Auton öljynkulutuksen vähentäminen
-
- Viestit: 7799
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Auton öljynkulutuksen vähentäminen
Ajatuksissa on nyt ensin seurailla paljonko öljyä kuluu tuhatta kilometriä kohden ennen mahdollisen putsaus yrityksen aloitusta.
Eli ketju voi tällä hetkellä olla turha omiin tarpeisiin jos kulutus on pientä,mutta ennakoivasti jo kyselen kokemuksia bensakoneen jumissa olevien öljyrenkaiden irroituksesta moottoria avaamatta.
Paljonkohan on "liika" öljynkulutus,että voi tulla ongelmia katalysaattorille, tulpille ja lambdoille?
Oma ajatus on että ei ainakaan yli 1L/1000km saisi mennä, mielummin 0,3L/1000km tai alle. Uudessa autossa tietysti tuokin määrä saisi raivostumaan,mutta nyt kyse on allekirjoituksen fiestasta jossa jonkinlainen kulutus sallitaan hyvillä mielin.
Osittain siksi,että autolla tulee arviolta vain 10000km/ vuosi.
Ja toisekseen, onhan tuolla jo kilometrejä takana.
Kolmanneksi, auton arvo ei ole niin suuri että siitä tuon takia helpolla moottoria lähtisin avaamaan.
Omia ideoita mitä tehdä:
Tänään laitoin kent:in fuel guardia maksimi annostelun verran ja seuraaviin tankillisiin aion myös laittaa jonkin verran.
Ajattelin josko se jotain voisi auttaa,kun palaa männän päällä ja jos siitä osa menisi öljyrenkaalle asti.
Tankattu on v-poweria, jatkossa menen huoltoasemalle jossa myydään 98 oktaanista.
Nämä toimenpiteet tehty osittain myös sen takia, että auto tehnyt liimaventtiilin tapaista haluttomuutta käynnistyä jos sitä on aiemmin käytetty sen verran että autoa on siirretty pihassa lyhyt matka.
Jos silti öljyn kulutusta on,niin ajattelin laittaisiko muutaman desin dieseliä (2-3dl) öljyn sekaan, ajaisi 100km, sitten forte moottoripesu vielä lisäksi ja sitä käyttäisi ohjeen mukaan.
Seuraavaksi nostaisi auton ilmaan, öljyroppu auki ja suodatin irti.
Tulpat irti ja jokaiseen sylinteriin dieseliä 2-3dl ja pyörittäisi moottoria pari kertaa eri asentoon kampiakselin päästä. Lisäilisi dieseliä kun/jos se vähenee.
Jättäisi jokaiseen sylinteriin yöksi dieseliä mäntien ollessa samalla korkeudella ja aamulla katsoisi miten on vähentynyt ja tekisi vielä viimeiset pyöräytykset.
Sen jälkeen öljyroppu kiinni ja uusi suodatin paikoilleen sekä uudet ford:in öljyt moottoriin.
Seuraavaksi startilla pyöräyttäisi moottoria että saa männän päältä viimeiset dieselit pois.
Sitten tulpat paikoilleen ja kovaa ajoa noin 1000km, jonka jälkeen vielä uudet öljyt ja suodatin.
Voihan kulutus tulla myös kuluneista sylintereistä tai venttiilivarren kumeista, mutta ainakin tämä olisi suht helppo kokeilu ja näissä zetec:issä on vissiin ollut jumiutuneita öljyrenkaita muillakin.
Ajatuksia?
Johan tuli pitkä aloitus
Eli ketju voi tällä hetkellä olla turha omiin tarpeisiin jos kulutus on pientä,mutta ennakoivasti jo kyselen kokemuksia bensakoneen jumissa olevien öljyrenkaiden irroituksesta moottoria avaamatta.
Paljonkohan on "liika" öljynkulutus,että voi tulla ongelmia katalysaattorille, tulpille ja lambdoille?
Oma ajatus on että ei ainakaan yli 1L/1000km saisi mennä, mielummin 0,3L/1000km tai alle. Uudessa autossa tietysti tuokin määrä saisi raivostumaan,mutta nyt kyse on allekirjoituksen fiestasta jossa jonkinlainen kulutus sallitaan hyvillä mielin.
Osittain siksi,että autolla tulee arviolta vain 10000km/ vuosi.
Ja toisekseen, onhan tuolla jo kilometrejä takana.
Kolmanneksi, auton arvo ei ole niin suuri että siitä tuon takia helpolla moottoria lähtisin avaamaan.
Omia ideoita mitä tehdä:
Tänään laitoin kent:in fuel guardia maksimi annostelun verran ja seuraaviin tankillisiin aion myös laittaa jonkin verran.
Ajattelin josko se jotain voisi auttaa,kun palaa männän päällä ja jos siitä osa menisi öljyrenkaalle asti.
Tankattu on v-poweria, jatkossa menen huoltoasemalle jossa myydään 98 oktaanista.
Nämä toimenpiteet tehty osittain myös sen takia, että auto tehnyt liimaventtiilin tapaista haluttomuutta käynnistyä jos sitä on aiemmin käytetty sen verran että autoa on siirretty pihassa lyhyt matka.
Jos silti öljyn kulutusta on,niin ajattelin laittaisiko muutaman desin dieseliä (2-3dl) öljyn sekaan, ajaisi 100km, sitten forte moottoripesu vielä lisäksi ja sitä käyttäisi ohjeen mukaan.
Seuraavaksi nostaisi auton ilmaan, öljyroppu auki ja suodatin irti.
Tulpat irti ja jokaiseen sylinteriin dieseliä 2-3dl ja pyörittäisi moottoria pari kertaa eri asentoon kampiakselin päästä. Lisäilisi dieseliä kun/jos se vähenee.
Jättäisi jokaiseen sylinteriin yöksi dieseliä mäntien ollessa samalla korkeudella ja aamulla katsoisi miten on vähentynyt ja tekisi vielä viimeiset pyöräytykset.
Sen jälkeen öljyroppu kiinni ja uusi suodatin paikoilleen sekä uudet ford:in öljyt moottoriin.
Seuraavaksi startilla pyöräyttäisi moottoria että saa männän päältä viimeiset dieselit pois.
Sitten tulpat paikoilleen ja kovaa ajoa noin 1000km, jonka jälkeen vielä uudet öljyt ja suodatin.
Voihan kulutus tulla myös kuluneista sylintereistä tai venttiilivarren kumeista, mutta ainakin tämä olisi suht helppo kokeilu ja näissä zetec:issä on vissiin ollut jumiutuneita öljyrenkaita muillakin.
Ajatuksia?
Johan tuli pitkä aloitus
-
- Viestit: 1860
- Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 2:00 am
- Viesti:
Re: Auton öljynkulutuksen vähentäminen
Eiköhän tuo lie melko hyvin piki irtoa kun noin tekee.
-
- Viestit: 28109
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Auton öljynkulutuksen vähentäminen
Jos männän renkaat ovat "melttaantuneet" niin etteivät enää puristu sylinterin seinämiin tai sitten löysät öljyrenkaat, mikä joissakin moottoreissa on yleistä, niin ei tuollainen "pesuhoito" auta.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 3114
- Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
- Viesti:
Re: Auton öljynkulutuksen vähentäminen
Vie mitä vie ja puita uuniin, en jaksaisi tuollaiseen tehdä mitään jos ei kattia riko ja muutoin toimii ok. Annat sille kunnolla mailaa ihan ensimmäiseksi kyllä kentti alkaa irtoomaan.
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: Ma Touko 31, 2010 1:11 pm
- Viesti:
Re: Auton öljynkulutuksen vähentäminen
Mä vaihdoin 2,0 ford s-maxiin männänrenkaat (+kk laalerit kerran auki oli) kone paikallaan. 183tkm ja vei öljyä aivan ##×@sti.
Kulutus poistui. Eikä ollut ihan älytön homma. Öljypohja Ajoitustapit piti tilata. Osat tuli alvadista.
Toinen 1,4l vtt-i corolla 215tkm yhtäkkiä kulutti.
Piruuttaan öljyroppu irti, tulpat pois, männät puoliväliin. Ja crc/löpöö samaan aikaa, vuorotellen ja varmaan sekasinkin. Välillä vähän liikuttelin mäntiä edestakas. Ei niitä tarvi pyöritellä kummemmin. Riittää, kun mäntä liikahtaa
Ensin löpöt holahti suoraan läpi, sitten pikkuhiljaa pysyi paremmin. Mulla oli vkl mittainen projekti... sillontällön muiden hommien ohessa liottelin.
Auto pelas ok sinne 258tkm asti, kunnes meni uudelle omistajalle.eikä tuokaan perään ole soitellut
Kulutus poistui. Eikä ollut ihan älytön homma. Öljypohja Ajoitustapit piti tilata. Osat tuli alvadista.
Toinen 1,4l vtt-i corolla 215tkm yhtäkkiä kulutti.
Piruuttaan öljyroppu irti, tulpat pois, männät puoliväliin. Ja crc/löpöö samaan aikaa, vuorotellen ja varmaan sekasinkin. Välillä vähän liikuttelin mäntiä edestakas. Ei niitä tarvi pyöritellä kummemmin. Riittää, kun mäntä liikahtaa
Ensin löpöt holahti suoraan läpi, sitten pikkuhiljaa pysyi paremmin. Mulla oli vkl mittainen projekti... sillontällön muiden hommien ohessa liottelin.
Auto pelas ok sinne 258tkm asti, kunnes meni uudelle omistajalle.eikä tuokaan perään ole soitellut
-30 model a tudor, 30 model a coupe, -39 fordor-48, -69 amazon, -75 seat 850, -95 virago 1100 -98 c43amg, -05 antonio carraro supertrac,-13 navara+50 rakennettua ja hävitettyä
-
- Viestit: 3114
- Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
- Viesti:
Re: Auton öljynkulutuksen vähentäminen
Kyllähän noita keinoja on vaikka ja mitä. Mulla rupes kuluttaa öljyä sama motti jo ennen 200tkm jonkin verran. Nyt 415 taulussa ja menee kuin ennenkin, nykyään tarkastan tonnin välein, joskus hävii enemmän välillä vähemmän riippuu kuinka tuoreet öljyt on. Mitään en ole tehny enkä tee, katti ja molemmat lambdat original. Päästöt virheettömät co 0.05 hc 25 luokkaa viimeks konttorilla.fordor kirjoitti: ↑Ma Huhti 05, 2021 10:09 pm
Toinen 1,4l vtt-i corolla 215tkm yhtäkkiä kulutti.
Piruuttaan öljyroppu irti, tulpat pois, männät puoliväliin. Ja crc/löpöö samaan aikaa, vuorotellen ja varmaan sekasinkin. Välillä vähän liikuttelin mäntiä edestakas. Ei niitä tarvi pyöritellä kummemmin. Riittää, kun mäntä liikahtaa
Ensin löpöt holahti suoraan läpi, sitten pikkuhiljaa pysyi paremmin. Mulla oli vkl mittainen projekti... sillontällön muiden hommien ohessa liottelin.
Auto pelas ok sinne 258tkm asti, kunnes meni uudelle omistajalle.eikä tuokaan perään ole soitellut
-
- Viestit: 4381
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Auton öljynkulutuksen vähentäminen
Meillä yhden auton kohdalla heti meille tulon jälkeen huomattiin kohtuuton öljynkulutus vaikka mittarissa ei ollut vielä sataa tuhattakaan. Meinasin ettei se paljon ota jos ei mitään annakaan ja laitoin koneeseen Motul Engine Clean Auto puhdistusaineen. Annoin käydä hiukan yli ohjeen mukaan, taisi olla kaikkiaan 20 minuuttia tyhjäkäynnillä. Sen jälkeen öljynvaihto ja öljynkulutus romahti merkittävästi. Seuraavaan öljynvaihtoon öljynkulutus oli palautunut normaaliksi. Kulutus oli tosiaan alkuun jotain litran luokkaa per 1000km. Moottori on sellaista tyyppiä, että sakemannit ovat osallistuneet suunnitteluun, liekö sieltä peruja väärin mitoitetut öljyrenkaat kuten joissain saksalaismerkeissä.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Viestit: 826
- Liittynyt: Pe Touko 19, 2017 6:51 am
- Viesti:
Re: Auton öljynkulutuksen vähentäminen
Huomannu myös tossa mun varaauto -96 corollassa että kun uudet öljyt vaihtaa pääsee n.1500-2000km ennenkuin alkaa öljyä syömään.kun syönti alkaa niin luokkaa 1/2 litraa tuhannella.ja hiukan osuutta ajonopeuksilla.talvinopeuksilla ei paljonkaan vie mut kesällä kun motarilla päästelee vie hiukan enemmän.mun sprintterissä samat huomiot.
-
- Viestit: 4370
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Auton öljynkulutuksen vähentäminen
Mulla oli joskus Omega B väkivahvalla 2.0 OHC moottorilla. Se vei öljyä aika rajusti ku ohjurikumit falskas. Sunnuntai iltana hätäpäissään kippasin 10W-30 dieselöljyä 1,5L koneeseen.
Tämän jälkeen öljy humahti mustaksi ja öljynkulutus romahi myös. Ilmeisesti mineraaliöljy pehmitti tiivisteet? Muutakaan en keksi.
Tämän jälkeen öljy humahti mustaksi ja öljynkulutus romahi myös. Ilmeisesti mineraaliöljy pehmitti tiivisteet? Muutakaan en keksi.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 12974
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Auton öljynkulutuksen vähentäminen
Bora 2,0 ei piru mennyt enää katsastuksesta läpi pakokaasuarvojen takia. Katalysaattori ja lamda anturi sökönä vikakoodien mukaan. Motonetin 5w40 öljyä tunkenut koneeseen viimelopuin, kun on olut halvinta ja aika reilusti syö mutta ei nyt joka tankkauksen yhteydessä ole tarvinnut litraa lisätä mutta desi kaksi kyllä. Taitaa olla tämä jo niitä koneita, missä männän renkaat on vain ohuet läpyskät, että on mahdollisimman vähän kitkaa. Voimat on edelleen hyvin tallella ja kone pyörii hyvinkin nätisti. Mitähän sitä tuolle keksisi? Vasta 280K mittarissa.
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 3113
- Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
- Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
- Viesti:
Re: Auton öljynkulutuksen vähentäminen
Tee sille rvs käsittely.
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ
Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...
0500-752101 / Antsa
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ
Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...
0500-752101 / Antsa
-
- Viestit: 7799
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Auton öljynkulutuksen vähentäminen
Samanlaiseen boraan työkaveri teetätti moottorin pesun jollain valmiilla litkulla ja sitten tuli uudet öljyt.
Väheni öljynkulutus joksikin aikaa,mutta kulutti silti reilusti ja alkoi pikkuhiljaa palautumaan aiempaan määrään.
Väheni öljynkulutus joksikin aikaa,mutta kulutti silti reilusti ja alkoi pikkuhiljaa palautumaan aiempaan määrään.
-
- Viestit: 12974
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Auton öljynkulutuksen vähentäminen
Pääasia, että saisi katsastuksesta läpi. Ei minua tuon vertainen öljyn kulutus haittaa, kun muuten toimii ja lähtee kovillakin pakkasilla hyvin käyntiin ilman roikkaakin. 2,4 850 Volvossa olisi ehjä katalysaattori vielä paikoillaan. Voisikos tuon laittaa Boraan?
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 7799
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Auton öljynkulutuksen vähentäminen
Kyllä sen siinä pitäisi toimia varmaankin.
Monesti tullut eri katteja laitettua toiseen autoon aikoinaan.
Monesti tullut eri katteja laitettua toiseen autoon aikoinaan.
- toyopet
- Viestit: 3260
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Re: Auton öljynkulutuksen vähentäminen
Tai dieselmoottoriin tarkoitetun öljyn paremmat pesuominaisuudet irrotti karstaa ympäri konetta, ehkä männänrenkaiden välistäkin.Juho M-P kirjoitti: ↑Ti Huhti 06, 2021 11:14 am Mulla oli joskus Omega B väkivahvalla 2.0 OHC moottorilla. Se vei öljyä aika rajusti ku ohjurikumit falskas. Sunnuntai iltana hätäpäissään kippasin 10W-30 dieselöljyä 1,5L koneeseen.
Tämän jälkeen öljy humahti mustaksi ja öljynkulutus romahi myös. Ilmeisesti mineraaliöljy pehmitti tiivisteet? Muutakaan en keksi.
Yleensä ohjurikumien vuoto ei näy kovin merkittävästi vaikka se visuaalisen haitan antaakin.
It has three speed: here, there and gone...
-
- Viestit: 4370
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Auton öljynkulutuksen vähentäminen
Opel OHC moottoreissa venakumien vuoto aiheuttaa rajua öljynkulutusta.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 7799
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Auton öljynkulutuksen vähentäminen
Pitäisiköhän laittaa jotkut 5w-40 diesel öljyt kuitenkin fordiin seuraavaksi.
Ainakin moottorin pesun teen ennen öljyjen vaihtoa, dieselillä ja fortella.
Liotushoito on vielä harkinnassa.
Ainakin moottorin pesun teen ennen öljyjen vaihtoa, dieselillä ja fortella.
Liotushoito on vielä harkinnassa.
-
- Viestit: 616
- Liittynyt: To Touko 14, 2020 9:17 pm
- Viesti:
Re: Auton öljynkulutuksen vähentäminen
Öljynkulutus on pienin ongelma nykyautoissa. 5l synteettistä maksaa motonetissa jotain 20e . Se riittää pitkäksi aikaa.
-
- Viestit: 7799
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Auton öljynkulutuksen vähentäminen
On se niin kauan ennen kun lambdoja tai katalysaattoreita alkaa kulumaan.
Ei tuo pelkkä öljyn lisäys hintansa puolesta haittaa, ei vaan jaksa muita ongelmia joita siinä voi myöhemmin tulla vastaan.
Ei tuo pelkkä öljyn lisäys hintansa puolesta haittaa, ei vaan jaksa muita ongelmia joita siinä voi myöhemmin tulla vastaan.
-
- Viestit: 4370
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Auton öljynkulutuksen vähentäminen
Viimeksi muokannut Juho M-P, To Huhti 08, 2021 7:35 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 34 vierailijaa