettaessa tämä kevennyshässäkkä tuli laatikossa mukana, mutta taistelun jälkeen se sitten sinne paikalleen saatiin ja toimimaan. Ilman kevennintä oli kyllä raskas mutta nyt uudella kytkimellä ja tuolla kevennysjousella toimii nätisti!
SamiT
Viestit: 6788
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Valmet 6300 lonkottaa/ääntää

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Edelleen sitä mieltä että moottori olisi todennäköisesti kunnossa, kytkin auki uudestaan olisi oma lähtö vian selvityksessä. Nämä moottorit ovat kyllä sellaisia patarautoja että on saanut olla öljyt vaihtamatta pitkään jos noilla tunneilla jotakin vikaa olisi alakerrassa. Akselit kytkimestä taaksepäin viivasuoria kankia ilman niveliä. Onko pikavaihdetta?


Kytkimen irroitusholkin nastat tietysti tarkastettiin kun auki oli? Ja eihän vaan ole koitettu jotenkin korjata niitä nastoja tai holkkia jossakin välissä? Porattu uusia reikiä ja sivuun nekin, tai pois linjasta? Senkin osan saa nastoineen varaostiskiltä uutena ja tulee kerralla hyvä, itse en uutta kytkintä vanhalla holkilla ja vanhoilla nastoilla kokoa ollenkaan. Onko kone ollut teillä jo jonkin aikaa ja vika tullut päälle vai onko uusi tuttavuus tämä traktori ja tullut kolisevana? Sikäli että onko tietoa mitä siellä on sepitetty aiemmin? Ja oliko Valmetin miehiä remontin tekijä että tunteeko remppaaja koneen metkut?

Entäpä kehys kytkinkopan sisällä johon kiinnittyy nuo irroitusholkin nastat ja eniten sen kehyksen joustava kiinnitys kotelon alalaidassa, onko oikein kaikki osat siellä? Joustava kiinnitys kun liikkuu joka kerta kun kytkintä painetaan.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
tapsaa
Viestit: 159
Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 8:30 pm
Viesti:

Re: Valmet 6300 lonkottaa/ääntää

Viesti Kirjoittaja tapsaa »

niin se kampiakselin päittäislaakeri vika on mahdollista, ompa se nähty kun 6400 valtrasta on tippunut päittäislaakeri kokonaan pois , öljypohjasta löytyi, eikä ollut liikoja ajettu 3000 tuntia .
6300js
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Maalis 02, 2021 1:35 pm
Viesti:

Re: Valmet 6300 lonkottaa/ääntää

Viesti Kirjoittaja 6300js »

SamiT kirjoitti: Ke Huhti 07, 2021 7:10 pm Edelleen sitä mieltä että moottori olisi todennäköisesti kunnossa, kytkin auki uudestaan olisi oma lähtö vian selvityksessä. Nämä moottorit ovat kyllä sellaisia patarautoja että on saanut olla öljyt vaihtamatta pitkään jos noilla tunneilla jotakin vikaa olisi alakerrassa. Akselit kytkimestä taaksepäin viivasuoria kankia ilman niveliä. Onko pikavaihdetta?


Kytkimen irroitusholkin nastat tietysti tarkastettiin kun auki oli? Ja eihän vaan ole koitettu jotenkin korjata niitä nastoja tai holkkia jossakin välissä? Porattu uusia reikiä ja sivuun nekin, tai pois linjasta? Senkin osan saa nastoineen varaostiskiltä uutena ja tulee kerralla hyvä, itse en uutta kytkintä vanhalla holkilla ja vanhoilla nastoilla kokoa ollenkaan. Onko kone ollut teillä jo jonkin aikaa ja vika tullut päälle vai onko uusi tuttavuus tämä traktori ja tullut kolisevana? Sikäli että onko tietoa mitä siellä on sepitetty aiemmin? Ja oliko Valmetin miehiä remontin tekijä että tunteeko remppaaja koneen metkut?

Entäpä kehys kytkinkopan sisällä johon kiinnittyy nuo irroitusholkin nastat ja eniten sen kehyksen joustava kiinnitys kotelon alalaidassa, onko oikein kaikki osat siellä? Joustava kiinnitys kun liikkuu joka kerta kun kytkintä painetaan.
Ei pikavaihdetta, itse olin palkkatöissä kun remonttia tehtiin mutta tiedän että korjaamo (ei Valtra) näitä kymmeniä tehneenä on hommansa hoitanut joten sitä en epäilisi. Sovittiin vielä että uusii kaikki rojut mitkä vähänkään epäkuranttia on tai varmuuden vuoksi, eli periaatteessa kaiken kuluvan pitäisi uutta olla vauhtipyörää lukuunottamatta. Mutta minä varmistan vielä em. asiat, kiitos näistä vinkeistä!!

Korjaamon puolesta ajatukset liikkuvat akselin toisessa päässä, eli hytin alle jos kurkkaisi seuraavaksi että löytyykö sieltä epämääräistä. Pitää myös tuo alakertahomma jutustella läpi.

Kone on uusi tuttavuus tosiaan, ei tietoa sen enempää edellisestä elämästä.
karnie
Viestit: 229
Liittynyt: La Joulu 12, 2020 11:50 am
Viesti:

Re: Valmet 6300 lonkottaa/ääntää

Viesti Kirjoittaja karnie »

Omaan rattoriini vaihdoin kärjet just viikko sitten ja luvalla sanoen näyttäähän tuo irti otettu kärki nyt melko karmeelta.

Prässissä nyt minimissään kannattaisi käyttää. Joku viisaampi sanoi, että vanhoilla kuluneilla kärjillä ei kuitenkaan lähtisi säätään paineita. Kannattaa kuitenkin katsoa, että kuseeko nuo käret ja paineet edes sillä tontilla mitä pitäisi. Uudetkaan ei nyt maailmoja kustanna. Ja olispa taas yksi kohde vähemmän epäilyksen alla, jos kolina jatkuu....
Ääntä pitäviä savuttavia laitteita:
Nuffi universal 3, vm 59
Volvo bm lusikkahaarukka, vm 67
Valmet 1102, vm 76
SamiT
Viestit: 6788
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Valmet 6300 lonkottaa/ääntää

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Tässä täytyy muistaa rajata vika alueelle josta ylipäänsä on mahdollista mekaaninen tykytys kytkinpolkimelle tulla. Ruiskutussuttimet on hyvä laittaa kuntoon mutta ne eivät tykytä polkimella.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
SamiT
Viestit: 6788
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Valmet 6300 lonkottaa/ääntää

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Onko tässä tapauksessa jo löytynyt äänen aiheuttaja?
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
masankp
Viestit: 3834
Liittynyt: Ma Maalis 15, 2010 12:30 pm
Paikkakunta: Keskeinen Pohojammaa
Viesti:

Re: Valmet 6300 lonkottaa/ääntää

Viesti Kirjoittaja masankp »

Noista valmeteista on menny kampiakseleita poikki, se pitää just semmosta lonksutusta.
kutosmajori
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Kesä 12, 2006 10:42 pm
Paikkakunta: kajaani
Viesti:

Re: Valmet 6300 lonkottaa/ääntää

Viesti Kirjoittaja kutosmajori »

Minulla piti 6600 vm 92 lonkottavaa ääntä, ja syyksi paljastui männän tapin hela. Ostin vallun kauan sitten 6500 tuntia mittarissa ,joillain kierroksilla piti outoa kolinaa. ajoin pari vuotta ,kevät rehun teon jälkeen emäntä kysyi tiiänkö että vallu lonksuttaa kovasti. Olin tottunut jo ääneen, enkä huomannut sitä itse ennen kuin huomautettiin. Tuli öljyn vaihdon aika ja öljyä laskiessa kuului kolahdus sankon pohjalta, messinki helan palanen löytyi sankon pohjalta. Jakopää auki ei vikaa , öljypohja pois, sieltä löytyi 4 kierto kangen ylä päästä näkyi hela pursuvan pois. Näitä oli sattunut näissä alkupään koneissa.
Ford-5000
Viestit: 272
Liittynyt: Pe Maalis 16, 2012 9:35 pm
Paikkakunta: Aura
Viesti:

Re: Valmet 6300 lonkottaa/ääntää

Viesti Kirjoittaja Ford-5000 »

Oliko mäntä hakannu päätään kattoon eli kanteen.
Jos näin on niin se rikkoo helan, ja ääni pahenee.
Täälläkin päin muutamista vanhemmista 6000 sarjalaisista kuuluu maantieajossa kumma lonkotus.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Meedio ja 38 vierailijaa